تحقیق کارآفرینی سازمانی ، اهمیت و ضرورت و عوامل موثر بر آن و ساختار ، ویژگی ها و الگوهای شرکتهای های کارآفرین

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق کارآفرینی سازمانی ، اهمیت و ضرورت و عوامل موثر بر آن و ساختار ، ویژگی ها و الگوهای شرکتهای های کارآفرین دارای ۳۴  صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱ مقدمه :    ۴
۲-۲ کارآفرینی سازمانی :    ۵
۲-۳ اهمیت و ضرورت کارآفرینی در سازمان و شرکتها :    ۶
۲-۴ رفتار کارآفرینانه :    ۷
۲-۵ مهارتهای کارآفرینی :    ۸
۲-۵-۱ مهارت شخصی :    ۸
۲-۵-۲ مهارتهای مدیریتی :    ۸
۲-۵-۳ مهارتهای فنی :    ۸
۲-۶  راهبرد کارآفرینی سازمانی ( شرکتی ) :    ۹
۲-۷ موانع و محدودیتهای کارآفرینی:    ۱۰
۲-۸ عوامل موثر بر کارآفرینی سازمانی ( شرکتی ) :    ۱۲
۲-۸-۱ عوامل ساختاری کارآفرینانه :    ۱۳
۲-۸-۲ عوامل رفتاری کارآفرینانه :    ۱۳
۲-۸-۳ عوامل زمینه ای کارآفرینانه :    ۱۳
۲-۹ ساختار شرکتهای های کارآفرین :    ۱۳
۲-۱۰ ویژگی های شرکت های کارآفرین :    ۱۳
۲-۱۱ الگوهای شرکتهای کارآفرین :    ۱۴
۲-۱۱-۱ الگوی کارآفرینی سازمانی کورنوال و پرلمن  :    ۱۵
۲-۱۱-۲ الگوی کارآفرینی سازمانی کوراتکو و نافزیگر :    ۱۶
۲-۱۱-۳ الگوی کارآفرینی سازمانی اکهلس و نت:    ۱۷
۲-۱۲  گرایش کارآفرینی ( جهت گیری کارافرینانه ) :    ۱۷
۲-۱۳  فرهنگ سازمانی و نوآوری :    ۱۸
۲-۱۴  نوآوری :    ۲۰
۲-۱۴ -۱  انواع نوآوری :    ۲۱
۲-۱۴ -۲ مراحل نواوری :    ۲۳
۲-۱۵ ریسک پذیری :    ۲۵
۲-۱۶ پیشینه تحقیق    ۲۸
۲-۱۶-۱ تحقیقات داخلی    ۲۹
۲-۱۶-۲ تحقیقات خارجی    ۲۹
منابع و ماخذ    ۳۱

منابع

۱- کردنائیچ، اسدالله ( ۱۳۸۴ ) دانشگاه کارآفرین، آموزش عالی و نقش آن در ایجاد اشتغال ، فصلنامه مدیریت و توسعه، شماره  ۲۶٫

۲-کردنائیچ، اسدالله ، حسن اکبری و علی رضائیان ، ۱۳۸۶ ، ” بررسی موانع کارآفرینی سازمانی: مورد مطالعه، شرکت صنعت چوب شمال ” ، فصلنامه مدرس علوم انسانی ، ویژه نامه مدیریت ، پاییز ۱۳۸۶٫

۳-الوانی ، مهدی ، ۱۳۸۵ ، مدیریت عمومی ، چاپ سی و یکم ، تهران: نشر نی .

۴-ایمانی پور ، نرگس و مهدی زیودار ، ۱۳۸۷ ، ”  بررسی رابطه ی گرایش به کارآفرینی شرکتی و عملکرد (مطالعه موردی: نمایندگی های فروش شرکت سهامی بیمه ایران در شهر تهران) ” ، توسعه کارآفرینی، سال اول، شماره دوم .

۵-هیستریچ ، رابرت دی، و پیترز، پی مایکل، کارآفرینی، جلد اول و دوم، ترجمه فیض بخش، سید علیرضا و تقی یاری حمیدرضا، چاپ اول، مؤسسه انتشارات علمی دانشگاه صنعتی شریف ، ۱۳۸۳٫

۶-هزار جریبی ، جعفر،  ۱۳۸۴، کارآفرینی ” ، چاپ اول، تهران : انتشارات پژوهشکده امور اقتصادی.

۷- جدی ، سوسن و محمد زنجانی ( ۱۳۸۰ ) موانع توسعه کارآفرینی سازمانی در ا یران، ماهنامه تدبیر ، شماره  ۱۲۰٫

۸-خنیفر ، حسین و فردین وکیلی ، ۱۳۸۷، ” رابطه ی بین نوع ساختار سازمانی و کارآفرینی سازمانی و

اقتصادی در شرکتهای اقتصادی کوچک و متوسط ” ، توسعه کارآفرینی، سال اول، شماره دوم .

۹٫Kuartko, D. F., J. Hornsby, D. Naffziger and R. Mentagno (1993). “Implementing Entrepreneurship Thinking in Established Organizations”. Advanced Management Journal, Winter, p. 28.

 ۱۰٫Kuartko, D. F. and R. Hudgetts (2001). “Entrepreneurship: A Contemporary Approach”. New York: The Dryden Press.

۱۱-Dess, G.G., Lumpkin, G.T. and Covin, J.G. (1997), ‘‘Entrepreneurial strategy making and firm performance: tests of contingency and configurational models’’, Strategic Management Journal, Vol. 18 No. 9, pp. 677-95 .

 ۱-۲ مقدمه :

مفهوم (( کارآفرینی سازمانی )) احتمالاً برای اولین بار در کشور سوئد به کار گرفته شد ( ویلام [۱] ، ۲۰۰۲ ، ۲ )  .

در این دهه همراستا با ناکارآمدی فرآیندهای اداری و دیوان سالاری در شرکتها ، فعالیت کارآفرینانه مورد توجه مدیران ارشد شرکتها قرار گرفت و درصدد برآمدند تا چنین فعالیتهایی را در ساختار اداری شرکتها تزریق نمایند ( استیونسون و گامپرت ، ۱۹۸۵ ، ۸۹ )[۲] .

در جهان امروز تفکر نوآوری و کارآفرینی و استفاده از آن در سازمانها امری اجتناب ناپذیر است. همانگونه که تولد و مرگ سازمانها به بینش ، بصیرت و توانایی موسسین بستگی دارد ، رشد و بقای آن نیز به عواملی مانند توانایی ، خلاقیت و نوآوری منابع انسانی آنها بستگی دارد. اگر سازمانها نتوانند به تغییرات پاسخ دهند و یا در مقابل تغییرات حالت انفعالی به خود بگیرند از قافله عقب       می مانند. به عبارت دیگر شرکتها یا باید به نوآوری و کارآفرینی بپردازند یا محکوم به فنا هستند. بنابراین باید فعالیتهای کارآفرینانه را در شرکتهای کوچک ترویج داد تا به فنا گرفتار نگردند. ( هادی زاده ، ۱۳۸۴ ، ۱۳ و ۱۵ ) .

به طور کلی در تعاریفی که از کارآفرینی ارائه شده است، تفاوتهای مغایر و متناقضی به چشم می خورد. اما بر این نکته اتفاق نظر هست که اصطلاح کارآفرینی دست کم بخشی از کارکرد تصمیم گیری را در جهت هدایت عملیاتی سازمان دربر می گیرد. وجود این تفاوتها نشان دهنده ی گستردگی و اهمیت موضوع است که می تواند از زوایای مختلف مورد بررسی قرار گیرد و از سوی دیگر نشان دهنده ی پویایی موضوع است که زمینه ی ارائه ی مدلها ، تئوریها و نظرات متفاوتی را فراهم       می کند. در این فصل به توضیح و تفسیر هریک از متغیرهای کلیدی  کارآفرینی همچون ریسک پذیری ، نوآوری و پیش فعالی ( پیشتازی ) می پردازیم تا درک معقولی از ادبیات مذکور بدست آید و در ادامه نیز به تاریخچه ی آنها می پردازیم.

 ۲-۲ کارآفرینی سازمانی :

تعاریف متعدد کارآفرینی سازمانی که در مقالات و کتب مختلف و از دیدگاه صاحب نظران متعدد ارائه شده است، به طور قابل توجهی به هم شباهت دارند. مکنزی و دیکامبو (۱۹۸۶ ) معتقدند که فعالیت کارآفرینانه سازمانی می تواند شامل توسعه ی یک محصول جدید تا ایجاد یک فرآیند اثربخش باشد. جنینگ و یانگ[۳]  (۱۹۹۰) کارآفرینی سازمانی را به عنوان فرآیند توسعه ی محصولات یا بازارهای جدید تعریف می کنند. کوراتکو[۴]  و هورنسبای [۵] (۱۹۹۰ ) کارآفرینی سازمانی را به عنوان ایجاد کسب و کارهای جدید در درون چارچوب شرکتهای مادر توصیف می کنند. آریلا [۶] معتقد است که کارآفرینی سازمانی دارای سه بعد است که عبارتند از نوآوری ، توسعه ی محصولات ، خدمات یا فرآیندهای جدید و ریسک پذیری . از مجموع این تعاریف می توان نتیجه گرفت که کارآفرینی سازمانی عبارت است از : فرآیندی که فعالیتهای سازمانی را به سمت نوآوری ، ریسک پذیری و پیشتازی ( پیش فعالی ) سوق می دهد و می توان گفت که گرایش به کارآفرینی سازمانی در برگیرنده ی همین سه مولفه می باشد. در معنای کلی ، کارآفرینی سازمانی به معنای کارآفرینی در درون سازمان موجود است. به عبارت دیگر نوعی کارآفرینی است که در سازمانها و شرکتها و توسط واحدها و اعضای سازمان برای توسعه کسب و کار شرکت یا سازمان انجام می شود. علت رواج این مفهوم را می توان در نیاز سازمانها به هماهنگی با تغییرات محیط اجتماعی و اقتصادی دانست. این مفهوم شامل نیت ها و رفتارهای یک شرکت یا سازمان ( مانند ریسک پذیری ، نوآوری و پیشتازی ) جهت عزیمت از یک شرایط سنتی به حالتی بهتر می شود ( آنتونیک و پرودان ، ۲۰۰۱ ، ص ۴۹۵ و ۵۲۷ ) .

 ۲-۳ اهمیت و ضرورت کارآفرینی در سازمان و شرکتها :

کارآفرینی هم تحت تأثیر موسسات اجتماعی ما قرار می گیرد و هم روی آنها تأثیرمی گذارد یعنی کارآفرینی به قوانین بازی پاسخ می دهدواز طرف دیگربه طورفزآینده ای هدف قوانین بازی قرار     می گیرد ( نوئل کمپل ؛ ۲۰۱۲ ) .

امروزه بسیاری از شرکتها به لزوم کارآفرینی پی برده اند. درواقع این گونه تغییر گرایش دراستراتژی درپاسخ به سه نیاززیراست ( احمدپور داریانی ، ۱۳۸۴، ص ۱۳۴-۱۳۵ ) :

افزایش سریع رقبای جدید

ایجاد حس بی اعتمادی نسبت به شیوه های مدیریت سنتی در شرکتها

خروج بهترین نیروهای شرکتی و اقدام آنها به کارآفرینی مستقل

یک بنگاه برای موفقیت می بایست با اتکا به کارآفرینی سازمانی بر توسعه ی محصولات وفناوری های جدید همت گمارد. کارآفرینی سازمانی به عنوان یکی از عوامل اصلی موفقیت سازمانها قلمداد می شود چرا که در بقاء، رشد و عملکرد سازمانها نقش اساسی بازی می کند به عبارت دیگر امروزه نقش کارآفرینی سازمانی در رشد و تعالی بنگاههای کوچک و بزرگ به اثبات رسیده است(منبع قبلی). کارآفرینی درون سازمانی ، با به وجود آمدن شکل های جدید کاری یا یادگیری ، امکان پاسخگویی خیلی سریع به تغییرات دربازارهایی که فعالیت می کنند را می دهد و قابلیت سازگاری شان به محیط بیرونی را افزایش می دهد ( کوین و میلس ، ۱۹۹۹، ص ۴۷-۶۳ ) [۷] .

از طرف دیگرکارآفرینی درون سازمانی ، تأثیرات مثبتی بر روی عملکردهای مالی وغیرمالی سازمانها دارد ( آنتونیک ، ۲۰۰۳ ، ص ۲۲-۲۳ )[۸] .

از نتایج بالقوه کارآفرینی درون سازمانی ، اول رضایت شغلی است. رضایت شغلی به عنوان وضعیت احساسی مثبتی می تواند تعریف شود که در نتیجه ارزیابی شغلی فرد به وجود می آید. موفقیت شغلی ، تولید ، تعامل با کارکنان دیگر و خط مشی های سازمانی بر روی رضایت شغلی تأثیردارند ( هامپتوم[۹] و همکاران ، ۲۰۰۴ ، ص ۱۰۲-۱۰۵ ) .

کارآفرینی درون سازمانی، با تأمین استفاده موثر منابع داخلی شرکت ، به امکان بوجودآوردن رویکردهای صحیح متعلق به مدیریت و بازار را می دهد.  از طرف دیگر به سبب اینکه یادگیری سازمانی ، حس موفقیت ، وارد شدن به یک تعامل ( تأثیرپذیری متقابل) بهتربا کارکنان دیگر را پشتیبانی می کند ، رضایت شغلی کارکنان را افزایش می دهد. این وضعیت راه راجهت کارکنان برای تولید کردن خروجی های مناسب با انتظارات مشتریان می گشاید .

[۱]– willame

[۲] – Stevenson & Gumpert

۱- Jennings & yang

[۴] – Kuratko

[۵] – Hornsby

[۶] – Arila

[۷] – covin & miles

[۸] – Antonic

[۹] – Hamptom

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق فرهنگ سازمانی و عوامل موثر بر آن و کارآفرینی و ویژگی های آن و ارزیابی عملکرد مدیران
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.