تحقیق مبانی تفسیری علامه شعرانی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مبانی تفسیری علامه شعرانی دارای ۶۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول:مقدمه و پیشینه    ۸
مقدمه:    ۸
پیشینه نظری و تجربی    ۹
فصل دوم:مروری بر زندگی وتألیفات علامه شعرانی    ۱۱
۲-۱- تولد و تحصیلات    ۱۱
۲-۲ – استادان و شاگردان    ۱۲
۲-۳ – جایگاه علمی    ۱۳
۲-۴ – اسطوره فضایل اخلاقی    ۱۴
۲-۵ – آثار وتألیفات علامه شعرانی    ۱۵
۲-۵-۱- هدف علامه شعرانی از نگارش حاشیه های تفسیری    ۱۹
۲-۵-۱-۱-کتابشناسی منهج الصادقین    ۱۹
۲-۵-۲ – حاشیه نویسی بر منهج الصادقین    ۲۱
فصل سوم :مبانی تفسیری علامه شعرانی    ۲۴
۳-۱- پیش فرض ها و مبانی تفسیری علامه شعرانی    ۲۴
۳-۲ – تفسیر مفهومی و مصداقی    ۲۵
۳-۳ – لزوم محوریت قرآن در تفسیر    ۲۸
۳-۴- تفسیر اهلبیت    ۲۹
۳-۵ – عدم انحصار تفسیر به اهل بیت    ۳۰
۳-۶ – نفی تفسیر به رأی    ۳۱
۳-۷ – اقوال تفسیری اهل سنت    ۳۲
۳-۸- نفی نظر اخباریان درباره تفسیر منسوب به امام حسن عسکری    ۳۲
۳-۹- علوم قرآنی    ۳۳
۳-۹-۱ – علم قرائت    ۳۵
۳-۹-۱-۱- تواتر قراءات از نظر علامه شعرانی    ۳۶
۳-۹-۱-۲ – مقایسه آرای علامه شعرانی و آیت الله خویی درباره قراءات هفتگانه    ۳۸
۳-۹-۱-۳ – عدم ارتباط حدیث «سبعه احرف» با قراءات هفتگانه    ۳۹
۳-۹-۱-۴ – نمونههایی از نظریات شعرانی پیرامون قراءات    ۴۰
۳-۹-۲ –  نسخ    ۴۱
۳-۹-۲-۱ – نقد علامه شعرانی به سیوطی درباره نسخ    ۴۳
۳-۹-۲-۳ –  تفاوت دیدگاه علامه شعرانی و آیت الله خویی درباره نسخ    ۴۴
۳-۹-۲-۴- نمونه هایی از نظریات علامه شعرانی درباره عدم نسخ    ۴۵
۳-۹-۳ – محکم و متشابه    ۴۵
۳-۹-۴ – اعجاز قرآن    ۴۷
۳-۹-۴-۱- نمونههایی از استنادات قرآنی علامه پیرامون اعجاز    ۵۰
۳-۹-۵ – حروف مقطعه    ۵۲
۳-۹-۶- عدم تحریف قرآن    ۵۳
۳- ۹- ۷ – وحی    ۵۷
۳-۹-۸- تعداد سورههای قرآن    ۵۸
جمع بندی:    ۵۹
منابع:    ۶۱

منابع

۱- قرآن کریم، ترجمه: سید جلال الدین مجتبوی،تحقیق:حسین استاد ولی، چاپ اول ،تهران ، انتشارات حکمت ، ۱۳۷۱ ﻫ.ش.

۲- نهج البلاغه، شریف الرضی،محمد بن حسین، شرح وترجمه : علی نقی اصفهانی( فیض الاسلام)، چاپ پنجم، تهران، مؤسسه چاپ ونشر تألیفات فیض الاسلام ، ۱۳۷۹ﻫ. ش .

۳- شعرانی، ابوالحسن، دمع السجوم، چاپ پنجم، تهران، سازمان چاپ و انتشارات،۱۳۹۰ﻫ.ش ۴- شهید ثانی ، زین الدین بن علی ، الدرایه فی علم مصطلح الحدیث، بی جا،بی نا، بی تا ، ۱۴۰۴ ﻫ. ق .

۵- شنتاوی، احمد، و دیگران ، دایره المعارف الاسلامیه،بیروت، دارالمعرفه ، بی تا .

۶- ابن جزری ، محمد ، النشر فی القراءات العشر ، بیروت ، دارالکتب العلمیه، بی تا .

۷- ابن خلدون ، عبد الرحمن، مقدمه العبر، چاپ اول ، بیروت ، دار القلم ، ۱۹۷۸ م .

۸- ذهبی، محمد حسین، التفسیر والمفسرون بحث تفصیلی عن نشأه التفسیر تطوره والوانه ومذاهبه، بیروت، دار احیاء التراث العربی، بی تا .

۹- ذهبی، محمد بن احمد، تذکره الحفاظ، بیروت، دار احیاء التراث العربی، بی تا .

۱۰- رابرتسون، رونالد، جهانی شدن، مترجم: کمال پولادی، تهران، نشر ثالث با همکاری مرکز گفتگوی تمدن ها، چاپ اول، ۱۳۸۰ ﻫ. ش .

۱۱- فرشچیان،رضا، امام علی ومبانی علوم قرآنی، چاپ اول ، کرمان ، انتشارات دانشگاه شهید باهنر کرمان ،۱۳۸۷ ﻫ . ش .

۱۲- فیض کاشانی، ملا محسن، الصافی، تحقیق: حسن اعلمی، چاپ دوم، تهران، انتشارات الصدر ، ۱۴۱۵ ﻫ . ق .

۱۳-               ،                ،    الأصفیفی تفسیر القران ، چاپ  اول ،تحقیق : محمد حسین درایتی و محمد رضا نعمتی، قم ، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی ، ۱۴۱۸ﻫ. ق .

۱۴- بو کای ،موریس ، قرآن ،عهدین وعلم ، مترجم : حسن حبیبی ، تهران،  انتشارات حسینیه ارشاد ، بی تا .

فصل اول:مقدمه و پیشینه

مقدمه:

تفسیربه عنوان فهم محتوای قرآن،از آغازین روزهای نزول وحی، مورد توجه بوده است.ضرورت تفسیرقرآن، در کلام وحی متجلی شده است:

Nوَأَنزَلْنَا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَیْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَM(نحل/۴۴)

با توجه به تصریح قرآن،اولین مفسروحی،پیامبر اکرمoاست.و بنای علم تفسیر به عنوان یکی از مهم ترین علوم اسلامی ریشه در کلام تفسیری ایشان دارد. مفسران قرآن با تمسک به پیامبر اکرمo به تفسیر روی آوردند. و از این رهگذر تدوین تفاسیر متعدد با دیدگاه های مختلف شکل گرفته است.

نگارش اکثرتفاسیربه زبان عربی،محدوده مخاطبان تفسیرقرآنرا،منحصربه اهل این زبانوآشنایان به زبان عربی ساختهاست.وجود تفاسیر غیرعربی و به خصوص تفاسیرفارسی،زمینه مناسبی را برای آشنایی علاقه مندان مفاهیم قرآنی فراهم می سازد.

تفسیر منهج الصادقین تألیف ملا فتح الله کاشانی از تفاسیر مهم عصرصفوی است.این تفسیر مورد توجه عموم واقع گردیده است. حواشی و پاورقی های علامه میرزا ابوالحسن شعرانی،بر این تفسیر امکان شناخت بهترآن را میسر کرده است.

فصل دوم:به “مروری بر زندگی و تألیفات علامه شعرانی” پرداخته است. و با معرفی برخی از آثار ایشان،تنوع موضوعات تألیف شده را بیان می کند.و در عین حال، معرفی مختصری از کتاب منهج- الصادقین ،صورت می گیرد.

فصل سوم:به “اصول،مبانی و  روش های تفسیری علامه شعرانی” می پردازد.این مبانی از مقدمه ها و حواشی ایشان استخراج گردیده است.به بیان مبانی تفسیری دراندیشه مرحوم شعرانی پرداختهوبا مواردی از قبیل:قواعدتفسیر،تفسیرمفهومی وتفاوت آن با تمثیل،تأویل وتفسیر؛لزوم محوریت قرآن درتفسیر،تفسیر اهل بیت D،عدم انحصار تفسیر به اهل بیتD ،نفی تفسیر به رأی،اقوال تفسیری اهل سنت،نفی نظر اخباریان درباره تفسیر منسوب به امام حسن عسکریAومباحث مختلف علوم قرآنی می پردازد.

این فصل بااستخراج این نظریات،سعی دررسیدن به مواردی چون:آرای خاص مرحوم شعرانی دراصول تفسیر،شباهت و تفاوت نظرایشان با سایردانشمندان و تحلیل های مرحوم شعرانی در مباحث مختلف دارد.

پیشینه نظری و تجربی

الف)مبانی نظری:

رویکردهای مختلف مفسران قرآن بنابه تفاوت در تخصص و علم،مکتب عقیدتی و گرایش های کلامی،باعث به وجود آمدن تفاسیرمختلف روایی واجتهادی با رویکردهای فقهی، عرفانی، کلامی، ادبی، لغوی، علمی، بلاغی،اجتماعی،تربیتی و…می شود.که از مجموعه آنها به عنوان روش های تفسیری یاد می شود.

ب)چکیده تحقیقات انجام شده در ایران:

تحقیق یا پایان نامه ای که به طور خاص به تحلیل روش شناختی تفسیری علامه شعرانی با محوریت قراردادن،حاشیه ها و تعلیقات ایشان برتفسیر منهج الصادقین بپردازد،یافت نشد.اما محمد جوادخانیکی دریک فصل از پایان نامه خود به روش شناسی علامه شعرانی در تفاسیر منهج الصادقین،مجمع البیان،روح الجنان و نثر طوبی پرداخته است. پایان نامهایشان تحت عنوان”زندگینامه و روش شناسی علامه میرزاابوالحسن شعرانی درعلوم قرآن و حدیث”سال ۱۳۸۳تحت نظر استاد مهدوی راد در دانشکده اصول الدین قم دفاع شده است.با توجه به آنچه از عنوان و چکیده پایان نامه یاد شده برمی آید،پایان نامه ایشان درصددبررسی زندگینامه شعرانی و روش شناسی وی در تعلیقات تفسیری برکتاب های یادشدهدر یک فصل است.اما پژوهش پیش رودرصددشناخت تفصیلی دیدگاه های تفسیری علامه شعرانی،با محوریت تفسیر منهج الصادقین است.واین درحالی است که پایان نامه یاد شده چنین نیست.

مجموعه سه جلدی پژوهش های قرآنی علامه شعرانی در تفاسیر مجمع البیان، روح الجنان و منهجالصادقین که توسط سید محمد رضا غیاثی کرمانی گردآوری شده است و چاپ سوم آن در سال ۱۳۹۰ شمسی صورت گرفته است صرفا به جمع آرای علامه شعرانی در حواشی تفاسیر یاد شده پرداخته است. و نقد و تحلیلی برآنها صورت نگرفته است.

همچنین عبدالحسین خسرو پناه یک فصل(گفتمان پنجم)از اندیشه نامه علامه شعرانی را به روش تفسیری علامه شعرانی، اختصاص داده است. این اندیشه نامه توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی،در سال ۱۳۸۷ هجری شمسی منتشر شده است.علاوه براین مقاله”مبانی و قواعدتفسیری علامه شعرانی”به قلم فتحیه فتاحی زاده در نشریه علوم قرآن و حدیث، سال هفتم،

۱۳۸۹هجری شمسی،شماره۴ چاپ شده است.آثار یاد شده، یا صرفاً گردآوری حاشیه های شعرانی است.یا به طور محدود و مختصر به روش های تفسیری علامه پرداخته اند. در حالیکه این پایان نامه حواشی شعرانی را درتفسیر منهج الصادقین به صورت گسترده موردتحقیق و تحلیل قرارداده است.

ج)چکیده تحقیقات انجام شده در خارج از ایران:

باجستجو درشبکه های اینترنتی، پایان نامه یا تحقیقی بااین عنوان و عناوین مشابه در خارج از ایران یافت نشد.

فصل دوم:مروری بر زندگی وتألیفات علامه شعرانی

 ۲-۱- تولد و تحصیلات

این نوشتار در پی آن است تا با گشت ­وگذار در صفحاتی از دفتر زندگی «حاج میرزا ابوالحسن شعرانی»۱ به بررسی زندگی و مراتب علمی، دانشمندی از اسطوره­های علم و اخلاق بپردازد. و گامی هرچند کوتاه در شناخت شخصیت و شاخصه های علمی و فضایل اخلاقی علامه شعرانی بردارد.

میرزا ابوالحسن شعرانی فرزند شیخ محمد(۱۳۹۳-۱۳۲۰ق) در خانواده­ای از بزرگان دین­ و دانش در شهر تهران به دنیاآمد. نسب ایشان به ملافتح الله کاشانی، مؤلف آثاری چون  تفسیر «منهج الصادقین فی الزام المخالفین»، تفسیر خلاصه المنهج(مختصر منهج الصادقین)،تنبیه الغافلین(شرح نهج البلاغه) و تفسیر زبده التفاسیر(زبان عربی)می رسد.

خاندان مادری علامه شعرانی نیز از ادیبان و دانشمندان سرشناس بوده­اند. جدّ مادری علامه شعرانی، میرزا(محمد) ابراهیم نواب صاحب «فیض الدموع» بود.

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.