تحقیق عملکرد تحصیلی و عوامل موثر بر آن و راهبردهای شناختی و فراشناختی و ضرورت آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق عملکرد تحصیلی و عوامل موثر بر آن و راهبردهای شناختی و فراشناختی و ضرورت آن دارای ۴۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
۱-۲ عملکرد تحصیلی    ۹
۱-۲-۱ انگیزش    ۱۰
۱-۲-۲ تاثیرات هیجانی( اضطراب امتحان) و عملکرد تحصیلی    ۱۳
۱-۲-۳ برنامه ریزی    ۱۴
۱-۲-۴ مهارت های مطالعه    ۱۴
۱-۲-۵ فقدان کنترل پیامد    ۱۵
۲-۲ فراشناخت    ۱۵
۳-۲ عناصر فراشناخت    ۱۶
۴-۲ راهبردهای یادگیری    ۲۰
۵-۲ راهبردهای فراشناختی    ۲۱
۶-۲ تمایز راهبردهای شناختی و فراشناختی    ۲۳
۷-۲ ضرورت آموزش راهبردهای فراشناختی    ۲۴
۸-۲ رشد فراشناخت در دانش آموزان    ۲۵
۹-۲ ارتباط بین شناخت و فراشناخت    ۲۵
۱۰-۲ رویکردهای فراشناخت    ۲۸
۱-۱۰-۲ رویکرد فلاول    ۳۰
۲-۱۰-۲  نظریه فراشناختی وضعیتی اونیل وهمکاران    ۳۰
۳-۱۰-۲ نظریه نلسون ونارنس    ۳۱
۴-۱۰-۲ مدل عملکرد اجرایی ولز (S-REF)    ۳۱
۱۱-۲ راهبرد سازمان دهی- برنامه ریزی    ۳۲
۱۲-۲ رابطه مهارت های فراشناختی و عملکرد    ۳۳
۱۳-۲ برنامه‌ریزی    ۳۵
۱۴-۲ گسترش راهبرد برنامه ریزی    ۳۵
۱۵-۲ کمک به رشد فراشناخت    ۳۶
۱۶-۲ تحقیقات انجام شده    ۳۹
۱۷-۲ خلاصه    ۴۲
منابع    ۴۴

منابع

– شفیع‌آبادی، عبدالله. (۱۳۸۶). راهنمایی مشاوره تحصیلی و شغلی (مفاهیم و کاربردها). تهران: انتشارات سمت.

– کدیور، پروین. (۱۳۸۶). روانشناسی تربیتی، تهران: انتشارات سمت.

– گلاور، ج، ای، برونینگ، آر، اچ. (۱۹۹۰). روان شناسی  شناختی برای معلمان، ترجمه کمال خرازی (۱۳۷۶) تهران: مرکز نشر دانشگاهی.

– محمدی، رضا. فتح آبادی، جلیل. یادگارزاده، غلامرضا. میرزامحمدی، محمدحسن. پرند، کورش. (۱۳۸۶). ارزشیابی کیفیت در آموزش عالی: مفاهیم، اصول، روش ها و معیارها. تهران: سازمان سنجش آموزش کشور.

– موسوی، شکوفه. (۱۳۸۷). موفقیت تحصیلی برای دانش آموزان و دانشجویان. تهران: نشرقطره.

– صفری، یحیی؛ کرمی متین، بهزاد؛ قرینه آمنه و رضای، منصور.(۱۳۹۱). تأثیر آموزش راهبردهای فراشناخت بر میزان آگهی‎های فراشناختی دانشجویان. مجله ایرانی آموزش در پزشکی. شماره ۴۳٫ مرداد ۱۳۹۱٫

– صفری، یحیی؛ مرزوقی، رحمت اله. (۱۳۸۸). مطالعه تجربی بررسی میزان تأثیر آموزش به شیوه فراشناختی بر عملکرد تحصیلی و آگاهی‎های فراشناختی دانش‎آموزان در برنامه درسی علوم دوره راهنمایی. دو ماهنامه دانشور رفتار/ تربیت و اجتماع، شماره (۳۹)

– صفری، یحیی؛ و محمدخانی، صریقه. (۱۳۹۰). کاربرد راهبردهای فراشناخت در تجربه های دانشجویان و ارتباط آن با سطح پیشرفت تحصیلی آنها. فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، ۷، ۴۱-۵۶٫

– ورتس، مارگارت؛ کالاتا، ریچارد و تامکنیز، جیمز. (۲۰۰۷). زمینه آموزش کودکان استثنایی، ترجمه مجتبی امیری مجد(۱۳۸۹). تهران: انتشارات شهر آشوب .

– آقا پور فرکوش، مجید. (۱۳۸۳). علل و عوامل افت تحصیلی دانش آموزان در مقطع راهنمایی، تهران، انتشارات انجمن اولیا و مربیان.

– پرویز، کوروش. (۱۳۸۴). بررسی رابطه راهبردهای شناختی و فراشناختی با میزان موفقیت تحصیلی دانش‎آموزان شهری و روستایی مقطع متوسطه. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.

– جعفری، نسرین. (۱۳۸۳). بررسی آموزش راهبردهای فراشناخت در بهبود یادگیری حل مسأله کودکان دچار اختلال ریاضی ۸- ۹ و ۱۰ ساله تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز.

 – Veenman , M &  Beishuizen , J.(2004).Intellectual and metacognitive skills of novices while studying texts under conditions of text difficulty and time constraint. Learning and Instruction, 14, 619-638.

– Veenman , M, &  Verheij  , J.(2003).Identifying technical students at risk :Relating general vs.specific metacognitive skills to study success. Learning and Individal Differences, 13, 259-272.

– Veenman , M. &  Beishuizen , J. (2004). Intellectual and metacognitive skills of novices while studying texts under conditions of text difficulty and time constraint. Learning and Instruction, 14, 619-638.

– Desoete , A. &Ozsoy , G. (2009). Introduction: Met cognition , more than the longs monster? International Electronic Journal of Elementary Education, 2(1), 1-6.

– Desoete, A., Roeyers, H., & De Clercq, A. (2003). Can off-line metacognition enhance mathematical problem solving? Journal of Educational Psychology, 95, 188–۲۰۰٫

– Lemos,M,S(2002).Students goals and self – regulation in the classroom. Journal of   Educational Research, 31,471-486.

– Simpson, O. (2008). Motivating learners in open and distance learning: do we need a new theory of learner support?. Open Learning: The Journal of Open and Distance Learning, 23(3), 159 -170.

مقدمه

دانش آموزان به طور کلی سرمایه های انسانی و توان بالقوه جامعه هستند که هر نظام آموزشی برای ترسیم دورنمای روشنی از حیات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خود و جامعه اش باید بر این نیروهای عظیم انسانی تمرکز کرده و شرایط لازم برای رشد و بالندگی همه جانبه آنها را فراهم نماید تا در آینده ای نزدیک شاهد بهره وری بهینه از این سرمایه گذاری باشد. بنابراین امروزه نظام آموزش و پرورش هر کشور به دنبال شناسایی عوامل مؤثر بر فرایند یادگیری، یاددهی و به تبع آن عملکرد و پیشرفت تحصیلی فراگیران است و در نتیجه برای رشد و تعالی اهداف مورد نظر و راهکار های رسیدن به آنها گام بر می‌دارد (تیلور[۱]و اشنایدر[۲]، ۱۹۸۹).

یادگیری را می توان بنیادی ترین فرآیندی دانست که در نتیجۀ آن، موجودی ناتوان و درمانده در طی زمان و در تعامل با رشد جسمی به فرد تحول یافته ای می رسد که توانایی های شناختی و قدرت اندیشه وی حد و مرزی نمی شناسد. در طی این فرآیند، موجود انسانی از جستجوی محل آشامیدن، خوردن و شناسایی اندام های بدن و دست چپ و راست خود شروع کرده، تا جستجوی پیچیده ترین اسرار خلقت و طبیعت ادامه می دهد. تنوع بسیار زیاد و گسترۀ زمانی یادگیری انسان که به گستردگی طول عمر اوست، باعث شده که علی رغم تفاوت های زیادی که انسان‌ها در یادگیری با هم دارند، برخی افراد در روند عادی یادگیری و آموزش نیز دچار مشکل شوند (سیاح سیاری، ۱۳۸۶).

مشکل واقعی این دانش آموزان این است که هیچ وقت یاد نگرفته اند که چگونه یاد بگیرند. در این خصوص، پژوهشگران تعدادی از عوامل و رفتارهای موثر بر موفقیت تحصیلی دانش آموزان را شناسایی و تحقیقات زیادی نیز اثربخشی آنها را تأیید نموده اند. از جمله این عوامل می توان به راهبردهای شناختی و فراشناختی در یادگیری اشاره کرد. منظور از راهبردهای شناختی و فراشناختی رفتارهایی است که دانش آموزان در جریان یادگیری یا حل مسئله به طور فعال به کار می گیرند تا عملکرد خودشان را تنظیم و هدایت کنند. این مهارت ها به دانش آموزان کمک می کند تا نتایج تلاش هایشان را ارزیابی کنند و میزان تسلط خود را بر مطالبی که خوانده اند ارزیابی کنند (عابدی،  ۱۳۸۹).

گوس، گالبریس و رین شاوو[۱](۲۰۰۰) معتقدند که شکست در مهارت های فراشناختی موجب شکست در درک مفاهیم درسی و حل مسایل می شود و این یک حقیقت شناخته شده است که دانش آموزانی با مهارت‌های فراشناختی بالا در حل مسایل درسی بهتر عمل می کنند(کوئن فلد[۲]،۱۹۸۵؛ لستر[۳]،۱۹۹۴؛ دیسوت، رویرز و بویس[۴]، ۲۰۰۱). به اعتقاد الگن[۵] (۲۰۰۴) آموزش فراشناختی نقش مهمی در تنظیم فرآیندهای شناختی دارد و هنگامی که فرد فرآیندهای شناختی را درک می کند، قادر به کنترل آن فرآیندها و استفاده از آنها در یک شیوه پربازده برای رسیدن به یادگیری بهتر خواهد بود. توانایی های فراشناختی در سنین ۵ تا ۷ سالگی بروز نموده و در سال های بعد گسترش می یابد. بنابراین از  سنین پیش دبستانی می‌توان مهارت های مناسب فراشناختی را به دانش آموزان آموزش داد و در دوره های تحصیلی بالاتر می توان آنها را گسترش داد(براون[۶]، ۱۹۸۰). راهبردهای سازماندهی- برنامه ریزی یکی از مهارت های فراشناختی می باشد که شامل تعیین هدف برای یادگیری و مطالعه، پیش بینی زمان لازم برای مطالعه، تعیین سرعت مناسب مطالعه، تحلیل چگونگی برخورد با موضوع یادگیری و انتخاب راهبردهای یادگیری مفید است(سیف، ۱۳۸۹).

پاشایی(۱۳۸۸) در پژوهشی به این نتیجه رسید که مهارت برنامه ریزی باعث دقت و نظم در انجام کارهای روزانه فرد می شود. کارهای او به صورت هماهنک و منظم در می آید. برنامه ریزی در افزایش میزان درک و یادگیری بسیار موثر است. زیرا برنامه ریزی و انجام مطالعه در یک زمان و مکان مشخص می تواند میزان دقت و کارآیی حافظه را افزایش دهد.

امروزه با وجود صرف هزینه های فراوان در آموزش و پرورش باز هم متاسفانه شاهد شکست ها و عملکرد پایین تحصیلی و آموزشی هستیم. خسارت های ناشی از عملکرد تحصیلی پایین و شکست تحصیلی هم بعد اقتصادی دارد و هم بعد اجتماعی و روانی. از نظر اقتصادی عملکرد پایین هزینه سنگینی در بر دارد و از نظر روانی منجر به کاهش خودکارآمدپنداری و عزت نفس و انگیزه دانش آموزان می شود (آقا پور فرکوش، ۱۳۸۳).

۱-۲ عملکرد تحصیلی

در دنیای امروز بیش از هر چیز، کسب دانش و مهارت برای ادامه زندگی ضروری است و شاید یکی از مهم ترین عوامل تعیین کننده کیفیت زندگی انسان ها، میزان برخورداری از دانش و آموزش است. اشتغال به تحصیل یکی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی برای تعداد زیادی از افراد جامعه یعنی دانش آموزان و دانشجویان می باشد. از سویی فرد باید از نظر وجوه کلی زندگی موفق و کارآمد باشد تا بتواند عملکرد تحصیلی خوبی داشته باشد. در واقع دانش و مهارت کلی در زندگی در کنار دانش و مهارت مربوط به تحصیل برای موفقیت و پیشرفت تحصیلی لازم و ضروری می‌باشند (موسوی، ۱۳۸۷).

با توجه به این که بالا بردن عملکرد تحصیلی دانش آموزان یکی از اهداف مهم آموزش و پرورش  است، سرمایه گذاری در این زمینه، جزء وظایف ضروری مسئولین امر تلقی می شود، چنانکه عدم توجه به این مساله، نتایج نامطلوبی را برای دست اندرکاران آموزش و پرورش و دانش آموزان در پی خواهد داشت و نوعی اتلاف در آموزش به حساب می‌آید. زیرا دانش آموزی که عملکرد تحصیلی پایین ( افت تحصیلی ) دارد به هدف های تعلیم و تربیت آن دوره تحصیلی دست نیافته است و آن چه نگران کننده تر می باشد این موضوع است که بسیاری از دانش آموزان توانایی بالقوه برای موفقیت و پیشرفت عملکردی بهتر را دارند، ولی دچار افت و شکست می شوند (موسوی، ۱۳۸۷).

بنابراین برای حل این مساله (افت تحصیلی) و افزایش عملکرد تحصیلی دانش آموزان، باید عوامل مختلفی را که در عملکرد تحصیلی موثر می باشند، مورد بررسی قرار داد و با استفاده از شیوه های کارآمد و مفید، موجبات بهبود پیشرفت و عملکرد تحصیلی را فراهم نمود.

۱-۲-۱ انگیزش

یکی از عوامل تاثیر گذار بر عملکرد تحصیلی، انگیزش[۱] می باشد. انگیزش به عنوان یکی از التزامات تحصیلی محسوب می شود که به نشانگان رفتاری، هیجانی، شناختی دانش آموز و وابستگی او به تحصیل ارجاع داده می‎شود .کاملا واضح است دانش آموزانی که انگیزه ای برای موفقیت ندارند، سخت کوش و پر تلاش نخواهند بود. در حقیقت تعدادی از محققان بیان داشته اند که علاوه بر تاثیر مستقیم انگیزش بر پیشرفت تحصیلی، تعدادی از عوامل از طریق تاثیر انگیزش بر پیشرفت تحصیلی تاثیرگذار می‌باشند. در هر حال فهم و درک انگیزش دانش‎آموزان ساده و آسان نیست (براننیگان[۲]، ۲۰۰۴) .

یکی از نظریه های قابل قبول در مورد انگیزش، نظریه اهداف می باشد. در این نظریه فرض شده که دو نوع انگیزش برای پیشرفت کردن وجود دارد. دانش آموزان با اهداف عملکرد محور [۳]،  تمایل به اثبات کردن شایستگی‎هایشان از طریق گرفتن نمره خوب یا عملکرد خوب در مقایسه با دانش آموزان دیگر دارند. از طرف دیگر دانش آموزان با اهداف تکلیف محور[۴]، از طریق گرایش به افزایش دانش در یک موضوع یا لذت بردن از یادگیری، برانگیخته می شوند. تحقیقات نشان می دهد دانش آموزانی با اهداف تکلیف محور، به اتخاذ تکالیف چالش برانگیز و راهبردهای شناختی تمایل بیشتری دارند و احتمالا به طور اساسی، هم در مدرسه و هم به عنوان یادگیرنده، با نشاط تر می باشند (آندرمن[۵]، ۱۹۹۷) .

[۱] -motivation

[۲] -Brannigan

[۳] -performance  goal  orientation

[۴] -task  goal  orientation

[۵] -Anderman

[۱]. Goos, Galbraith and Renshaw

[۲]. Schoenfeld

[۳]. Lester

[۴]. Desoete, Roeyers and Buysse

[۵]. Ulgen

[۶].  Brown

[۱] Taylor

[۲] Schneider

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تحلیل محتوا و ابعاد تحلیل محتوا در نظام آموزش و پرورش و مهارت فراشناخت و ضرورت آموزش آن و راهبردهای فراشناختی
  • تحقیق یادگیری و نظریه های یادگیری و راهبردهای شناختی و راهبردهای فراشناختی و فناوری اطلاعات و ارتباطات
  • تحقیق ضرورت و اهمیت فعالیت های فوق برنامه و نظریه های آن، تاریخچه و ابعاد خودکارآمدی و تاریخچه ارزیابی عملکرد و نظریه های مرتبط با آن
  • تحقیق مفهوم عملکرد تحصیلی و مهارت های اجتماعی و هوش اخلاقی
  • پیشینه تحقیق خانواده و نقش آن در عملکرد تحصیلی و شیوه های فرزندپروری
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.