تحقیق فناوری و سیستم های اطلاعاتی و کاربرد آن در سازمان و شایستگی محوری و مفهوم و ابعاد و الگوهای آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق فناوری و سیستم های اطلاعاتی  و کاربرد آن در سازمان و شایستگی محوری و مفهوم و ابعاد و الگوهای آن دارای ۵۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
۲-۱ شایستگی محوری    ۵
۲-۱-۱ اطلاعات    ۵
۲-۱-۲ مدیریت و نیازهای اطلاعاتی    ۶
۲-۱-۳ تعریف فناوری اطلاعات    ۷
۲-۱-۴ کاربرد فناوری اطلاعات در سازمان    ۸
۲-۱-۵ نقش فناوری اطلاعات در فرآیندهای سازمان    ۹
۲-۱-۶ مدیران و فناوری اطلاعات    ۱۰
۲-۱-۷ پذیرش فناوری اطلاعات    ۱۱
۲-۱-۸ سیستم های اطلاعاتی    ۱۱
۲-۱-۹ معماری  و سیستم های اطلاعات استراتژیک    ۱۲
۲-۱-۹-۱ معماری سیستم    ۱۲
۲-۱-۹-۲ تعریف سیستم های اطلاعات استراتژیک    ۱۲
۲-۱-۹-۳ اهمیت معماری برای سیستم های اطلاعات استراتژیک    ۱۳
۲-۱-۹-۴ فرایند تهیه معماری سیستم های اطلاعات استراتژیک    ۱۳
۲-۱-۹-۵ برنامه ریزی سیستم های اطلاعات استراتژیک    ۱۵
۲-۱-۹-۶ پشتیبانی از موقعیت رقابتی سازمان    ۱۶
۲-۱-۹-۷ سیستم های اطلاعاتی منابع انسانی    ۱۶
۲-۱-۹-۸ سیستم های اطلاعات منابع انسانی    ۱۷
۲-۱-۹-۹ طراحی سیستم اطلاعات منابع انسانی    ۱۹
۲-۲ مزیت رقابتی    ۲۲
۲-۲-۱ ﺗﻌﺮﻳﻒ ﻗﺎﺑﻠﻴﺖ    ۲۸
۲-۲-۲ ﮔﺮﻭهﺑﻨﺪﻱ ﻗﺎﺑﻠﻴﺖ ﻫﺎ    ۲۹
۲-۲-۳ ﺭﻭﺵ ﻫﺎﻱ ﺗﺪﻭﻳﻦ ﻣﺪﻝ ﻗﺎﺑﻠﻴﺖ ﻫﺎﻱ ﻣﺪﻳﺮﻳﺘﻲ    ۳۰
۲-۲-۴ تعریف شایستگی    ۳۱
۲-۲-۵ تاریخچه شایستگی ها    ۳۳
۲-۲-۶ سطوح شایستگی    ۳۳
۲-۲-۷ ابعاد شایستگی    ۳۴
۲-۳ شایستگی شغلی و رفتاری    ۳۵
۲-۳-۱ تعریف شایستگی رفتاری    ۳۵
۲-۳-۲ حوزه های شایستگی رفتاری    ۳۶
۲-۳-۳-۱ تعریف شایستگی شغلی    ۳۶
۲-۳-۳-۲ الگوهای شایستگی    ۳۷
۲-۳-۳-۳ ویژگی های مدل شایستگی    ۳۷
۲-۳-۳-۴ اهمیت توجه به شایسته گزینی در اسلام    ۳۸
۲-۳-۳-۵ چارچوب های نظری شایستگی های مدیران    ۳۹
۲-۴ پیشینه تحقیق    ۴۵
منابع    ۴۸

منابع

احمدی، م (۱۳۸۱)، بررسی تأثیر فناوری اطلاعات، سیستم های اطلاعاتی بر سهم بازار، دسترسی به منابع و زمان انجام کارها، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم انسانی، تهران.

اعتمادی، حسین، الهی، شعبان، حسن آقایی، کامران(۱۳۸۵)، بررسی تأثیر فناوری اطلاعات بر ویژگی های کیفی اطلاعات حسابداری، بررسی های حسابداری و حسابرسی.

ابطحی، سیدحسین(۱۳۷۷)مدیریت منابع انسانی – انتشارات دانشگاه پیام نور – چاپ پنجم.

ال دفت، ریچارد،(۱۳۷۴)تئوری سازمان و طراحی ساختار – ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، شرکت چاپ و نشر بازرگانی وابسته به موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، چاپ اول.

کونتز، ه، اودانل، س، ویهریخ، ه (۱۳۷۰)، اصول مدیریت، ترجمه طوسی، محمدعلی، علوی، امین اله، فرهنگی، علی اکبر، و مهدویان، اکبر، تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی.

لک، بهزاد و رضا جوادیان(۱۳۹۰)، تأثیر زیرساخت های فناوری اطلاعات در توانمند سازی کارکنان پلیس،فصلنامه توسعه مدیریت منابع انسانی،سال ششم،شماره ۱۹٫

سعادت، اسفندیار (۱۳۸۸)مدیریت منابع انسانی، سمت ،چاپ دوم.

صرافی زاده، ا و علی پناهی، ع (۱۳۸۱)، سیستم های اطلاعات مدیریت، چاپ دوم، تهران، موسسه انتشاراتی میر.

رهنورد، ف، و طاهری، ح (۱۳۸۲)، نیاز مدیران ارشد به سیستم های اطلاعاتی، فرایند مدیریت و توسعه، شماره ۶۰ و ۶۱٫

رضاییان،علی(۱۳۸۸)، اصول مدیریت، انتشارات سمت،تهران

Luftman, J(1993), “Transforming the Enterprise: The Alignment of Business and Information Technology Strategies”. IBM Systems Journal, 32(1), pp. 198-221.

Newkirk, E(2003), Strategic information systems planning: too little or too much?, Journal of Strategic Information Systems 12 ,201–۲۲۸٫

Siegel, D.M.(2008) Accepting Technology and Overcoming Resistance to Change Using the Motivation and Acceptance Model, Dssertation Submitted in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of Doctor of Philosophy in the Department of Educational Research, Technology, and Leadership in the College of Education at the University of Central Florida Orlando. .

Galliers, R.D.(1994), Strategic information systems planning: myths, reality and guidelines for successful implementation. In: Galliers, R.D., Baker, B.S.H. (Eds.), Strategic Information Management, Butterworth- Heinemann, Oxford, pp. 129–۱۴۷٫

مقدمه

امروزه استفاده از فناوری اطلاعات و سیستم های اطلاعاتی هم در سطح سازمان ها و هم در سطح مردمی به شدت در حال گسترش می باشد. سازمان ها برای انجام فعالیت های مدیریتی و کارکنانی خود از سیستم های اطلاعاتی مختلفی استفاده می کنند. دیگر کمتر سازمانی را می توان پیدا نمود که از سیستم اطلاعاتی خاصی استفاده ننماید. توسعه و بهبود عملکرد سیستم های مالی، ارتباط با مشتریان، تولید و مدیریت پروژه و صدها فعالیت دیگر، مرهون استفاده از سیستم های اطلاعاتی می باشد. در این میان لازم است تا مدیران این سیستم ها را به عنوان یک مزیت رقابتی در نظر گرفته و به گونه ای از آن استفاده نمایند تا به عنوان یک شایستگی محوری برای سازمان ها در بیاید، در این صورت است که می توان از سیستم های اطلاعاتی برای ایجاد تمایز سازمان نسبت به رقبا استفاده نمود.

در این نوشتار مباحث مرتبط با فناوری و سیستم اطلاعاتی و شایستگی محوری ارائه می گردد. در نهایت در پیشینه تحقیقاتی ارائه می گردد.

۲-۱ شایستگی محوری

۲-۱-۱ اطلاعات

اگر اطلاعات را داده های پردازش شده تعریف کنیم، باید گفت چنین اطلاعاتی دارای ویژگی های زیر می باشد(غیبی،۱۳۷۱): دقیق بودن، به موقع بودن و ذیربط بودن آن. به سخن دیگر، هنوز بسیاری از مردم اطلاعات را با داده ها اشتباه می کنند. برخی از کاربران اطلاعات از حجم زیاد داده ها رنج می برند. گر چه امروزه همه ما در معرض هجوم آلودگی ناشی از کثرت اوراق چاپی، جنون یادداشت برداری و نامه نگاری های اداری و نیز اطلاعات نادرست قرار داریم، با این حال اطلاعات سودمند هم چنان دور از دسترس بسیاری است که به آن نیاز دارند. منظور از دقیق بودن اطلاعات این است که اطلاعات روشن بوده و دقیقا معنی داده هایی را منعکس سازد، که بر آن مبتنی است. به موقع بودن اطلاعات به معنای آن است که دریافت کنندگان اطلاعات به هنگام نیاز به اطلاعات همان زمان دسترسی داشته باشند. ویژگی ذیربط بودن اطلاعات باعث می شود که به این پرسش ها که از سوی دریافت کننده مطرح می گردد پاسخ گوید: اطلاعات به، چه، چرا، کجا، چه وقت، چه کسی و چگونه برسد. از طرف دیگر اطلاعات ذیربط برای یک دریافت کننده، لزوما برای دریافت کننده دیگر ذیربط نیست. رهنورد(۱۳۸۱) علاوه بر ویژگی های فوق، کامل بودن، صحت، داشتن صرفه اقتصادی، موثق بودن، قابلیت انعطاف، سادگی، را نیز برای اطلاعات بر شمرده است.

۲-۱-۲ مدیریت و نیازهای اطلاعاتی

اگر نقش سیستم های اطلاعاتی را تامین اطلاعات مورد نیاز کاربران، بخصوص مدیران بدانیم، باید در نظر داشت که نیاز اطلاعاتی مدیران در سطوح مختلف متفاوت است. به سخن دیگر، در طراحی سیستم های اطلاعاتی باید سطوح مختلف مدیران را در نظر داشته باشیم، زیرا این امر هم بر منابع اطلاعات و هم بر نحوه ارائه آن تاثیرگذار است. سطوح مدیریت عبارتند از: ۱) مدیریت عملیاتی؛ ۲) مدیریت میانی؛ و ۳) مدیریت ارشد(کونتز و همکاران،۱۳۷۰). مدیران ارشد نسبت به مدیران سطوح پائین تر تاکید بیشتری بر اطلاعات بیرونی سازمان دارند، در حالی که مدیران سطوح اجرائی بیشتر به اطلاعات داخلی توجه دارند(رهنورد و طاهری، ۱۳۸۲). مدیران ارشد با توجه به ماهیت شغل آن ها ترجیح می دهند که اطلاعات به طور خلاصه باشد، در حالی که مدیران اجرائی به اطلاعات کامل و دقیق احتیاج دارند.

 ۲-۱-۳ تعریف فناوری اطلاعات

فناوری اطلاعات تلفیقی ازدستاوردهای مخابراتی، روش ها و راهکارهای حلّ مسأله وتوانایی راهبری با استفاده از دانش کامپیوتری است و شامل موضوعات مربوط به مباحث پیشرفتۀ علوم وفناوری کامپیوتری، طراحی کامپیوتری، پیاده سازی سیستم های اطلاعاتی و کاربردهای آن است.

فناوری اطلاعات تلفیقی از دانش سنتی کامپیوتر و فناوری ارتباطات به منظور ذخیره، پردازش وتبادل هر گونه داده(اعم بر متن، صوت، تصویر و… ) است.

فناوری اطلاعات عبارت است از همۀ شکل های فناّوری که برای ایجاد، ذخیره سازی و استفاده از شکل های مختلف اطلاعات، شامل: اطلاعات تجاری، مکالمات صوتی، تصاویر متحرک، داده های چندرسانه ای و… به کار می رود.

فناوری اطلاعات شاخه ای ازفناوری است که با استفاده از سخت افزار، نرم افزار و شبکه افزار، مطالعه و کاربرد داده و پردازش آن را در زمینه های: ذخیره سازی، دستکاری، انتقال، مدیریت، کنترل، و داده آزمایی خودکار امکان پذیر می سازد(درودچی و نیک مهر، ۱۳۸۶).

۲-۱-۴ کاربرد فناوری اطلاعات در سازمان

فناوری اطلاعات در سازمان ها دارای کاربردهای متفاوتی است، بیشتر صاحب نظران این کاربردها را به دو دسته طبقه بندی نموده اند: عملیاتی و اطلاعاتی.

الف- کاربردهای عملیاتی:

استفاده از فناوری اطلاعات در یک تخصص را کاربرد عملیاتی آن می نامند. تهیه فهرست حقوق و دستمزد صدور احکام کارگزینی، پیش بینی موجودی، برنامه ریزی تولید و توزیع و تخصیص نیروی کار، هزینه یابی صنعتی و دیگر وظایف تخصصی از جمله زمینه های کاربرد عملیاتی فناوری اطلاعات است در این سطح رایانه موجب گسترش خودکار شدن کارها و امور اداری گشته و در نتیجه به انجام اقتصادی تر کارها و سرعت در انجام آن ها می انجامد.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.