تحقیق فرسایش آبی و عوامل موثر بر آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق  فرسایش آبی و عوامل موثر بر آن دارای ۳۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱- مقدمه    ۴
۱-۲- آشنایی با مفاهیم فرسایش    ۸
۱-۳- عوامل موثر در فرسایش آبی    ۹
۱-۳-۱- عوامل اقلیمی    ۹
۱-۳-۲- فرسایش‌پذیری خاک    ۱۰
۱-۳-۳-  شیب زمین    ۱۰
۱-۳-۴- پوشش گیاهی    ۱۱
۱-۳-۵- مدیریت ( نحوه بهره‌برداری از اراضی)    ۱۱
۱-۴- انواع فرسایش آبی    ۱۲
۱-۵- ساماندهی رودخانه    ۱۹
۱-۶- مروری برتحقیقات انجام شده    ۲۰
۱-۶-۱- تحقیقات صورت گرفته در خارج از کشور    ۲۰
۱-۶-۲- تحقیقات صورت گرفته در داخل کشور    ۲۴
فهرست منابع و مآخذ:    ۲۸

منابع:

فیض نیا، س. ۱۳۷۶ ، جزوه درسی “زمین شناسی”، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه تهران.

فیض نیا، س.، زارع، م. ۱۳۸۲، بررسی حساسیت سازندهای زمین شناسی نسبت به فرسایش و تولید رسوب در حوزه آبخیز میشان، مجله منابع طبیعی ایران، جلد ۵۶ شماره ۴، صفحات ۳۶۵ تا ۳۸۲

قدوسی، ج. ۱۳۸۲ ، مدل سازی مرفولوژی فرسایش خندقی و پهنه بندی خطر آن، پایان نامه دکتری، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه تهران.

احمدیان یزدی، م. ۱۳۸۰٫ بررسی نقش پوشش گیاهی در کنترل فرسایش کناری پیچانرود تجن -هریرود، پایان نامه کارشناسی ارشد آبخیزداری، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان.

امینی، آ. ۱۳۷۴٫ مطالعه بر خاستگاه و مکانیزم رسوبزایی لسها در حوضه آبخیز قره تیکان، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران، دانشکده علوم، گروه زمین شناسی.

ابراهیمی، ن. بررسی تأ ثیر بهره برداری های مختلف اراضی در فرسایش و رسوب حوزه آبخیزقره کهریزک. همایش ملی مدیریت اراضی- فرسایش خاک و توسعه پایدار.

اسلامی، ا.، ملائی، ع.، ۱۳۸۴. بررسی امکان استفاده از مدل HEC-RAS در پهنه­بندی رودخانه­های نرماشیربم. دومین کنفرانس سراسری آبخیزداری و مدیریت منابع آب و خاک، ۳ و۴ اسفند ۱۳۸۴ دانشگاه شهید باهنر کرمان.

رضایی مقدم، م.، محمدفر، ع.، ولیزاده کامران، م. ۱۳۹۰٫ آشکارسازی تغییرات کناری و شناسایی مناطق خطر رودخانه آج یچای در محدوده خواجه تا ونیار. جغرافیا و برنامه ریزی محیطی ، شماره۴، صفحات ۱۱۵-۱۰۰٫

رفاهی، ح. ۱۳۸۴. فرسایش آبی و کنترل آن. انتشارات دانشگاه تهران، چاپ پنجم، ص ۵۲۳.

کرمی، ف. ۱۳۸۶٫ عوامل موثر در فرسایش کناره‌ای رودخانه (نمونه موردی:حوضه زهکشی سعید، آباد چای)، فضای جغرافیایی، شماره ۱۸، ص۱۵۹٫

Xiaoping Li. 2006. Soil bioengineering and the ecological restoration of riverbanks at the Airport Town, Shanghai, China Shanghai Academy of Environmental Sciences, 508 Qinzhou Road, Shanghai 2002, China, 2006.

Yang, S., Milliman, J., Li, P., Xu, K. 2011. Erosion of the Yangtze River and its delta. Global and Planetary Change 75

Sonneveld, B., Nearing, M. 2003. A nonparametric/parametric analysis of the Universal Soil Loss Equation, Catena 52: 9-21.

Zengxiang, Z., Xulong, C., Xiaofeng ., Jiyan, L. 1996. mountain soil erosion mapping in central Tibet using remote sensing and GIS. paper presented at the 4th international symposium on High Mountain Remote Sensing Category, Karlstad- Kiruna- Troms, August 19-29.

Bissonnais, Y., Monitor, M., Jamagne, J., Daroussin, D., King, D. 2001. Mapping erosion risk for cultivated soil in France, Catena 46: 207-220.

۱-۱- مقدمه

خاک، یکی از مهمترین منابع طبیعی هر کشور است. اگر استفاده از خاک بر اساس شناسایی استعداد و قدرت تولید آن و مبتنی بر رعایت اصول صحیح و علمی باشد، خاک از بین نمی‌رود. عاملی که موجودیت منابع آب و خاک را به خطر می‌اندازد، فرسایش است که همواره برای از بین بردن منابع عمل می‌کند (رفاهی، ۱۳۸۴).

امروزه بهره برداری بهینه از منابع آب و خاک به عنوان کلید توسعه مورد توجه خاص کشورهای دنیا بوده و در این میان موضوع فرسایش خاک و در نتیجه آن رسوبگذاری به عنوان یکی از مسائل مهم مطرح می‌باشد. فرسایش خاک در حوزه‌های آبخیز با توجه به تاثیرات منفی آن در پایین دست و بدلیل از دست رفتن منابع ارزشمند خاک حوزه حائز اهمیت بالایی بوده و انجام اقدامات حفاظت خاک و آبخیزداری در حوزه‌های تحت فرسایش خاک از جمله اقدامات اولویت‌دار اغلب کشورهای دنیا می‌باشد (شمسائی و صمدی، ۱۳۸۵).

باید در نظر داشت که فرسایش نه تنها خود خاک را از بین برده و یا حاصلخیزی آن را کاهش می‌دهد، بلکه با ایجاد رسوب مواد در آبراهه‌ها، سبب انسداد آن‌ها می‌شود. همچنین با پرکردن مخازن سدها، ظرفیت ذخیره آن‌ها را کاهش می‌دهد و در نتیجه عمر آن‌ها را کم می‌کند. بدین ترتیب فرسایش به برنامه توسعه کشاورزی منطقه که بر پایه این تأسیسات بنا شده است، لطمه وارد می‌سازد. اصلاح این نوع رسوبگذاری اگر غیر ممکن نباشد، دست کم کاری مشکل است. برای نمونه در حال حاضر اگر سدی از رسوب ناشی از فرسایش پر شود، تنها راه چاره رها کردن آن و جستجوی محلی دیگر برای سدسازی است. به همین دلیل، سرمایه‌گذاری‌ها باید بیش از آنکه صرف احیای منابع از دست رفته شود، باید برای پیشگیری از فرسایش به کار رود )رفاهی، ۱۳۸۴؛ دسکروکس[۱] و گوتیر[۲]، ۲۰۰۲).

فرسایش خاک هر چند یک پدیده طبیعی حتمی می‌تواند قلمداد شود، ولی تشدید آن بر اثر عوامل مصنوعی مانند اعمال نادرست انسان در بهره برداری از طبیعت، می‌تواند موجب بروز خطرات جدی و ایجاد نابسامانی‌هایی در زندگی بشر گردد. در دید کاتاستروف وجود فرسایش خاک نه تنها مضر نیست، بلکه باعث تشکیل و توسعه دشت‌ها و اراضی مناسب برای کشت و زرع می‌گردد. ولی در مقیاس زمانی کوتاه‌تر، فرسایش باعث از دست رفتن خاک و کاهش تولید می‌گردد. بنابراین برای انسان که نیاز به تولید غذا از خاک دارد، آسیب رسان است (فیلیپس[۳]، ۲۰۰۲).

خاک یک منبع طبیعی است که در مقیاس زمانی کوتاه تجدیدپذیر نیست. فرسایش خاک نیز فرآیند اصلی تخریب خاک بشمار می‌رود که اثرات نامطلوبی را در آن باعث می‌شود. در توسعه پایدار منابع طبیعی، کاهش فرسایش خاک بایستی در اولویت اول برنامه‌ریزی‌ها قرار گیرد. فرسایش نه تنها باعث ایجاد خسارت بر روی خاک‌های کشاورزی و اراضی طبیعی می‌شود، بلکه در کیفیت آب‌ها و قدرت فرسایندگی آن‌ها نیز اثر داشته و باعث انتقال رسوب و ایجاد بسیاری از مسائل برون منطقه‌ای از قبیل سیل و … می‌گردد  )بیزونایس [۴]و همکاران، .(۲۰۰۱

در مطالعات فرسایش خاک، نحوه ارزیابی خطر فرسایش و پهنه بندی اراضی به درجات با شدت‌های مختلف فرسایش، حائز اهمیت فراوان است، چرا که با شناسایی مناطق حاوی فرسایش و دارای توان بالقوه فرسایشی، می‌توان مدیریت صحیحی در استفاده از اراضی ارائه نمود و باعث کاهش فرسایش و یا جلوگیری از وقوع آن شد (مورگان[۵]، ۱۹۹۶).

چون فرسایش نتیجه‌ای از ترکیب چندین عامل می‌باشد که بواسطه زمان و مکان تغییر می‌کنند، بنابراین هیچ روش ساده‌ای نمی‌تواند تمامی عوامل مربوطه را در ایجاد فرسایش در نظر گیرد، بخصوص در مناطقی که تأثیرات انسانی غالب می‌باشد. باید در نظر داشت که اساساً نمی‌توان عامل مشخص و معینی را به عنوان عامل اصلی فرسایش آبی در یک منطقه معرفی نمود، بلکه شرایط فرسایش موجود در منطقه را باید معلول تأثیرات متقابل مجموعه عوامل مؤثر در ایجاد فرسایش دانست. باید اذعان نمود که هر عامل، عامل دیگری را تقویت و یا از فعالیت آن باز می‌دارد (رفاهی، ۱۳۸۴).

در ایران همه ساله پهنه‌های وسیعی از اراضی مرغوب و حاصلخیز سواحل رودخانه و مسیل‌ها بر اثر عبور جریان‌های سیلابی فرسایش یافته و تخریب می‌شوند. بنابراین جهت ساماندهی و مدیریت رودخانه‌ها و کنترل فرسایش لازم است که ضمن شناخت و پیش بینی رفتار هیدرولیکی جریان، نواحی مستعد فرسایش کنار رودخانه‌ای شناسایی گردیده و اقدامات لازم جهت کنترل آن‌ها به عمل آید (غفاری و همکاران، ۱۳۸۴).

۱-۲- آشنایی با مفاهیم فرسایش

کلمه فرسایش که در انگلیسی و فرانسه به آن اروژن و اروژیون می‌گویند از ریشه لاتین ارودری به معنی سائیدگی می‌باشد و عبارت است از سائیده شدن سطح زمین. به طور کلی فرسایش به فرآیندی گفته می‌شود که طی آن ذرات خاک از بستر اصلی خود جدا شده و به کمک یک عامل انتقال دهنده به مکان دیگر حمل می‌شود. در صورتی که عامل جدا کننده ذرات از بستر و انتقال آن‌ها آب باشد، به آن فرسایش آبی گفته می‌شود. وقتی از فرسایش صحبت می‌شود فوراً آثار و علائمی که مشخص کننده نوع فرسایش است در نظر مجسم می‌شود  که با تخریب و برداشت و حمل مواد و رسوب یا تجمع مواد همراه است. برای کنترل فرسایش آبی باید ابتدا با شناخت از عوامل مؤثر در آن راه‌حل مناسبی ارائه کرد.

علائم فرسایش خاک برای هر شخص قابل رویت بوده و فقط تعیین میزان شدت فرسایش مربوط به آینده است که به آسانی میسر نمی‌شود ولی از روی شدت فرسایش می‌توان وضع زمین‌های زراعتی و مراتع را تشخیص داد. شیارها بهترین شاهد عینی انهدام خاک است و با آغاز پیدایش جویبارهای پرشیب شیارها وسعت مهیبی پیدا می‌کند. با عمیق شدن شیارها امر کشت و زرع مختل می‌شود و همچنین استعداد زمین از لحاظ مرتع نیز از بین می‌رود. بنابراین با فرسایش شدید زمین، هم خاک حاصلخیز از آن محل دور می‌شود و هم کف زمین‌های فرسایش یافته دیگر به آسانی قابل بهره‌برداری نیست. جبران خاک فرسایش یافته برای طبیعت به‌خصوص در مناطق خشک که شرایط برای تشکیل خاک بسیار نامساعد می‌باشد، بسیار دشوار و طولانی است. از این رو به‌خصوص ساکنان مناطق خشک باید در حفظ و جلوگیری از فرسایش آن سعی و همت بیشتری مبذول دارند زیرا در این مناطق به طور طبیعی هم فرسایش شدیدتر است و هم امکان تشکیل خاک کمتر می‌باشد.

علت عمده اختلافی که از نظر فرسایش بین مناطق خشک و مرطوب وجود دارد، پوشش گیاهی زیاد در نقاط مرطوب است که نقش عمده‌ای در حفظ خاک ایفا می‌نماید. در این مناطق آب‌های باران و برف توسط گیاهان در زمین نگهداری می‌شود. نباتات با حفظ آب و نفوذ دادن آن در خاک مانع از جاری شدن آب در سطح زمین در نتیجه مانع از فرسایش خاک می‌گردند. پوشش گیاهی خاک را در مقابل فرسایش بادی نیز حفظ می‌کند.

[۱] Descroix

[۲] Gautier

۱ Phillips

[۴] Bissonnais

[۵] Morgan

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق پهنه بندی و فرسایش آبی و بررسی مدل‌های فرسایشی و تکنیک های سیستم اطلاعات جغرافیایی و سنجش از دور
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.