تحقیق ماده اتیلن دی¬آمین تترا استیک اسید( EDTA)، روشهای سنتز و کاربردهای آن و روش های تولید مس

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق ماده اتیلن دی آمین تترا استیک اسید( EDTA)، روشهای سنتز و کاربردهای آن و روش های تولید مس دارای ۳۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول:مقدمه    ۵
۱-۱-مقدمه    ۵
فصل دوم: معرفی ماده EDTA، معرفی روشهای سنتز ماده EDTA، کاربردهای آن    ۷
۲-۱-مقدمه    ۷
۲-۲-معرفی خواص فیزیکی و شیمیایی EDTA    ۷
۲-۲-۱ معرفی خواص فیزیکی EDTA    ۷
۲-۲-۲-معرفی خواص شیمیایی EDTA    ۹
۲-۳-کاربردهای EDTA    ۱۲
۲-۴- معرفی روشهای سنتز ماده EDTA    ۱۶
۲-۴-۱- سنتز EDTA با اتیلن دیآمین، مونوکلرواستیک اسید و سدیم کربنات    ۱۶
۲-۴-۲-سنتز یک مرحلهای  EDTAبا اتیلن دیآمین، فرمالدهید و سدیم سیانید    ۱۶
۲-۴-۳- سنتز دو مرحلهای  EDTAبا اتیلن دیآمین، فرمالدهید و هیدروژن سیانید    ۱۷
۲-۴-۴- تهیه نمکهای EDTA    ۱۸
۲-۵ -عناصر مورد نیاز در تغذیه گیاهان    ۱۸
۲-۵-۱- نقش آهن در گیاه و علائم کمبود آن    ۱۸
۲-۵-۲- علل کمبود آهن    ۱۹
۲-۵-۳- رفع کمبود آهن در گیاهان    ۲۰
۲-۵-۴- نقش کیلیتهای آهن سنتزی به عنوان حامل آهن در گیاهان    ۲۰
۲-۶- کلیات روش های تولید مس    ۲۲
۲-۶-۱-هیدرومتالورژی ‬    ۲۲
۲-۶-۲-۱-مراحل استخراج حلالی مس در فرایند هیدرومتالورژی    ۲۲
۲-۶-۲-۲-مرحله لیچینگ    ۲۳
۲-۶-۲-۳-مرحله استخراج با حلال    ۲۴
۲-۷- روشهای بررسی و تحلیل مواد اولیه ومحصول    ۲۴
۲-۷-۱-طیف سنجی مادون قرمز (FTIR)    ۲۴
۲-۷-۲-پلاسمای جفت شده القایی (ICP)    ۲۵
فصل سوم:مروری بر کارهای پیشین    ۲۶
مراجع    ۳۰

 مراجع

[۱] ال. دی. فیلد، اس. استرنهل، جی. ار. کالمن، “کاربرد طیف سنجی در شیمی آلی”، ترجمه عیسی یاوری، تهران، نشر علوم دانشگاهی، (۱۳۸۵).

[۲] ت. گ. بیسواس، و.ج. داونپورت، فنون استخراج مس، ترجمه حسین فرجی، تهران، مرکز نشر دانشگاهی، (۱۳۷۱).

[۳] س. تیسدل، و. نلسون، کود­ها و حاصلخیزی خاک، ترجمه جعفر ملکوتی، عبدالحسین ریاضی همدانی، تهران، مرکز نشر دانشگاهی، (۱۳۷۰).

[۴] J. L. Harper, A. D. Daniels, “Aminonitrile Synthesis”, US Patent, (1969).

[۵] J. J. Singer, N. H. Hollis, “Process for the Production of Ethylenediamine Tetraacetonitrile”, US Patent Office, (1985).

[۶] “Heavy Metals in Fertilizers Used in Organic Production”,

[۷] J. Roger Hart, W. Gerhartz, F. Ullmann, “Ethylenediaminetetraacetic Acid and Related Chelating Agents” in Ullmann’s Encyclopedia of Industrial Chemistry, Vol 12, Fifth Edition, Massachusetts, Wiley-VCH,585-591, (1987).

[۸] C. Oviedo, J. Rodríguez, “EDTA: The Chelating Agent under Environmental Scrutiny”, Química Nova, 26(6), 901-905, (2003).

[۹] S. A. Abo Farha, N.A. Badawy, A.A. El-Bayaa, and S.E. Garamon, “The Effect of Chelating Agent on The Separation of Some Metal Ions from Binary Mixture Solution by Cation-Exchange Resin” ,Nature and Science, 8(10),16-25, (2010).

[۱۰] H. Ulrich, E. Ploetz, “Production of Amino Carboxylic Acid Nitriles”, US Patent Office, (1940).

[۱۱] W. T. Young, F. Lawn, “Aliphatic Polycarboxylic Amino Acids and Process of Producing the Same”, US Patent Office, (1957).

[۱۲] L. L. Barton, G. Abadia, “Iron Nutrition in Plants and Rizospheric Microorgansms”, the Netherlands, Springer, 103-107, (2006).

[۱۳] R. S. Forgan, “Mct_Redbook: Solvent Extraction Reagnts and Applications”, USA, Cognis Corporation, (2007).

[۱۴] A. Montase, “Inductively Coupled Plasma Mass Spectrometry”, Canada, Wiley-VCH, (1998).

[۱۵] F. Munz, “Polyamino Carboxylic Acids & Process of Making Same”, US Patent Office, (1938).

 فصل اول:مقدمه

۱-۱-مقدمه

اتیلن دی ­آمین تترا استیک اسید  [۱](EDTA)  یا N , ‘N- 1,2 – اتان دیلبیس ] N-( کربوکسی متیل) گلایسین [۲][به عنوان یک عامل کی­لیت کننده[۳] توانایی تشکیل کمپلکسی پایدار و محلول در آب را با فلزات قلیایی خاکی و فلزات سنگین داراست. این ماده از خانواده آمینو پلی کربوکسیلیک اسید[۴]­هاست. به عنوان یک لیگاند[۵] شش دندانه، از طریق چهار گروه کربوکسیل و دو گروه آمینی یون فلزی را محصور می­سازد و ساختاری پایدار تشکیل می­دهد [۱]. در شکل ۱-۱ ساختار شیمیایی مولکول EDTA و در شکل ۱-۲ ساختار کمپلکس EDTA با یک یون فلزی آورده شده است [۲و۳].

مانز [۱]برای اولین بار در تلاش برای کاهش واردات خارجی آلمان­ها، EDTA را به عنوان جایگزینی برای اسید سیتریک که در صنایع نساجی و رنگرزی کاربرد داشت، معرفی کرد. او برای سنتزEDTA  از اتیلن دی­آمین، مونوکلرواستیک اسید و سدیم کربنات استفاده کرد و این روش را به نام خود به ثبت رساند اما این روش بازدهی کمی دارد. در سال­های بعد روش­های دیگری بر مبنای استفاده از اتیلن دی­آمین، فرمالدهید، نمک­های سیانید و هیدروژن سیانید معرفی شدند که دارای بازدهی و خلوص بالایی برای سنتزEDTA  هستند [۴]. در فصل­های بعد مفصلا به روش­های مختلف سنتزEDTA پرداخته می­شود.

EDTA با توجه به تواناییش در محلول سازی و غیر فعال کردن یون­های فلزی با تشکیل کمپلکس در محیط آبی در اهداف زیادی مورد استفاده قرار می­گیرد. به عنوان مثال در زمینه­ی کود سازی، مواد مغذی مورد استفاده گیاهان، نظیر آهن، روی، منگنز و مس برای جلوگیری از ترسیب با آنیون­های موجود در خاک، به فرم کی لیت شده با نمک­های  EDTAبه کود­های شیمیایی اضافه می­شوند. تبدیل این یون­های فلزی از فرم کاتیونی به فرم آنیونی باعث افزایش تحرک آن­ها در خاک و افزایش میزان جذب آن­ها توسط گیاهان می­شود [۱و۵].

این نوشتار در سه فصل جمع آوری شده است. فصل اول شامل مقدمه­ وفصل دوم شامل معرفی ماده EDTA، معرفی روش­های سنتز ماده EDTA، کاربرد­های آن و … می­باشد. فصل سوم شامل مروری بر کار­های گذشته در زمینه روش­های مورد استفاده برای سنتز EDTA می­باشد.

فصل دوم: معرفی ماده EDTA، معرفی روش­های سنتز ماده EDTA، کاربرد­های آن

۲-۱-مقدمه

دراین فصل ابتدا معرفی خواص فیزیکی و شیمیایی EDTA ، کاربرد­هایش و روش­های سنتز این ماده مطرح می­شود. در ادامه به صورت اجمالی به مواد مغذی گیاهان، کود­های شیمیایی و علت اهمیت عوامل کی­لیت کننده در آن­ها پرداخته می­شود. با توجه به اینکه یکی از اهداف این پروژه بررسی امکان تبدیل رافینیت برگشتی به هیپ مجتمع مس سرچشمه به کود مایع می­باشد، به شرح چگونگی تولید این مایع در خلال فرایند هیدرومتالورژی[۲] استخراج[۳] مس پرداخته می­شود. نهایتا روش­های بررسی و تحلیل محصول مطرح می­شود.

۲-۲-معرفی خواص فیزیکی و شیمیایی EDTA

EDTAجامدی کریستالی، سفید رنگ، بدون بو و مزه است. این ماده در آب، الکل­ها و حلال­های آلی نامحلول و در اسید­های معدنی و محلول­های قلیایی نظیر سدیم هیدروکسید، سدیم کربنات و آمونیاک محلول می­باشد. EDTA می­تواند به صورت نمک فلز­های قلیایی وجود داشته باشد که مهم­ترین آن­ها، نمک­های دو سدیم و چهار سدیم EDTA است. این نمک­ها قابلیت انحلال در آب را دارا هستند]۶[ .

درادامه برخی از خواص فیزیکی و شیمیایی  EDTAشرح داده می­شود.

۲-۲-۱ معرفی خواص فیزیکی EDTA

ساختار و برخی خواص فیزیکی مهم ترین آمینو پلی کربوکسیلیک­ اسیدها در جدول۲-۱ آورده شده است:

[۱] Ferdinand Mun

[۲]Hydrometallurgy

[۳]Extraction

[۱] Ethylene diamine tetraacetic acid

[۲]  N , N’ – ۱,۲ – Ethanediylbis [N – (Carboxymethyl) glycine)]

[۳] Chelating agent

[۴] Amino polycarboxylic acid

[۵] Ligand

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.