تحقیق علف کش های خانواده سولفونیل اوره و اثرات باقی مانده علف‌کش ها در محیط و گیاهان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق علف کش های خانواده سولفونیل اوره و اثرات باقی مانده علف‌کش ها در محیط و گیاهان دارای ۲۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه:    ۴
اثرات باقی مانده علفکش ها در محیط    ۴
ویژگی های فیزیکی و شیمیایی سولفونیل اوره ها    ۶
علف کش های خانواده سولفونیل اوره    ۷
علفکش های خانواده سولفونیل اوره در ایران    ۷
جذب و انتقال در گیاهان    ۹
عوامل موثر بر دوام سولفونیل اوره ها در خاک    ۱۰
آب و هوا    ۱۳
ویژگی علفکش    ۱۴
زیست سنجی علفکش های خانواده سولفونیل اوره    ۱۵
تاثیر باقی مانده علف کش ها روی گیاهان مختلف    ۱۷
بازتاب خطرات باقی مانده علف کش ها در ایران    ۲۲
منابع    ۲۴

منابع

موسوی، س.ک. ۱۳۸۸٫ ارزیابی کارایی برخی علف کش ها در کنترل علف های هرز نخود و زیست سنجی اثرات باقی مانده آنها در فصل بعد بر جوانه زنی و رشد رویشی گندم. مجله پژوهش های زراعی ایران. ج ۷، ش ۱، ص ۲۳۹-۲۲۹٫

موسوی، س. ک.، ا. زند،ح. صارمی. ۱۳۸۴٫ کاربرد فیزیولوژیک و کاربرد علف‌کش ها. انتشارات دانشگاه زنجان.

راشدمحصل، م. ح.، ک. موسوی.۱۳۸۵٫اصول مدیریت علف های هرز(ترجمه).انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.

راشدمحصل، م. ح.، م. راستگو، ک. موسوی، ر. ولی الله پور، ع. حقیقی. ۱۳۸۵٫مبانی علم علف های هرز(ترجمه). انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.

رهبری، ا.، پ. شیمی، ه. خاطری، ز. ا. مقدم. ۱۳۸۶٫تاثیر برخی علف‌کش ها بر خصوصیات کمی و کیفی توتون. دومین همایش علوم علف‌‌های‌هرز ایران.

ایزدی، ا.، م. ح. راشد محصل، ق. محمودی، م. دهقان. ۱۳۸۸٫ ارزیابی اثرات بقایای شبیه سازی شده علف کش سولفوسولفورون(آپیروس) در خاک بر هفت گیاه زراعی. مجله دانش علف های هرز. جلد۵٫ صفحات ۵۳- ۶۴٫

هادی زاده، م. ح.، م. نصیری محلاتی، ع. کوچکی، ا. زند، و ف. طباطبایی یزدی. ۱۳۸۸٫ تاثیر مواد آلی و میزان مصرف سولفوسولفورون بر پایداری آن در خاک. مجله پژوهش های زراعی ایران. ج ۷، ش ۱، ص ۳۱۹- ۳۱۱٫

خیامی راد، م. م. ۱۳۸۶٫ بررسی کارائی چند پهن برگ کش جدید در مزارع گندم کشور. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات تهران.

بهنیا، م. ۱۳۸۶٫ بررسی کارائی علف کش سولفوسولفورون در کنترل علف های هرز مزارع گندم با تاکید بر گونه های مختلف جو وحشی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات تهران.

توسلی، ر. ۱۳۸۸٫ بررسی شاخص های فیزیولوژیکی گندم در پاسخ به علف کش های دو منظوره در مراحل مختلف فنولوژی. پایان نامه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات تهران.

Russell, M.H., J.L. Saladini, F. Lichtner. 2002. Sulfonylurea herbicides. pesticide outlook. 166-173.

Hutchinson, P. J. S., D. W. Morishita, W. J. Price.2007.Season-long dose-response of potato to sulfometuron.Weed Sci.55: 521-527.

Palm, H. L., J. D. Riggleman, D. A. Allison. 1980. Wordwide review of the new cereal herbicide – DPX 4189. Proc. Br. Crop Prot. Conf. – Weeds. 1- 14.

مقدمه:

یکی از عوامل مهم  که تاثیر بسزایی در کاهش و راندمان تولید محصولات را دارد، علف‌های هرز می باشد که استفاده از علف‌کش جهت مهار آن حائز اهمیت است،  علف‌کش های خانواده سولفونیل اوره، با نحوه عمل بازدارنده استولاکتات سنتاز، علف‌کش هایی با خاصیت انتخابی هستند که علف‌های هرز پهن برگ و باریک برگ را تحت تاثیر قرار می دهند(پورترفیلد[۱] و همکاران، ۲۰۰۶). علف‌کش های خانواده سولفونیل اوره یک گروه از علف‌کش ها هستند که دارای ماندگاری زیادی در خاک هستند و در نتیجه مشکلاتی از نظر وجود بقایا برای محصولاتی که در تناوب زراعی با گیاهی که در آن مورد استفاده قرار می گیرند، به همراه دارند(راسل[۲] و همکاران، ۲۰۰۲). مهمترین ویژگی این خانواده علف‌کش، فعالیت زیستی بالای آنها و در نتیجه مقدار بسیار کم مصرف و طیف وسیع علف‌کشی آنها است(براون، ۱۹۹۰[۳] ؛ راسل و همکاران، ۲۰۰۲). برخی گونه های زراعی مانند کلزا، آفتابگردان، ذرت، یونجه، سیب زمینی، عدس و چغندر قند حساسیت زیادی نسبت به باقی مانده علف‌کش های سولفونیل اوره دارند. باقی مانده این علف‌کش ها در خاک نگران کننده اعلام شده است(آنونیموس[۴]، ۲۰۰۳ ؛ رحمان[۵]، ۱۹۸۹ ؛ گانتر[۶] و همکاران، ۱۹۹۲ ؛ پانگ[۷] و همکاران، ۲۰۰۲ ؛ هاچینسون[۸] و همکاران، ۲۰۰۷ ؛ موسوی و همکاران، ۱۳۸۴).

اثرات باقی مانده علف‌کش ها در محیط

ماندگاری علف‌کش ها در خاک پس از کاربرد آنها از سه جنبه اهمیت دارد. اول، عاملی است که کنترل علف هرز در فصل جاری و در سال های آتی را تحت تاثیر قرار می دهد. دوم، این که ماندگاری از نظر تاثیر بالقوه آن بر آلودگی زیست محیطی اهمیت دارد هرچه علف‌کش مدت و زمان بیشتری در سطح یا درون خاک باقی بماند احتمال انتقال به نواحی مجاور یا منابع آب از طریق رواناب سطحی و نشت از طریق نیمرخ خاک افزایش می یابد. سوم، باقی مانده علف‌کش در خاک عامل آسیب به سایر گیاهان زراعی در سال های آتی است(راشد محصل وموسوی، ۱۳۸۵). تجزیه و ماندگاری علف‌کش تابعی از ماهیت علف‌کش مورد نظر، نوع خاک، روش کاربرد و شرایط محیطی بعد از کاربرد است استفاده از روش های زیست سنجی کمی و کیفی خاک در پژوهش های علوم علف‌های هرز متداول است مراد از زیست سنجی در پژوهش های علف‌کشی اندازه گیری پاسخ زیستی موجود زنده ای برای تعیین وجود یا غلظت ماده ای شیمیایی در گهرمایه است. زیست سنجی برای تعیین وجود علف‌کش ها معمولاً با استفاده از گونه های حساس به علف‌کش انجام می شود برای مثال، زیست سنجی خاک مستلزم کاشت گونه گیاهی محک در خاک تیمار شده با علف‌کش و پس از آن مقایسه پاسخ آن ها با گیاهان شاهد کاشته شده در خاک تیمار نشده یا در خاک حاوی غلظت معینی از علف‌کش است زیست سنجی بر دو فرض استوار است. (۱) گونه گیاهی مورد استفاده در آزمون می بایست متناسب با غلظت علف‌کش پاسخ(آسیب دیدگی) نشان دهد؛ (۲) پاسخ ها تکرار پذیر باشند(زندوهمکاران، ۱۳۸۷). زیست سنجی معمولاً برای اندازه گیری کمی غلظت های فعال بیولوژیکی علف‌کش ها مورد استفاده قرار می گیرد البته گاهی اوقات نیز از آن برای تعیین حضور یا غیبت علف‌کش ها استفاده می شود زیست سنجی کار دشواری است زیرا علف‌کش های مربوط به یک گروه علائم خسارت مشابهی ایجاد می کنند.

زیست سنجی علف‌کش را در واقع می توان روش ارزیابی علف‌کش بر اساس تعامل بین مولکول علف‌کش و موجودی زنده عنوان نمود. این ارزیابی ممکن است از ماهیتی کیفی یا کمی برخوردار باشد. معمولاً گیاهان عالی یا میکروارگانیسم ها تحت عنوان گونه های شاخص یا محک در این نوع مطالعات مورد استفاده قرار می گیرند. به عبارت کاملاً ساده در آزمایش زیست سنجی از گیاهان حساس به منظور تشخیص حضور علف‌کش، در حد غلظت هایی که سبب بازدارندگی جوانه زنی یا رشد شود استفاده می گردد. حساسیت گیاهان نسبت به علف‌کش درجات متفاوتی دارد. پاسخ گیاهان محک به علف‌کش ها در قالب مولفه های(پارامترهای)مختلف گیاهی ارزیابی می شود. علف‌کش ها ممکن است به شدت از جوانه زنی گونه های حساس ممانعت به عمل آورند، اما به ندرت فقط بر اساس جوانه زنی استنتاج می شود. در غلظت های کمتر از حد کشنده علف‌کش ممکن است از طویل شدگی ریشه یا شاخساره جلوگیری کند وبرخی گونه های حساس پاسخ وابسته به دزی نشان می دهند که امکان ارزیابی اندازه گیری ها را فراهم  می کند. انواع مختلف روش های زیست سنجی شامل زیست سنجی با استفاده از میکروارگانیسم ها، روش ساده زیست سنجی، زیست سنجی مزرعه ای، زیست سنجی آزمایشگاهی، زیست سنجی های برگی، زیست سنجی گهر مایه ای و زیست سنجی در پتری دیش مورد استفاده قرار می گیرد(زند و همکاران، ۱۳۸۷).

استفاده از این روش های زیست سنجی سه مزیت اصلی دارد: اول حساسیت بالا برای علف‌کش هایی که در مقادیر کم به کار می روند نظیر سولفونیل اوره ها(بیر[۹]و همکاران، ۱۹۸۸؛ هولاوی[۱۰]و همکاران، ۱۹۹۹). دوم این که برخی روش های تجزیه جدید برای اندازه گیری این قبیل علف‌کش ها ارائه شده است که بسیار تخصصی، حساس و پرهزینه هستند و به طور گسترده ای در دسترس نیست(مثل روش آنالیز دستگاهی). در حالی که روش های زیست سنجی به سهولت در دسترس و کم هزینه هستند. در نهایت در آزمایش های زیست سنجی قسمتی از کل باقی مانده علف‌کش در خاک که برای جذب گیاهی در دسترس است، اندازه گیری می شود و این همان چیزی است که در ارزیابی خطر آسیب دیدگی گیاهان زراعی بعدی به کار می آید(رشید[۱۱] و همکاران، ۲۰۰۱).

در آزمایش های زیست سنجی معمولاً دو نوع متفاوت پاسخ گیاهی اندازه گیری می شود: (۱) پاسخ اندام های گیاهی- مشتمل بر طویل شدگی ریشه یا شاخساره، تکثیر، کلروز یا نکروز شدن اندام گیاهی معین و تغییرات مرفولوژیکی آن؛ (۲) پاسخ کلی گیاه- معمولاً به صورت کلروز یا فرونشانی یا بازدارندگی رشد گیاهی متظاهر می شود یا با برداشت گیاهان و اندازه گیری وزن تر یا وزن خشک معلوم می گردد. در صورت یکنواختی شرایط، در زیست سنجی وزن تر در مقایسه با وزن خشک از ارزش بیشتری برخوردار است، زیرا گیاهی که تازه از بین رفته و نکروز شده دارای وزن خشک تقریباً برابری با گیاهان سبز سالم خواهد بود. علاوه بر این ممکن است تاثیر فعالیت های فیزیولوژیکی گیاه مورد ارزیابی قرار گیرد. در مقایسه با معیار های وزن و ارتفاع بوته، میزان مصرف آب گیاه حساسیت بیشتری نسبت به فعالیت علف‌کش دارد.

[۱] Porterfield et al., 2006

[۲] Russell et al., 2002

[۳] Brown, 1990

[۴] Anonymous, 2003

[۵] Rahman, 1989

[۶] Gunther et al., 1992

[۷] Pang et al., 2002

[۸] Hutchinson et al., 2007

[۹] Beyer et al., 1988

[۱۰] Hollaway et al., 1999

[۱۱] Rashid et al., 2001

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.