تحقیق محله و شاخصهای تقسیم بندی و نظریه های آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق محله و شاخصهای تقسیم بندی و نظریه های آن دارای ۱۱۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱ مقدمه :    ۵
۱-۲ پیشینه تحقیق :    ۵
۱-۲-۱  پایان نامه ها    ۶
۲-۲-۱  گزارش های حاصل از طرح های پژوهشی:    ۹
۱-۲ مفاهیم:    ۱۱
۱-۱-۲ توسعه پایدار شهری:    ۱۱
۲-۱-۲ مدیریت شهری:     ۱۲
۳-۱-۲ محله:      ۱۴
۴-۱-۲ مدیریت محلی:    ۱۶
۵-۱-۲ برنامه ریزی محله محور :     ۱۸
۶-۱-۲ تقسیمات محله ای (محله بندی) :      ۲۰
۲-۲ مکاتب:    ۲۱
۱-۲-۲ مکتب ساختارگرایی:    ۲۱
۳-۲ رویکردها:    ۲۴
۱-۳-۲ رویکرد توسعه پایدار شهری:    ۲۴
۱-۱-۳-۲ حکمروایی خوب شهری:    ۲۸
۲-۱-۳-۲ مشارکت:     ۳۲
۳-۱-۳-۲ توسعه اجتماعات محله ای:    ۳۵
۲-۳-۲ رویکرد مدیریت یکپارچه شهری:    ۳۷
۳-۳-۲ رویکرد های نوین به محله:    ۳۹
۳-۲ نظریه ها :    ۴۱
۱-۳-۲ نظریه ی نو شهرگرایی:    ۴۱
۴-۲ مدل ها:    ۴۴
۱-۴-۲ مدل های ساخت شهر:    ۴۴
۲-۴-۲ مدل شهرهای سالم:    ۴۸
۶_۲ تجارب:    ۵۳
۱-۶-۲ مدل اندازه ی محله در غرب:    ۵۳
۲-۶-۲ مدل اندازه ی محله در ایران )نمونه ای از شرق):    ۵۵
۷_۲ نتایج:    ۵۵
۸-۲ مفهوم محله و شاخصهای تقسیم بندی آنها در ادوار مختلف:    ۶۱
۱-۸-۲  دوران باستان:    ۶۲
۲-۸-۲  دوران اسلامی:    ۶۴
۳-۸-۲  دوران قاجاریه:    ۶۶
۴-۸-۲  دوران پهلوی اول:(۱۳۲۰_۱۳۰۰ خورشیدی)    ۶۷
۵-۸-۲  دوران پهلوی دوم: (۱۳۵۷_۱۳۲۰ خورشیدی)    ۶۹
۶-۸-۲   دوران پس از انقلاب اسلامی:    ۷۰
۷-۸-۲  دوران معاصر:    ۷۱
۹-۲  ضرورت بررسی شاخصهای تقسیمات محله ای:    ۷۸
۱۰-۲  اهداف تقسیمات محله ای:    ۷۹
۱۱-۲  مزایای تقسیمات محله ای:    ۸۰
۱۲-۲  مشکلات تقسیمات محله ای:    ۸۱
۱۳-۲  اسناد بالادست و قوانین مربوطه    ۸۳
۱-۱۳-۲ قوانین و اسناد بالادست در سطح ملی:    ۸۴
۱۴-۲  نقش شوراها وشورایاری ها در تقسیمات محله ای:    ۸۸
۱۵-۲  شاخصهای تقسیمات محله ای:    ۸۹
۱_۱۵_۲ شاخصهای تقسیمات محله ای در گذشته    ۸۹
۲_۱۵_۲ شاخصهای تقسیمات محله ای دوره معاصر:    ۹۰
۱۶_۲ نتایج مقایسه موارد تاثیر گذار بر تقسیم بندی محلات در گذشته و حال:    ۹۲
۱۷_۲ ترسیم خطوط و تحدید حدود محلات    ۹۳
منابع و مآخذ :    ۹۴

منابع:

 نو ین ، علیرضا (۱۳۸۷) ، نگرشی بر تجربیات جهانی شوراها و مدیریت محلی با تاکید بر ایران در افق چشم انداز ۲۰ ساله ، مجموعه مقالات همایش مدیریت محلی و شوراها ، دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام ( کمیسیون سیاسی ، دفاعی و امنیتی).

منصور جهانگیر (۱۳۸۵)، قوانین و مقررات مربوط به شهر و شهر داری، نشر دیدار.

منصوری، امید (۱۳۷۹)، چشم انداز شهر ایرانی، تهران، مجله ی شهر نگار، شماره ۱۲٫

موسسه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی (۱۳۷۲)، فصلنامه ی پژوهش و برنامه ریزی، تهران.

موسوی، احمد (۱۳۸۵)، برنامه ریزی محله محور با تاکید بر سرمایه اجتماعی (مطالعه موردی: کوی طلاب شهر مشهد، پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد شهرسازی.

موسی کاظمی، سید مهدی (۱۳۸۰)، توسعه پایدار شهری، مفاهیم و دیدگاه ها، فصلنامه تحقیقات جغرافیایی، شماره ۶۶٫

وزارت کشور (۱۳۶۷)، بخشنامه ی شماره ی تقسیم بندی شهرها بر اساس ماده ی ۳۰ قانون تشکیلات شورای اسلامی.

وزارت کشور (۱۳۷۸)، کتاب سبز، راهنمای شهرداریها، جلد چهارم، نظام مراکز شهری و فضاهای مسکونی تهران: مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهری.

وزارت کشور(۱۳۷۸)، کتاب سبز، راهنمای شهرداریها، جلد چهارم، نظام مراکز شهری و فضاهای مسکونی، تهران: مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهری.

وزین، غلامرضا (۱۳۷۸)، ساماندهی شهری، تکنیک شهرسازی مجموعه مباحثی در زمینه ی برنامه ریزی و طراحی شهری، چاپ اول، مشهد: انتشارات درخشش.

یاقوت، جواد (۱۳۸۹)، توصیف محله درکه، مدیر پروژه: موسسه اندیشه سرای شهر، معاون اجتماعی: محسن جلالی فراهانی.

اصغری زاده یزدی، سارا (۱۳۸۹)، اصول پیشنهادی نوشهرسازی در طراحی محله های شهری، فصلنامه ی علمی_ پژوهشی مسکن و محیط روستا، شماره ۵۰، ۵۰_ ۶۳٫

Puplic Health Advisory committee (2008), Review on Healthy Urban Planning.

Randolph, T. Hester, Jr. (1984), “Planning Neighborhood Space with People”, University of California, U.S.A, Second Edition

Reinout Kleinhans & Etal, 2007, urban standing social capital in Recently Restructured Urban Neighborhood: Two case studies in Rotterdom, Urban studies, Vol. 44, No. 5/6, London, Rutledge.

Simpson, I, 2005, Community informatics & Sustainability: Why social capital matters, The Journal of community information.

Steutevilla, Robert (2004), The New Urbanism: An Alternative To Modern.

Caves, Rogerw (2005), Encylopedia of the city, first puplished, Routledye, Taylor & Francis Group, London and New York.

Perry, Clarence (1939), Housing for the Machine Age, New York: Russell Sage Foundation.

Philfer, B.M, list, E.F & Faulkner, B. 1980. History of community development in America.New Yourk :Harper and Row

Word Healthy Organization (1997), twenty steps for Development a Healthy Cities Project, Regional Office of Europe.

World Health organization (2003), FrequentlyAsked Question about Community– Based Initietives, Regional Office for the Eastern Miditerrean Cairo, Nasr City, Egypt.

Clark, Micheal (1992), A Sustainable Economy; London: Earthscan.

Claude Brown( 1965), Manchild in the promised land.

De L eeuw,E(1998 )Sense and Nonsense in Healthy City Evaluation. Paper Presented at the International Conference on Healthy Cities, Athens, WHO Collaborating Centre for Research on Healthy Cities, University of Maastricht, Maastricht .

۱-۱ مقدمه :

ضرورت بررسی محله و شناخت ابعاد آن در برنامه ریزی شهری، ضمن دارا بودن ارزشهای نظری، از ابعاد کاربردی کاملا مشخص نیز در عرصه مدیریت و برنامه ریزی شهری و به ویژه در کلانشهرها برخوردار می باشد.

تقسیمات محله ای و مرزبندی محله های شهری از دوره اسلامی که بر اساس گروه های شغلی و صنفی و قومی انجام می گرفت تا دوره جدید که از اصول و روشهای مرزبندی اداری _ سیاسی تبعیت می کند، دستخوش تغییر و تحول شده است. محله بندی در گذشته بر اساس شاخصهای اجتماعی و اقتصادی صورت گرفته است اما در دوره معاصر اصول فرهنگ بومی _ اسلامی و درون گرایی محله های شهری کم رنگ گردید و احداث خیابانهای متقاطع و وسیع باعث از هم گسیختگی ساختار بازار و بافت های شهری و محلات تاریخی شد. امروزه الگوی توسعه برونزا بر محله های شهری و ساختار شهری مسلط شده است. در این دوران، محله در چارچوب قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری به عنوان یکی از سطوح سلسله مراتب تقسیمات شهری تعریف گردید. در قانون تشکیل شوراهای اسلامی در سال ۱۳۶۱ نیز برای اداره ی چنین واحد شهری خرد مقیاس در شهر، تشکیل شورای محله پیش بینی گردید و بر اساس تبصره ۲ ماده ۴ قانون تقسیمات کشوری مصوب ۱۵/۴/۱۳۶۳  محله یکی از مهمترین و اساسی ترین تقسیمات کشوری معرفی شد.

تقسیم بندی محلات در دهه های اخیر نه تنها موجب جدایی گزینی شهری شده، بلکه اعتبار و اهمیت محله های شهری را نیز به عنوان کوچکترین واحد حیاتی شهر دچار اختلال نموده و موجب ضعف همبستگی ساکنین این محلات شده است.

امروزه محله بندی و معیارهای و شاخص های تقسیم بندی محلات با آنچه که در گذشته  جریان داشته تفاوت دارد. به صورتیکه بعضی از محله های کنونی با تقسیم و جدا شدن محلات قبلی بوجود آمده اند به نحویکه خط تقسیم و تفکیک محله ای موجب گسست اجتماعی محلات سنتی و قدیمی شده است. این مشکلات در شهرهای بزرگ و کلان شهرها که بدون کنترل رشد یافته اند نمایان تر است. انضمام روستاها به شهر، تغییر شکل محله های قدیمی، محله های مهاجرپذیر و افزایش تراکم در بعضی از محلات بر مشکلات افزوده است.

۱-۲ پیشینه تحقیق :

با توجه به جدید بودن موضوع شاخصهای تقسیمات محله ای در ایران و شهرداری تهران تا کنون مطالعات محدودی در مورد آن صورت گرفته که به اختصار به آن اشاره می شود :

۱-۲-۱  پایان نامه ها

۱-۱-۲-۱  مهدی تحصیلدار و حبیب فزنلق در پایان نامه ای جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته شهرسازی دانشگاه تهران با عنوان ضوابط و معیارهای تعیین محله شهری،  ابتدا مراحل تکوین مفهوم محله و شاخص های مرزبندی محله های شهری را به طور توصیفی در دوره های باستان ، قرون وسطی، رنسانس، دوره انقلاب صنعتی،  دوران بعد از انقلاب صنعتی و به طور مفصل در ایران مورد بررسی قرار داده اند و شاخصهای مرزبندی محله ها را در هر دوران مشخص کرده اند. سپس با تجزیه و تحلیل دیدگاههای ساخت کالبدی ایران و  بررسی شاخصهای تقسیم بندی محله های کنونی ایران، در پی نشان دادن مشکلات شهری ناشی از این  تقسیم بندی ها می باشد. در نهایت با ارائه ضوابط و معیارهایی مطلوب، مرزبندی محله های قبل از دوران مدرنیته ی ایران را پایدار تر می بیند و معتقد هستند که برنامه ریزان با عدم توجه به شاخصهای فرهنگی و اجتماعی در مرزبندی محله های شهری باعث ایجاد نوعی بی هویتی شده اند و تقسیمات شهرداری ها باعث بی هویتی و از بین رفتن امنیت محله ها شده  است. در ارزیابی عملی ضوابط و معیارها، محله های طرشت، بریانک و محله ۲ منطقه ۱۲ شهرداری تهران مورد بررسی قرار گرفته است که محله طرشت بر اساس معیارهای محرمیت، استقلال، مقیاس انسانی، ایجاد احساس تعلق فضایی و  سلامتی و ایمنی از دو محله ی بریانک و محله ۲ منطقه ۱۲ تهران، بیشترین نزدیکی را به این معیارها دارا است اما با دخالتهای شهرداری و احداث بلوار در شرق بافت تا حدودی با عث در هم ریختگی محله و نوعی بی هویتی شده است.

این محقق به دنبال عوامل مثبت در شکل گیری محله خوب در جهت زیست انسانی است و  معیارهایی جهت سنجش و ارزیابی محله های زیست امروزی را معرفی می کند.

۲-۱-۲-۱ مجید عبدالهی در رساله دکتری رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه شهید بهشتی با عنوان ساختار محله های پایدار شهرهای ایران(گذشته، اکنون و الگوی آتی) با تاکید بر شیراز، با هدف ایجاد محله های پایدار ، به توصیف شکل و نوع محله ها در دوران مختلف پرداخته است و عوامل ایجاد ناپایداری در این محله ها را شناسایی می کند. در فصل ۳ این پژوهش، شناخت ساختار شهر و محله های شهری در ادوار مختلف تاریخی، وضعیت اقتصادی_ اجتماعی محله ها، اصول زندگی محله ای، عوامل شکل گیری محله های شهر، وسعت و مرزبندی محدوده محله های شهری و شهرهایی به عنوان نمونه های مورد مطالعه  ( تبریز، تهران، کرمان و اصفهان) مد نظر قرار گرفته است. در فصل ۴ به بررسی تحولات ساختاری و کارکردی شهر و محله های شهری تبریز پرداخته است. هدف اصلی این رساله بررسی تحولات تاریخی، نقش و عملکرد، سازمان فضایی محلات شهری ایران در طول ادوار مختلف و تلاش برای ارائه ی الگوی پایدار زندگی محله ای، موافق مقتضیات اجتماعی_اقتصادی و فرهنگی دوران کنونی با رویکرد اجتماع محوری و شهروند مداری برای توسعه شهری است و بر اساس یافته های این تحقیق ،در پی تغییرات و شرایط حاکم بر محله های شهری،  بعد اجتماعی دچار واگرایی اساسی شده است و رویکردها و مدیریت شهری برای چاره جویی تنگناهایی به مانند کاهش حس هویت و تعلق اجتماعی، افزایش نابه هنجاری های محیطی، عدم تعادل اکولوژیک و در مجموع کاهش کیفیت زندگی در شهرها ، به استفاده از راهبرد مشارکتی، بسیج اجتماعی و برنامه ریزی از پایین به بالا را در کانون توجه خود قرار داده است وتحقق این راهبرد مستلزم تعریف نظام تقسیمات فضایی جدیدی در چارچوب سلسله مراتب مدیریت و برنامه ریزی شهرهاست که مبتنی بر تجارب مدیریت سنتی، محله می تواند به دلیل دارا بودن ارزشهای نظری و ابعاد کالبدی و برنامه ای عنصر پایه و محور چنین برنامه ریزی تلقی شود.

۳-۱-۲-۱  فرید صارمی در پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه شهید بهشتی با عنوان توسعه محله ای در کلانشهر تهران (مطالعه موردی: محله بهار) عنوان می کند که مطالعه ی نظام های جهانی محله محور در کلانشهرهای دنیا نشان می دهد که نظام های کلان مدیریتی کشورهای توسعه یافته در ابعاد گوناگون در قبال برنامه های توسعه محله ای نقش حمایتی ویژه ای داشته و با دارا بودن انعطاف ساختاری در برابر تحولات، زمینه مناسبی را در طراحی برنامه های محله و در تحقق مطلوب آنها فراهم می نماید.

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.