تحقیق لزوم اندازه گیری افت فشار هوا در محصولات کشاورزی و کاربرد دینامیک سیالات محاسباتی (CFD) در صنایع کشاورزی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق لزوم اندازه گیری افت فشار هوا در محصولات کشاورزی و کاربرد دینامیک سیالات محاسباتی (CFD) در صنایع کشاورزی دارای ۵۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱- ۱-  لزوم استفاده از خشک‏کن    ۴
۱- ۲-  انواع خشک‏کن‏ها    ۵
۱- ۵-  اهمیت اندازه‏گیری خواص فیزیکی محصولات کشاورزی    ۸
۱- ۶-  لزوم اندازه گیری افت فشار هوا    ۸
۱- ۷- مطالعات انجام شده روی اندازه گیری افت فشار    ۹
۱-  ۷-  ۱-  مدل‏های متداول در تبیین رابطه سرعت هوا و افت فشار در توده محصولات کشاورزی    ۱۳
۱- ۷- ۲-  خواص فیزیکی مرتبط با افت فشار    ۱۵
۱- ۸- معرفی CFD    ۱۶
۱- ۸- ۱-  کاربرد CFD در صنایع کشاورزی    ۱۸
۱- ۸- ۲-  مدل‏های ریاضی در CFD    ۲۴
۱- ۸- ۲- ۱-  معادلات بقا    ۲۴
۱- ۸- ۲- ۲-  معادلات تلاطم    ۲۵
۱- ۸- ۳-  روش‏های عددی به کار رفته در نرم افزار فلوئنت    ۳۰
۱- ۸- ۳- ۱-  روش احجام محدود    ۳۱
۱- ۸- ۳- ۲-  روش حل مجزا    ۳۲
۱- ۸- ۳- ۳-  گسسته سازی    ۳۲
۱- ۸- ۳- ۴-  تعریف باقی مانده‏ها و قضاوت همگرایی    ۳۴
۱- ۸- ۴-  تولید شبکه    ۳۵
۱- ۸- ۴- ۱-  همواری    ۳۵
۱- ۸- ۴- ۲-  مناسب بودن شکل سلول    ۳۵
۱- ۸- ۵-  شرایط مرزی    ۳۵
۱- ۸- ۵- ۱-  سرعت ورودی    ۳۶
۱- ۸- ۵- ۲-  جریان خروجی    ۳۷
۱- ۸- ۵- ۳-  دیوار    ۳۷
۱- ۸- ۵- ۴-  محیط متخلخل    ۳۷
۱- ۹- توضیح مسئله    ۴۱
منابع    ۴۴

منابع

مرتضوی، ح. ۱۳۸۶٫ آنالیز سه بعدی عملکرد حرارتی و سیالی شبکه فلزی بافته شده به منظور استفاده در بازیاب‏های حرارتی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شیراز.

زمردیان، ع..۱۳۸۷٫ خشک‏کردن دانه‏ها (اصول نظری و عملی). نشر علوم کشاورزی. تهران.

زمردیان، ع. م، مرادی. ۱۳۸۸٫ بررسی سنتیک خشک شدن زیره سبز در یک خشک کن خورشیدی در دو حالت تابش مختلط و غیرمستقیم. مجله علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی جلد ۴۸، شماره ۱۳ صفحات ۲۷۳-۲۸۲٫

زمردیان، ع. م، داداش زاده، غ، مصباحی. ۱۳۸۷٫ تاثیر دبی هوای خشک کننده و نحوه خشک کردن بر روند کاهش رطوبت انگور در یک خشک کن کابینتی. مجله علوم و صنایع کشاورزی جلد ۲۲ شماره ۱ ۲۳-۳۴٫

زمردیان، ع. و ر. علامه. ۱۳۸۱٫ بررسی خشک کردن شلتوک به روش لایه‏های نازک و تعیین ضخامت بهینه با بکار گیری یک خشک کن خورشیدی آزمایشگاهی با جریان جابجائی آزاد. مجله علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی. جلد ششم شماره ۴٫

علیمردانی، ر. ۱۳۸۴٫ ابزار دقیق برای اندازه گیری‏های مهندسی. تهران. انتشارات ماندگار.

ادیب زاده، و.۱۳۸۲٫ بررسی وضعیت آلودگی و تهویه زیر گذر زند شیراز با استفاده از دینامیک سیالات محاسباتی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شیراز.

Varma, M. N., and A. Kannan. 2005. Enhanced food sterilization through inclination of the container walls and geometry modifications. International Journal of Heat and Mass Transfer, 48, 3752- 3762.

Varma, M. N., and A. Kannan. 2006. CFD studies on natural convective heating of canned food in conical and cylindrical containers. Journal of Food Engineering, 77, 1024- 1036.

Jekayinfa, S. 2006. Effect of airflow rate, moisture content and pressure drop on the airflow resistance of locust bean seed. Agriculture Engineering International. CIGR Ejournal. Vol. VIII. May. Joseph MI: American Society of Agricultural and Biological Engineers, vol. 54.

Kashaninejad, M., and L. Tabil. 2009. Resistance of bulk pistachio nuts (Ohadi variety) to airflow. Journal of Food Engineering, 90, 104- 109.

Kristensen E. ,Kofman P. D. 2000.Pressure resistance to air flow during ventilation of different types of wood fuel chip. Biomass and bioenergy.18.175- 180.

Langrish, T. A. G., and D. F. Fletcher. 2003. Prospects for modelling and design of spray dryers in the 21st century. Drying Technology, 21, 197- 215.

Abdul Ghani, A. G., M. Farid, M., Chen, X. D., and Richards, P. 1999. Numerical simulation of natural convection heating of canned food by computational fluid dynamics. Journal of Food Engineering, 41, 55- 64.

۱- ۱-  لزوم استفاده از خشک ‏کن

 برای کوتاه کردن دوره برداشت و افزایش کیفیت محصولات از دستگاههای مکانیزه برداشت میوه‏ها استفاده می‏شود. بکارگیری روش‏های مکانیزه برداشت مستلزم استفاده از خشک‏کن‏های مناسب برای خشک کردن محصول است زیرا در برداشت مکانیزه، رطوبت میوه برداشت شده بیشتر از رطوبت برداشت به طریق سنتی است. پروسه خشک ‏کردن صنعتی عموماّ به وسیله حرارت مصنوعی  می‏باشد که در اینصورت محصول را روی طبق‏های مخصوص قرار داده و سپس داخل دستگاه خشک‏ کن قرار می‏دهند. منبع حرارتی داخل دستگاه هوای گرم می‏باشد که می‏تواند از طریق مصرف سوخت‏های فسیلی یا انرژی خورشیدی تامین گردد. از خشک‏ کن‏ها به ویژه در نقاطی که رطوبت نسبی هوای محیط زیاد است برای جلوگیری از فاسد شدن محصول در اثر حمله حشرات یا قارچ‏ها و بالا بردن کیفیت محصول خشک شده استفاده می‏شود.

به طور کلی می‏توان گفت به دلایل زیر فرآیند خشک‏ کردن محصولات کشاورزی حائز اهمیت است:

–  برداشت زودتر را امکانپذیر می‏سازد و همچنین آماده سازی محصول برای ورود به بازار را زودتر میسر می‏سازد.

–  برنامه ریزی برای زمان برداشت جهت استفاده بهینه از نیروی کار را ممکن می‏سازد.

–  دوره انبارمانی طولانی مدت و بدون فساد و خرابی را میسر می‏سازد. دوره‏های انبارمانی با مقادیر زیاد محصول از اهمیت ویژه‏ای برخوردار است، زیرا این امکان به باغدار داده می‏شود تا پس از گذشت چند ماه از فروش محصول سود بیشتری ببرد.

–  باغدار می‏تواند محصول با کیفیت بهتر را به بازار عرضه کند که هم برای او سودآور است و هم نقش بسزایی در رضایت مشتری دارد.

–  فرآیند خشک‏کردن در دمای مناسب تواند در کنترل حشرات،گرد و خاک و آلودگی‏های محیط، بارندگی موسمی، آفتاب شدید و قهوه‏ای شدن و… را به حداقل می‏رساند.

–  خشک‏کردن مصنوعی امکان کنترل فرآیند خشک‏کردن را فراهم کرده و بدین وسیله سبب افزایش بازار پسندی و قرین شدن با استانداردهای جهانی را ممکن می‏سازد (زمردیان و علامه ۱۳۸۱).

 ۱- ۲-  انواع خشک ‏کن‏ ها

 خشک ‏کن‏ها بر اساس منبع انرژی مورد استفاده، محل استفاده، ظرفیت خشک‏کردن، جریان دانه‏ها و حرکت نسبی آن‏ها در مقابل جریان هوا به گروههای متعددی تقسیم می‏شوند. از میان آن‏ها می‏توان به گروه‏های زیر اشاره کرد:

–  خشک‏کن‏های ناپیوسته[۱] (غیر مداوم –  توده‏ای – وعده‏ای): در این نوع خشک‏ کن‏ ها محصول به صورت توده‏ای و انباشته خشک می‏شود. به طور معمول هوای داغ به صورت عمودی و به سمت بالا به درون توده محصول روانه می‏شود. در این مورد اختلاف قابل توجهی بین رطوبت لایه‏های بالایی و پایینی وجود دارد. برای کاهش این اختلاف رطوبت و سرعت بخشیدن به فرآیند خشک‏کردن می‏توان از بستر کم عمق محصول استفاده نمود. این ایده موجب ساخته شدن خشک‏کن‏های کابینتی شده است که در آن‏ها محصول مورد نظر در سینی‏های مشبک به صورت لایه نازک ریخته می‏شود و به شکل طبقاتی داخل خشک‏کن قرار داده می‏شود. با جابجا کردن دائم سینی‏های حامل محصول یکنواختی در خشک‏شدن افزایش می‏یابد که این عمل به مراقبت دائمی و نیروی کارگر فراوانی نیاز داشته و همراه با اتلاف انرژی خواهد بود (امانلو، ۱۳۸۸).

–  خشک‏کن‏های چرخشی[۲]: برای محصولاتی که دانه‏ای هستند به کار برده می‏شود. از نظر ساختار شبیه به خشک‏کن‏های توده‏ای (ناپیوسته) می‏باشند با این تفاوت که دارای یک هم زن مرکزی می‏باشند که دانه‏ها را از کف به سمت بالا به چرخش و جریان وا می‏دارد.

–  خشک‏کن‏های پیوسته[۳]: در این نوع خشک‏کن‏ها یک جریان دائمی از محصول وجود دارد. این نوع را می‏توان بر اساس حرکت نسبی محصول و جریان هوا به دسته‏های همسو، متقاطع، حرکت با جریان مخالف و جریان ترکیبی تقسیم بندی کرد (امانلو، ۱۳۸۸).

هم چنین با توجه به ابعاد و ظرفیت خشک‏کردن می‏توان تقسیم بندی زیر را ارائه نمود:

–  خشک‏کن‏های داخل مزرعه ای[۴]: این خشک‏کن‏ها اغلب در ظرفیت‏های کم و با دمای پایین قادر به خشک‏کردن محصول با کیفیت خوب هستند. هزینه اولیه این نوع دستگاه‏ها به طور نسبی کم است. خشک‏کن‏های خورشیدی در این دسته قرار می‏گیرند. بیشتر از سوخت‏های فسیلی یا انرژی خورشیدی جهت گرم کردن هوای خشک‏کن استفاده می‏شود. خشک‏کردن محصولات اغلب به صورت توده‏ای انباشته در انباره‏های مخصوص انجام می‏شود. دمای هوای خشک‏کن کمتر از ۶۰ درجه سانتی‏گراد می‏باشد. این نوع خشک‏کن‏ها در دو مدل ثابت و سیار عرضه می‏شود. انواع سیار آن را می‏توان به پشت تراکتور متصل نمود و از مزرعه‏ای به مزرعه دیگر حمل و نقل کرد (زمردیان و مرادی، ۱۳۸۸).

–  خشک‏کن‏های خارج مزرعه ای[۵]: این خشک‏ کن‏ها با ظرفیت زیاد و دمای بالا در کارگاه‏ها و کارخانه‏ها به کار گرفته می‏شود. این نوع دستگاه‏ها از فناوری پیچیده‏ای برخوردار هستند و نیاز به سرمایه گذاری اولیه بالایی دارند (زمردیان و داداش زاده، ۲۰۰۶).

از میان انواع خشک‏کن ها، خشک‏کن‏های کابینتی برای محصولات باغی بیشتر مورد توجه هستند. در این نوع خشک‏کن‏ها میوه بر روی سینی‏های مشبک قرار داده می‏شود و تعدادی از این سینی‏ها داخل محفظه خشک‏کن قرار می‏گیرد. هوا که توسط گرم کن[۶] یا جمع کننده خورشیدی[۷] تامین می‏شود به صورت طبیعی (غیرفعال[۸]) یا با استفاده از دمنده (فعال[۹]) پس از عبور از محفظه آرامش[۱۰] به زیر سینی‏ها دمیده می‏شود.

هوای دمیده شده از سینی اول عبور کرده و وارد سینی بالایی می‏شود. هوا وقتی به سینی دومی می‏رسد مقداری از پتانسیل خشک‏کردن خود را در اثر جذب رطوبت سینی اول از دست می‏دهد. به همین ترتیب وقتی هوا به سینی آخر می‏رسد پتانسیل آن برای خشک‏کردن به شدت کاهش می‏یابد، و حتی در برخی موارد مشاهده شده است که به دلیل جذب رطوبت از سینی‏های پایینی هوا بیش از حد مرطوب شده تا جایی که امکان دارد نه تنها محصول سینی آخر خشک نشود بلکه رطوبت آن افزایش یابد، که  می‏تواند منجر به کپک زدگی محصول نیز شود.

[۱]–  Batch dryers

[۲] –  Mixing Batch dryers

[۳] –  Continuous dryers

[۴] –  On farm dryers

[۵] –  Oof fram dryers

[۶]–  Heater

[۷]–  Solar collector

[۸]–  Passive

[۹]–  Active

[۱۰]–  Plenum chamber

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.