تحقیق مایکوتوکسین‌ها و متابولیسم و تبدیل بیولوژیک و اثرات بیولوژیک و روش های آنالیز آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مایکوتوکسین‌ها و متابولیسم و تبدیل بیولوژیک و اثرات بیولوژیک و  روش های آنالیز آن دارای ۸۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱ مقدمه    ۶
۱-۲  تاریخچه:    ۷
۱-۳  مایکوتوکسین‌ها به عنوان متابولیتهای ثانویه    ۸
۱-۴ طبقه‌بندی مایکوتوکسین‌ها:    ۹
۱-۵- خواص عمومی مایکوتوکسین‌ها    ۱۰
۱-۶  مهمترین قارچ‌های مولد سم    ۱۴
۱-۶-۱  جنس آسپرژیلوس    ۱۴
۱-۶-۲  جنس پنی‌سیلیوم    ۱۴
۱-۶-۳  جنس فوزاریوم    ۱۴
۱-۶-۴سایرجنسهای قارچی    ۱۵
۱-۷ مکانیسم اثر مایکوتوکسین‌ها    ۱۵
۱-۸ وقوع طبیعی مایکوتوکسین‌ها    ۱۶
۱-۹ آفلاتوکسین ها    ۱۷
۱-۹-۱ شرایط تولید    ۱۹
۱-۹-۲ خواص فیزیکی و شیمیایی    ۲۴
۱-۹-۳بیوسنتز    ۲۸
۱-۱۰ متابولیسم و تبدیل بیولوژیک    ۳۴
۱-۱۰-۱اکسیداسیون    ۳۴
۱-۱۰-۱-۱ اپواکسیداسیون    ۳۴
۱-۱۰-۱-۲ هیدروکسیداسیون    ۳۵
۱-۱۰-۱-۳ دمتیلاسیون    ۳۶
۱-۱۰-۱-۴ تولید آفلاتوکسین B2a وآفلاتوکسین G2a    ۳۶
۱-۱۰-۲ احیا    ۳۶
۱-۱۰-۳ الحاق    ۳۷
۱-۱۰-۳-۱ الحاق گلوکورونیدی اپوکسید    ۳۷
۱-۱۰-۳-۲ الحاق مشتقات هیدروکسیله    ۳۸
۱-۱۱ اثرات بیولوژیک    ۳۸
۱-۱۱-۱ سمیت حاد و مزمن    ۳۸
۱-۱۱-۲ سمیت سلولی    ۳۹
۱-۱۱-۳  جهش‌زایی    ۴۰
۱-۱۱-۴  ناقص‌الخلقه‌زایی    ۴۱
۱-۱۱-۵ تداخل با فرآیندهای بیوشیمیایی    ۴۱
۱-۱۱-۶ میانکش آفلاتوکسین با DNA    ۴۲
۱-۱۱-۷ اثرات حشره کشی :    ۴۳
۱-۱۱- ۸ سمیت گیاهی:    ۴۳
۱-۱۲ بیماری‌های دامی‌ ناشی از آفلاتوکسین    ۴۳
۱-۱۲-۱  بیماریزایی آفلاتوکسین‌ها در گاو شیری    ۴۵
۱-۱۳ آسیب‌شناسی آفلاتوکسیکوز    ۴۷
۱-۱۴ زیان‌های اقتصادی ناشی از آفلاتوکسین‌:    ۵۰
۱-۱۵-حد مجاز مایکوتوکسین‌ها و مقررات مربوطه    ۵۰
۱-۱۶  استراتژی‌های خنثی‌سازی و حذف آفلاتوکسین    ۵۲
۱-۱۶-۱ غیرفعال کردن در اثر حرارت    ۵۳
۱-۱۶-۲ اشعه دادن    ۵۳
۱-۱۶-۳ عصاره‌گیری با استفاده از حلال و جدا سازی مکانیکی    ۵۴
۱-۱۶-۴ جذب آفلاتوکسین از محلول    ۵۴
۱-۱۶-۵ کنترل زیستی و غیر فعال کردن آفلاتوکسین با بهره‌گیری از میکروب‌ها    ۵۴
۱-۱۶-۶ مجاورت با آمونیاک    ۵۵
۱-۱۶-۷ بی‌سولفیت سدیم    ۵۵
۱-۱۷ آفلاتوکسین‌ها در محصولات کشاورزی    ۵۷
۱-۱۸ حضور آفلاتوکسین‌ها در فرآورده‌های حیوانی    ۶۰
۱-۱۹ اثرات سوء آفلاتوکسین‌ها بر سلامتی انسان:    ۶۳
۱-۲۰ روش‌های آنالیز    ۶۵
۱-۲۰-۱ روش‌های بیولوژیک    ۶۶
۱-۲۰-۲  روش‌های بیوشیمایی    ۶۶
۱-۲۰-۲-۱  روش های کروماتوگرافی شامل:    ۶۶
۱-۲۰-۳ روش‌های سنجش ایمونولوژیک    ۶۷
۱-۲۰-۳-۱ رادیوایمونواسی    ۶۷
۱-۲۰-۳-۲  الایزا    ۶۸
۱-۲۰-۳-۲-۱ روش الایزای متجانس    ۷۰
۱-۲۰-۳-۲-۲ روش الایزای نامتجانس    ۷۰
۱-۲۰-۳-۲-۳ محاسن و معایب الایزای متجانس و نامتجانس    ۷۰
۱-۲۰-۳-۲-۴ روش الایزای مستقیم    ۷۱
۱-۲۰-۳-۲-۵ روش الایزای غیر مستقیم    ۷۱
۱-۲۰-۳-۲-۶ روش الایزای رقابتی نامتجانس مستقیم    ۷۱
۱-۲۰-۳-۲-۷ روش الایزای غیر رقابتی غیرمستقیم    ۷۲
۱-۲۰-۳-۲-۸ روش الایزای غیر رقابتی مستقیم    ۷۲
منابع    ۷۳

منابع

ارسالی ، ع، بهاء‌الدین بیگی ،‌ف ، قاسمی (۱۳۸۸): انتقال آفلاتوکسین ازخوراک دام به شیردام وشیر پاستوریزه در شهرستان شیراز و حومه ،‌مجموعه مقالات دوازدهمین همایش ملی بهداشت  محیط ،‌ص ۱۷۵-۱۸۳٫

پی .جی . کوبین . قارچ شناسی و بیماریهای قارچی در دامپزشکی ،ترجمه دکتراردشیر سالمی (۱۳۷۸) ، چاپ اول :انتشارات سپهر نیکخواه ، ص ۱۳۶٫

رحیمی ، ا. کارگر ،‌ع . زمانی ، ف ،(۱۳۷۸) ارزیابی سطح آفلاتوکسین B1 درخوراک دام مزارع گاوشیری استان چهار محال و بختیاری ، پژوهش و سازندگی ،شماره ۷۹، ص ۷۱-۶۶٫

رزاقی ابیانه مهدی ،‌شمس قهفرخی معصومه (۱۳۸۴):‌قارچ شناسی عمومی دامپزشکی ، چاپ اول،انتشارات موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاد کشاورزی ، ص ۱۲۲٫

علامه عبدالامیر، رزاقه ابیانه مهدی: مایکوتوکسین‌ها (۱۳۸۰): چاپ اول، دانشگاه امام حسین (ع)، ۲-۳۶، ۴۴-۷۵، ۶۳-۶۸، ۴۸۱-۴۸۲٫

غفوریان ابدی ، محمد حسین ،(۱۳۸۹): مطالعه ی چگونگی آلودگی شیرخام به آفلاتوکسین M1 به روش الایزا درشهرستان گرمسار ، ( پایان نامه دکترای دامپزشکی ،دانشکده دامپزشکی ،‌دانشگاه آزاداسلامی واحد گرمسار)، ص۸۲٫

مرتضوی، علی. طباطبایی، فریده،( ۱۳۷۶) : توکسین‌های قارچی، انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد،ص ۱۷٫

منصوری ،مهدی (۱۳۸۵):ارزیابی اثر ضد قارچی و ضدتوکسینی اسانس های زاتاریامولتی فورا وژرانیوم پارگونیوم دراجزاء‌جیره ی غذایی طیور ( ذرت ،کنجاله ی سویا و پودرماهی)‌. پایان نامه جهت دریافتدکترای تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات تهران ،‌ص ۱۰٫

Abdelsalam, E. B., Ei – Tayeb,A. E., Nor Eldin, A. A., and Abdulmagid, A. M. (1989); Aflatoxicosis in fattening sheep. Vet. Rec. 124: 487 – ۴۸۸٫

Anderew,H (1997 – ۲۰۰۱);A Focus on aflatoxin contamination.University of illnois.J.Animal Sci.71:245-227

Applebaum, R.S., R.E., Brackett D.W. Wiseman, and E.I., Marth.( 1982); Responses of cows to dietary aflatoxin: feed intake and yield, toxin content, and quality of milk of cows treated with pure and impure aflatoxin. J. Dairy Sci. 65: 1503 – ۱۵۰۸٫

Baertschi, S.W., Raney, K.D, Shimada, T., Haris, T., and Guengerich, F.P. (1989); Comparison of rates of enzymatic oxidation of alfatoxin B1 aflatoxin G1, and sterigmatocystin and activities of the epoxides in forming guany1 – N7 adducts and inducing different genetic responses. Chem. Res. Toxicol. 2: 114 -122.

۱-۱ مقدمه

مایکوتوکسین‌ها[۱] از جمله آلاینده‌های محیطی مهم محسوب می‌شوند که می‌توانند بر روی انواع دانه، مغزدانه و سایر اجزای نباتی تولید شوند. تماس انسان و حیوانات با این دسته از سموم از طریق خوراکی، استنشاقی و یا تماس مستقیم صورت می‌گیرد و در این رابطه، حتی مقادیر بسیار ناچیز این ترکیبات می‌تواند مخاطره‌آمیز باشد. قارچ‌های مولد سم می‌توانند بر روی طیف وسیعی از سوبستراها نظیر برگ‌ها و ساقه‌های درحال رشد، دانه‌ها، میوه‌ها و محصولات غذایی گیاهی و حیوانی رشد کرده و سم تولید کنند. با این حال، برخی سوبستراها برای تولید حداکثر میزان سم مناسب‌ترند که علت آن می‌تواند نوع ترکیب شیمیایی آن‌ها باشد. در این رابطه، ویژگی سوبسترا برای قارچ یکی از مهمترین جنبه‌های تحقیقات انجام گرفته بر روی مایکوتوکسین‌ها در زمینه‌ی آلودگی اغذیه حیوانی و انسانی است. قارچ‌های مولد مایکوتوکسین‌ قادرند در مراحل مختلف کاشت، داشت، برداشت و انبارداری باعث آلودگی محصولات کشاورزی گردند.

امروزه اکثر مایکوتوکسین‌ها را می توان در سطح قابل قبولی از لحاظ نیازهای قانونی، دامپزشکی و پزشکی مورد شناسایی قرار داد.انتخاب روش‌های مناسب استخراج و تجزیه برای شناسایی این دسته از سموم در اغذیه انسانی و حیوانی، افزودنی‌های خوراکی، بافت‌ها و مایعات بیولوژیک نظیر خون، ادرار و شیر حیوانات حائز اهمیت می‌باشد. و اکثر مطالعات در راستای افزایش حساسیت، دقت و تکرارپذیری و مهم‌تر از همه کاهش زمان آنالیز متمرکز شده است (۵).

۱-۲  تاریخچه:

واژه مایکوتوکسین از دو لغت یونانی myke به معنای قارچ و Toxicium به معنای سم گرفته شده است. پیدایش دانش مایکوتوکسیکولوژی[۲] به سال ۱۹۶۰ همزمان با ارائه گزارش مبنی بر شیوع یک بیماری مرموز بین بوقلمون‌های جنوب شرقی انگلستان مربوط می‌شود.

این بیماری ناشناخته را بیماریX بوقلمون[۳] نامیدند، که منجر به مرگ حدود صدهزار بوقلمون جوان و دهها هزار جوجه اردک و قرقاول گردید. همزمان گزارشات متعددی از مسمومیت مشابه در اوگاندا، امریکا و انگلستان در انواع دیگر حیوانات مثل ماهی و جوجه اردک گزارش شد(۷).آفلاتوکسین B1 با استفاده از کروماتوگرافی کاغذی از عصاره کلروفرمی دانه‌های بادام زمینی آلوده جداسازی شد و به صورت یک لکه آبی رنگ زیر نور ماوراء بنفش مشاهده گردید. واژه آفلاتوکسین به دنبال جداسازی و شناسایی این سم و عامل تولید کننده‌ی آن، یعنی آسپرژیلوس فلاووس[۴]، از مواد غذایی آلوده از ترکیب اختصار کلمات توکسین و آسپرژیلوس فلاووس به دست آمد.در مراحل بعدی، محققین روش کروماتوگرافی لایه‌ی نازک[۵] را مورد استفاده قرار دادند و به این ترتیب، ۴ لکه‌ی مجزا و تفکیک شده رؤیت شد. نامگذاری آفلاتوکسین‌های طبیعی بر روی صفحه کروماتوگرافی لایه نازک پوشیده از ژل سیلیکا به این صورت انجام گرفت که دو لکه آبی رنگ فوقانی را از بالا به پایین B1 و B2 نامیدند(B از اول کلمه‌ی Blue گرفته شده است) و دو لکه ی متمایل به سبز تحقیقاتی را از بالا به پایین G1 و G2 نام نهادند( G از اول کلمه‌ی Green اقتباس شده است )(۵).

آتروف (Autrup) و همکاران در سال برای اندازه‌گیری آفلاتوکسین در ادرار از روش[۶] سینکرونوس فلورسنس اسپکتروسکوپی استفاده کردند.ویلد وهمکاران( ۱۹۸۶) روش‌های ارزیابی سیستم ایمنی را که دارای حساسیت قالبل توجهی است، برای تعیین میزان آفلاتوکسین در مایعات بدن انسان به‌کار بردند.

یارک(Iarc) وهمکاران (۱۹۸۸) آفلاتوکسین B1 را در لیست مواد سرطانزای انسانی قرار داد (۸۶).

بر اساس گزارشات سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد (FAO) هر ساله میلیون‌ها تن مواد غذایی در اثر آلودگی با مایکوتوکسین‌ها از بین می‌رود. لذا در سال ۱۹۸۸ برنامه‌ریزی‌های زیادی همراه با کارگروه‌های آموزشی برای کنترل بهداشتی مواد غذایی در سرتاسر دنیا صورت گرفت. در سال ۱۹۹۰ بنا به گزارش مرکز کنترل بیماری‌ها[۷] در کشور آمریکا عامل ایجاد بسیاری از موارد مسمومیت‌های غذایی، میکروب‌ها و قارچ‌های بیماری‌زا بوده‌اند.

از سال ۱۹۹۰ روش کروماتوگرافی لایه نازک[۸] به عنوان یکی از روش‌های متداول جداسازی آفلاتوکسین مورد توجه بوده و به منظور تشخیص و تعیین مقادیر کمی آفلاتوکسین به کار رفته است. در این روش میزان سم بر حسب نانوگرم بر گرم( ng/g )گزارش می‌شود (۱۰).

۱-۳  مایکوتوکسین‌ها به عنوان متابولیت‌های ثانویه

مایکوتوکسین‌ها به همراه سایر متابولیت‌های قارچی نظیر آنتی بیوتیک‌ها، آلکالوئیدها[۹] و نظایر آنها ترکیباتی هستند که در مراحل پایانی رشد قارچ‌های رشته‌ای[۱۰] به وسیله‌ی سلول‌های قارچی تولید می‌شوند. این گونه متابولیت‌ها که تحت عنوان متابولیت‌های ثانویه[۱۱] شناخته شده‌اند و ظاهراً برای خود سلول‌ قارچی هیچگونه فایده‌ای ندارند. از طرف دیگر، متابولیت‌های اولیه[۱۲] نظیر اسید‌های آمینه، اسیدهای چرب، قندها، اسیدهای نوکلئیک‌ و پروتئین‌ها برای تمامی ارگانیسم های زنده ضروری هستند. فرآیندهای متابولیکی که به تولید متابولیت‌های اولیه می‌انجامند متابولیسم اولیه[۱۳] نامیده می‌شوند، در حالی که متابولیت‌های ثانویه محصولات نهایی متابولیسم ثانویه[۱۴] محسوب می گردند.

متابولیت‌های ثانویه از نظر ساختمانی ترکیبات آلی نسبتاً کوچک دارای ساختمانی شیمیایی پیچیده محسوب می‌شوند. اینگونه متابولیت‌ها، به ویژه مایکوتوکسین‌ها را می توان بر اساس مسیرهای بیوسنتزی آنها طبقه‌بندی کرد. فرآیندهایی که به تولید متابولیت‌های اولیه و ثانویه می‌انجامد با واسطه‌ی تعداد اندکی از ترکیبات ساده نظیر استیل‌کوآنزیم A[15]، موالونیک اسید[۱۶] و اسیدهای آمینه صورت می‌پذیرد(۵).

۱-۴ طبقه‌بندی مایکوتوکسین‌ها:

روش‌های مختلفی جهت طبقه‌بندی مایکوتوکسین‌ها به کار گرفته شده است که در این میان، طبقه‌بندی بر اساس مسیرهای بیوسنتز جامع‌تر از سایرین می‌باشد. در این رابطه مایکوتوکسین‌ها در چهار گروه اصلی زیر قرار می‌گیرند:

مایکوتوکسین‌های مشتق از پلی کتاید:

مسیر پلی‌کتاید مهمترین مسیر بیوسنتز مایکوتوکسین‌ها محسوب می‌شود که با واسطه استیل کوآنزیم A انجام می‌گیرد و به تولید مایکوتوکسین‌هایی نظیر آفلاتوکسین، اوکراتوکسین[۱۷]، پاتولین[۱۸]، سیترینین[۱۹]، پنی‌سیلیک‌اسید[۲۰] و غیره می‌انجامد(۵).

مایکوتوکسین‌های مشتق از موالونات:

ترایکوتسن‌ها مهمترین مایکوتوکسین‌های تولید شده از طریق مسیر موالونات هستند که علاوه بر جنس فوزاریوم بوسیله جنس‌های دیگر از قارچ‌ها نظیر میروتسیوم، تریکودرما، تریکوتسیوم و سفالوسپورم نیز تولید می‌شوند.

مایکوتوکسین‌های مشتق از پلی‌پیتیدهای حلقوی و مشتقات آنها:

در رابطه با مایکوتوکسین‌های مشتق از ‌پیتیدهای چند حلقوی می‌توان به ایسلندی توکسین، اسپوری دسمین، گلیوتوکسین و ارگوتامین اشاره کرد. این گروه از سموم به دنبال الحاق اسیدهای آمینه به پیتیدهای ماکروسیلیک و یا ترکیبات پلی‌سیلیک تولید می‌شوند.

مایکوتوکسین‌های مشتق از اسیدهای آمینه و موالونات:

تریپتوفان و احتمالاً سایر اسیدهای آمینه در تشکیل مایکوتوکسین‌های مشتق از اسید آمینه و موالونات به گروهی از واحدهای ایزوپرن مشتق شده از موالونات متصل می شوند و به این ترتیب، سمومی نظیر آفلاترم و راکفورتین C  تولید می‌گردند(۵).

۱-۵- خواص عمومی مایکوتوکسین‌ها

از نظر ساختمانی غالباً هیدروکربن‌های حلقوی و به‌ ندرت هیدروکربن‌های خطی می‌باشند.

اکثراً وزن مولکولی پایینی دارند و به همین دلیل، به تنهایی فاقد خاصیت آنتی‌ژنتیک بوده و بالطبع قادر به تحریک سیستم ایمنی میزبان نیستند.

بر اساس تمایل به بافت هدف، تحت عناوین مختلفی نظیر هپاتوتوکسین، نوروتوکسین، نفروتوکسین، ژنیتوتوکسین، کاردیوتوکسین، درماتوتوکسین، گاسترو اینتستینال توکسین و غیره نامگذاری شده‌اند(۴).

در مقابل عوامل فیزیکی نظیر حرارت، آسیاب کردن و سایر اعمالی که بر روی مواد غذایی خام تا مراحل بسته‌بندی اعمال می‌گردد مقاوم می‌باشند.

جزو مسمومیت‌زاهای بالقوه هستند زیرا تحت شرایط مختلف باعث آلودگی مواد غذایی می‌شود.

گروهی از آن‌ها اثرات چندگانه دارند و علاوه بر مسمومیت قادر به ایجاد اختلالات مختلف می‌باشند(۲).

۱٫Mycotoxins

Mycotoxicology

Turkey X Disease

Aspergillus Flavus

Slab Thin-Layer Chromatography

[۶] Synchoronous Flurecence Spectroscopy

Center Control Diseas

۴٫ Thin Layer Chromatograp

Alkaloids

Filamentous Fungi

Secondary Metabolites

Primary Metabolites

Primary Metabolism

Secondary Metabolism

Acetylco A

Mevalonic Acid

Ochratoxin

Patulin

Citrinin

Penicillic Acid

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.