تحقیق فیزیولوژی پرایمینگ و عوامل موثر بر پرایم کردن بذور و تکنیکهای پرایمینگ بذر و خواب بذر

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق فیزیولوژی پرایمینگ و عوامل موثر بر پرایم کردن بذور و تکنیکهای پرایمینگ بذر و خواب بذر دارای ۴۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۱-۱- پرایمینگ    ۵
۱-۲- فیزیولوژی پرایمینگ    ۹
۱-۳- عوامل موثر بر پرایم کردن بذور    ۱۰
۱- ۴- تکنیکهای پرایمینگ بذر    ۱۲
۱-۴-۱- پرایمینگ با هورمونهای رشد گیاه    ۱۲
۱-۴-۲- پرایمینگ با انواع دود گیاهی    ۱۳
۱-۵- اثرات اصلی آتش و دود بر جوانه زنی    ۱۵
۱-۵-۱- اثرات فیزیکی آتش و دود بر جوانهزنی    ۱۶
۱-۵-۲- اثرات شیمیایی آتش و دود    ۱۷
۱-۶- مطالعات زراعی در مورد عصاره دودی    ۱۸
۱-۷- خواب بذر    ۱۹
۱-۷-۱- خواب اولیه    ۱۹
۱-۷-۱-۱- خواب خارجی:    ۱۹
۱-۷-۱-۱-۲- مکانیکی    ۲۰
۱-۷-۱-۱-۳- شیمیایی    ۲۰
۱-۷-۱-۲- خواب داخلی یا ذاتی:    ۲۱
۱-۷-۱-۲-۲-  فیزیولوژیکی:    ۲۲
۱-۷-۱-۲-۲-۱- خواب فیزیولوژیکی سطحی:    ۲۲
۱-۷-۱-۲-۲-۲- خواب فیزیولوژیکی عمق متوسط    ۲۳
۱-۷-۱-۲-۲-۳- خواب فیزیولوژیکی عمیق    ۲۴
۱-۷-۱-۲-۳- مورفوفیزیولوژیکی    ۲۵
۱-۷-۱-۲-۴-  فیزیکی    ۲۵
۱-۷-۱-۲-۵-  ترکیبی    ۲۵
۱-۷-۱-۲-۵-۱- خواب مربوط به محور بالای لپه    ۲۵
۱-۷-۱-۲-۵-۲- محور بالای لپه و ریشه چه (خواب دوگانه)    ۲۵
۱-۷-۲- خواب ثانویه    ۲۵
۱-۷-۲-۱- خواب دمایی    ۲۶
۱-۷-۲-۲- خواب شرایط محیطی    ۲۶
۱-۸- کنترل خواب و جوانه زنی    ۲۷
۱-۹- بنیه گیاهچه    ۲۸
۱-۱۰- گلدهی    ۳۰
۱-۱۱- مطالعات کشت بافت مرتبط با عصاره دودی    ۳۱
۱-۱۲- اثر متقابل دود و هورمونهای گیاهی    ۳۳
۱-۱۳- اثرات اللوپاتی دود گیاهی به صورت آئروسل روی جوانهزنی    ۳۵
منابع    ۳۷

منابع

فلوگ، هانس. گیاهان دارویی. توکلی صابری، محمدرضا. و صداقت، محمدرضا. ۱۳۶۴٫ انتشارات روز­بهان. صفحه ۶۷-۵۲٫

کیانمهر، هرمزدیار. ۱۳۸۷٫ شناخت گیاهان دارویی. انتشارات آییژ. صفحه ۸۹-۸۵٫

 Dixon, K.W., Roche, S. and Pate, J.S. 1995. The promotive effect of smoke derived from burnt native vegetation on seed germination of Western Australian plants. Oecologia. 101: 185-192.

Drewes, F.E., Smith, M.T. and Vanstaden, J. 1995. The effect of a plant-derived smoke extract on the germination of light-sensitive lettuce seed. Plant Growth Regulation. 16: 205-209.

Gomez-Gonzalez, S., Sierra-Almeida, A. and Cavieres, L.A. 2008. Does plant-derived smoke affect seed germination in dominant woody species of the Mediterranean matorral of central Chile? Forest Ecology and Management. 255: 1510-1515.

Gulnaz, A., Iqbal, J. and Azam, F. 1999. Seed treatment with growth regulators and crop productivity. II. Response of critical growth stages of wheat (Triticum aestivum L.) undersalinity stress. Cereal Res. Commun. 27: 419–۴۲۶٫

Hanson, A.D. 1973. The effects of imbibition drying treatments on wheat seeds. New Phytologist. 90: 129–۱۷۸٫

Heisey, R.m. and Delwiche, C.C. 1984. Phytotoxic volatiles from Trichostema lanceolatum (Labiatae). American Journal of Botany. 71: 821–۸۲۸٫

Varma, S.K., Jhorar, B.S. and Aggarwal, R.P. 1992. Effect ofpre.sowing seed soakingin gibberellic acid on germination and early seedling growth of cotton (Gossypium hirsutumL. Cotton Develop. 14: 23–۲۸٫

Wang, M.B. and Waterhouse, P. 2003. Application of gene silencing in plants. Current Opinion in Plant Biology. 5: 146–۱۵۰٫

Welbaum, G.E. and Bradford, K.J. 1991. Water relations of seed development and germination in muskmelon (Cucumis melo L.). VI. Influence of priming on germination responses to temperature and water potential during seed development. J. Exp. Bot. 42: 393-399.

Merritt, D.J., Kristiansen, M., Flematti, G.R., Turner, S.R., Ghisalberti, E.L., Trengove, R.D. and Dixon, K.W. 2006. Effects of a butenolide present in smoke on light-mediated germination of Australian Asteraceae. Seed Science Research. 16: 29-35.

Smith, P.T. and Cobb, B.G. 1991. Physiological and enzymatic activity of pepper seeds (Capsicum annum) during priming. Physiological Plantarum. 82: 433-439.

Sparg, S.G., Kulkarni, M.G., Light, M.E. and Van Staden, J. 2005. Improving seedling vigour of indigenous medicinal plants with smoke. Bioresource Technology. 96: 1323-1330.

 مقدمه

با پیشرفت علم شیمی، صنعت دارو سازی نیز پیشرفت کرده ­­است و هر روز شاهد عرضه داروهای شیمیایی جدید به بازار هستیم. این داروهای شیمیایی اگر چه ممکن است اثر قویتری داشته باشند و نسبت به داروهای گیاهی سریع تر تأثیر کنند، ولی عوارض جانبی آنها در مقایسه با داروهای گیاهی بسیار بیشتر است و ممکن است بیمار به بیماری های جدیدی دچار گردد. بنابراین به منظور حفظ سلامتی، گرایش متخصصان، داروسازان و بیماران به استفاده از گیاهان داروئی به طور روزافزون در حال افزایش است.

با افزایش تقاضا برای دارو­های گیاهی و با توجه به موقعیت خاص آب و هوائی کشور ایران به دلیل دارا بودن بسیاری از گونه­های گیاهی و همچنین با توجه به سابقه دیرینه ما در طب سنتی و استفاده از گیاهان داروئی، توسعه تکنیکهای لازم برای کشت ­و­کار این گیاهان با حداقل هزینه از اهمیت بالایی برخوردار است. کشت موفق گیاهان دارویی به میزان زیادی به قابلیت جوانه زنی موفق بذور آنها وابسته است.

خصوصیات ژنتیکی، خواب بذر، قوه نامیه، قدرت جوانه زنی، بنیه یا قدرت بذر، میزان رطوبت بذر و عمر بذر از ویژگی­های مهم کیفیت بذر به شمار می­روند. اما  قدرت جوانه زنی و بنیه بذر نسبت به سایر ویژگی­ها برای زارع از اهمیت بیشتری برخوردار است. جوانه زنی، طبق تعریف انجمن متخصصین رسمی تجزیه بذر(AOSA)[1] عبارت است از توانایی بذر جهت تولید یک گیاه طبیعی در شرایط  مساعد ( گنزالز[۲] و همکاران، ۲۰۰۸ ). بذر اغلب گونه های دارویی به جهت سازگاری اکولوژیکی با شرایط محیطی دارای انواع خواب می باشند، که این امر از مهم ترین موانع زراعت گیاهان دارویی به صورت تجاری است. بنابراین تهیه اطلاعاتی در زمینه خصوصیات مرتبط با کیفیت بذر گونه های دارویی، در تولید و پرورش این گیاهان و استقرار آنها در مزرعه جهت دستیابی به عملکرد مناسب و با کیفیت مطلوب، حائز اهمیت است.

نخست به دلیل اینکه برخی از محققان و دانشمندان (براون[۳]  و همکاران، ۱۹۹۷: استادن[۴]، ۲۰۰۰: جاین[۵] و استادن، ۲۰۰۷: قبرهیوت[۶] و همکاران، ۲۰۰۸) بر این باورند که تیمار دود می­تواند در زمره و مقوله پرایمینگ به شمار آید، این مقاله را با توضیحی از پرایمینگ آغاز می­کنیم.

۱-۱- پرایمینگ[۷]

جوانه ­زنی، یک پدیده پیچیده و پویا است و شامل تغییرات فیزیولوژیکی و بیوشیمیایی است که به فعال شدن جنین منجر می­شود (بیولی و بلک[۸]، ۱۹۸۵). وقوع چندین فرآیند متابولیکی همزمان که در مرحله جوانه­زنی بذر صورت می­گیرد، مطالعه و بررسی حوادث مرتبط با آغاز فرآیند جوانه­زنی را دشوار می­نماید. در تولید گیاهان زراعی موفق، مدت زمان کاشت بذر تا مرحله­ای که گیاهچه استقرار کامل پیدا کند، از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا این دوره، تاثیرات زیادی بر رشد گیاه، عملکرد نهایی و کیفیت بذور، پس از برداشت خواهد داشت (وار و فلوز[۹]، ۱۹۸۵).

تعاریف مختلفی برای جوانه­زنی ارائه شده است، از نظر متخصصان فیزیولوژی، خروج ریشه­چه از پوسته بذر، جوانه­زنی محسوب می­شود. از نظر آنالیزگران بذر، ظهور و توسعه ساختارهای ضروری از جنین را جوانه­ زنی تعریف کرده­اند که نشان دهنده توانمندی بذر در تولید یک گیاه طبیعی در شرایط مطلوب می­باشد (AOSA،۲۰۰۰[۱۰]). در طی جوانه­زنی بذر ممکن است محیط خاک اطراف بذر برای جوانه­زنی و رشد سریع گیاهچه مناسب نباشد. تنش­های زنده وغیر زنده مانند درجه حرارت­های بالا و پایین، خشکی یا غرقابی بودن، شوری، حشرات و عوامل بیماری­زا می­توانند سرعت، درصد جوانه­زنی و رشد گیاهچه را کاهش دهند یا به طور کامل از جوانه­زنی بذر و ظهور گیاهچه، جلوگیری نمایند (اشرف و فولاد[۱۱]، ۲۰۰۵).

جوانه­زنی سریع بذر و رویش یکنواخت در زمین برای به دست آوردن محصولی خوب، در شرایط تنش و غیرتنش ضروری است. جوانه­زنی و رویش آهسته و یا پراکنده، معمولاً به پیدایش بوته­های کمتر و کوچک­تر منجر می­شود که نسبت به تنش­های زیستی و غیر زیستی محیطی آسیب پذیرتر هستند. رویش دیرهنگام  ممکن است موجب خرابی بستر بذر و افزایش تراکم خاک گردد که سبب استقرار ضعیف گیاه می­گردد. به طور کلی جوانه­زنی بذر سه مرحله دارد:

فاز اول، فرآیند جذب آب است که در آن، آب توسط بذر جذب می­شود ولی فعالیت متابولیکی اندکی صورت می­گیرد.

فاز دوم، فاز تأخیری است که در آن آب،به کندی جذب می­شود، اما فعالیت متابولیکی گسترده­ای صورت می­گیرد.

فاز سوم، که در آن افزایش محتوای آب با پیدایش و رشد ریشه­چه همراه است.

جذب آب به صورت کنترل شده در بذر که پس از آن نیز آبگیری انجام می­شود به هیدروپرایمینگ بذر معروف است و این گونه بذرها در شرایط تنش، جوانه­زنی بهتری نسبت به بذرهای تیمار نشده دارند و رشد گیاهچه اولیه در آنها بیشتر است. در دو دهه اخیر پرایمینگ بذر یکی از معمول­ترین روش­ها برای افزایش میزان و یکنواختی جوانه­زنی و رویش در بسیاری از گیاهان زراعی مهم شده است.

در جریان پرایمینگ، معمولاً بذرها در معرض پتانسیل آب خارجی قرار می­گیرند، مقدار این آب آنقدر اندک است که مانع از جوانه­زنی می­شود، اما امکان وقوع یک سری فرآیندهای فیزیولوژیک و بیوشیمیایی پیش از جوانه­زنی را فراهم می­آورد. هنگامی که بذر پرایم شده در محیط مناسب جوانه­زنی قرار می­گیرد، سریع­تر از بذرهای پرایم نشده جوانه می­زند. ایده پرایمینگ بذور کار جدیدی نیست. بنظر می­رسد این کار هزاران سال قبل با قرار دادن بذر درون آب، در مدت زمان­های مختلف قبل از کشت صورت می­گرفته است. این کار باعث جذب راحت آب، شسته شدن مواد بازدارنده و آغاز مراحل اولیه جوانه­زنی شده است.

پیشنهاد استفاده از پرایمینگ بذر برای تحمل گیاه به تنش­های محیطی به ویژه شوری، خشکی و درجه حرارت­های نامناسب با انواع محلول­های اسمزی قبل از کاشت توسط استروگونو[۱۲] (۱۹۶۴) ارائه شد. وی پی برده بود که جذب کنترل شده آب توسط بذر باعث بهبود جوانه­زنی و رشد سریع گیاهچه تحت هر دو شرایط تنش و غیرتنش می­شود و به دنبال آن، باعث افزایش عملکرد نسبت به بذر پرایم نشده می­گردد.

اولین کار منتشر شده درباره پرایمینگ، اوایل دهه ۱۹۷۳ توسط هدیکر[۱۳] و همکاران صورت گرفته است که آنها بذور را در لایه­های کاغذی مرطوب شده با پلی­اتیلن قرار دادند. بعد از آن روش­هایی با قرار دادن بذور در محلول پلی­اتیلن گلایکول همراه با هوادهی توسط داربی و سالتر[۱۴] (۱۹۷۶) گزارش شد. در روش­های مشابه، محلول نمک­های غیرآلی برای ایجاد پتانسیل­های اسمزی به کار رفت. در واقع وقتی که بذور در پلی­اتیلن و محلول­های نمکی با غلظت مناسب قرار می­گیرند، نمی­توانند آب را به راحتی جذب کنند (جذب آب کنترل شده). روش­های مختلف دارای محاسن و معایبی هستند و تاثیر آنها بر گیاهان زراعی مختلف، یکسان نیست. همچنین تأثیر روش­های پرایمینگ از گونه­ای به گونه دیگر و از مرحله­ای از رشد گیاه به مرحله دیگر، متفاوت است.

۱- Association of Official  Seed Analysts

[۲] – Gonzalez

[۳] – Brown

[۴] – Staden

[۵] – Jain

[۶] – Ghebrehiwot

[۷]– priming

[۸] -Bewely and Black

[۹] -Wurr and Fellows

[۱۰] -Association of Official Seed Analysts

[۱۱] -Ashraf and  Foolad

[۱۲] -Strognov

[۱۳] -Heydecker

[۱۴] -Darby and Salter

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.