تحقیق قاچاق انسان،خصایص جرم شناختی و جایگاه پروتکل الحاقی به کنوانسیون پالرمو در مبارزه با این جرم

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق قاچاق انسان،خصایص جرم شناختی و جایگاه پروتکل الحاقی به کنوانسیون پالرمو در مبارزه با این جرم دارای ۵۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
فصل اول: قاچاق انسان و مفاهیم مرتبط با آن    ۵
مبحث اول: تعریف قاچاق انسان و خصایص آن    ۵
گفتار اول: تعریف قاچاق انسان    ۶
گفتار دوم: خصایص بزه قاچاق انسان    ۹
ب) خصیصه تجاری یا سوداگرانه جرم قاچاق انسان    ۱۱
مبحث دوم: مفاهیم مرتبط یا مشابه با قاچاق انسان    ۱۵
گفتار اول: مقایسه قاچاق انسان و قاچاق مهاجرین    ۱۶
گفتار دوم: مقایسه قاچاق انسان و جرم به بردگی گرفتن یا فروش برده    ۱۹
گفتار سوم: مقایسه قاچاق انسان و جرم استثمار و بهره کشی جنسی یا قوادی سازمان یافته    ۲۲
فصل دوم: خصایص جرم شناختی قاچاق انسان    ۲۶
مبحث اول: خصایص مربوط به جنبه سازمان یافته و فراملی جرم    ۲۶
گفتار اول : عواید و سود حاصله از ارتکاب جرم و آمار موجود در این خصوص    ۲۷
گفتار دوم:  وجود حلقه های بزه کاری قاچاق انسان در بیش از یک کشور    ۳۱
مبحث دوم: خصایص مربوط به بزه دیده    ۳۳
گفتار اول: خاموش بودن و ضعیف بودن بزه دیده به عنوان عامل دشواری کشف جرم    ۳۴
فصل سوم: جایگاه پروتکل الحاقی به کنوانسیون پالرمو در مبارزه با جرم قاچاق انسان    ۳۷
مبحث اول: اقدامات بین المللی انجام شده پیش از تصویب پروتکل قاچاق انسان    ۳۷
گفتار اول: کنوانسیون ها و اسناد مربوط به برده داری، تجارت برده و عناوین مشابه    ۳۸
گفتار دوم: اعلامیه ها و کنوانسیون های دیگر مرتبط با بحث قاچاق انسان    ۴۰
میحث دوم: چگونگی شکل گیری پروتکل الحاقی به کنوانسیون پالرمو و محتویات پروتکل    ۴۸
گفتار اول: چگونگی شکل گیری، تدوین متن و امضاء پروتکل و روند تصویب آن تا به امروز    ۴۹
گفتار دوم: محتوای پروتکل در یک نگاه کلی    ۵۱
منابع و مآخذ    ۵۴

منابع

سلیمی، صادق، جنایات سازمان یافته فراملی، تهران، نشر تهران صدا،۱۳۸۲، چاپ اول.

میر محمد صادقی، حسین، حقوق جزای بین الملل، انتشارات دادگستر، چاپ دوم، ۱۳۷۷٫

میرمحمد صادقی، حسین، جرایم علیه اموال و مالکیت، تهران، نشر میزان، ۱۳۷۶٫

آشوری، محمد، آئین دادرسی کیفری، نشر سمت، سال ۱۳۸۰، جلد اول، چاپ ششم.

اشتری، بهناز، قاچاق زنان بردگی معاصر، تهران: انتشارات اندیشه برتر،۱۳۸۰،چاپ اول.

صانعی، پرویز، حقوق جزای عمومی، تهران، دانشگاه ملی ایران، ۱۳۵۳، جلد دوم.

اردبیلی، محمد علی، حقوق جزای عمومی، تهران: نشر میزان، ۱۳۸۲، جلد اول، چاپ چهارم.

اردبیلی، محمد علی، حقوق جزای عمومی، تهران، نشر میزان، جلد دوم، چاپ دوم.

گیدنز، آنتونی، جامعه شناسی، ترجمه منوچهر صبوری، تهران: نشر نی، ۱۳۷۷، چاپ چهارم.

حسینی نژاد، حسینقلی، حقوق کیفری بین المللی،تهران، نشر میزان، ۱۳۸۳٫

ذاقلی، عباس، قاچاق انسان، تهران نشر میزان،۱۳۸۹، چاپ اول.

کولائی، الهه، عوامل و انگیزه های قاچاق انسان( با تاکید بر آسیای مرکزی)، فصلنامه سیاست، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دوره سی و هشتم، شماره سوم، پاییز ۱۳۸۷٫

موثقی، سید احمد، اسفندیاری، گلپر، قاچاق انسان بردگی در عصر جدید، فصلنامه حقوق، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دوره سی و هشتم، شماره سوم، پاییز، ۱۳۸۷٫

مقدمه

قاچاق انسان جرمی است مغایر با حقوق بشری، ضد انسانی، که حسب برخی اظهار نظرها، امروزه در میان انواع مصادیق جنایت سازمان یافته، سریعترین رشد را دارد و توسط شبکه های ناشناخته که گوی سبقت را از سندیکاهای جنایتکارانه سنتی ربوده اند، اداره می شود.

قربانی این جرم، مورد خشنونت و تحقیر قرار گرفته، به لحاظ جسمی و روحی و روانی در معرض آسیب های خطرناکی چون اعتیاد، خودکشی، بیمارهای مقاربتی و ایدز قرار می گیرد که راه بازگشتی هم برای اکثریت قریب به اتفاق آنان نمی توان تصور کرد، این پدیده مغایر با حق آزادی و امنیت افراد، حق آموزش و اشتغال، حق برخورداری از بهداشت و سلامت و به طور کلی حقوق بشری است.

بر این اساس مطالب این مقاله، در سه فصل زیر ارائه می گردد: فصل اول به قاچاق انسان و مفاهیم مرتبط با آن از جمله تعریف قاچاق انسان، خصایص آن و مقایسه آن با قاچاق مهاجرین، بردگی و استثمار جنسی اشاره می شود و در فصل دوم به خصایص جرم شناختی قاچاق انسان شامل جنبه سازمان یافته و فراملی و خصایص مربوط به بزه دیده می پردازیم و در فصل سوم نیز به جایگاه پروتکل الحاقی به کنوانسیون پالرمو در مبارزه با جرم قاچاق انسان شامل اقدامات بین المللی انجام شده پیش از تصویب پروتکل قاچاق انسان و چگونگی شکل گیری پروتکل الحاقی به کنوانسیون پالرمو و محتویات پروتکل می پردازیم.

فصل اول: قاچاق انسان و مفاهیم مرتبط با آن

مفاهیم کلیدی این نوشتار شامل تعریف قاچاق انسان و خصایص آن شامل عدم رضایت واقعی بزه دیدگان و خصیصه تجاری قاچاق انسان و سازمان یافتگی جرم قاچاق انسان و نیز مقایسه قاچاق انسان با قاچاق مهاجرین وجرم به بردگی گرفتن یا فروش برده و بهره کشی یا قوادی سازمان یافته مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

مبحث اول: تعریف قاچاق انسان و خصایص آن

مسئله قاچاق انسان بر حسب قاچاق زنان، قاچاق زنان و کودکان یا قاچاق برای مقاصد بهره کشی جنسی مورد بحث قرار می گیرد. همچنین قاچاق انسان قرار دادن انسان در شرایط کار اجباری یا دیگر اشکال بیگاری غیر داوطلبانه می باشد.[۱] بنابراین، قاچاق انسان به گونه ای تعریف می شود که هم مقاصد جنسی و هم مقاصد غیر جنسی که به صورت سازمان یافته و با سود سرشار برای قاچاقچیان همراه است را در بر بگیرد.

گفتار اول: تعریف قاچاق انسان

بر اساس تعریف اتحادیه جهانی علیه قاچاق زنان (CATW)[2] که یک سازمان غیر دولتی است، قاچاق انسان به معنای «استخدام، انتقال، جابه جایی، پناه دادن، یا وصول افراد، به وسیله ی تهدید یا استفاده از زور یا دیگر حالات اجبار، آدم ربایی، تقلب، سوء استفاده از قدرت یا موقعیت آسیب پذیری یا پرداخت بدهی ها و دریافت سود، جهت جلب موافقت یک فرد برای کنترل وی توسط دیگری به منظور بهره کشی می باشد. منظور از بهره کشی شامل بهره کشی از دیگران در فحشا و استثمار جنسی، کار یا خدمات اجباری، بردگی یا فعالیت های مشابه بردگی، یا برداشت اعضا می باشد.»[۳]

باید در نظر داشت که میان «قاچاق انسان» با «عبور غیر قانونی از مرز»  تفاوت وجود دارد. در قاچاق انسان عبور از مرز می تواند قانونی هم باشد اما هدف از عبور دادن از مرز، غیر قانونی است که عمدتاً عبارتست از سوء استفاده و بهره کشی از مهاجر با هدف کار اجباری و فحشا و دیگر انواع بهره کشی غیرجنسی اما عبور غیر قانونی از مرز به معنای عبور غیر قانونی مهاجران از مرز، به منظور کسب مستقیم یا غیر مستقیم سود مالی یا دیگر منافع مادی به سبب ورود غیر قانونی یک شخص به قلمرو سیاسی یک کشور، به طوری که آن شخص یک تبعه یا مقیم دائمی نباشد. به عبارت دیگر «عبور غیرقانونی ازمرز» عبارتست از تدارک ورود غیرقانونی یک شخص، در برابر کسب سود مالی یا مادی، به کشورهای دیگر در حالیکه آن شخص نه یک شهروند است و نه یک مقیم دائم.

بر اساس گزارش سالانه قاچاق انسان در ایالات متحده آمریکا، با اشاره به قانون حمایت از قربانیان قاچاق امریکا در سال ۲۰۰۰  قاچاق انسان به این صورت تعریف شده است:

الف) قاچاق جنسی که در آن یک عمل جنسی تجاری از طریق زور، فریب، یا تهدید انجام می شود یا شخصی که این کار را انجام می دهد زیر هجده سال باشد.

ب) استخدام، پناه دادن، جابجایی، شرط کردن یا گرفتن یک شخص برای کار یا خدمات با استفاده از زور، فریب یا تهدید به منظور استیلا جهت بردگی غیر ارادی، اعمال شاقه، بردگی به خاطر قرض و بدهی.[۴]

در واقع این قانون در دو محور مطرح شده است:

۱-قاچاق جنسی.

۲-اجبار به کار که بردگی نوین و جلوه ای از قاچاق انسان است.

کمیسیون عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز چنین تعریفی ارائه می دهد: «هنگامی که شخصی با تشویق، نیرنگ یا اجبار کشور خود را ترک کرده، با وعده مبتنی بر زندگی بهتر و آسوده تر به کشورهای دیگر برده و در کشور جدید تحت شرایطی شبیه به اسارت و بردگی به کار گمارده شود، قاچاق انسان صورت می گیرد، به طور کلی قاچاق انسان عبارتست از: جذب، انتقال و تحویل افراد از راه تهدید یا با استفاده از زور و اجبار یا دیگر اشکال اعمال زور، آدم ربایی، اغفال، سوء استفاده از قدرت، استفاده از نقاط ضعف و آسیب پذیری افراد، پرداخت یا دریافت دستمزد و یا سود بردن از رضایت و موافقت فرد در کنترل سایر افراد به منظور سوء استفاده از آنان.[۵]»

مجمع عمومی ملل متحد در سال ۱۹۹۴ تعریفی از قاچاق انسان ارائه داد که تا پیش از تعریف پروتکل مصوب سال ۲۰۰۰ به صورت گسترده تری مورد پذیرش قرار داشت. این تعریف چنین است:

«حرکت دادن غیر قانونی و مخفیانه اشخاص از مرزهای ملی، عمدتاً از کشورهای در حال توسعه و کشورهای دارای اقتصاد در حال گذر، با هدف نهایی واداشتن زنان و دختران به وضعیت های بهره کشانه و ستمگرانه از لحاظ جنسی و اقتصادی به منظور سود رساندن به قاچاقچیان و سندیکاهای جنایتکار و نیز دیگر فعالیت های مرتبط با قاچاق، همچون کار خانگی اجباری، ازدواج دروغین، استخدام مخفیانه و فرزندخواندگی دروغین.[۶]»

به غیر از تعاریف فوق در اسناد و قراردادهای بین المللی، مهمترین و در واقع کامل ترین و در عین حال، جامع ترین تعریف را در پروتکل «پیشگیری، سرکوب و مجازات قاچاق اشخاص به ویژه زنان و کودکان» مصوب سال ۲۰۰۰ می بینیم. این پروتکل به «کنوانسیون مبارزه علیه جرایم سازمان یافته فراملی» ملحق شده است. به نظر می رسد این تعریف نسبت به کلیه تعاریف و مفاهیم قراردادها، کنوانسیون ها و دیگر اسناد بین المللی که وجود داشته و دارد کامل تر و مقبول تر می باشد. تعریف قاچاق انسان در این پروتکل چنین است: «استخدام، انتقال، حمل و نقل، پناه دادن یا پذیرش اشخاص با بکارگیری تهدید یا توسل به زور و یا انواع دیگر اجبار، ربودن، تقلب یا فریب، اغفال، سوء استفاده از قدرت یا از وضعیت آسیب پذیری طرف مقابل، دادن یا گرفتن مبالغ یا منافعی برای تحصیل رضایت شخصی که بر دیگری کنترل دارد با هدف بهره کشی و بهره برداری.» طبق تعریف پروتکل بهر ه کشی شامل هر گونه بهره کشی جنسی و غیر جنسی است اعم از کار اجباری، بردگی و بیگاری، سوء استفاده جنسی و فحشا، برداشتن اندام های انسانی، در ضمن رضایت شخص مجنی علیه نیز، باعث سلب عنوان مجرمانه این عمل نخواهد شد. بر اساس تعریف این پروتکل و ماده چهارم آن، قاچاق اشخاص زمانی تحقق می یابد که «ماهیتاً فراملی باشد» و «توسط گروه سازمان یافته جنایتکارانه» ارتکاب یابد.[۷]

[۱] نوبهار، رحیم، قاچاق زنان برای روسپیگری از منظر آموزه های اسلامی با نگاه به مقررات بین المللی و حقوق ایران، فصلنامه مدرس علوم اسلامی، دوره دهم، شماره سوم، پاییز۱۳۸۵ ص ۲۸۸٫

[۲] Coalition against trafficking in women

[۳] Trafficking in women and children.p 8 in

[۴] Trafficking in Personal Report-Us.

[۵]  بیابانی، غلامحسین، قاچاق انسان یا تجارت جنسی، نشریه پلیس زن، سال دوم، شماره ۷ و ۸، ۱۳۸۷،ص ۵٫

[۶]. سلیمی، صادق، جنایات سازمان یافته فراملی، انتشارات تهران صدا، ۱۳۸۲، چاپ اول، ص ۹۱٫

[۷]. Trafficking in women and children: Mekong sub _ Region,p.2,Quotein:

به نقل از اشتری، بهناز، قاچاق زنان بردگی معاصر،  انتشارات اندیشه برتر، ۱۳۸۰،ص ۲۰٫

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مفاهیم، مبانی و درآمدی برآثار و انواع کالای قاچاق
  • تحقیق مفاهیم قاچاق و عوامل مؤثر و آثار و تبعات قاچاق بر جوامع و راهبردهای ایران در خصوص برخورد با قاچاق کالا
  • تحقیق تشریح ساختار قاچاق و عناصر تشکیل دهنده بزه قاچاق انسان و قاچاق زنان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.