تحقیق کمپلکس های آلی پلاتین و واکنشهای سیکلومتاله شدن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق کمپلکس های آلی پلاتین و واکنشهای سیکلومتاله شدن دارای ۲۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-  ملاحظات کلی              ۴
۱ – ۲- پیوند سیگمای پلاتین-کربن در کمپلکس های آلکیل و آریل          ۵
۱-۳- کمپلکس های آلی پلاتین           ۶
۱-۳-۱ – حالتهای اکسایش پلاتین                  ۶
۱-۴- واکنشهای سیکلومتاله شدن                            ۷
۱-۴-۱- زمینه واکنشهای سیکلومتاله شدن        ۱۰
۱-۵- لیگاندهای فسفر                           ۱۲
۱-۵-۱- اثر فضایی لیگاندهای فسفینی      ۱۳
۱-۵-۲- زاویه مخروطی لیگاند               ۱۴
۱-۵-۳-  خواص الکترونی فسفینها                      ۱۴
۱-۶- تعیین تجربی ساختار مولکولی                 ۱۵
۱-۶-۱-  طیف سنجی ۱H-NMR15
۱-۶-۲-  طیف سنجی ۱۳C-NMR18
۱-۶-۳-  طیف سنجی ۳۱P-NMR19
۱-۷  شیمی  dfppe     ۲۱
منابع                           ۲۳

منابع

[۱] A. M. Sargeson, Pure Appl. Chem., 1603, 56, 1984.

[۲] S. Ahrland, J. Chatt, and N. R. Davies, Chem. Soc. Revs., 1958, 12, 265.

[۳] C. E. Housecroft and A. G. Sharpe, Inorganic Chemistry, Pearson, Edinburgh, 2005, Chaps. 19–۲۰٫

[۴] G. W. Parshall , J. J. Mrowca , Adv. Organomet., Chem., 1968, 7, 157.

[۵] M. L. H. Green, in “Organometallic compounds”, ed. G. E. Coates; M. L. H. Green, K. Wade , Methuen, London, 3rd edn., 1968, Vol. 2, Ch. 7.

[۶] M. I. Bruce , F. G. A. Stone, Prop. Inorg. React., 1968, 4, 177.

[۷] R. S. Nyholm, Quart. Rev., 1970, 24, 1.

[۸] G. Wilkinson, Pure and Appl. Chem., 1972, 30, 627.

[۹] M. Green, in “MTP International Review of Science, Inorganic Chemistry”, Butterworths, London, 1975, Series 2, Vol. 6, Ch. 5.

[۱۰] J. Chatt, Adv. Organomet. Chem., 1974, 12, 1.

[۱۱] P. J. Davidson, M. F. Lappart , R. Pearce, Acc. Chem. Res., 1974, 7, 209.

[۱۲] U. Belluco, “Organometallic and Coordination Chemistry of Platinum”, Academic Press, London, 1974, Ch. 4.

[۱۳] G. Wilkinson, Science, 1974, 185, 109.

[۱۴] P. J. Davidson, M. F. Lappart , R. Pearce, Chem. Rev., 1976, 76, 219.

[۱۵] G. K. Anderson, Advances in Organometallic Chemistry, 1993, 35, 1.

[۱۶] A. Dedieu, Chem. Rev., 2000, 100, 543.

[۱۷] F.R. Hartley, in E.W. Abel, F.G.A. Stone, G. Wilkinson (Eds.), “Comprehensive       Organometallic Chemistry”, Pergamon, Oxford, 1982, Ch.39

[۱۸] N.S. Taylor, P.C. Chieh, A.J. Carty, J. Chem. Soc. Chem. Commun., 1975, 448.

[۱۹] D.H. Gerlach, A.R. Kane, G.W. Parshal, J.P. Jesson, E.L. Mutterities, J. Am. Chem. Soc., 1971, 93, 3543.

[۲۰] J.P. Birk, J. Halpern, A.L. Pickard, J. Am. Chem. Soc., 1968, 90, 4491.

[۲۱] F.R. Hartley, “The Chemistry of Platinum and Palladium”, Applied Section, London, 1973.

[۲۲] C. Bartocci, A. Maldotti, S. Sostero, O. Traverso, J. Organomet. Chem., 1983, 235, 253.

۱-  ملاحظات کلی

ترکیبات آلی فلزی، ترکیباتی می باشند که در آنها حداقل یک پیوند بین فلز مرکزی و اتم کربن برقرار شده باشد. این گونه از ترکیبات با افزودن لفظ ارگانو به اول فلز نامگذاری می شوند، مانند ترکیبات ارگانو پالادیم. علاوه بر این، فلزات گروه اصلی و شبه فلزات، مانند بور، سیلسیم، آرسنیک وسلنیوم می توانند ترکیبات آلی فلزی را ایجاد کنند. بعنوان مثال ترکیبات ارگانو منیزیم مانند یدو متیل منیزیم (MeMgI)، دی اتیل منیزیم (Et2Mg)، ترکیبات ارگانو لیتیم مانند بوتیل لیتیم (BuLi)، ارگانو مس مانند لیتیم دی متیل کوپرات (Li+[CuMe2])، ارگانو روی مانند کلرو اتوکسی متیل کربونیل روی (ClZnCH2C(=O)OEt)، و ارگانو بوران مانند تری اتیل بوران (Et3B) را می توان نام برد.

وضعیت بار قرار دادی در حالت معمولی بر روی ترکیبات آلی فلزی به این صورت است که بار منفی جزیی بروی اتم کربن قرار می گیرد که الکترونگاتیوته بیشتری دارد و بار مثبت جزیی بر روی فلز که الکتروپوزتیو است واقع می شود.

پیوند بین فلز و کربن بستگی به طبیعت یون فلزی و ترکیب آلی دارد که این عوامل باعث می گردد که این پیوند یونی یا کووالانسی شود. ترکیبات آلی با سدیم و پتاسیم معمولاً پیوند یونی ایجاد می کنند. پیوند بین سرب، قلع، جیوه و غیره با ترکیبات آلی از نوع کوالانسی می باشد، پیوند بین لیتیم و منیزیم با ترکیبات آلی خواصی بین هر دو نوع پیوند را دارد.

ترکیبات آلی فلزی که دارای پیوندهایی با خواص بین یونی و کوالانسی هستند در صنعت بسیار مهم می باشند، زیرا آنها در محلولها پایدار و در واکنشها بصورت یونی عمل می کنند. دو دسته از این ترکیبات، ارگانو لیتیم و ارگانو منیزیم می باشند.

۱ – ۲- پیوند سیگمای پلاتین-کربن در کمپلکس های آلکیل و آریل

برخی از نظرات مفید در مورد کمپلکس هایی که شامل پیوندهای سیگمای فلز-کربن است، در منابع علمی گزارش شده است.۱۲-۱

در کمپلکس های آلکیل-پلاتین (II)، پیوند سیگما از گروه آلکیل به پلاتین از طریق هم پوشانی اوربیتال هیبریدی پر sp3 اتم کربن آلکیل با اوربیتال هیبریدی خالی spxpydx2-y2 اتم پلاتین تشکیل می شود (این پیوند پلاتین-کربن به عنوان محور x تلقی می شود).۱۳٫اولین کمپلکس σ-آلکیل پلاتین (II) شناخته شده؛ trans-[PtIMe(PnPr3)2] در سال ۱۹۵۲ توسط Foss با همکاری Chatt و Shaw تهیه شد،۱۳ در حالی که کمپلکس هایی با پیوندهای سیگمای    کربن-پلاتین (IV) برای اولین بار بیش از ۱۰۰ سال قبل گزارش شده اند.۱۴

در کمپلکس های آریل–پلاتین (II) پیوندهای سیگما از هم پوشانی اوربیتال هیبریدی پر sp2 اتم کربن با اوربیتال هیبریدی خالی  spxpydx2-y2 اتم پلاتین تشکیل می شود. علاوه بر این احتمال تشکیل پیوندهای پای از هم پوشانی اوربیتال های پر pπ لیگاند آریل با اوربیتال های هیبریدی خالی پلاتین و پیوندهای پای برگشتی از اوربیتال های هیبریدی پر پلاتین به اوربیتال های خالی pπ* لیگاند آریل وجود دارد. بنابراین کمپلکس های آریل راحت تر از کمپلکس های آلکیل آماده و خالص سازی می شوند و پایدارتر از آنها می باشند.۱۵

   ۱-۳- کمپلکس های آلی پلاتین

علاقه و توجه زیاد به شیمی آلی پلاتین به علت امکان جداسازی کمپلکس های پایدار   می باشد. در خیلی از موارد “پایداری” در این کمپلکسها سینتیکی می باشد و نه ترمودینامیکی، که این امر باعث می گردد واکنشهای پلاتین بسیار کند شوند.۱۶ پلاتین عنصر مهمی در شیمی آلی فلزی است به دلیل اینکه می تواند طیف گسترده ای از ترکیبات آلی فلزی را تشکیل دهد که به اندازه کافی از نظر سینتیکی بی اثر هستند و می توانند جداسازی و شناسایی شوند. با پیشرفت NMR، پلاتین، به دلیل امکان مشاهده کوپلاژ بین فلز و دیگر هسته ها خیلی مورد توجه قرار گرفته است. حضور یا عدم حضور چنین کوپلاژی شواهد با ارزشی برای ساختار مولکول ها ارائه  می دهد که به خوبی در یافتن مکانیسم واکنشهای کمپلکسهای آلی فلزی بکار می روند.

 ۱-۳-۱ – حالتهای اکسایش پلاتین

از متداولترین حالت های اکسایش برای پلاتین صفر، ۲+ و ۴+ می باشد. اگرچه تعداد ترکیبات دارای پلاتین با حالت اکسایش ۱+ رو به افزایش است اما ترکیباتی از پلاتین با حالتهای اکسایش ۳+ و ۵+ فوق العاده کمیاب است.۱۷ بیشتر چنین ترکیباتی که در آنها پلاتین دارای حالتهای اکسایش فرد است در گونه های دو هسته ای وجود دارد.۱۸ همچنین پلاتین با حالت اکسایش ۶+ تنها در ترکیباتی یافت می شود که پلاتین توسط لیگاندهای اکسیژن یا فلوئور احاطه شده است. پلاتین (۰) دارای آرایش الکترونی ۱۰d5 می باشد که از متداولترین اعداد کوئوردیناسیون برای این حالت اکسایش چهار، سه و دو است.۱۹و۲۰ در نتیجه کوئوردینه شدن چهارلیگاند خنثی به فلز، کمپلکس حاصل از نظر کوئوردیناسیون اشباع خواهد شد. پایداری کمپلکس های پلاتین صفر والانسی مربوط به لیگاندهای دهنده پیوند s است که در بعضی موارد قادر به پذیرفتن پیوند p نیز می باشند. ۲۱ واکنش افزایش- اکسایشی کمپلکسهای صفروالانسی با واکنش دهنده های آلی اغلب در چرخه های کاتالیزوری همگن مشاهده می شود. مکانیسمهای مختلفی شامل هسته دوستی، رادیکال آزاد و مسیرهای انتقال الکترون۲۲ برای واکنش دهنده های آلی و کمپلکسهای فلزی ۱۰d پیشنهاد شده است.

متداولترین و فراوانترین حالت اکسایش برای پلاتین که تاکنون شناسایی شده است حالت اکسایش ۲+ می باشد. بیشتر کمپلکس های پلاتین (II) دارای شکل مسطح مربعی و ۱۶ الکترونی   می باشند. این کمپلکس ها از لحاظ کوئوردیناسیون غیر اشباع بوده و در نتیجه اکسایش به کمپلکس های هشت وجهی که در آنها پلاتین دارای حالت اکسایش ۴+ است تبدیل می شوند. پلاتین (II) در تشکیل کمپلکسهایش به اتم های دهنده قوی و مثل Se ,As ,S ,P تمایل بیشتری نشان می دهد و نسبت به عناصری مثل اکسیژن و فلوئور میل کمتری دارد و این به طبیعت نرم فلز پلاتین (II)23و۲۴ مربوط است.

پلاتین (IV) دارای آرایش الکترونی ۶d5 بوده و کمپلکس های دارای پلاتین با این حالت اکسایش دیا مغناطیس می باشند. تمامی کمپلکس های پلاتین (IV) دارای ساختار هشت وجهی و یا تقریباً هشت وجهی می باشند. اگر چه این کمپلکس ها از لحاظ سینتیکی بی اثر هستند اما در نتیجه انجام واکنش های حذفی-کاهشی و الکترون دوستی به کمپلکس های دارای پلاتین (II) تبدیل می شوند.۲۵و۲۶

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.