تحقیق قتل ترحم آمیز (اتانازی) و قتل ترحم آمیز از منظر ادیان الهی و مکاتب فکری و فقه امامیه و اهل سنت

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق قتل ترحم آمیز (اتانازی) و قتل ترحم آمیز از منظر ادیان الهی و مکاتب فکری و فقه امامیه و اهل سنت دارای ۷۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
فصل اول: مفاهیم و تعاریف    ۸
۱-۳- مفاهیم    ۸
۱-۳-۱-معانی قتل از روی ترحم    ۸
۱-۳-۲-معنای لغوی    ۹
۱-۳-۳-بررسی تعاریف    ۱۰
۱-۳-۴- جمع بندی    ۱۱
۱-۴-انواع قتل از روی ترحم    ۱۳
۱-۴-۱- قتل ترحم آمیز فعال    ۱۴
۱-۴-۲- قتل ترحم آمیز غیر فعال (انفعالی)    ۱۵
۱-۴-۳-قتل ترحم آمیز اجباری٬ اختیاری و غیر اختیاری    ۱۶
۱-۴-۳- ۱-قتل ترحم آمیز اجباری    ۱۶
۱-۴-۳-۲- قتل ترحم آمیز اختیاری (داوطلبانه)    ۱۶
۱-۴-۳-۳- قتل ترحم آمیز غیراختیاری    ۱۶
۱-۴-۳-۳-۱- اشخاص دچار مرگ مغزی    ۱۷
۱-۴-۳-۳-۲- نوزادان و کودکان معلول    ۲۰
۱-۵- تاریخچه قتل ترحم آمیز    ۲۱
۱-۵-۱- دوره قدیم    ۲۱
۱-۵-۲- دوره معاصر    ۲۲
۱-۵-۳- تاریخچه ای از پذیرش و ارتکاب قتل ترحم آمیز توسط برخی اشخاص    ۲۵
۱-۶- دیدگاه مردم غرب راجع به قتل ترحم آمیز    ۲۶
۱-۷- قتل ترحم آمیز از منظر ادیان الهی و مکاتب فکری    ۲۸
۱-۷-۱- مسیحیت    ۲۸
۱-۷-۲- یهودیت    ۳۰
۱-۷-۳- هندویسم و سیک ها    ۳۱
۱-۷-۴- سکو لاریسم    ۳۱
۱-۷-۵- اومانیسم    ۳۱
۱-۷-۶- تائویسم    ۳۲
۱-۸-جمع بندی:    ۳۲
فصل دوم: اتانازی از منظر فقه امامیه و اهل سنت    ۳۵
۲-۱- قتل ترحم آمیز اجباری در فقه    ۳۵
۲-۲-قتل ترحم آمیز غیر داوطلبانه یا غیر اختیاری در فقه    ۳۶
۲-۳-قتل ترحم آمیز داوطلبانه (اختیاری) در فقه    ۳۶
۲-۳-۱-دیدگاه فقهای امامیه    ۳۷
۲-۳-۱-۱-قائلین به سقوط قصاص با اذن به قتل    ۳۷
۲-۳-۱-۲- قاعده احسان    ۳۸
۲-۳-۱-۳-قائلین به عدم سقوط قصاص با اذن به قتل    ۳۹
۲-۳-۲-دیدگاه فقهای عامه (اهل سنت)    ۴۰
۲-۴-قتل ترحم آمیز فعال و غیر فعال    ۴۱
۲-۴-۱-قتل ترحم آمیز فعال در فقه    ۴۱
۲-۴-۲-قتل ترحم آمیز غیرفعال در فقه    ۴۲
۲-۵-موارد جواز قتل در اسلام    ۴۴
۲-۵-۱-قصاص    ۴۵
۲-۵-۲- حدود    ۴۶
۲-۵-۳-دفاع    ۴۷
۲-۶-دلایل عدم جواز قتل از روی ترحم در فقه    ۴۷
۲-۶-۱-عدم شمول جواز قتل بر اتانازی    ۴۷
۲-۶-۲-حرمت قتل    ۴۸
۲-۶-۲-۱-حرمت قتل در آیات    ۴۸
۲-۶-۲-۲-حرمت قتل در احادیث و روایات شیعه و اهل سنت    ۴۹
۲-۶-۳-حرمت خودکشی    ۵۰
۲-۶-۳-۱-حرمت خودکشی در آیات    ۵۱
۲-۶-۳-۲-حرمت خودکشی در روایات اهل سنت    ۵۱
۲-۶-۴-قاعده لاضرر    ۵۲
۲-۶-۵-عدم مالکیت و سلطنت انسان نسبت به جسم و روح    ۵۳
۲-۶-۶-تقدس حیات    ۵۳
۲-۶-۷-منافات با وظیفه ی پزشکی    ۵۴
۲-۶-۸-فلسفه بیماری و سختی در اسلام    ۵۵
۲-۶-۸-۱-بیماری و سختی در آیات    ۵۶
۲-۶-۸-۲-بیماری و سختی در روایات شیعه و اهل سنت    ۵۶
۲-۷-دلایل جواز قتل ترحم آمیز غیر فعال در فقه    ۵۷
۲-۷-۱-عدم وجوب درمان    ۵۷
۲-۷-۲-تزاحم بین دو امر اهم و مهم    ۵۸
۲-۷-۳-قاعده تسلیط    ۵۹
۲-۸-قتل و انواع آن    ۶۰
۲-۸-۱-قتل عمد    ۶۱
۲-۸-۲-قتل شبه عمد    ۶۱
۲-۸-۳-قتل خطای محض    ۶۲
۲-۹-نظر تعدادی از علمای شیعه و اهل سنت در مورد قتل از روی ترحم    ۶۲
۲-۱۰-جمع بندی    ۶۵
-فهرست منابع    ۶۸

منابع

 قرآن کریم

گلدوزیان٬ ا. ۱۳۸۴٫ بایسته های حقوق جزای عمومی. تهران. نشرمیزان. چاپ دوازدهم.

بسامی٬ م. ۱۳۸۶٫ قتل ترحم آمیز از دیدگاه اخلاق٬ ادیان و حقوق کیفری٬ تهران٬ مؤسسه فرهنگی حقوقی سینا.

اسلامی تبار٬ ش و الهی منش٬ م. ر. ۱۳۸۶٫ مسائل اخلاقی و حقوقی در قتل ترحم آمیز. تهران. مجد. چاپ اول.

خویی٬ ا. ق. ۱۴۲۲ه ق. مبانی تکمله المنهاج. قم. مؤسسه احیاء آثار امام خویی. جلد۲٫

غمامی٬ م. م. ۱۳۸۴٫ بررسی حقوق اوتانازیا در کشورهای مختلف. ماهنامه. شماره۵۱٫ سال نهم.

علامه حلی٬ ح. ۱۴۱۰ق. ارشاد الاذهان. قم. جامعه مدرسین. جلد۲٫ چاپ دوم.

علامه حلی٬ ح. بی تا. تحریر الاحکام. نشر مؤسسه البیت. جلد۲-۱٫

جزیری٬ ع. ر. ۱۴۱۹ه. الفقه علی المذاهب الاربعه کتاب الحدود. بیروت نشر دار احیاء التراث العربی. جلد۵٫ چاپ اول.

. البار٬ م. ع. ۱۴۱۵ه. احکام التداوی و الحالات المیئوس منها. جده. دارالمناره.

ایمانی٬ م. ر. ۱۳۸۲٫ بررسی جرائم و مجازات های پزشکان در حقوق ایران. تهران. مؤسسه فرهنگی انتشاراتی حیان- اباصالح. چاپ اول.

التسیرو کمپل. ۱۳۷۲٫ معضلات اخلاق پزشکی. ترجمه: حسن میانداری. ناشر: معاونت امور فرهنگی٬ حقوقی وزارت بهداشت و درمان اموزش پزشکی.

ملک زاده٬ ف. ۱۳۸۹٫ اصطلاحات تشریحی حقوق جزا (عمومی- اختصاصی). انتشارات مجد. جلد ۲٫

دباغ٬ س. ۱۳۸۶٫ بررسی اتانازی از منظر اخلاق راس. فصلنامه اخلاق پزشکی-آموزشی پژوهشی. سال اول. شماره اول.

عباسی٬ م. ۱۳۸۳٫ مجموعه مقالات حقوق پزشکی. تهران. انتشارات حقوقی. جلد چهارم. چاپ دوم.

مقدمه

 

قتل از روی ترحم از موضوعاتی است که خصوصا در نیم قرن اخیر مورد بحث محافل    حقوقی٬ پزشکی٬ اخلاقی و مذهبی قرار گرفته است. هدف اصلی از ارتکاب این نوع قتل رهانیدن بیمار صعب العلاج از درد و رنج می باشد و بدین خاطر اتانازی به معنای قتل ترحم آمیز یا مرگ آسان به کار می رود (بسامی٬ ٬۱۳۸۸ ص ۲۳ ).

انواع قتل ترحم آمیز:

تقسیم بندی دقیقی از انواع قتل ترحم آمیز وجود ندارد ولی غالبا به دو دسته کلی طبقه بندی می شود : ۱٫ اجباری٬ داوطلبانه (اختیاری)٬ غیر داوطلبانه (غیر اختیاری) ۲٫ فعال٬ غیر فعال.

اما برخی خودکشی به کمک پزشک را قسم دیگری از قتل ترحم آمیز می دانند لذا قتل ترحم آمیز را به دو نوع کلی تقسیم می کنند : ۱٫ مستقیم ۲٫ غیر مستقیم . بدین نحو که قتل ترحم آمیز مستقیم وغیر مستقیم به نقش کسی که عمل کشتن را انجام می دهد اشاره دارد٬ چنانچه پزشک خود اقدام به کشتن بیمار نماید این قتل ترحم آمیز مستقیم است اما اگر وسایل خودکشی را در اختیار او قرار دهد قتل ترحم آمیز غیر مستقیم است (بسامی٬ ٬۱۳۸۸ ص ۳۶).

قتل ترحم آمیز فعال : این نوع قتل به صورت انجام یک فعل ارتکاب می یابد به عبارتی پزشک عمل مثبتی را در جهت سلب حیات از بیمار انجام می دهد مثل تزریق آمپول کشنده به او.

قتل ترحم آمیز غیر فعال : این نوع قتل به منع یا دریغ داشتن درمان حفظ کننده حیات اشاره دارد (ترک فعل). مثل امتناع از دادن دارو به بیمار (بسامی٬ ٬۱۳۸۸ ص ۲۸ ).

قتل ترحم آمیز اجباری : این نوع قتل ترحم آمیز زمانی اتفاق می افتد که بیمار به طور واضح و آشکار از مردن امتناع می ورزد اما درخواست او پذیرفته نمی شود (بسامی٬ ٬۱۳۸۸ ص ۳۹ ).

قتل ترحم آمیز اختیاری : این نوع قتل داوطلبانه یا ارادی نیز نامیده می شود و آن زمانی است که بیمار آنرا درخواست می کند .

قتل ترحم آمیز غیر اختیاری : این نوع قتل غیرداوطلبانه یا غیرارادی نیز نامیده می شود و آن زمانی اتفاق می افتد که به علت وضعیت خاص بیمار٬ قادر به اطلاع یافتن از خواسته او نیستیم و در واقع به کشتن بدون خواسته بیمار اشاره دارد (بسامی٬ ٬۱۳۸۸ ص۴۰).

حال این سوال مطرح است که آیا رضایت بیمار به قتل خویش این حق را برای پزشک ایجاد می کند که اقدام به سلب حیات او نماید ؟

درحقوق جزای ایران اصولا به خاطر حفظ نظم عمومی جائی برای معافیت از مجازات نیست و حق مجازات از حقوق عمومی است٬ پس رضایت مجنی علیه رافع تقصیر مرتکب نیست(گلدوزیان٬ ٬۱۳۸۴ ص ۱۴۷ ).

البته جنبه های استثنایی رضایت مجنی علیه٬ به جهات دیگری وضع شده و از نظر حقوق دانان و قانونگذاران در این موارد به هر ترتیب باید به نظر مجنی علیه احترام گذاشت. یکی از این موارد ماده ۲۶۸ قانون مجازات اسلامی است. ماده (۲۶۸) بیان می کند : ((چنانچه مجنی علیه قبل از مرگ٬ جانی را از قصاص نفس عفو نماید حق قصاص ساقط می شود و اولیای دم نمی توانندپس از مرگ او مطالبه قصاص نمایند)). البته ماده (۶۱۲) ق. م. ا٬ را نباید دور از ذهن داشت٬ این ماده بیان می دارد در صورت قصاص نشدن عامل قتل عمد و وجود بیم تجری مرتکب٬ مجازات مقرر سه تا ده سال مد نظر قرار می گیرد. البته در اتانازیا از طرفی با توجه به انگیزه عامل٬ می توان مطرح کردن ماده(۶۱۲) را بدون وجه دانست (غمامی٬ ٬۱۳۸۴ ص ۶۹ ).

در دین اسلام اعتقاد بر این است که هنگام بروز مصایب و گرفتاریها خداوند با رحمت خود ما را به صبر دعوت می کند لذا هرگونه اتانازی و خودکشی مردود است. بنابراین٬ این موضوع از دو جهت٬ حکم وضعی و حکم تکلیفی قابل بررسی است :

حکم تکلیفی : منظور از حکم تکلیفی٬ جواز است٬ یعنی آیا چنین قتلی جایز است یا جایز نیست ؟ آنچه که از کلمات فقها فهمیده می شود این است که این فعل٬ چون به حیات یک انسان پایان می دهد٬ به هر دلیلی که باشد حرام است (اسلامی تبار و الهی منش٬ ٬۱۳۸۶ ص ۱۸۳). ۲٫ حکم وضعی : منظور از حکم وضعی حق قصاص و دیه است٬ یعنی آیا با اذن مقتول قصاص و پرداخت دیه از قاتل ساقط می شود یا خیر ؟ دو نظریه وجود دارد : نظریه اول مبتنی بر سقوط حق قصاص و دیه می باشد (اسلامی تبار و الهی منش٬ ٬۱۳۸۶ ص ۲۰۴ ). از جمله قائلین به سقوط قصاص با اذن به قتل در فقه امامیه٬ محقق حلی است که می فرماید: قصاص واجب نیست چرا که مقتول حق خود را به واسطه اذن ساقط کرده است پس وارث بر قاتل تسلطی ندارد (محقق حلی٬ ٬۱۳۷۴ص۲۰۰ ). از دیگر فقهایی که بر این عقیده هستند می توان به : فاضل هندی (کشف اللثام٬ بی تا )٬ آیت الله محمد حسین شیرازی (الفقه٬ ۱۴۰۹ه ق٬ ص ۷۸ ) وآیت الله فاضل لنکرانی (تفصیل الشریعه فی شرح تحریرالوسیله٬ ۱۴۲۱ه ق٬ ص ۷۴ ) اشاره کرد. نظریه دوم مبتنی بر عدم سقوط حق قصاص با اذن به قتل  می باشد. از جمله قائلین به عدم سقوط قصاص با اذن به قتل٬ آیت الله خوئی   می باشد که در این باره  می فرماید: دو نظریه وجود دارد اقوی ثبوت آن است    (خوئی٬ ٬۱۴۲۲ ه ق٬ ص ۱۸ ). در بین فقهای اهل سنت نیز مانند امامیه در میزان تاثیر رضایت به قتل اختلاف نظر وجود دارد٬ نظر راجح در مذهب مالکیه آن است که اذن به قتل مجازات را ساقط نمی کند و قصاص از قاتل ساقط نمی شود و نیز در قولی دیگر آمده در این خصوص که رضایت به   قتل٬ در اسقاط قصاص موثر است یا خیر شبهه وجود دارد. در مذهب شافعی دو نظر هست : ۱٫ اذن به قتل موجب سقوط قصاص دیه می شود ۲٫ اذن موجب سقوط قصاص نمی شود. لکن نظر قوی آن است که اذن در سقوط قصاص موثر است اما در خصوص دیه اختلاف نظر است. در فقه حنبلی دو نظر است و اظهر آن است که اذن مسقط قصاص است لکن در خصوص دیه اختلاف نظر هست. در فقه حنفی هم اختلاف هست و ابوحنیفه و ابویوسف چنین نظر می دهند که٬ چون اذن به قتل شبهه است٬ لذا عقوبت قصاص از جانی دفع و دیه ثابت می شود. اما در نظر مخالف رضایت در اسقاط قصاص تاثیری ندارد (الجزیری٬ ۱۴۱۹ ه٬ ص ۳۰۷ ). در مجموع می توان گفت که فقهاء امامیه و اهل سنت در این موضوع متفق القولندکه اذن به  قتل٬ ارتکاب قتل را مباح و جایز نمی کند و حرمت به قوت خود باقی است لکن در خصوص مجازات اختلاف نظر کرده اند (بسامی٬ ٬۱۳۸۸  ص ۱۶۸ ).

  نوشتار در دو فصل تنظیم شده است که در فصل اول به کلیات و مفاهیم پرداخته  می شود. در فصل دوم٬ ٬ اتانازی از منظر فقه امامیه و اهل سنت مورد بررسی قرار    می گیرد.

فصل اول: مفاهیم و تعاریف

۱-۳- مفاهیم

۱-۳-۱-معانی قتل از روی ترحم

 در اوایل قرن بیست ویکم٬ قتل ترحم آمیز به عنوان یک موضوع مهم حقوقی٬ پزشکی٬ اخلاقی و مذهبی مطرح شده است. به دلیل وجود عواملی در گذشته و حال آگاهی عمومی راجع به قتل ترحم آمیز افزایش یافته٬ برخی از این عوامل عبارتند از: برنامه اتانازی آلمانی٬ فعالیتهای دکتر جک کورکیان و درک هامفری (بسامی٬ ٬۱۳۸۸ ص ۲۶ ).

دکتر جک کورکیان مخترع دستگاه خودکشی است که به بیمار این امکان را می دهد که با فشار دادن دکمه ای بعد از شش دقیقه مرگ را برای خود به ارمغان آورد. دکتر کورکیان شرلی میلر را در امر خودکشی با کشیدن ماسک روی صورتش یاری کرد بنابراین میلر می توانست منواکسید کربن را از یک مخزن استشمام کند. در سال ۱۹۹۷ جک کورکیان پاتولوژیست میشیگانی که به دکتر مرگ معروف شده بود به ۱۳۰ بیمار کمک کرد تا خودکشی کنند٬ نهایتا او در ماه مارس ۱۹۹۹به جرم ارتکاب قتل درجه دو به ۱۰ تا ۲۵ سال حبس محکوم شد (بسامی٬ ٬۱۳۸۸ ص ۲۷ ).

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.