تحقیق عوامل ایجاد اضافه بار اطلاعاتی ،تاثیرات ناشی از آن و راهکارهای مقابله و کنترل اضافه بار اطلاعاتی در وب

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق عوامل ایجاد اضافه بار اطلاعاتی ،تاثیرات ناشی از آن و راهکارهای مقابله و کنترل  اضافه بار اطلاعاتی در وب دارای ۶۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱-مقدمه    ۴
۲-۱-۱ مفهوم اضافه بار اطلاعاتی    ۷
۲-۱-۲ عوامل موثر بر ایجاد اضافه بار اطلاعاتی    ۱۰
۲-۱-۳ عوامل موثر بر ایجاد اضافه باراطلاعاتی وب    ۱۲
۲-۱-۴ تاثیر اضافه بار اطلاعاتی بر کاربران    ۱۵
۲-۱-۵ عوامل موثر بر کنترل  اضافه بار اطلاعاتی    ۱۹
۲-۱-۶ عوامل موثر بر کنترل  اضافه بار اطلاعاتی وب    ۱۹
۲-۱-۷ عوامل موثر بر مواجه با اضافه بار اطلاعاتی    ۳۲
۲-۱-۸ رویکردهای موثر در رفع اضافه بار اطلاعاتی    ۳۶
۲-۱-۹ عوامل موثر در تعدیل اضافه بار اطلاعاتی    ۴۱
۲-۱-۱۰ تحقیقات انجام شده    ۴۵
۲-۱-۱۰-۱ پژوهشهای انجام شده در ایران    ۴۵
۲-۱-۱۰-۲ پژوهشهای انجام شده در خارج از کشور:    ۴۹
۲-۱-۱۰-۳ جمع بندی از پیشینه    ۵۵
۲-۱-۱۱ خلاصه    ۵۶
منابع و ماخذ    ۵۷

منابع

منصوریان, ی. (۱۳۸۳). اینترنت پنهان و منابع اطلاعاتی نهفته در اعماق نامرئی شبکه جهان گستر وب. فصلنامه کتابداری و اطّلاع رسانی , ۷ (۱), ۴۲-۲۵٫

منصوریان, ی. (۱۳۸۲). عوامل موثر بر جستجو و بازیابی اطلاعات در شبکه جهانگستر وب. مجله کتابدار.

منصوریان, ی. (۱۳۸۲). عوامل موثر بر جستجو و بازیابی اطلاعات در شبکه جهانگستر وب. مجله کتابدار , ۲ (۲).

منصوریان, ی. (۱۳۸۸). مهارتهای جستجو و بازیابی موثر اطلاعات علمی در منابع الکترونیکی.

داورپناه, م. ر. (۱۳۸۶). ارتباط علمی: نیاز اطلاعاتی و رفتار اطلاع یابی. تهران: دبیزش- چاپار.

داورپناه, م., & یمین فیروز, م. (۱۳۸۴)). نیاز اطلاعاتی، رفتار اطلاع یابی. فصلنامه ‏کتاب , ۶۳, ۱۲۳-۱۳۲٫

حیاتی, ز., & دهقان, ل. (زودآیند). بررسی میزان آشنایی و کاربرد معیارهای کیفیت اطلاعات وب: نمونه مورد مطالعه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز. فصلنامه علوم و فناوری اطلاعات.

خانلویی, م. (بدون تاریخ). درگاههای کتابخانه ای.

داود آبادی, م. (۱۳۸۵). مدیریت و ارتباطات سازمانی. همایش ملی مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات.

درودی, ف. (۱۳۸۶). بازیاب موثر و سود مند اطلاعات در محیط اینترنت. فصلنامه کتاب , ۶۹, ۴۰-۱۳٫

ذراتی, م. ا. (۱۳۸۸). آشنایی با فناوری های وب ۲٫ ارتباط علمی , ۱۲ (۱).

رضائیان, ع. (۱۳۸۷). سیستم مدیریت اطلاعات. تهران: سمت.

نوروزی, ع. (۱۳۷۸). آلودگی اطلاعات. فصلنامه اطلاع رسانی , ۱۵ (۱و۲).

Edmunds, A., & Morris, A. (2000). The problem of information overload in business    organisations:a review of the literature. international journal of information management , 28-17.

Klausegger, C., Sinkovics, R. R., & Huan. Z. (2007). Information overload:a cross-national investigation of influence factors and effects. Marketing Intelligence & Planning , 691-718.

Chervany, N., & W. Dickson, G. (1974). An Experimental Evaluation of Information Overload in a Production Environment. Management Science , 1335-1344.

Lebwohl, B. (2011, 02 10). Martin Hilbert: all human information stored on cd would reach beyond the moon. Retrieved 05 23, 1390, from Earthsky:http://earthsky.org/human-world/martin-hilbert-all-human-information- stored- on-cd-would-reach-beyond-the-moon

Martin J., E., & Jeanne, M. (2010). The Concept of Information Overload: A Review of Literature from Organization Science, Accounting, Marketing, MIS, and Related Disciplines. the information society , 20 (5), 325-344.

Farhoomand, A., & H.Drury, D. (2002). Managerial Information Overload. Communication of the ACM , 45 (10).

 ۲-۱-مقدمه

از دیرباز اطلاعات نقش مهم و حیاتی در زندگی انسا‌نها ایفا کرده است. در همین راستا در طول زمان امکانات ارتباطی متعددی ایجاد شد، تا کار جمع آوری، ذخیره و توزیع اطلاعات را به نحو مطلوب تری انجام دهد. ارسال پیام توسط کبوتران نامه بر، ایجاد چاپار پستی و پیک جهت توزیع سریع اطلاعات در بین مناطق مختلف نمونه‌هایی از تلاش‌های بشر جهت گردش اطلاعات در زمان‌های دور است. اما در دهه‌های اخیرشیوه‌های گردآوری، تولید و توزیع اطلاعات تغییرات اساسی یافته اند. با ایجاد و توسعه وب، به مطالعه و پژوهش در این حوزه نو ظهور گرایش زیادی پدید آمد. در آغاز دهه ۱۹۹۰ و پس از رواج اینترنت و به دنبال آن وب ، کاربران با مسائلی مواجه شدند که پاسخی برای آن وجود نداشت. با افزایش اینگونه مشکلات و رواج کاربری اینترنت ، افرادی به مطالعه و بررسی علمی‌‌موضوعات مرتبط با وب و اینترنت علاقه‌مند شدند و زمینه پژوهشی جدیدی شکل گرفت. در عصر حاضر فناوری‌های ارتباطی با کامل کردن فرآیند اطلاع رسانی و ارتباطات، توزیع اطلاعات را به قدری آسان ساخته‌اند که افراد در هر کجا که باشند در کمترین زمان ممکن به اطلاعات مورد نیاز خود از اقصی نقاط دنیا دست ‌می‌یابند. بدین ترتیب اطلاعات مورد نیاز افراد در هر زمینه به سرعت و سهولت و به طور مستمر و مداوم در اختیار آنها قرار ‌می‌گیرد. در این راستا فناوری‌های نوین با پیشرفت روزافزون خود اطلاعات بیشتری را تولید، ذخیره، پردازش و توزیع ‌می‌کنند. نتیجه آنکه شاهد پدیده ای به نام وفور اطلاعات و یا به قولی «انفجار اطلاعات» هستیم. انفجار اطلاعات[۱] عبارت است از رشد سریع اطلاعات انتشار یافته و آثار حاصل از اطلاعات اضافی. وقتی حجم اطلاعات زیاد می‌شود مدیریت اطلاعات سخت‌تر می‌شود و کار به اضافه‌بار اطلاعاتی[۲] ‌می‌انجامد.

«حجم» ، شاید اولین چیزی باشدکه با فکر کردن در مورد اضافه بار  اطلاعات به ذهن میرسد. اغلب ما مقادیر بسیار زیادی از اطلاعات را صرفاً جهت دستیابی به بخش کوچکی که به آن نیاز داریم، بسته بندی می‌کنیم. «نیسبیت»[۳] در این زمینه می‌نویسد: «برخی از دانشمندان که غرق در داده‌های فنی هستند، مدعی‌اند، انجام مجدد یک آزمایش، از بررسی اینکه آیا این آزمایش قبلاً در جایی دیگر انجام شده است یا خیر، وقت کمتری می‌گیرد».شاید این سخن نیسبیت تا حدی اغراق‌آمیز به نظر برسد، اما احتمالاً بیش از آن چه ما حاضر به تصدیق آن هستیم، درست است. تخمین «میوری»[۴] در مورد این مسأله چنین است:«در هر ۲۴ ساعت، حدوداً ۲۰ میلیون کلمه اطلاعات فنی ثبت می‌شود. خواننده‌ای که بتواند در هر دقیقه ۱۰۰۰ کلمه مطالعه کند، ظرف ۵/۱ ماه و در هر روز ۸ ساعت، می‌تواند دستاوردهای فنی یک روز را مطالعه کند و در این مدت اگر بخواهد به همه‌ی اطلاعات فنی موجود دسترسی پیدا کند، ۵/۵ سال عقب خواهد بود» (آرنلسون, ۱۳۸۲).

بطور حتم از زمان پیدایش خط به  این سو بزرگترین تحول صورت گرفته توسط بشر اختراع و همگانی شدن اینترنت باشد که به واسطه آن تقریبا تما‌می ‌دانش و علوم بشری در فاصله یک کلیک از محققین و مردم عادی قرار گرفته است، آن هم  نه به صورت یک کتابخانه ای عادی بلکه به صورت منبع اطلاعاتی که دائما و در هر لحظه به روز میشود. هر دوره از تاریخ بشری را نا‌می‌در خور گذاشته اند: عصر سنگ، عصر آهن، عصر مس و… تا این دوره که بدلیل فراوانی بیش ازحد اطلاعا ت آن را عصر اطلاعات نام نهادند که اگر نگوییم تنها راه دسترسی به این حجم انبوه اطلاعات، حداقل موثرترین راه دسترسی به آن اینترنت است.

۲-۱-۱ مفهوم اضافه بار اطلاعاتی

در مورد مفهوم اضافه بار اطلاعاتی دیدگاههای مختلفی از سوی صاحبنظران ارائه شده است که در ادامه به برخی از آنها اشاره میکنیم:

هربیگ[۱] و کرامر[۲] بیان میکنند که اضافه بار اطلاعاتی حجم زیادی از اطلاعاتی است که در یک مدت زمان کوتاه ارائه میشود و توانایی درک و حل آنان مشکل است.

جزف روف[۳] عقیده دارد که افراد با اطلاعات جزیی یا بدون هیچ اطلاعاتی، هیچ چیز یا اطلاعات کمی ‌برای پردازش دارند و در نتیجه تصمیمات ضعیفی میگیرند. وقتی مقدار اطلاعات افزایش مییابد ، پردازش اطلاعات و کیفیت تصمیم گیریها هم افزایش ‌می‌یابد، اما در نقطه معینی، میزان اطلاعاتی که فرد در معرض آن قرار میگیرد، بیشتر از حدی است که در توان پردازش اوست. در این مرحله اضافه بار اطلاعاتی اتفاق افتاده است و قدرت تصمیم گیری کاهش ‌می‌یابد.

بطو کلی اضافه بار اطلاعاتی هنگا‌می‌بوجود ‌می‌آید که حجم و سرعت دریافت اطلاعات توسط فرد خارج از ظرفیت وی باشد(وندنبوش[۴] و اسچالتز[۵]،۱۹۹۸).

هلن بوچر[۱] برای درک مفهوم اضافه بار اطلاعاتی هفت عامل اصلی را مطرح میکند که چرا مدیران، آگاهانه یا ناآگاهانه در معرض اضافه بار اطلاعاتی قرار دارند :

اطلاعات را جمع آوری میکنند تا نشان دهند که در قبال عقل گرایی و کفایت که معتقدند موجب ارتقای تصمیم‌گیری میشود، متعهدند.

آنها مقادیر زیادی اطلاعات غیر ضروری دریافت میکنند.

آنها اطلاعات بیشتری برای چک کردن اطلاعات موجود جستجو ‌می‌کنند.

آنها نیاز دارند که بتوانند تصمیمات خود را توجیه کنند.

اطلاعات را جمع آوری میکنند، چرا که ممکن است روزی مفید باشد.

آنها با جمع آوری اطلاعات هرچه بیشتر احساس امنیت میکنند.

آنها از اطلاعات به عنوان یک سرمایه رایج استفاده میکنند تا مبادا پیرو وابسته به دیگران باشند(ادموندز[۲] و موریس[۳]،۲۰۰۰).

در این میان اینترنت و وب به دلیل ماهیتی که در اشتراک اطلاعات دارد در اضافه بار اطلاعاتی نقش بسزایی ایفا میکند. بسیاری از اطلاعاتی که زمانی در کتابخانه‌ها محبوس بودند و دسترسی به آنها تنها از طریق حضور فیزیکی در محل و جستجو در میان منابع امکان پذیر بود، امروزه با برداشته شدن فاصله جغرافیایی در اینترنت و وب و با یک کلیک در دسترس همگان قرار دارد. اما عمده‌ترین چالشی که دامنگیر وب است، سازماندهی ناهمگون اطلاعات است.

[۱] Butcher

[۲] Edmunds

[۳] Morris

[۱] Herbig

[۲] Kramer

[۳] Ruff

[۴] Vandenbosch

Aschaltz 6

[۱]information explosion

[۲]information overload

[۳] Naisbit

[۴] Miorie

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.