تحقیق مبانی و ملاحظات حقوق بشری در قصاص عضو و پیوند اعضا

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مبانی و ملاحظات حقوق بشری در قصاص عضو و پیوند اعضا دارای ۴۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
فصل اول:مفاهیم و مبانی کیفر قصاص عضو    ۵
مبحث اول) مفاهیم عمومی    ۶
گفتار اول- مفهوم قصاص عضو    ۶
الف) مفهوم لغوی    ۶
ب) مفهوم فقهی قصاص عضو    ۶
ج) مفهوم قانونی قصاص عضو    ۸
گفتار دوم- مفهوم پیوند عضو    ۸
الف) مفهوم لغوی    ۸
ب) مفهوم فقهی    ۹
ج) مفهوم قانونی    ۱۰
مبحث دوم) شروط ثبوت و اجرای قصاص عضو    ۱۰
گفتار اول) شروط ثبوت قصاص عضو یا جرح    ۱۰
بند اول) تساوی و برابری در دین    ۱۱
بند دوم) فقدان رابطه پدری    ۱۲
بند سوم) برابری و تساوی در قوه عقل    ۱۲
بند چهارم) تساوی اعضا در سالم بودن    ۱۳
بند پنجم) تساوی اعضا در اصلی بودن    ۱۴
بند ششم) تساوی اعضا در محل عضو مجروح یا مقطوع    ۱۴
بند هفتم) قصاص موجب تلف جانی یا عضو دیگر نباشد    ۱۵
بند هشتم) قصاص بیشتر از اندازه جنایت نشود    ۱۶
گفتار دوم) کیفیت قصاص برخی از اعضا    ۱۷
بند اول) قصاص گوش    ۱۸
بند دوم) قصاص چشم    ۱۸
بند سوم) قصاص دندان    ۲۰
بند چهارم) قصاص بینی    ۲۱
بند پنجم) قصاص زبان    ۲۱
مبحث سوم) شرایط و اهداف قصاص عضو    ۲۲
گفتار اول) شرایط قصاص عضو    ۲۲
الف) مساوات کیفری:    ۲۳
ب) نارسایی سایر واکنش ها:    ۲۳
ج) تأمین منافع فرد و جامعه:    ۲۴
گفتار دوم) اهداف قصاص عضو در چرخه نظام کیفری    ۲۵
الف) حفظ مصالح اجتماعی:    ۲۵
ب)  حفظ نظم اجتماع:    ۲۶
ج) اصلاح اخلاقی مجرم:    ۲۶
د) دفاع از حقوق اشخاص:    ۲۷
و) برقراری قسط و عدل:    ۲۷
ه ) بازدارندگی:    ۲۸
ی) تهذیب مجرم و کیفر گناه :    ۲۸
فصل دوم:ملاحظات حقوق بشری در قصاص عضو و پیوند اعضا    ۲۸
مبحث اول) ارزیابی مجازات قصاص عضو از منظر حقوق بشر    ۲۹
گفتار اول) تبیین حقوق بشر مدار کیفر قصاص عضو    ۲۹
گفتار دوم) چالش های احتمالی فراروی قصاص عضو از منظر حقوق بشر    ۳۱
نگرانی در جهت احتمال سرایت و ازدیاد جراحات ناشی از اجرای کیفر قصاص:    ۳۳
۲-بیم تلف شدن جانی در اثر اجرای کیفر قصاص:    ۳۳
(مبحث دوم) حدود اعتبار پیوند عضو جانی پس از اجرای قصاص از منظر موازین حقوق بشر    ۳۴
گفتار اول) ارزیابی حقوق بشری توانایی تصرف انسان در اعضایش    ۳۴
گفتار دوم) نگرش حقوق بشر به مسأله امکان و جواز پیوند عضو جانی پس از قصاص    ۳۶
منابع و مآخذ:    ۳۹

منابع:

۱-شهید اول، محمد بن مکی عاملی، المعه الدمشقیه، قم، دارالناصر، ۱۴۰۶

۲- شهید ثانی، زین الدین علی، مسالک الافهام، قم، موسسه المعارف اسلامیه، ۱۴۱۷

۳- شهید ثانی، زین الدین علی ،الروضه البهیه، بیروت، دار العلم الاسلامی، ۱۴۰۳

۴-ابن بابویه، ابو جعفر محمد، من لایحضر الفقیه، تهران ، دار الکتب اسلامیه، ۱۴۱۰

۵- آصف محسنی، محمد، الفقه و المسائل الطبیه، قم، ۱۳۷۷

۶- طوسی، محمد بن حسن، التبان فی تفسیر القران، بیروت، دارالکتاب، ۱۴۰۰

۷- طوسی، محمد بن حسن، کتاب الخلاف، تهران، چاپخانه رنگین، ۱۳۷۷

۸- طوسی، محمد بن حسن، مبسوط، تهران، مکتبه المرتضویه، ۱۳۸۷

۹- محمدی، ابوالحسن، القواعد الفقهیه، تهران، نشر یلدا، ۱۳۷۳

۱۰- مطهری، احمد، مستند التحریر الوسیله، انتشارات مطهری، ۱۴۰۸

۱۱- جواهری، حسن ، بحوث فی الفقه المعاصر، ج۲، بیروت ، دارالذخائر، ۱۴۱۹

۱۲- حلی، ابوالقاسم ، شرایع الاسلام فی مسائل الحلال و الحرام، بیروت ، دار الاضو، ۱۴۰۳

مقدمه

قصاص عضو یکی از کیفرهای نظام حقوقی اسلام و ایران است که در راستای اجرای صحیح آن، دستورات اکید داده شده است. این کیفر که سزای مجرمی است که تمامیت جسمانی شخصی دیگر را آماج حمله و تهاجم نامشروع و عدوانی خود قرار می دهد، هم از توجیه دینی و شرعی برخوردار است و هم با عقلانیت و عدالت محوری موازین حقوق بشر هم سو می باشد. غایت و فلسفه اجرای این کیفر، پاسخ همسان و مماثله با جنایت جانی است که بهترین الگو و مصداق برای معرفی اصل بنیادین تناسب جرایم و مجازاتها می باشد. این کیفر در سیاست جنایی اسلام و ایران زمانی قابلیت اجرایی می یابد که شروط متعددی در جوار ان حاصل باشد. لذا می توان آنرا مصداق یک تفکر کیفری دارای سازمان اصولی نامید که به هیچ عنوان بر مبنای احتمالات اجرا نمی شود. علاوه بر تمامی شروط لازم برای اجرای کیفر قصاص نفس همانند تساوی در دین و برخورداری از قوه عقل، یکسری شروط اضافی دیگر هم برای اجرای قصاص عضو موجود می باشد که عبارتند از: تساوی اعضا در سالم بودن، تساوی در اصلی بودن اعضا، تساوی در  محل عضو مجروح یا مقطوع و اینکه قصاص بیشتر از اندازه جنایت نشده و موجبات تلف جانی یا سایر اعضای وی را فراهم نیاورد. بنابراین، مسلم می شود که شارع و مقنن اسلامی برای اجرای کیفر قصاص، سخت گیری بسیار شدیدی مبذول داشته اند که خود به وضوح التفات ایشان را به مسأله اهمیت تمامیت جسمانی افراد و او اینکه مجرم و جنایتکار واقع شده باشند و نیز موازین حقوق بشری نشان می دهد که سبب شده اند شائبه هرگونه تحمیل بار اضافی بر جانی منتفی جلوه کند.

فصل اول:مفاهیم و مبانی کیفر قصاص عضو

در این فصل تشریح و تحلیل محتوا، ماهیت، عناصر ، شروط ثبوت و اجرای کیفر قصاص عضو و نیز مبانی توجیهی آن مدنظر می باشد. بنابراین، مطالب در قالب سه مبحث نگاشته خواهند شد. به این صورت که در مبحث اول، مفاهیم عمومی مطرح می شود. در مبحث دوم، شروط ثبوت و اجرای کیفر قصاص عضو بررسی می گردد و نهایتاً در مبحث سوم، نیز مبانی توجیهی و اهداف مجازات قصاص عضو مورد مطالعه قرار می گیرد.

مبحث اول) مفاهیم عمومی

در این مبحث به این سوال جواب داده می شود که در لسان فقهی و حقوقی چگونه تعریف و تفسیری از کیفر قصاص عضو در منابع موجود ارائه شده است. در واقع، روشن ساختن قلمرو مفهومی قصاص عضو مدنظر می باشد که در دو سطح فقهی و حقوقی به وجه اجمال مرور می شود. بر این اساس، مطالب این مبحث شامل دو گفتار است. در گفتار اول، مفهوم قصاص عضو بیان می شود و در گفتار دوم نیز مفهوم پیوند عضو تشریح می گردد.

گفتار اول- مفهوم قصاص عضو

الف) مفهوم لغوی

قصاص بر وزن کتاب، مصدر قاص، یقاص است. واژه قصاص از ماده « قص » به معنی متابعت کردن و دنبال کردن اثر چیزی بکار رفته است. از همین ریشه، واژه قصه به معنی دنبال کردن اثر تاریخ و نقل آن به شکلی که رخ داده است می باشد.[۱]

« شریف جرجانی » راجع به مفهوم قصاص چنین می گوید؛

« معنای لغوی قصاص پاداش دادن است، بدین نحو که کشنده را بکشند و ضارب را به ضرب و جارح را به جرح به همان نحو که عمل کرده بود، تنبیه کنند ».[۲]

« فیومی » در مصباح المنیر می گوید؛

« قصص مأخوذ از پیروی کردن اثر است ».[۳]

ب) مفهوم فقهی قصاص عضو

فقها قصاص را چنین تعریف کرده اند؛

« قصاص اسم است برای انجام دادن مثل جنایت ارتکاب شده از قتل یا قطع یا ضرب و جرح و ریشه آن به معنی پیروی کردن از اثر است. چون قصاص کننده اثر جنایتکار را پیروی می کند و کاری مانند او انجام می دهد ».[۴]

حکم قصاص مورد اجماع فقها بوده و روایات درباره آن متواتر است اما مقدم بر اجماع و روایت کلام خداست.[۵] ازجمله آیه شریف ۱۷۹ سوره بقره که می فرماید: « ولکم فی القصاص حیاه یا اولی الاباب »[۶]. مضمون آیه شریه این است که ای خردمندان در قصاص کردن، زندگی و حیات نهفته است. این آیه از جهت فصاحت و بلاغت شهرت زیادی دارد، زیرا قصاص گرچه مرگ است، اما به جای حیات که زندگی است ،قرار گرفته است و یک قصاص موجب حیات انسان های زیادی دانسته شده است چرا که وقتی مرتکب قتل عمد  شود، قصاص می شود و جلوی قتل های زیادی در جامعه گرفته می شود. بنابراین این آیه حکم وجوب قصاص را در بر می گیرد.

مفاد ایه شریفه اخیرالذکر مشخصاً ناظر به بحث قصاص نفس است. اما ملاک و مناط آن قصاص عضو را نیز پوشش می دهد. بنابراین، در فلسفه و غایت تفاوتی بین این دو سطح از قصاص مشاهده نمی شود. به هر تقدیر، فقها قصاص را انجام کاری مثل جنایت ارتکابی اعم از قتل، قطع، ضرب یا جرح جانی دانسته اند. بدین ترتیب، این مجازات مبتنی بر سزادهی است و علاوه بر لزوم عمدی بودن عمل مجرمانه مماثله و برابری مهمترین اصل در آن می باشد بطور که در صورت عدم امکان رعایت این اصل، قصاص مجنی علیه قابل اجرا نخواهد بود.[۷]

لازم به ذ کر است که اسلام کیفر قصاص را به عنوان حق الناس قانونگزاری کرده و به اولیای مقتول و شخص مجنی علیه حق قصاص را اعطا کرده است تا تسلی بخش آلام روحی و مصائب آنان گردد.[۸]

[۱]– حسینی شیرازی، سید محمد؛ کتاب قصاص، ص ۵

[۲]– جرجانی، شریف ،التعریفات، ص ۱۲۴

[۳]– فیومی، احمد بن محمد، مصباح المنیر، ج ۵، ص ۶۹۴

[۴]– الجبل عاملی، زین الدین بن علی، الروضه البهیه، ج۳، ص ۳۰۸

[۵]– بهشتی، آیت اله دکتر احمد، فقه مقدماتی،  ص ۳۵۲

[۶]– در آیه دیگری نیز آمده است: « … کتب علیکم القصاص فی القتلی »، یعنی بر شما در مورد کشتگان،قصاص نوشته شد ( سوره بقره، آیه ۱۷۸ ).

[۷]– میر محمد صادقی، حسین، حقوق کیفری اختصاصی ( جرایم علیه اشخاص )، چاپ چهارم، تهران، نشر میزان، ص ۱۳۶

[۸]– شامبیاتی، هوشنگ، حقوق کیفری اختصاصی، ج۱، ص ۱۹۴

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.