پیشینه تحقیق قاعده ی غرر و منابع و مبانی آن و معرفی غرر در معامله دارای ۷۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
مقدمه ۵
فصل اول:مفاهیم غرر و دیگر اصطلاحات مشابه ۵
۱-۲-مفاهیم ۵
۱-۲-۱-مفهوم غرر ۶
۱-۲-۲-تعریف لغوی ۶
۱-۲-۳-غرر و عقد غرری در اصطلاح فقهی ۸
۱-۲-۴-موارد غرر ۱۱
۱-۳-غرر و دیگر اصطلاحات مشابه ۱۳
۱-۳-۱-غرر و غرور ۱۳
۱-۳-۲-غرر و جهل ۱۴
۱-۳-۳-بررسی تأثیر جهل بر عقد بیع و پیامدهای آن ۱۵
۱-۳-۴-آرای دانشمندان امامیه ۱۸
۱-۳-۵-آرای دانشمندان شافعی ۲۰
۱-۳-۶-اشکال ۲۱
۱-۳-۷-غرر و تدلیس ۲۲
۱-۳-۷-۱-مهم ترین تفاوتهای غرر و تدلیس ۲۵
۱-۳-۸-غرر، قمار و گروبندی ۲۵
۱-۳-۹-غرر در عرف ۲۸
۱-۳-۹-۱-غرر در عرف جاهلیّت (قبل از اسلام) ۲۸
۱-۳-۹-۲-غرر در عرف زمان حاضر ۳۲
-فصل دوم: قاعدهی غرری و منابع آن ۳۵
۲-۱-منابع و مستندات قاعده ی غرر ۳۵
۲-۱-۱-قرآن ۳۶
۲-۱-۲-سنّت: ۳۹
۲-۱-۲-۱-معنای بیع غرر در حدیث نبوی (ص) ۴۳
۲-۱-۲-۲-حکم معاملهی غرری در روایات ۴۵
۲-۱-۳-اجماع ۴۶
۲-۱-۴-عقل ۴۸
۲-۲-مبانی قاعدهی غرر ۴۹
۲-۲-۱-اصل داراشدن بلاجهت ۵۰
۲-۲-۲-اصل «اتقان در عمل» و جلوگیری از نزاع ۵۰
۲-۳-غرر در معاملات ۵۲
۲-۳-۱- تعریف معامله ۵۲
۲-۳-۲-قلمرو غرر ۵۲
۲-۳-۲-۱-قلمرو غرر در فقه ۵۴
۲-۴- موارد قابل بحث از حیث غرری بودن یا نبودن ۵۷
۲-۵-معیار تشخیص غرر در معامله ۵۸
۲-۵-۱ جایگاه عرف در تشخیص غرر ۵۹
۲-۵-۱-۱- تعریف عرف ۵۹
۲-۵-۲-جایگاه عرف در فقه ۶۰
۲-۵-۳-نقش عرف در تشخیص معاملات غرری ۶۳
۲-۵-۴-تفاوت اساسی بین شرع و عرف ۶۶
۲-۵-۵-نوعی یا شخصی بودنِ معیار تمییز غرر ۶۸
فهرست منابع ۷۲
۱٫قرآن کریم، ترجمهی مهدی الهی قمشهای.
۲٫نهج البلاغه، ترجمهی محمد دشتی.
۳٫طباطبایی، م.ح.، (۱۳۶۰). تفسیرالمیزان. تهران: نشر بنیاد علمی علامه طباطبایی.
۴٫طباطبایی، ع.، (۱۳۶۰). ریاضالمسائل. قم:دارالهادی.
۵٫طباطبایی یزدی، م.ک.، (۱۳۴۵). حاشیه بر مکاسب. تهران: دارالمعارفالاسلامیه.
۶٫ابنالمرتضی، ا.، (۱۲۸۷). البحرالزخارالجامع لمذاهب الاعصار.صنعا:دارالحکمهالیمانیه.
۷٫ابن تیمیه، ا.، (۱۲۷۶). القواعدالنورانیهالفقهیه.بیروت: دارالکتبالعلمیه.
۸٫حلی، ج.،(۱۴۱۲). ارشادالاذهان. نجف: دارالکتبالاسلامیه.
۹٫حلی، ح.، (۱۴۰۲).تذکرهالفقها. نجف: دارالکتبالاسلامی.
۱۰٫حلی، ج.، (۱۴۳۰). شرایع. بیروت: دارالمعرفه.
۱۱٫ابنرشد، م.، (۱۴۰۸). المقدماتالممهدات. بیروت: دارالغربالاسلامی.
۱۲٫ابنزهره،ا.، (۱۳۶۰). غنیهالنزوع. تهران: کتابفروشی اسلامی.
۱۳٫ابنقدامه، م.، (۱۴۰۸). المغنیه. قاهره: انتشارات هجر.
۱۴٫خطیب، ش.،(۱۲۸۵). مغنیالمحتاجالی معرفهالمنهاج. بیروت: دارالمعرفه.
۱۵٫خمینی، ر.، (۱۳۶۸). البیع. قم: انتشارات مهر.
نظامهای اجتماعی که بر مبنای آرمانهای دینی و با هدف عدالت اجتماعی و تنظیم روابط مردم و حفظ نظم در جامعه شکل گرفته اند، در زمینهی آثار شرعی ناشی از تعهدات و روابط قراردادی و انجام معاملات، قواعد و مقررات خاصی وضع نمودند و افزون بر این، برخی از داد و ستدها و معاملات را – اگرچه متعارف و متداول هم باشد- به دلیل رعایت قواعد آمره و حفظ نظم عمومی غیر معتبر و بدون اثر شرعی میشمارند. در نظام اسلامی نیز برخی از معاملات و قراردادها به دلیل فقدان پارهای از شرایط اساسی، غیر قابل پذیرش هستند. از جملهی این معاملات میتوان به معاملات غرری اشاره نمود. منظور از معامله ی غرری قرارداد و عقدی است که وضعیت آن، برای یک یا دو طرف معامله زیان مالی به دنبال داشته و سبب ایجاد اختلاف و کشمکش میان آن ها خواهد شد(الماسی، ۱۳۷۰، ص ۳۶).
غرر در نزد فقها عبارت است از جهل در خصوص رسیدن شی به دست منتقلالیه (شهید اول، ۱۳۰۸، ص۲۵۳).
دربرخی از فرهنگهای لغت فارسی، غرر به معنای « هلاکت»، « خطر » و « فریب خوردن» آمده است ( عمید، ۱۳۵۶، ص۷۵۰ ؛ معین،۱۳۶۰، ص۸۷۴).
برخی قاموسها غرر را از مصدر «غرارّه » به معنای « خدیعه» و «غفلت» دانسته اند( الماسی، ۱۳۷۰، ص۵۴ ).
شافعیه بیع غرری را چنین تعریف نمودهاند: بیع چیزی که وجود و عدم آن دانسته نمی شود و یا از نظر کمیت ( قلت و کثرت ) مجهول است و یا قدرت بر تسلیم آن وجود ندارد(ابو جیب، ۱۴۰۲، ص ۲۷۲ ). در نظام اسلام، توجه خاصی به کسب عادلانه و مشروع و نیز استحکام و اتقان معاملات بین افراد جامعه شده است. به همین خاطر، غرر و خطر در معامله، که ناشی از جهل به مبیع و ثمن ( ارزش و قیمت کالا ) هنگام انعقاد قرار داد می باشد، منع و نهی شده است.
مفهوم غرر از دو جهت قابل بررسی است:
اول: از نظر لغوی یعنی واضع لغت در هنگام وضع آن، چه معنایی را آورده است.
دوم: از نظر اصطلاح فقهی یعنی فقهای شیعه و شافعی از این واژه چه مراد کردهاند.
غرر(به فتح اول و دوم) واژهای است عربی و دارای معانی گوناگون؛ گزیدهای از آن معانی بدین قرار است(صفیپور، ۱۲۱۸، ص ۹۱۲) و (الزبیدی، ۱۳۰۶، ص ۴۴۳) آنرا به معنی«خطر» آوردهاند. در «اقرب الموارد» (شرتونی، ۱۳۶۵، ص ۸۶۷) به معنای «در معرض هلاک افتادن» آمده است. بجنوردی میگوید: آنچه پایان و عاقبتش نامعلوم باشد، آن را غرر نامند. در «مغرب» آمده است که غرر خطری باشد که وجود و عدمش مشکوک است. «اساس اللغه»، «مصباح»، «جمل» و «مجمع البحرین» نیز غرر را به «خطر» تفسیر و معنا کردهاند.
در برخی از فرهنگهای لغت فارسی، غرر به معنای «هلاکت» (دهخدا، ۱۳۲۵، ص ۱۴۸؛ صفیپور، ۱۲۱۸، ص ۹۱۲)، «خطر» و «فریب خوردن» آمده است(معین،۱۳۴۵ ، ص ۲۴۰۰) در تهذیب اللغه ازهری غرر به معنای«خطر» آمده است و همینطور شهید ثانی غرر را به معنای خطر آورده و آنرا با غرور به یک معنا بکار برده است(شهید ثانی، ۱۴۰۳، ص۲۱۴) شیخ انصاری معنای «خطر» را برای این لفظ عنوان نموده است(شیخ انصاری، ۱۳۶۷،ص۱۸۸).
مذهب شافعی غرر را از مصدر «غراره» به معنای «خدیعه» و «غفلت» دانستهاند( ابوجیب، ۱۴۰۲، ص ۲۷۲).
شهید اول در کتاب «قواعد»، غرر را چنین تعریف کرده است:
غرر در لغت جهل در خصوص رسیدن شی به دست منتقلالیه (شهید اول، ۱۳۰۸،ص ۲۵۳).
از نگاه دیگری «غرر» به معنای خطر است و خطر به معنای مصدری؛ یعنی در معرض هلاکت بودن، و «تغریر»؛ یعنی شخصی را مغرور کردن(مراغهای، ۱۲۹۷، ص ۲۹).
«قاموس» در تعریف غرر آورده است:
و «عَرَّضَ للخطر» به معنای «در معرض خطر قرار گرفتن» تحت این عناوین بیان شده است(روحی البعلبکی، ۱۲۹۶، ص ۷۹۷). محقق نراقی در مورد معنای لغوی غرر چنین آورده است: «غرر» اسم و از ریشهی تغریر است و تغریر یعنی در معرض هلاکت قرار دادن. غرر در معنای خطر است و غرر در شکل مصدری به معنای« مشرف بر از بین رفتن» است و «مخاطره» انجام دادن چیزی است که دارای خطر با احتمال بیشتر یا احتمال مساوی از بین رفتن باشد. وی این معنی را براساس تصریح لغت شناسان، به عنوان معنای غرری دانسته است(نراقی ، ۱۲۴۵، ص۳۱).
از مجموع آنچه واژهشناسان و فقها در معنای لغوی غرر بیان داشتهاند،به دو نکتهی زیر میرسیم:
۱ ـ اگرچه از این ماده، الفاظ متعددی در قالب مصادر مجرّد، مانند غراره، و غیر مجرد، مانند اغترار و اسمهای مختلف، مانند غِرّه (به کسر اول) به معنای غفلت، غُرّه (به ضمّ اول)، و الغَرَر و امثال آن ساخته شده است، اما میتوان گفت همه ی آنها بر معنا و مفهوم مشترک زیر، مطابقت دارند و آن عبارت است از:
غرر اسم است که از تغریر اخذ شده و تغریر یعنی «در معرض هلاکت و نابودی قرار گرفتن». غرر خود به معنای «خطر» است و خطر هم که خود واژهی عربی است به چندین معنا آمده است؛ از جمله «احتمال»، «احتمال ضرر»، «نزدیک به هلاکت»، «اقدام بر عملی که ایمن از ضرر نیست.»( امام خمینی، ۱۳۶۸، ص ۲۰۴) یا «آنچه مایهی تلف شدن کسی یا چیزی باشد.»(عمید، ۱۳۵۶، ص ۵۳۷) و نیز «چیزی که در آن احتمال برتر و یا مساوی نسبت به تلف و نابود شدن وجود داشته باشد»( نراقی،۱۲۴۵، ص ۳۰).
۲ـ در هیچ یک از کتابهای لغت و غیر آنها، غرر به معنای جهل نیامده است. اگر چه برخی واژهشناسان معنای «غفلت» را ذکر کردهاند، ولی بدیهی است که غفلت غیر از جهالت است. بنابراین، بر خلاف آنچه رایج است، غرر به معنای جهل نمیباشد؛ هر چند در برخی موارد خطر و غرر ناشی از جهل میباشد و این مطلب دیگری است. در پایان باید افزود که:
«برخی واژهشناسان، غرر را با توجّه به مبادی آن (غفلت و خدعه و اغفال) تفسیر کردهاند و گروهی دیگر، غرر را با لحاظ کردن غایت و نتیجهی آن (خطر) معنا نمودهاند که میتوان گفت هرکدام از این معانی مستلزم جهل به واقع امر است»( نائینی، ۱۲۹۰، ص ۳۷۹).
ولی با وجوداین، «غرر در معامله» به معنای «خطر در معامله» است و این همان معنای مورد نظر ما میباشد.
برخی از فقها بیان داشتهاند که غرر از نظر شرع (اصطلاح فقهی)، جهل در خصوص رسیدن شیء به دست منتقلالیه است. از این رو، اگر حصول چیزی که مجهول است، معلوم باشد و یا فقط صفت آن مجهول باشد، غرری نخواهد بود بر همین اساس بین غرر و جهل، عموم و خصوص من وجه است(شهیداول،۱۳۰۸،ص۲۵۳) که در مبحث فرق بین غرر و جهل به تفصیل از آن سخن خواهیم گفت. بعضی دربارهی بیع غرری گفتهاند: بیع غرری از نظر شافعیه عبارت است از بیع چیزی که وجود و عدم آن دانسته نمیشود و یا از نظر کمیّت (قلّت و کثرت) مجهول است و یا قدرت بر تسلیم آن وجود ندارد(ابوجیب، ۱۴۰۲، ص ۲۷۲) برخی دیگر آن را به معنای خدعه و تدلیس آورده اند. ولی غرر به معنای خطر و اقدام بر عملی است که احتمال زیان در آن باشد لذا در برخی از کتب فقهی شافعی مترادفس غرور آمده است (شیرازی،۱۳۷۹،ص۲۹۲).
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر