تحقیق ماهیت جرم انگاری و ارکان آدم ربایی و جرائم مشابه

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق ماهیت جرم انگاری و ارکان آدم ربایی و جرائم مشابه دارای ۶۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل نخـست :ماهیـت و سابقـه جرم انگـاری آدم ربـائی و جرائـم مشـابه    ۵
مبحث اول ) ماهیت آدم ربائی و جرائم مشابه    ۶
گفتار اول : ماهیت آدم ربایی    ۶
بند اول :تعریف لغوی آدم ربایی    ۶
بند دوم:تعریف اصطلاحی آدم ربایی    ۷
بند سوم:حدی یا تعزیری بودن آدم ربایی    ۸
-آدم ربایی به عنوان سرقت    ۸
۱-۳ آدم ربایی به عنوان جرم مستوجب تعزیر    ۱۰
گفتار دوم ) ماهیت جرائم مشابه    ۱۱
بند اول ) توقیف غیر قانونی    ۱۱
بند دوم : قاچاق انسان    ۱۳
بند سوم: اخفا مجرم و اموات    ۱۴
بند پنجم:گروگانگیری    ۲۲
مبـحث دوم:سابقـه جـرم انگـاری و جرائـم مشـابه    ۲۴
گفتار اول:جرم انگاری آدم ربائی و جرائم مشابه قبل انقلاب    ۲۴
بند اول ) قانون مجازات عمومی مصوب ۱۳۰۴    ۲۵
بند دوم ) قانون مربوط به تشدید مجازات رانندگان متخلف مصوب ۵/۱۰/۱۳۳۵    ۲۶
بند سوم ) قانون تشدید مجازات ربایندگان اشخاص، مصوب ۱۸/۱۲/۱۳۵۳    ۲۶
گفتار دوم :جرم انگاری آدم ربائی و جرائم مشابه بعد از انقلاب    ۳۲
بند اول :قانون مجازات اسلامی(تعزیرات)مصوب ۱۳۶۲    ۳۲
بند دوم : قانون مجازات اسلامی (تعزیرات ومجازاتهای بازدارنده)مصوب ۱۳۷۵    ۳۳
فصـل دوم :ارکـان آدم ربایـی و جرایـم مشـابه    ۳۴
مبحث اول: رکن مادی    ۳۴
گفتار اول:رفتار مجرمانه    ۳۴
بند اول : رفتار مثبت مادی    ۳۵
بند دوم ) تعریف حقوقی عنصر رفتار    ۳۶
الف :تعریف عنصر ربایش    ۳۹
ب: تعریف عنصر توقیف غیر قانونی    ۴۰
پ: تعریف عنصر قاچاق    ۴۱
ت: تعریف عنصر اخفا    ۴۶
ث: تعریف عنصر گروگان گیری    ۴۸
گفتار دوم : شرایط و اوضاع احوال فیزیکی    ۴۸
بند دوم : استفاده از عنف تهدید و حیله ( عدم رضایت بزه دیده )    ۴۹
بند سوم: خصوصیات بزه دیده    ۵۰
الف:سن بزه دیده    ۵۰
ب: جنسیت بزه دیده    ۵۱
پ: تعدادبزه دیدگان    ۵۱
ت:آسیب دیدگی بزه دیده    ۵۲
بند چهارم: وسیله ارتکاب جرم    ۵۳
بند پنجم: نتیجه مجرمانه    ۵۳
مبحث دوم: رکن معنوی    ۵۴
الف:سوء نیت عام و خاص    ۵۴
ب: سوء‌نیت جازم و احتمالی :    ۵۴
ج: سوء‌نیت معین و نامعین :    ۵۵
د: سوء‌نیت ساده و مشدده    ۵۵
گفتار اول : قصد مجرمانه عام    ۵۵
گفتار دوم : قصد مجرمانه خاص    ۵۷
گفتار سوم انگیزه    ۵۸
منابع    ۵۹

منابع

قرآن کریم .

نهج البلاغه .

فیض کاشانی، ملا محسن ، نهج البلاغه ، قم ، نشر اسماعیلیان ، بی تا ، خطبه ی ۴۰۶ .

جعفری لنگرودی،محمد جعفر ، ترمینولوژی حقوق، چاپ اول، تهران، بنیاد راستاد، ۱۳۶۳ .

دهخدا ، علی اکبر، لغت نامه دهخدا ،جلد ۲۵ ، انتشارات یاس.

مطهری ، مرتضی ، انسان کامل ، انتشارات امیر کبیر ، چاپ سوم ۱۳۷۵٫

جعفری لنگرودی ،محمد جعفر مبسوط در ترمینولوزی حقوق جلد اول ، تهران ، انتشارات گنج دانش ، چاپ دوم سال ۱۳۸۱ .

طبیبیان ، سید حمید ، فرهنگ عربی- فارسی لاروس ، ج۲، ۱۳۷۰٫

پیکا ، ژرژ ، جرم شناسی، ترجمه علی حسین نجفی ابرندآبادی،چاپ اول،تهران، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی،۱۳۷۰٫

شاملو احمدی ، محمد حسین ، فرهنگ اصلاحات و عناوین جزایی ، انتشارات تهران ، چاپ اول، ۱۳۸۰ .

صانعی ، پرویز ، حقوق جزای عمومی ، چاپ چهارم، تهران، انتشارات گنج دانش، ١٣٧١، ج۲٫

ابراهیمسن، دیوید ، روانشناسی کیفری ، ترجمه پرویز صانعی، چاپ دوم، تهران، گنج دانش، ۱۳۷۱ .

DE RUYER, B., K. VAN IMPE & J. MEESE, The need for a multidisciplinary and proactive approach to human trafficking. Reflections from two pilots, Cross-border crime in a changing Europe, P.C. Van Duyne, V. Ruggiero, M. Scheinost & W. Valkenburg (eds.) Prague 2000

Progress report of the Ad Hoc Committee on the Elaboration of a Convention against Transnational Organized Crime, U.N. Doc.A/AC.254/30-E/CN.15/2000/4 ; Zenit July 7 2004

فصل نخـست :ماهیـت و سابقـه جرم انگـاری آدم ربـائی و جرائـم مشـابه

 انسان در قرآن بسیار مورد احترام و بزرگداشت قرار گرفته و در آیات متعددی خداوند به تکریم وی فرمان داده است . آیه هفتاد سوره ی مبارکه ی اسراء می فرماید : «ولقد کرّمنا بنی آدم و حملناهم فی البرّ والبحر و رزقناهم من الطیبات و فضّلناهم علی کثیر ممن خلقنا تفضیلا» بدین معنا که «ما فرزندان آدم را بسیار گرامی داشتیم و آنها را به مَرکب دریا و خشکی سوار کردیم و از هر غذای پاکیزه روزی دادیم و ایشان را بر بسیاری از مخلوقات خود برتری و فضیلت بخشیدیم.» آزادی انسان در روایات ائمه معصومین علیهم السلام جزء خلقت و سرشت انسان دانسته شده است که انسان بدون آن معنا ندارد[۱]. در سپهر حقوق بین الملل نیز اصول و قواعد فراوانی بر حیثیت انسان و لزوم بهرمندی از احترام و برابری تاکید می نماید . مواد فراوانی از اعلامیه حقوق بشر و شهروند فرانسه (۱۷۸۹) ، اعلامیه جهانی حقوق بشر (۱۹۴۸) ، میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی (۱۹۶۶) و اعلامیه اسلامی حقوق بشر (۱۹۹۰) بر آزادی انسان و بخصوص آزادی تن او تصریح دارند . لذا هر فعل با ترک فعلی که سبب مانع بر حریت و آزادی انسان گردد در صورتی که با الزام قانونی همراه نباشد جرم تلقی شده و مناسب با نوع رفتار موجود عنوان مجرمانه ی خاصی را شامل می گردد که با ضمانت اجراهای کیفری مورد حمایت واقع شده است . در اصل نهم متمم قانون اساسی مشروطه مصوب ۱۲۸۹ آمده بود « افراد مردم از حیث جان و مال و مسکن و شرف محفوظ و مصون از هر نوع تعرضی هستند متعرض احدی نمی توان شد مگر به حکم و ترتیب که قانون مملکت معین می نماید (۱) . اصل ۷۱ قانون اساسی دانمارک مصوب ۱۹۵۳ مقرر داشته« آزادی های فردی مصون از تعرض است . هیچ یک از اتباع دانمارک را نمی توان به خاطر اعتقادات سیاسی یا مذهبی یا اصل و نصب از آزادی محروم نمود.[۲]

فصل سوم از قانون اساسی ژاپن مصوب ۱۹۴۶ به حقوق و تکالیف مردم اختصاص دارد این اصل چنین بیان می نماید « هیچ کس از حق حیات محروم نخواهد شد و مجازات طبق آیین دادرسی مقرر در قانون اعمال شد»[۳] آزادی در حقیقت یکی از بزرگترین و عالی ترین ارزش های انسانی است.[۴]

 مبحث اول ) ماهیت آدم ربائی و جرائم مشابه

قوانین و مقررات ملی در عرصه ی احترام به آزادی جسمی و معنوی متاثر از فقه اسلامی و نیز پیشرفت های حقوق کیفری ، اقدام به قانونگذاری و جرم انگاری در این باب نموده در اسناد اساسی و ماهوی و نیز در آیین نامه ها و دستور العمل ها سعی نموده تا اصول فوق را به منصه ی ظهور برساند .

اصل ۲۲ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مقرر می دارد :

“حیثیت ، جان، مال، حقوق، مسکن و شغل اشخاص از تعرض مصون است مگر در مواردی که قانون تجویز کند”.

یکی از حقوق اساسی افراد که آن هم در قانون اساسی پیش بینی شده است حق آزادی تن می باشد که بارزترین مصداق آزادیهای شخصی است. این حق را اصل ۳۲ قانون اساسی چنین بیان می نماید:

“هیچ کس را نمی توان دستگیر کرد مگر به حکم و ترتیبی که قانون معین می کند.”

و اصل ۳۳ نیز اشعار دارد :

“هیچ کس را نمی توان از محل اقامت خود تبعید کرد، یا از اقامت در محل مورد علاقه اش ممنوع، یا به اقامت در محلی اجبار ساخت، مگر در مواردی که قانون مقرر می دارد.”

 گفتار اول : ماهیت آدم ربایی

هر کسی حق دارد که آزادانه در کوچه، خیابان و مکانهای مجاز راه برود و از آزادی تن بهره مند باشد لکن همان گونه که می دانیم قانون اساسی، ضمانت اجرای مهمی برای تأمین این حق و بسیاری از حقوق اساسی دیگر ندارد؛ بلکه قانون عادی باید اجرای اصول قانون اساسی را تضمین نماید که در این راستا قانون مجازات اسلامی – تعزیرات مصوب ۱۳۷۰به موجب مواد ۵۷۵، ۵۸۳، ۶۲۱ و برخی مواد دیگر، ضمانت اجرای حق آزادی تن را پیش بینی کرده است ؛ همان گونه که قبلا نیز قانون مجازات عمومی و قانون تشدید مجازات ربایندگان اشخاص مصوب ۱۸/۱۲/۱۳۵۳ در این خصوص به تصویب رسیده بود . مقررات کنونی در مورد جرم سلب آزادی تن دیگری، عاری از ابهام نیست و نیاز به تنقیح و توضیح دارد که در این مجال سعی شده است به بررسی جوانب مختلف جرم مزبور و به خصوص نکات مبهم آن پرداخته شود.

بند اول :تعریف لغوی آدم ربایی

ربودن عبارتست از «به تردستی و چابکی و حیله از کسی چیزی گرفتن ,به زور و سرعت چیزی از شخصی بردن»[۵]

«گرفتن و ربودن آدمی برای فروش و یا باجگیری و یا اجرا مقاصد دیگر اعم از مقاصد سیاسی و غیر آن ,مانند اینکه ربوده را وسیله نقل مواد مخدر قرار دهند ربودن زنان به قصد عمل منافی عفت abduction است و گرنه kidnapping است»[۶] ربودن انسان در عربی به معنای اختطاف آمده[۷] به نظر نگارنده آدم ربایی به معنای سلب ازادی تن شخص بدون رضایت او با جابجایی فرد بر خلاف قانون به قصد عمل خلاف شرع یا قانون میباشد

بند دوم:تعریف اصطلاحی آدم ربایی

آدم ربایی، معادل واژه های”Kidnapping”و”Abduction”در زبان انگلیسی[۸] و واژه “Enlevement”[9] در زبان فرانسه و واژه ” اختطاف “[۱۰] در زبان عربی می باشد که در برخی موارد ، برای مطلق آدم ربایی و در برخی موارد، برای ربودن دختران به منظور عمل نامشروع به کار می رود و تعریفهای گوناگونی زیر برایشان بیان شده است :

موریس نخله معتقد است ، آدم ربایی یعنی انتقال یک یا چند شخص از مکانی به مکان دیگر برخلاف اراده آنان، که ممکن است از راه خدعه یا فریفتن یا با زور انجام گیرد[۱۱] ؛

ترمینولوژی حقوق کیفری آکسفورد در این باب بیان داشته است که انتقال یک شخص بدون رضایت او از محلی به محل دیگر به وسیله زور، تهدید یا فریفتن مشعر در معنای آدم ربایی دارد ؛

استاد جعفری لنگرودی در توصیف معنای آدم ربایی به معنای سلب آزادی تن اشاره نموده است ؛ بنابراین ابتدا باید معنای آزادی تن را دانست . آزادی تن نیز چنین تعریف شده است : ” آزادی بدنی هر فرد بطوری که بتواند از هر نقطه کشور به نقطه دیگر آن، مسافرت نموده یا نقل مکان دهد یا از کشور خود خارج شده و به آن مراجعت نماید و از توقیف بدون جهت محفوظ و مصون باشد. نتیجه این آزادی، لغو بردگی و شبه بردگی، لغو بیگاری، منع توقیف و حبس بدون مجوز اشخاص است.[۱۲]” بنابراین آدم ربایی به معنای سلب آزادی تن دیگری بدون رضایت او و با قصد نامشروع، از راه جابجائی از محلی به محل دیگر می باشد [۱۳].

[۱]. فیض کاشانی ، ملا محسن ، نهج البلاغه ، قم ، نشر اسماعیلیان ، بی تا ،  چاپ اول ، خطبه ی ۴۰۶ ، ص۱۶۹ .

[۲]. غفاری، همایون، آدم ربایی،در حقوق جزای ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد، حقوق جزا و جرم شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، ۱۳۷۶ ، ص ۷

[۳]. همان ، ص ۸

[۴]. مطهری ، مرتضی ، انسان کامل ، انتشارات امیر کبیر ، چاپ سوم ۱۳۷۵، ص ۳۶

[۵]. دهخدا ، علی اکبر، لغت نامه دهخدا ،جلد ۲۵ ، تهران ، انتشارات یاس، چاپ سوم ، ص ۲۶۳

[۶]. جعفری لنگرودی ،محمد جعفر مبسوط در ترمینولوزی حقوق جلد اول ، تهران ، انتشارات گنج دانش ، چاپ دوم سال ۱۳۸۱ ، ص ۱۸

[۷]. اکبری ،عباسعلی ،مطالعه بزه آدم ربایی در حقوق کیفری ایران و فقه امامیه ،پایان نامه کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی ، دانشگاه آزاد اسلامی دامغان ، سال ۱۳۸۸ ، ص۱۲

۱٫ See: mwalker,david, { the oxford companion to law. clarendon peress.} oxford 1980 p.211.

[۹].Alain , Rey , LE ROBERT MICRO , Depot legal , novembre 1993 , france , paris, p 413 .

[۱۰] . طبیبیان ، سید حمید ، فرهنگ عربی فارسی لاروس ، ج۲، چاپ دوم، ۱۳۷۰ ، ص ۱۳۰۸٫

[۱۱] . نخله ، موریس ، حقوق کیفری معاصر ، به نقل از پاد، ابراهیم ، حقوق کیفری اختصاصی، نشر  رهام چاپ اول ، ۱۳۸۳ ، ج ١، ص ٩.

[۱۲] . جعفری لنگرودی، محمد جعفر ، ترمینولوژی حقوق ، تهران، بنیاد راستاد، چاپ اول، ۱۳۶۳، ص ۱۳۳٫

[۱۳] . صانعی ، پرویز ، حقوق جزای عمومی ، تهران، انتشارات گنج دانش، چاپ چهارم،  ١٣٧١، ج۲ ، ص۱۵۵ – ۱۵۴٫

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق نقش مستقیم و غیر مستقیم قانون ایران به عنوان عامل جرم زا
  • تحقیق مفهوم جرم انگاری ونظریات اصلی در خصوص مبنای آن
  • تحقیق مفاهیم و مبانی و درآمدی بر جلوه های جرم انگاری حداکثری در جاسوسی
  • تحقیق تاریخچه جرم انگاری رشاء و ارتشاء در حقوق ایران و آشنایی اجمالی با کنوانسیون ملل متحد بر ضد فساد
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.