تحقیق فرآیند بارش و عوامل موثردر ایجاد ، روش کار دراقلیم شناسی سینوپتیک و سیستم های سینوپتیک و روش های شناسایی وتحلیل توده های هوا

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق فرآیند بارش و عوامل موثردر ایجاد ، روش کار دراقلیم شناسی سینوپتیک و سیستم های سینوپتیک و روش های شناسایی وتحلیل توده های هوا دارای ۵۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۲-۲٫فرآیند بارش    ۵
۲-۳٫باران    ۶
۲-۴ .تگرگ    ۶
۲-۵٫عوامل موثردر ایجاد بارش    ۷
۲-۶٫روش کار دراقلیم شناسی سینوپتیک    ۹
۲-۷ .نقشه های سینوپتیکی    ۱۰
۲-۸ . سیستم های سینوپتیک    ۱۲
۲-۹٫بادهای غربی    ۱۸
۲-۱۰٫بادهای سینوپتیک    ۱۸
۲-۱۱٫روش های شناسایی وتحلیل توده های هوا    ۲۱
۲-۱۲٫روشهای شناسایی و تحلیل جبههها    ۲۴
۲-۱۴٫سامانه های پرفشار زمستانه    ۲۷
۲-۱۴-۱٫مرکز پرفشارسیبری یا توده هوای قطبی قاره ای    ۲۷
۲-۱۴-۲٫توده هوای کلاهک قطبی    ۲۸
۲-۱۴-۳٫توده هوای آزور    ۲۸
۲-۱۴-۴٫توده  هوای آرکتیکی قاره ای    ۲۸
۲-۱۴-۵٫توده هوای کانادایی    ۲۸
۲-۱۵٫سامانه های کم فشار زمستانه    ۲۸
۲-۱۶٫سامانه توده هواهای بهاره و تابستانه    ۳۰
۲-۱۶-۱٫توده هوای قطبی دریایی    ۳۰
۲-۱۶-۲٫توده هوای حاره ای دریایی    ۳۰
۲-۱۶-۳٫توده هوای حاره ای قاره ای    ۳۰
۲-۱۶-۴٫توده هوای قطبی قاره ای    ۳۰
۲-۱۷٫توزیع بارش    ۳۳
۲-۱۸٫تعریف مناطق پرباران    ۳۳
۲-۱۹٫بارندگی در استان گیلان    ۳۳
۲-۲۰٫پیشینه تحقیق    ۳۴
منابع و مأخذ    ۴۴

منابع

فرج زاده، منوچهر۱۳۸۶تکنیک های آب وهواشناسی. انتشارات سازمان مطالعه وتدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها سمت

قائمی، هوشنگ ومحمود عدل ۱۳۷۱ ناپایداری وتوفان های رعد وبرق سازمان هواشناسی کشور، تهران

قائمی، هوشنگ، ۱۳۷۵، ص ۱۶۱-۱۶۵هواشناس عمومی

قشقایی، ق، ۱۳۷۵:بررسی اثرفرابارسیبری بربارش های پاییزی سواحل جنوبی دریای خزر، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم

قویدل رحیمی یوسف، ۱۳۹۱، نگاشت وتفسیرسینوپتیک اقلیم چاپ تهران، انتشارات سها دانش ص ۹۶-۱۰۴

ثابتی، حبیب ا. . . . اقلیم حیاتی ایران، انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۸۴

جعفرپور، ابراهیم، اقلیم شناسی، دانشگاه تهران، ۱۳۸۲ص ۷۷-۸۰

حبیبی، فرید، (۱۳۷۷)بررسی ونحوه شناسایی توده هواهایی که ایران رامورد تهاجم قرارمی دهند، نیواره شماره۳۹

حجازی زاده، زهرا۱۳۷۲ بررسی نوسانات فشار زیاد جنب حاره در تغییرفصل ایران، رساله دکتری جغرافیای طبیعی (گرایش آب وهواشناسی)دانشگاه تربیت مدرس.

وحیدی، جهاندار، ۱۳۷۶مطالعه وبررسی سینوپتیکی آماری بارندگی های سواحل جنوب دریای خزر دانشگاه آزاداسلامی واحد تهران شمال

یارنال، برنت۱۳۸۵آب وهواشناسی همدید وکاربردآندر مطالعات محیطی ترجمه سیدابوالفضل مسعودیان، انتشارات دانشگاه اصفهان

Dunkerton, T. J. and Delisi, D. P. (1986). “Evolution of potential vorticity in the winter stratosphere of

R, Sumner. G, Ramis. C, Genoves. A, 1999, A classificatin of the atmospheric circulation patterns producing significant daily rainfall in the Spanish Mediterranean area, International Journal of climatology, 19: 765 – ۷۸۵٫

Sasaki;R. 1965:A statistical study on Blocking anticyclone in Far East. Grosswetter;4;26;(in japaness). From wang; Y;1992

Treidl; R. A. E. C. Birch and p. sajecki;1980a:Blocking in the Northern Hemisphere:Aclimatological study. submitted To Atmosphere-OCEAN(1980)

مقدمه

پدیده بارش های رگباری یکی از مخرب ترین بلایای طبیعی است که بشر در طول تاریخ خسارات زیادی را از این پدیده متحمل شده و میشود.

برای وقوع بارش وجود رطوبت وسرد شدن توده هوا لازم است سرد شدن توده هوا معمولا در نتیجه صعود هوا به طبقات بالاتر ترویوسفر حاصل می گردد.

در مکانیزم صعودبارش به سه شکل ۱)همرفتی. ۲)کوهستانی. ۳)دینامیکی صورت می گیرد.

بارشهای همرفتی که ناشی از گرمایش سطحی توده هوا است در وسعت کم ودر مقطع کوتاه در جو، به وقوع می پیوندد. در حالی که برای ایجاد بارشهای کوهستانی وجود یک مانع کوهستانی مرتفع درامتدادی عمود بر جریانهای مرطوب لازم می آید، اما در کل این دو نوع مکانیزم بارش زا از یک موقعیت مکانی ویا محدوده زمانی خاصی تبعیت می کنند.

درحالیکه بارشهای گسترده و فراگیر از نوع دینامیکی محتوی رطوبت گسترده ای هستند که به واسطه تغییر در توزیع فشار، مناطق گسترده ای از سطح زمین را متآثر می کند.

در کشور ما، مهم ترین مکانیزم صعود موجود بارشهای فراگیر، استقرار سیستم های موجی همرا با چرحندها و واچرخندها در سطح زمین در دوره سرد سال با تغییرات حاصله از گردش بزرگ مقیاس جو، لگوی متوسط آب و هوایی زمستانی ایران را ایجاد می نمایند و امکان استفاده از منابع رطوبتی دور دست تنها در نتیجه استقرار الگوهای موجی برون حاره ممکن می گردد، لذا بررسی دوره گرم سال برای منطقه مورد مطالعه جهت ذخیره سازی آب در منابع زیرزمینی از اهمیت مضاعف و فوق العاده برخوردار است. از طرفی برای شناخت و درک قانونمندی حاکم بر توزیع بارشهای رگباری در ایران، شناسایی الگوهای فشارحاکم بر دوره بارش لازم می آید، و با توجه به توزیع فشار و تغییرات حاصله از آن و آرایش سیستم‎ها و با در نظر گرفتن بر هم کنش عوامل منطقه ای و محلی و هم چنین عوامل بزرگ مقیاس جوی می توان الگوهای بارشی را تعیین کرد. و این امر در ضرورت برنامه ریزی اقتصادی کشور به عنوان یک عامل حیاتی باید مورد توجه قرار گیرد زیرا محصول برنج، تنها محصول در آمدی و هم چنین مهمترین منبع غذایی منطقه مورد مطالعه است. نداشتن آگاهی کافی در ارتباط بارشها و الگوهای فشار خسارات جبران ناپذیری را در منطقه به وجود خواهد آورد  چون منطقه مورد مطالعه یک منطقه توریستی می باشد و سالانه تعداد زیادی توریست را پذیرا است. لذا تحقیق در این مورد این امکان را برای برنامه ریزان فراهم خواهد آورد که بیش بینی های لازم را فراهم آورند.

بنابراین مطالعه بارشهای روزانه دربسیاری از زمینه های کشاورزی برای تعیین تاریخ مناسب کشت محصولات زراعی دیم ضرورت است، هم چنین طراحان و برنامه ریزان شهری جهت طراحی و اجرای سیستم های فاضلاب و خروجی سیلاب بی نیاز از مطالعه دقیق بارشهای روزانه نیستند.

۲-۲٫فرآیند بارش[۱]

از لحاظ تعریف، بارش هر گونه رطوبت متراکمی است که به سطح زمین فرو می برد. بنابراین، فرآیند تراکم بایدقبل از بارندگی، از انواع ابرها می بارد. اما ممکن است تمام ابرها ایجاد بارندگی نکنند.  وقتی قطرات آب، تکه های یخ م یا بلورهای آن آنقدر بزرگ می شوند. که بر نیروهای شناوری و بالا دهنده‎ی قطرات آب در هوا فایق آینده بارندگی انجام می شود. وقتی مقایسه ای بین اندازه ذرات ابری که باران از آن می بارد یا ابری که ایجاد باران نمی کند به عمل می آید، متوجه می شویم فرآیند و یا فرآیندهایی  وجود دارند که هنوز شناخته نشده اند. برای مثال، متوسط اندازه یک ذره ابر، که تخمین زده می شود در مدت ۱۰۰ ثانیه متراکم شده باشد، ۴%میلی متر است و حداکثر اندازه یک ذره متراکم ۲/·میلی متر است. به هر حال قطرات باران معمولی از ۵/· تا ۴ میلی متر تغییر می کند. مساله مهم در فیزیک بارندگی این است که چرا بعضی از ابرها قطراتی به اندازه قطره باران درست می کنند. اگرچه تراکم مستقیم سبب ایجاد قطرات بزرگ نمی شود، اما برخورد مکرر، قطراتی با اندازه باران را تشکیل می دهد. کار آرایی همامیزی که سرعت رشد قطرات آب را درحالت تراکم و همامیزی نشان می دهد مشخصی شده است، پس از این که اندازه قطرات به ۴%میلی متر رسد، رشد آنها بیشتر به علت همامیزی است تا تراکم هنوز این سوا ل وجود دارد که چرا همامیزی در بعضی از ابرها اتفاق می افتد ودر بعضی دیگر نه، کمتر از یک حد آستانه (حدود۴% میلی متر) قطرات آن قدر کوچک هستند که بطور مدام با یکدیگر ادغام  نمی شوند. اما چرا بعضی از ابرها به این اندازه می رسند و بعضی دیگر نمی رسند؟ جواب این سوال در طبیعت و اندازه هسته های تراکم اولیه نهفته است. در مناطق حاره، که بیشتر سطوح آنها اقیانوس است. ذرات درشت نمک درهوا وجود دارد و قطرات باران در اطراف آنها تشکیل می گردد. این قطرات پس با همامیزی درشت تر می شوند. در عرض های جعرافیایی میانه وزیاد، ابرها آن قدر مرتفع هستند که درجه حرارت آنها در زیر نقطه انجماد است. در چنین ابرهایی قطرات کوچک آب و بلورهای یخ به صورت توام وجود دارند. در این وضعیت چون فشار بخار آب بیشتر از فشار بخار آب یخ در همان درجه حرارت است لذا چنین به نظر می رسد. که هوا از نظر قطرات آب در حالت اشباع، و از نظر بلورهای یخ در حالت فوق اشباع است. باتوجه به این که بخار آب بتدریج در اطراف ذرات یخ انباشته می شود کم کم هوا از حالت اشباع خارج شده و قطرات کوچک آب شروع به تبخیر می کنند. این عمل آن قدر ادامه پیدا می کند تا تمام قطرات کوچک آب تبخیر شوند و یا آن که بلورهای یخ به قدری بزرگ شوند که از خارج و به پایین سقوط نمایند.

درطی سقرط، گرم و ذوب می شوند و به عنوان قطرات باران در می آیند که با هم آمیزی، درشت و درشت‎تر می شوند. این پدیده، که معمولاً در ابرهایی که دما های آنها ۱۰-تا۳۰-درجه سانتیگراد است به خوبی عمل  می کند به نام پدیده برژرون نام گذاری شده است (برژرون[۲] دانشمند هواشناسی نروژی است که برای اولین بار این پدیده را توصیف نمود.)

۲-۳٫باران

مسلماً باران آشناترین فرم بارندگی است. اگر چه تعریف باران ساده است. اما با توجه به توضیحات قبلی توضیح مبدا آن مشکل است. بطور مختصر، باران زانیستند. باران از تراکم قطرات آب در ابرها وبزرگ شدن این قطرات به اندازه ای که بتوانند بر نیروی شناوری هوا فایق آیند نتیجه می شود. به هر حال، مقدار قابل توجهی از باران همان برف ذوب شده است. بخصوص در عرض های جغرافیایی و یادر طول زمستان درعرض های جغرافیایی متوسط. بدون توجه به اندازه قطرات در ابروقتی قطرات آب به سطح زمین نزدیک می شوند. دو عامل بر روی اندازه های آنها تاثیر می گذارد:

۱)میزان تبخیرقطره در طول مدت نزول: ۲)اثر اصطکاک هوا بر روی قطره سقوط کننده درهوای نسبتآ آرام اصطکاک هوا محدودکننده اندازه قطرات است. اگر در منطقه بارندگی. هوا نیز در حال نزول باشد (که در بعضی قسمت ها رگبارهای رعد و برق دار وجود دارد) قطرات بسیار درشتی تشکیل می شوند.

بنابراین. اندازه قطرات باران و شدت بارندگی. تغییرات قابل توجهی دارند. بطور کلی شرایطی که سبب باران های شدید می شوند کوتاه مدت است. در حالی که بارندگی های خفیف و معمولی در اثر شرایط بلند مدت ایجاد می گردند. پس در حالت کلی طول مدت بارندگی نسبت معکوس با شدت آن دارد.

باران با شدت بسیار خفیف بسیار زیر که به ندرت به زمین می رسند. باران ریزه[۳] نامیده می شود. اگر قطرات قبل از رسیدن به زمین تبخیر شوند. این حالت را مه گویند.

[۱] – Precipitation

[۲] – Bergeron

[۳] – Drizzle

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.