تحقیق عناصر داستان و معرفی مجید دانش آراسته و سبک و شیوه ی نوشتار و آثارش

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق عناصر داستان و معرفی مجید دانش آراسته و سبک و شیوه ی نوشتار و آثارش دارای ۴۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
۲- (عناصر داستان)    ۸
۲-۱ طرح    ۸
۲-۱-۱ انواع پیرنگ    ۸
الف. پیرنگ بسته    ۸
ب. پیرنگ باز    ۹
۲-۱-۲ خصوصیات طرح    ۹
۲-۱-۳ تفاوت داستان و طرح    ۱۰
۲-۲ عناصر ساختاری طرح    ۱۰
۲-۲-۱ شروع    ۱۱
۲-۲-۲ ناپایداری    ۱۱
۲-۲-۳ گسترش    ۱۱
۲-۲-۴ تعلیق    ۱۲
۲-۲-۵ بحران    ۱۳
۲-۲-۶ اوج یا بزنگاه    ۱۳
۲-۲-۷ گره گشایی    ۱۳
۲-۲-۸ پایان    ۱۴
۲-۳ موضوع    ۱۴
۲-۳-۱ انواع موضوع داستان    ۱۵
۲-۳-۲ تفاوت موضوع یا درونمایه    ۱۵
۲-۴ شخصیت    ۱۵
۲-۴-۱ تعریف و پیشینه    ۱۵
۲-۴-۲ ویژگی های شخصیت    ۱۷
۲-۴-۳ طبقه بندی شخصیت    ۱۸
۲-۴-۳-۱ شخصیت از نظر ماهیت    ۱۸
۲-۴-۳-۲ شخصیت از جهت تحویل پذیری یا تحویل ناپذیری    ۱۸
۲-۴-۳-۳ شخصیت از نظر میزان گستردگی و کمال    ۱۹
۲-۴-۳-۴ شحصیت از جهت نوع کاربرد    ۲۰
۲-۴-۳-۵ شخصیت از نظر نقش داستانی    ۲۲
۲-۴-۴ شیوه های شخصیت سازی    ۲۳
۲-۵ گفت و گو    ۲۴
۲-۵-۱ ویژگی های «گفت و گو» در شاهکارهای ادبی    ۲۵
۲-۵-۲ کارکردهای گفت و گو    ۲۵
۲-۵-۳ سیاق گفت و گو    ۲۶
۲-۵-۴ انواع گفت و گو    ۲۶
۲-۵-۴-۱ گفت و گوی دو طرفه و تک گویی    ۲۶
۲-۵-۴-۲ انواع تک گویی    ۲۶
۲-۶ لحن / نواخت    ۲۷
۲-۶-۱ تعریف    ۲۷
۲-۶-۲ انواع لحن    ۲۷
۲-۶-۳ عناصر سازنده لحن    ۲۸
۲-۷ زاویه دید    ۲۸
۲-۷-۱ تعریف    ۲۸
۲-۷-۲ انواع زوایه ی دید    ۲۹
۲-۷-۲-۱ زاویه دید بیرونی    ۲۹
۲-۷-۲-۲ زاویه ی دید درونی    ۳۰
۲-۷-۳ زاویه دید متغیر و جا به جا شونده    ۳۰
۲-۸ صحنه    ۳۰
۲-۸-۱ اجزای صحنه    ۳۱
۲-۸-۲ شیوه ی صحنه پردازی    ۳۱
۲-۸-۳ وظیفه صحنه    ۳۲
۲-۹ زبان    ۳۲
۲-۹-۱ زیان از دیدگاه ادبیات داستانی    ۳۲
۲-۹-۲ عناصر هویت دهنده ی زبان    ۳۲
۲-۱۰ درونمایه و مضمون    ۳۳
۲-۱۰-۱ انواع درونمایه    ۳۳
۲-۱۰-۲ نحوه ی ارائه درونمایه    ۳۴
۳- معرفی مجید دانش آراسته و سبک و شیوه ی نوشتار او و معرفی آثارش    ۳۵
منابع و مآخد    ۴۲

منابع

۱- میرصادقی، جمال (۱۳۷۶). ادبیات داستانی قصه، رمانس، داستان کوتاه، رمان، تهران: صدف، چاپ سوم؛

۲-… … … … … … … … … … … . (۱۳۸۲). داستان نویسهای نام آور معاصر ایران. تهران: اشاره، چاپ اول؛

۳-… … … … … … … … … … … (۱۳۸۸). عناصر داستان. تهران: سخن، چاپ ششم؛

۴- داد، سیما (۱۳۹۰). فرهنگ اصطلاحات ادبی. تهران: مروارید، چاپ پنجم؛

۵- پرین، لورانس (۱۳۷۸). ادبیات داستانی، ساخت، صدا و معنی. (ترجمه ی حسن سلیمانی، فهیمه اسماعیل زاده)، تهران: رهنما چاپ اول؛

۶- عابدینی، حسن (۱۳۶۹). صد سال داستان نویسی در ایران. تهران: تندر، چاپ دوم؛

۷- مستور، مصطفی (۱۳۷۹). مبانی داستان کوتاه. تهران: مرکز، چاپ اول؛

۸- یونسی، ابراهیم (۱۳۶۵). هنر داستان نویسی. تهران: سهروردی، چاپ چهارم؛

۹- فورستر، ادوارد مورگان (۱۳۸۴). جنبه های رمان. تهران: نگاه چاپ پنجم؛

۱۰- ابراهیمی، نادر (۱۳۷۸). ساختار و مبانی ادبیات داستانی- ۳- براعت استهلال- یا خوش آغازی در ادبیات. تهران: حوزه هنری، چاپ اول؛

۱۱- احمدی، بابک (۱۳۷۸). ساختار و تأویل متن. تهران: مرکز، چاپ چهارم؛

۱۲- رهنما، تورج (۱۳۶۳). داستان نویسان امروز ایران. انتشارات توس، چاپ اول؛

مقدمه

ساختار مفهوم وسیع وپیچیده است و درباره آن اختلاف وجود دارد اما فرض اصلی ساختار گرایی این است که فعالیت آدمی وفراوردهای آن حتی خود ادراک و تفکر چیزهای ساختگی اند نه طبیعی. (احمدی، ۱۳۷۸: ۴۲) ساختار در اصل ساختن است و هدف تحلیل که فهم آن از راه ارجاع نزدیک به مفاهیم نظام و ارزش صورت می گیرد، بنا به تعریفی که در نشانه شناسی از آنها میشود، یک ساختار نظم وترتیبی صرفا مکانیکی وخالی از معنا نیست. کار اصلی ساختار، تحلیل ساختاری یک اثر به شرح زیر است: مشخص کردن اجزاء وعناصر تشکیل دهنده ساختار اثر، بررسی روابط و مناسبات میان آنها وشناخت صورتهای دلالت گری که وجود معنا را امکانپذیر می کند. (داد، ۱۳۹۰: ۱۱۷)

داستان کوتاه شاخه ای از ادبیات داستانی منثور به شمار می رود که تقریبأ صدو پنجاه سال از پیرایش آن در جهان سپری می شود. داستان کوتاه، به شکل والگوی امروزی در قرن نوزدهم ظهور کرد. اولین بار، ادگار آلن پو، در سال ۱۸۴۲ اصول انتقادی وفنی خاصی را ارایه داد که تفاوت میان شکل های کوتاه وبلند داستان نویسی رامشخص می‌کرد، اما بر خلاف اصولی که پو ارایه داده بود، داستان های کوتاهی که در قرن نوزدهم نوشته می شد، ساختمانی حساب شده و محکم نداشت و به آن ها، قصه، طرح، لطیفه وحتی مقاله می گفتند.

براندر ماتیوز منتقد آمریکایی(۱۸۵۲-۱۹۲۹)صاحب کتاب ((فلسفه داستان کوتاه )) در سال ۱۸۸۵، اولین بار اصطلاح داستان کوتاه رادر زبان انگلیسی پیشنهاد کرد و داستان کوتاه را از داستانی که کوتاه شده بود فرق گذاشت واز آن تاریخ، اصطلاح داستان کوتاه برای گونه های متنوع این نوع داستان در زبان انگلیسی متداول شد. (میرصادقی، ۱۳۷۶: ۲۵۶)

ادگارآلن پو و گوگول دو نویسنده هستند که از آنها به عنوان پدران داستان کوتاه به مفهوم امروزی آن نام می برند. این دو نویسنده هم زمان یعنی در سال ۱۸۰۹ به دنیا امده اند و هر دو عمر کوتاه و پر ادباری داشتند ودر سال های نزدیک به هم مردند. پو، در سال ۱۸۴۹و گوگول سه سال بعد از او در سال ۱۸۵۲ در گذشت. تاثیری که هر کدام از آنها بر داستان کوتاه نویسان بعد از خودشان گذاشتند، از اهمیت بنیادی بسیاری برخوردار است. (همان: ۲۵۷)

بعد از این دو آغاز گر نوآور و مبتکر، داستان کوتاه نویسان دیگری آمدندو انواع داستان های کوتاه و داستان‌های بلند و رمان های کوتاه را به وجود آوردند.

داستان کوتاه است که حادثه وعمل واحدی را در برشی از زمان گزارش کند و بتوان آن را در یک وهله خواند. در این روایت خلاقه شخصیت های محدود در عمل حادثه واحدی شرکت دارند. داستان کوتاه خوب باید بدرخشد، خواننده را به هیجان آورد و در او اثر کند. سه شاخصه ی بزرگ داستان کوتاه عبارت است از: حادثه واحد، تاثیر واحد و محدویت زمان وشخصیت. (همان: ۲۵۷)

در ادبیات ایران حکایت کوتاه تاریخی و تعلیمی بسیاری می یابیم که شباهت های زیادی با داستان کوتاه دارند. اما داستان کوتاه به معنی امروزین، نخستین بار درسال ۱۳۰۰ شمسی با انتشار یکی بود ویکی نبود محمد علی جمال زاده (۱۲۷۰-۱۳۷۷ش) در ایران پا گرفت و از نام آوران کوتاه میتوان به این نویسندگان اشاره کرد: صادق هدایت (۱۲۸۱-۱۳۳۰ش)، بزرگ علوی(۱۲۸۲-۱۳۷۷ش)، صادق چوبک (۱۲۹۵-۱۳۷۷ش)، سیمین دانشور(ت۱۳۰۰ش)، جلال آل احمد و جمال میر صادقی… . (رهنما، ۱۳۶۳: ۵۲)

مجید دانش آراسته داستان نویس گیلانی متولد ۲ فروردین ۱۳۱۶ در رشت کارگر کارخانه ریخته گری در جاده آرامگاه بود با سیروس طاهباز در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آشنا شد و در آنجا به عنوان کارمند پذیرفته شد و به نوشتن پرداخت.

دانش آراسته اولین مجموعه داستان خود را با عنوان استخوان های پهن در سال ۱۳۴۲ منتشر نمود وی دارای بیش از ۱۱ مجموعه داستان است.

مانند : روز جهانی پارک شهر و زباله دانی (۱۳۵۱)، خط خوش شهر (۱۳۸۷)، اشتباه قشنگ (۱۳۸۸)، قضیه فیثاغورث با یک صفر دو گوش (۱۳۸۸)، سفر به روشنایی (۱۳۷۶)، حضور دلپذیر خاکستر نشین راه طلوع (۱۳۸۳)، مو به مو (۱۳۸۰)، در صدای باد (۱۳۷۹)  و رمان نسیمی در کویر از کارهای جدید اوست. دانش آراسته به تعبیر خود ۴۰ سال است که می نویسد به مجموعه داستان گنجشک ها در بالکن در برگیرنده ۱۹ داستان کوتاه می توان اشاره کرد که می توان آن را از نظر عناصر ساختاری داستان مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

داستان دانش آراسته از زیاده گویی فاصله دارد. به سطرها و نوشته هایش رنگ و لعاب نمی دهد. واقعیت را چه خاکستری چه سبز همان گونه که هست به روی کاغذ می آورد. وی قلمش آن قدر به زندگی نزدیک است که گویی حرف می زند. داستان های کوتاهش نمایشی ساده از زندگی عادی و روزمره است که در عین حال به آشفتگی خواننده می انجامد.

 ۲- (عناصر داستان)

۲-۱ طرح[۱]

«طرح به یونانی «mythos »، به انگلیسی «plot » و به فرانسه «plan » برای نخستین بار در« پوئتیک» ارسطو مطرح شد و معناهای گوناگونی به خود گرفت در زبان فارسی به«طرح»، «پیرنگ»، «افسانه مضمون»، «داستان»، «طرح و توطئه» ترجمه شده است » (قادری، ۲۳:۱۳۸۸). «طرح در لغت به معنای نقاشی، صورت و پیکر است و در اصطلاح داستان شکل خاصی از داستان نویسی است که به طور مشخص جنبه توصیفی دارد» (داد، ۳۳۸:۱۳۹۰). «ارسطو تعریف صریحی برای پیرنگ داده است و پیرنگ را «ترکیب کننده حوادث» و تقلید از «عمل» دانسته است. تعریفی است کلی که مفهوم داستانی را نیز در بر می‌گیرد» (میرصادقی، ۶۲:۱۳۸۸).

«و آن بیان ترتیب و توالی حوادث بر حسب روابط علت ومعلولی است، بدیهی است که منطق هر داستانی مبتنی برهمین ترتیب علت و معلولی حوادث و وقایع است» (شمیسا، ۱۶۲:۱۳۸۰).

«کوتاه ترین تعریفی که برای پیرنگ آورده اند واژه ی «الگو» است که خلاصه شده ی «الگوی حوادث» است، اما حوادث پیرنگ را به وجود نمی آورد بلکه پیرنگ خط ارتباط میان حوادث را ایجاد می کند. از این رو ممکن است پیرنگ را چنین تعریف کنیم: پیرنگ وابستگی موجود میان حوادث  داستان را به طور عقلانی تنظیم می کند» (میرصادقی، ۶۴:۱۳۸۸).

«پلات ساختمان فکری و ذهنی و درونی داستان است و خواننده ی هوشمند با توجه به پلات است که ناظر توالی منطقی حوادث و نتایج علت و معلولی مترتب برآن ها خواهد بود» (شمیسا، ۱۶۲:۱۳۸).

«پیرنگ فقط ترتیب و توالی وقایع نیست بلکه مجموعه سازمان یافته ی وقایع است این مجموعه وقایع و حوادث با رابطه علت و معلولی به هم پیوند خورده و با الگو و نقشه ای مرتب شده است» (میرصادقی، ۶۴:۱۳۸۸)

 [۱] sketsh

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.