تحقیق قاعده فراش در فقه امامیه و حقوق ایران

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق قاعده فراش در فقه امامیه و حقوق ایران دارای ۶۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
فصل اول: مفاهیم فراش    ۵
۱-۲- مفهوم فراش    ۶
۱-۲-۱- معنای لغوی    ۶
۱-۲-۲- معنای اصطلاحی    ۶
۱-۲-۳- مفهوم حقوقی    ۷
۱-۳- سایر مفاهیم    ۸
۱-۳-۱- الولد    ۸
۱-۴- بررسی پیشینۀ تاریخی و تقنینی قتل  در فراش    ۸
۱-۴-۱- در ادوار تاریخی    ۱۰
۱-۴-۱-۱- در بابل    ۱۰
۱-۴-۱-۲- درآشور    ۱۰
۱-۴-۱-۱- در مصر باستان    ۱۱
۱-۴-۱-۴- در یونان باستان    ۱۱
۱-۴-۱-۴- در ایران    ۱۲
۱-۴-۲- در ادیان    ۱۲
۱-۴-۲-۱- در آیین زرتشت    ۱۳
۱-۴-۲-۲- در دین یهود    ۱۴
۱-۴-۲-۳- در اسلام    ۱۴
۱-۵- نتیجه فصل    ۲۰
فصل دوم:بررسی قاعده فراش در فقه امامیه و حقوق ایران    ۲۴
۲-۱- اثبات نسب طفل    ۲۴
۲-۱-۱- مدرک قاعده    ۲۵
۲-۱-۲- مفاده قاعده    ۲۸
۲-۲- شرایط اجرای قاعده فراش    ۳۰
۲-۲-۱- اجرای قاعده فراش در مورد طفل متولد در زمان زوجیت    ۳۰
الف) در فقه امامیه    ۳۰
۲-۲-۱-۱- ثابت بودن نسب مادری    ۳۰
۲-۲-۱-۲- وجود نکاح صحیح بین زن و مرد    ۳۱
۲-۲-۱-۳- انقعاد نطفه در زمان زوجیت    ۳۱
۲-۲-۱-۴- تولد طفل پس از شش ماه از تاریخ نزدیکی باشد    ۳۳
۲-۲-۱-۵- بیش از ده ماه از تاریخ نزدیکی تا ولادت کودک نگذشته باشد    ۳۴
ب) در حقوق ایران    ۳۴
۲-۲-۲- مقصود از کلمه ماه    ۳۵
۲-۲-۳- اجرای قاعده فراش در مورد طفل متولد بعد از انحلال نکاح    ۳۶
۲-۲-۴- تولد کودک قبل از ازدواج مجدد زن    ۳۶
۲-۲-۵- تولد کودک بعد از ازدواج مجدد زن    ۳۷
۲-۳- اجرای قاعده فراش در فرزند شبهه    ۳۹
۲-۳-۱- نزدیکی به شبهه با زن شوهردار    ۴۰
۲-۳-۲- نزدیکی به شبهه با زن آزاد    ۴۱
۲-۳-۳- نزدیکی به شبهه با محارم    ۴۲
۲-۴- قاعده فراش و زنا    ۴۳
۲-۵- قاعده فراش و تلقیح مصنوعی    ۴۴
۲-۵-۱- تلقیح مصنوعی با نطفه شوهر    ۴۵
۲-۵-۲- تلقیح مصنوعی با نطفه غیر شوهر    ۴۵
۲-۵-۲-۱-۱- رابطه طفل با مادر    ۴۷
۲-۵-۲-۱-۲- رابطه طفل با صاحب نطفه    ۴۸
۲-۵-۲-۱-۳- رابطه طفل با شوهر زن    ۴۹
۲-۶- دیدگاه فقهای امامیه در خصوص الحاق نسب در فراش    ۵۰
۲-۷- نتیجه فصل    ۵۷
فهرست منابع    ۵۹

منابع

قرآن کریم، ترجمه ناصر مکارم شیرازی.

نهج البلاغه، ترجمه وتحقیق محمددشتی.

طباطبایی، سید محمدحسین (۱۳۹۰ق)، المیزان، ترجمه سید محمد باقر موسوی همدانی، قم، جامعه مدرسین.

طباطبایی، سید علی (بی‌تا)، ریاض المسائل، چاپ اول، جامعه مدرسین، قم.

طبرسی، فضل بن حسن (۱۴۱۵ق)، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، تحقیق لجنه من العلماء و المحققین الاخصائیین، بیروت، مؤسسه الاعلمی للمطبوعات.

طریحی، فخرالدین بن محمد (۱۳۸۸)، مجمع البحرین، قم، انتشارات حوزه علمیه، چاپ دوم.

سبحانی، جعفر (۱۴۱۷ق)، نظام النکاح فی الشریعه الاسلامیه، قم، انتشارات مؤسسه امام صادق(ع)، چاپ اول.

سجستانی، ابو داوود سلیمان بن اشعث (۱۳۸۸ق)، السنن(سنن ابی داوود)، حمص، دار الحدیث.

سددر (۱۳۶۱)، برگزیده ای از نوشته های زند و بازند، ترجمه سرگرد اورنگ، چاپخانه راستی.

سرخسی، شمس الدین ابوبکر محمد (۱۴۲۱ق)، المبسوط، دارالفکر، بیروت.

شافعی، امام ابوعبدالله محمد بن ادریس (۱۴۱۰ق) الام با مختصر مزنی، دارالفکر، بیروت.

شهید ثانی (بی‌تا)، الروضه البهیه فی شرح اللمعه الدمشقیه، تصحیح مرکز النشر مکتب الاعلام الاسلامی، چاپ ششم: بی جا، مرکز النشر مکتب الاعلام الاسلامی.

شیخ طوسی، ابی جعفر محمدبن الحسن بن علی (۱۴۱۳ق)، المبسوط فی فقه الامامیه، تصحیح محمدتقی کشفی، تهران، المکتبه المرتضویه

شیخ طوسی، شیخ ابو جعفر محمد بن حسن (۱۴۱۰ق)، الاستبصار، بیروت، دار صعب. دار التعارف.

مقدمه

قانونگذار براى حفظ عفت خانوادگى و رعایت آرامش زندگانى زناشوئى و تعیین وضعیت اطفال، هر طفلى را که از زن شوهر دار متولد شود و بتوان آنرا به شوهر قانونى او منسوب کرد ملحق به شوهر مى‏داند. این اماره قانونى در حقوق امامیه، قاعده فراش نامیده مى‏شود. قانون مدنى نیز به تبعیّت از فقه امامیه، این اماره قانونى را در مواد ۱۱۵۸ و ۱۱۵۹ ق. م بیان نموده است مطابق ماده ۱۱۵۸ قانون مدنى:

«طفل متولد در زمان زوجیّت ملحق به شوهر است مشروط بر اینکه از تاریخ نزدیکى تا زمان تولّد کمتر از شش ماه و بیشتر از ده ماه نگذشته باشد».

بنابر مفاد ماده فوق براى اجراى اماره فراش در مورد طفلى که در زمان زوجیّت متولّد شده است سه شرط ضرورى است:

اول: وقوع نزدیکى.

دوم: تولد بعد از گذشتن شش ماه از تاریخ نزدیکى.

سوم: نگذشتن بیش از ده ماه از زمان نزدیکى تا زمان ولادت طفل.

ماده ۱۱۵۹ قانونى مدنى در این مورد مى‏گوید:

«هر طفلى که بعد از انحلال نکاح متولد شود ملحق به شوهر است مشروط بر اینکه مادر هنوز شوهر نکرده و از تاریخ انحلال تا روز ولادت طفل بیش از ده ماه نگذشته باشد مگر اینکه ثابت شود که از تاریخ نزدیکى تا زمان ولادت کمتر از شش ماه و بیش از ده ماه گذشته باشد».

مطابق مدلول ماده فوق براى الحاق طفل بشوهر دو شرط لازم است:

اول: عدم ازدواج مجدد مادر.

دوم: وضع حمل زوجه سابق در ظرف مدت ده ماه از تاریخ انحلال نکاح.

در این نوشتار بر آنیم تا مستندات فقهی قاعده فراش، کاربرد قاعده فراش، را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

فصل اول: مفاهیم فراش

۱-۲- مفهوم فراش

۱-۲-۱- معنای لغوی

الفراش از فَرش یعنی گستردن در آیه قرآن کریم است که: الّذی جَعلَ لکم الارضَ فِراشا (بقره/۲۲)؛ خدایی که زمین را برای شما گسترده گردانید. فراش گاهی در معنای «مفروش» به کار می‌رود یعنی آن‌چه  که برای نشستن یا خوابیدن بر روی آن، روی زمین پهن می‌شود (لطفی، ۱۳۸۱، ص۲۵۳).

فراش در لغت به معنی گستردنی، آنچه گسترده می­شود  و برآن می­خوابند و جامه خواب آمده است (دهخدا، ۱۳۴۱، ص۱۰۲)، همچنین از آن به معنای زن یا مرد یا هریک از دو همسر یاد شده است و زوج و زوجه فراش یکدیگر خوانده می­شوند (معین، ۱۳۶۲ ص ۲۰۵۳).

از نظر لغوی معنی کلمه فراش عبارت است از چیزی که برای خوابیدن یا غیر آن روی زمین می‌گسترانند و در اینجا کنایه از شوهر قانونی و شرعی است به ملاحظه اینکه زوج حق مضاجعه و استمتاع نسبت به همسر خود را دارد. و این قبیل کنایات در لغت عرب و قرآن کریم فراوان است (بجنوردی، ج۴، ص۲۴).

فراش به معنی آن‌چه گسترده می‌شود و بر آن می‌خوابند و نیز هر یک از زوجین فراش یک‌دیگر خوانده می‌شوند همان‌طوری که لباس یک‌دیگر نامیده شده‌اند (مفری الفیومی، ۱۳۸۰، ج۲، ص۷۷).

و قول دیگر آن است که غرض مالک و صاحب فراش است یعنی زوج یا مولی (ابن اثیر، بی‌تا، ماده فرش؛ طریحی، ۱۳۸۸، ج۹، ص۲۵۸).

در کشاف اصطلاحات الفنون آمده است: فراش متعین بودن زن است برای ولادت و ثبوت نسبت فرزندان که از او متولد شوند (تهانوی، بی‌تا، ج۲، ص۱۱۲۴).

۱-۲-۲- معنای اصطلاحی

در اصطلاح منظور از فراش “زن” می باشد از آن جهت که شوهر حق دارد با او بخوابد و نیز به خود شوهر هم که زوج شرعی و صاحب فراش(همسر) می‌باشد اطلاق می‌گردد (لطفی، ۱۳۸۱، ص۲۵۳ به نقل از طاهری، ۱۴۰۳ق، ج۳، ص۳۰۰). با توجه کثرت استعمال فراش در نزدیکی و مقاربت می‌توان گفت فراش کنایه از همان نزدیکی و مواقعه است.

اماره فراش منسوب به پیامبر اکرم (ص) که فرموده: «الولد للفراش و للعاهر الحجر» (شیخ حرعاملی، ۱۱۰۴ق، ج۱۴، ص۵۶۸) یعنی فرزندی که از زن شوهردار به دنیا می‌آید ملحق به شوهر می‌شود و کیفر بدکار سنگ است.

۱-۲-۳- مفهوم حقوقی

اصطلاح «فراش» بالصراحه در ماده ۶۳۰ قانون مجازات اسلامی نیامده لیکن چون این کلمه در ماده ۱۷۹ قانون مجازات عمومی سابق ذکر شده بود و هم اکنون نیز از قتلی که به هنگام مشاهده زنا توسط شوهر به وقوع می­پیوندد تحت عنوان قتل در فراش یاد می­کنند. این قاعده در حقوق از این جهت که یکی از ادلۀ اثبات  نسبت قانونی طفل به حساب می‌آید و مطابق آن کودک متولد شده ملحق به شوهر می‌شود، معروف به اماره فراش است و دو ماده ۱۱۵۸ و ۱۱۵۹ قانون مدنی ایران نیز مبتنی بر این قاعده بوده و ماده ۱۳۲۲ ق.م نیز صراحتاً  آن را از امارات قانونی به حساب آورده است (لطفی، ۱۳۸۱، ص۲۴۷).

به موجب ماده ۱۱۵۸ قانون مدنی که از زمره امارات قانونی بوده و به اماره فراش معروف است: « طفل متولد در زمان زوجیت ملحق به شوهر است…»[۱]

در ماده ۱۷۹ قانون مجازات عمومی سال ۱۳۰۴ آمده بود: هرگاه شوهری زن خود را با مرد اجنبی در یک فراش یا در حالیکه به منزله وجود در یک فراش  است مشاهده کند و مرتکب قتل یا جرح یا ضرب یکی از آنها یا هر دو شود معاف از مجازات است.

همانگونه که برخی حقوقدانان گفته­اند مقصود از « حالتیکه به منزله وجود در یک فراش» است حالتی است که ابتدا بیننده را به اشتباه وادارد که آن دو مشغول نزدیکی هستند در صورتیکه واقعاً چنان نباشد مثل اینکه مرد اجنبی و زن لخت بر روی هم قرار گرفته باشند مشاهده چنین صحنه­ای موجب توهم انجام مواقعه می­شود (علی آبادی، ۱۳۶۸ ج ۲، ص ۲۴۰).

[۱] -اماره عبارت از اوضاع و احوالی است که به حکم قانون یا در نظر قاضی دلیل برامری شناخته می­شود(ماده ۱۳۲۱ قانون مدنی) امارات قانونی نیز اماراتی است که قانون آن را دلیل برامری قرار داده مثل امارات مذکوره در مواد ۳۵-۱۰۹-۱۱۰۰-۱۱۵۸ و… (ماده۱۳۲۲ قانون مدنی).

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.