تحقیق فناوری اطلاعات و ارتباطات و تاثیر آن در آموزش و پرورش

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق فناوری اطلاعات و ارتباطات و تاثیر آن در آموزش و پرورش دارای ۶۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه:    ۴
آموزش و پرورش معاصر    ۵
کاربرد فناوری در تعلیم و تربیت    ۹
آموزش برنامه‌ای    ۱۰
ماشین آموزشی    ۱۱
فرایند تکوین فناوری اطلاعات (IT)    ۱۱
مبانی نظری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT):    ۱۲
(IT) چیست؟    ۱۳
(ICT) چیست؟    ۱۴
تاریخچه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT):    ۱۶
سواد اطلاعاتی و فناوری اطلاعات    ۱۷
اینترنت :    ۱۸
چشم‌انداز فناوری اطلاعات در جهان:    ۲۰
اهداف آموزش فناوری اطلاعات:    ۲۱
مزیت‌های بهره‌گیری از فناوری اطلاعات در تعلیم و تربیت:    ۲۲
سیر تکوینی کاربرد کامپیوتر در آموزش:    ۲۵
کاربرد کامپیوتر در آموزش :    ۲۸
کاربرد اینترنت در آموزش:    ۳۲
شبکه جهانی وب:    ۳۴
ICDL چیست؟    ۳۶
اهداف ICDL:    ۳۶
تاریخچه ICDL :    ۳۷
مهارت‌های هفت‌گانه ICDL :    ۳۸
دلیل استفاده از فناوری اطلاعات :    ۳۹
استراتژی:    ۴۱
استراتژی فناوری اطلاعات:    ۴۲
نقش معلمان در توسعه ICT:    ۴۳
نقش مدیران در توسعه ICT در آموزش و پرورش:    ۴۴
کمک‌های (ICT) به معلمان:    ۴۵
شکاف دیجیتالی، یک مانع در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات:    ۴۶
موانع فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش:    ۴۷
پیشینه تحقیق:    ۴۸
پژوهشهای انجام شده در ایران:    ۴۸
پژوهش‌های انجام شده در خارج از ایران:    ۵۳
منابع    ۵۸

منابع

قاسمی، علی حسین (۱۳۸۱). تبحر در تکنولوژی اطلاعات.تهران:نشر چاپار.

لاودن. کنت‌سی و لاودن، جین‌پی. (۱۳۸۰). فناوری اطلاعات، ترجمه حمید محسنی، تهران: انتشارات کتابدار.

کرامتی، محمدرضا. (۱۳۷۴). مقدمه‌ای بر برنامه‌ریزی استراتژیک در آموزش و پرورش. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.

عبادی ، رحیم ۱۳۸۲ ، فناوری اطلاعات و آموزش و پرورش ، تهران ،موسسه فرهنگی منادی تربیت.

شجاعی، محسن.(۱۳۸۳).توانایی شناخت مفاهیم بنیادین فناوری اطلاعات. تهران: انتشارات پرتو نگار.

ربیع، علیرضا.(۱۳۸۳). آموزش عالی در عصر مجازی.تبریز.انتشارات دانشگاه بین المللی ایران.

صرافی‌زاده، اصغر. (۱۳۸۳). فناوری اطلاعات در سازمان، تهران: انتشارات میسر.

طلایی، ابراهیم. (۱۳۸۲). بکارگیری توانمندی‌های فناوری اطلاعات در فرایند یاددهی – یادگیری، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، رشته زبان‌شناسی همگانی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.

معیری، محمدطاهر. (۱۳۷۹). مسائل آموزش و پرورش، تهران: انتشارات امیرکبیر.

خوشکنار، احمد.(۱۳۸۳). بررسی و مقایسه میزان دسترسی و استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در میان معلمان و دانش آموزان مقطع متوسطه شهر قم در سال تحصیلی ۸۴-۸۳ ، پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی.

کسلیارد، الکساندر. (۱۳۵۸). مقایسه روش‌ها و مسائل تربیتی، ترجمه احمد بیاتی و سیف‌اله بهادری.

کیت، بهان و هولمز، دیانا(۱۳۷۷). آشنایی با تکنولوژی اطلاعات. ترجمه مجید آذرخش و جعفر مهرداد، تهران، انتشارات سمت.

گریسون،رندی واندرسون،تری(۲۰۰۳).یادگیری الکترونیکی درقرن بیست ویکم:مبانی نظری وعملی.(ترجمه اسماعیل زارعی زوارکی وسعیدصفایی موحد،۱۳۸۴).تهران:انتشارات علوم وفنون.

مقدمه:

در جوامع ساده آموزش و پرورش هدف و منظور آگاهانه نداشت. هر فرد بتدریج طی مراحل مختلف زندگی، متناسب با سن و موقعیت اجتماعی خود، سازگاری لازم با محیط اجتماعی را فراگرفته از طریق یادگیری موازین اجتماعی و الگوهای رفتاری، طی ترتیباتی به زندگی بزرگسالی راه می‌یافت. اولین اشخاصی که به طور رسمی و با هدف آگاهانه به امر آموزش و پرورش پرداختند احتمالاً کسانی بودند که از لحاظ دانش و مهارت بر سایر اعضای گروه برتری داشتند و گروه در مواقع بحرانی برای بقا و دفاع از خویش به آنها متوسل شد و به این صورت زمینه اولیه آموزش و پرورش رسمی، تدریجاً به وسیله چنین افرادی فراهم شد. اولین تلاش منظم برای انتقال دستاوردهای گروه به نسل جوان، در هاله‌ای از تقدس و بر حول اعتقادات و اعمال دینی شکل گرفته است. در این میان اختراع خط و نوشتار نیز آموزش و پرورش را متحول ساخت و به پیدایش مراکز آموزشی انجامید. بنابراین پیروی از گذشتگان و پرستش مکتوبات مقدس چارچوب اصلی آموزش و پرورش را تشکل داد. (عبداللهی، به نقل از علی علاقه‌بند، ۱۳۷۴)

به طور کلی منشأ نظام معاصر آموزش و پرورش رسمی را می‌توان در دهه‌های پیش از انقلاب صنعتی جستجو کرد، چنانکه احتیاج به نیروی انسانی در اواخر قرن ۱۸ و اوایل قرن ۱۹ موجب رشد آموزش و پرورش ابتدایی شده‌است. آموزش عالی و متوسطه نیز امتیازی بود که فقط در انحصار نخبگان قرار داشت. در مرحله دوم تحول آموزش و پرورش که میان دو جنگ جهانی قرارداشت آموزش ابتدایی نقاط عقب‌مانده همگانی شد اما آموزش عالی هنوز امتیاز نخبگان بود. از سال‌های ۱۹۵۰ مرحله سوم شروع شد. این مرحله عصر انقلاب علمی و فنی و رونق اقتصادی و آزادی مستعمرات بود. در این مرحله آموزش متوسطه در بسیاری از کشورهای اروپایی همگانی شد و آموزش عالی هم می‌رفت تا عامه مردم از آن برخوردار شوند. در این زمان سیاست‌های آموزش و پرورش مورد تردید و سؤال قرار گرفت و این ضرورت مطرح گردید که برای هر فرد سطحی از آموزش و پرورش تأمین شود، در سیاست‌های جدید آموزش و پرورش برخورداری همگان از آموزش و پرورش دائمی از توجه خاصی برخوردار شد.

آموزش و پرورش معاصر

اکنون مدرسه مشخص‌ترین نهاد مسئول تربیت عمومی شناخته شده است. جامعه و ضرورت‌های آن در حال دگرگونی دائمی است و مدرسه، اغلب زمانی به نیازهای زندگی می‌رسد که این نیازها جای خود را به شرایط و مقتضیات دیگر سپرده‌اند و بعضاً منتفی شده‌اند. حتی در بهترین نظام‌های آموزشی جهان و در کاملترین و پیشرفته‌ترین مدارس، روال کار روزانه در قالب ضرورت‌های گذشته صورت می‌پذیرد. این نارسایی، ناشی از آنست که تحول اجتماعی معمولاً سریع و اجتناب‌ناپذیر است و در مقابل برنامه‌ریزی آموزش و پرورش بر پژوهش و تحقیق به منظور شناخت مسائل و چاره‌جویی آنها بنیاد می‌شود که خود مستلزم حوصله و صرف وقت کافی است. در مجموع تحولات زندگی بیش از مجموعه نوآوری‌هایی است که در محتوا و الگوی تربیتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بی‌شک در آینده با شرایط دیگری روبه‌رو خواهیم شد، شرایطی که عموماً ناشناخته‌اند. به این جهت به هنگام نبودن برنامه‌های آموزش و پرورش و عقب‌ماندگی از جامعه و بیگانگی مدرسه نسبت به ضرورت‌های آینده امری اجتناب‌ناپذیر است، اما اعمال کوشش به منظور تعدیل آثار منفی آن را نباید از نظر دور داشت، باید حصار مدرسه را از میان برداریم (فراهم آوردن محیط غنی به منظور یادگیری در هر زمان و هر مکان) و از جداکردن کودکان و نوجوانان از بطن جامعه و قراردادن آنها در الگوی مصنوعی مدرسه احتراز کنیم. الگوی مصنوعی مدرسه و شرایط نظری تربیت عمومی را باید کنار گذاشت و مسئله آموزش و پرورش را عملاً در محیط کار و در محدوده واقعی زندگی جمعی ارائه داد و کودکان و نوجوانان را از اولین مراحل رشد در مقابل پدیده‌های اصلی و واقعی زندگی قرارداد، یا شرایط و مقتضیات زندگی را عیناً در مدرسه فراهم آورد. دیگر نمی‌توان آنها را بیش از این در آن حصار مصنوعی که بر مبنای پندارها و نظریه‌های مکتوب به نام مدرسه و نظام آموزش ساخته شده‌است، زندانی کرد (معیری، ۱۳۷۹).

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.