تحقیق مدارس هوشمند و مفهوم، ویژگی ، تئوری ها، ضرورت و کارکردهای عمده مدارس هوشمند

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مدارس هوشمند و مفهوم، ویژگی ، تئوری ها، ضرورت و کارکردهای عمده مدارس هوشمند دارای ۴۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۲-۱٫تاریخچه پیدایش مدارس هوشمند    ۴
۲-۲٫تاریخچه آموزش با کمک فناوری در ایران    ۵
۲-۳٫تعریف مدرسه هوشمند    ۶
۲-۴٫اهداف مدرسه هوشمند    ۷
۲-۵٫مفهوم هوشمند سازی    ۹
۲-۶٫ویژگی های مدارس هوشمند    ۱۰
۲-۷٫ضرورت هوشمندسازی مدارس    ۱۱
۲-۸٫فواید کلاس هوشمند    ۱۳
۲-۹٫ابزار  مدرسه هوشمند    ۱۴
۲-۱۰٫ساختار مدرسه هوشمند    ۱۴
۲-۱۱٫پیشتازان ایجاد مدرسه هوشمند    ۱۵
۲-۱۲٫معلمین مدارس هوشمند    ۱۶
۲-۱۳٫دانش‌آموزان مدارس هوشمند    ۱۷
۲-۱۴٫ابعاد فناوری در مدارس هوشمند    ۱۸
۲-۱۵٫کارکردهای عمده مدارس هوشمند    ۲۲
۲-۱۶٫تئوری ومبانی نظری    ۲۲
۲-۱۷٫نقش فناوری اطلاعات در مدارس هوشمند    ۲۴
۲-۱۸٫آموزش هوشمند در مدرسه هوشمند    ۲۶
۲-۱۹٫مسئولیتها و مهارتهای حرفه ای در مدارس هوشمند    ۲۷
۲-۲۰٫فناوری مدارس هوشمند    ۳۰
۲-۲۱٫یادگیری الکترونیکی در مدارس هوشمند    ۳۳
۲-۲۲٫دلایل عدم شکل گیری مدارش هوشمند    ۳۶
۲-۲۳٫پیشینه تحقیق    ۳۷
الف)تحقیقات خارجی    ۳۷
ب)تحقیقات داخلی    ۳۹
منابع    ۴۲

منابع

قاسمی نژاد، افسر،(۱۳۸۴). بررسی راهکارهای عملی فعال سازی کارگا ههای رایانه ای مدارس متوسطه ،پایان نامه کارشناسی ارشد،اصفهان

عبادی، رحیم. (۱۳۸۴). فناوری اطلاعات و آموزش و پرورش. تهران: مؤسسه توسعۀ فناوری آموزشی مدارس.

عطاران محمدو جعفری حاجتی امکلثوم ،(۱۳۸۷).ارزیابی طرح مدرسه هوشمند در دبیرستانهای تهران،  رشد مدرسه فردا، شماره ۳، دوره ۴،ص ۸ -۱۱

جلالی علی اکبر وهمکاران (۱۳۸۹) .نقشه راه مدارس هوشمند تهران ، تهران ،انتشارات دانش آفرین
توکلی، محمد (۱۳۸۸). مقایسه کیفیت آموزش در مدارس هوشمند وعادی.پایانامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شیراز

توما ، ژان (۱۳۷۹) .مسائل جهانی آموزش وپرورش ، مترجم احمد آقازاده.تهران.نشر پیام

محمودی، جعفر؛ (۱۳۸۷). بررسی چالش‌های توسعه مدارس هوشمند در کشور، نوآوری‌های آموزشی، شماره ۲۷، ۶۱-۷۸٫

مرکز آمار فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش. ۱۳۹۰٫ شیوه نامه  هوشمندسازی مدارس

مشایخ ، فریده (۱۳۸۹) . دیدگاههای نو در برنامه ریزی آموزشی،تهران،نشر نی

زمانی،میلاد.(۱۳۸۶). تاثیر مدارس هوشمند در یادگیری دانش آموزان ابتدایی.پایانامه کارشناسی ارشد.دانشگاه تهران

زمانی، عشرت؛ قصاب‌پور، بیتا؛ جبل عاملی، جلال. ۱۳۸۹٫ بررسی نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای فراروی مدارس هوشمند، فصلنامه نوآوری‌های آموزشی، شماره ۳۶، سال نهم، ۷۹-۱۰

 -۱Online Journal of Instructional Technology (MOJIT). 2005;2(3):43-51.

-۲ Yaacob A, Mohd Nor N, Azman H. Implementation of The Malaysian Smart School: An Investigation of Teaching-Learning Practices And Teacher-Student Readiness. Internet Journal of E-language learning & Teaching. 2005;2(2):16-25.

-۳Zain,Muhammad.z.m.atan,hanafi.idrus,rozhan.m,2004 the impact of  information and communication technology (ICT) on the management practices of Malaysian smart schools, international journal of education development.

-۴Sang,guoyuan.valcke,martin. Student teachers   thinking processes  and ICT integration  predictors  of  prospective  teaching  behaviors  with educational technology ,2010,computers   and   education

مقدمه

فناوری اطلاعات و ارتباطات، تحولات گسترده‌ای را در تمامی عرصه‌های اجتماعی بشریت به دنبال داشته و تأثیر آن بر جوامع بشری به گونه‌ای است که جهان امروز به سرعت در حال تبدیل به یک جامعه اطلاعاتی است. جامعه‌ای که در آن دانایی و میزان دسترسی و استفاده مفید از دانش،‌ دارای نقش محوری و تعیین کننده است. مدرسه هوشمند مدرسه‌ای فیزیکی است و کنترل و مدیریت آن، مبتنی بر فناوری کامپیوتر و شبکه انجام می‌گیرد و محتوای اکثر دروس آن الکترونیکی و سیستم ارزشیابی و نظارت آن هوشمند است. در چنین مدرسه‌ای یک دانش‌آموز هوشمند، با صرف وقت بر روی موضوعات به شکل مستمر، منابع و قابلیتهای اجرایی خود را توسعه و تغییر می‌دهد و این نکته‌ای است که به مسئولان مدرسه اجازه می‌دهد تا با توجه به تغییرات به وجود آمده و افزایش سطح اطلاعات دانش‌آموزان، آنها را برای اخذ اطلاعات جدید آماده نمایند. مدرسه هوشمند مدرسه‌ای است که جهت ایجاد محیط یاددهی ـ یادگیری و بهبود نظام مدیریتی مدرسه و تربیت دانش‌آموزان پژوهنده طراحی شده است. مدرسه هوشمند مؤسسه آموزشی است که در جهت فرآیند یادگیری و بهبود مدیریت به صورت سیستمی نظام یافته بازسازی شده تا کودکان را برای عصر اطلاعات آماده سازد(شهیدی،۱۳۸۸: ۳۰).

۲-۱٫تاریخچه پیدایش مدارس هوشمند

در دهه های اخیر، گستره فعالیت در زمینه آموزش و یادگیری نیز چون دیگر فعالیت های علمی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و غیره، از توسعه و پیشرفت سریع فناوری و ظهور پدیده هایی چون ماهواره، رایانه، اینترنت و غیره متاثر و دگرگون شده است. پیدایش سیستم های پردازشِ داده (رایانه) با سابقه ای بیش از سه دهه و توسعه صنعت نیمه هادی ها، سبب شده است که رایانه از انحصار سازمان ها و مراکز خاص خارج و در بسیاری از عرصه های کاربردی اجتماعی و فردی وارد شود؛ به گونه ای که در دهه نود، در بسیاری از کشورهای پیشرفته صنعتی، حتی مدارس ابتدایی هم مجهز به امکانات رایانه ای متناسب شدند.اختراع و توسعه رایانه، ایجاد شبکه های رایانه ای و پس از آن ظهور پدیده اینترنت را در پی داشت. اینترنت که در، ١٩۶٩ در دوران جنگ سرد از درون شبکه معروف پا گرفت، بسیار سریع رشد کرد. هیچ کس گمان نمی کرد این شبکه اطلاع رسانی در سال،۲۰۰۰ صاحب ١٨٠ میلیون کاربر باشد. سرعت و شتاب این رشد به گونه ای بود که به حدود ۵٠٠ میلیون کاربر در سال ٢٠٠٣ بالغ گردید.این توسعه سریع فناوری اطلاع رسانی به همراه عوامل دیگری چون تبدیل جامعه صنعتی به جامعه اطلاعاتی، تغییرات جمعیتی، جهانی تر شدن فعالیت های حرفه ای، گسترش نیروهای بازار در محدوده آموزش و به عبارت دیگر تجاری شدن مقوله آموزش، همه و همه، تاثیرات شگرف و چشمگیری در امر آموزش داشته اند(یوسف زاده،۱۳۸۷: ۴۰).

دنیای آموزش مبتنی بر وب دنیای جدیدی است که با دوره های مکاتبه ای[۱] سال های گذشته تفاوت بسیار دارد و فرصت دوباره ای برای کسانی که امکان دسترسی به آموزش های متعارف را نداشته یا در آنها موفق نبوده اند، فراهم می سازد. در ابتدای امر، هر چند کشورهای اروپایی و آمریکایی با دید وسیع تر و هشیارانه تری بااینترنت برخورد کردند و سرعت توسعه اینترنت در این کشورها بسیار بیشتر از کشورهای آسیایی بود، اما بالاخره آسیا نیز در۱۹۹۹با امکانات و توانایی های اینترنت بیشتر آشنا شد و در پی توسعه کاربردهای آن برآمد. افزایش روزافزون فروش رایانه های شخصی و نیز تعداد کاربران اینترنت در آسیا مؤید این ادعاست.

تفکر استفاده از رایانه ها و شبکه های رایانه ای برای کارهای مدرسه ای و عملی به قرن بیستم و اوائل دهه ۱۹۶۰ بر می گردد. گر چه هدف اصلی طرح آرپانت ایجاد شبکه ای برای تبادل اطلاعات نظامی و حفاظت ایالات متحده امریکا از تبعات جنگ سرد با شوروی سابق بود ولی در عین حال از آنجایی که سه مرکز از چهار مرکزی که برای راه اندازی شبکه های رایانه ای از همان ابتدا در مسیر آموزش های مدرسه ای رشد کردند و از اوایل دهه ۷۰ با به ثمر نشستن این طرح، تبادل اطلاعات و داده های علمی نیز بین مراکز مدرسه های امریکا شروع شده است.البته آموزش  به کمک رایانه به شکل امروزی و در این گستره کاربرد در اوایل دهه ۱۹۹۰ با ظهور شبکه جهانی اینترنت شکل گرفت و با توجه به قابلیت های بسیار زیاد وب، آموزش الکترونیکی به سرعت رشد کرد و امروزه جایگاه خود را در ساختار آموزشی بسیاری از کشورها تثبیت کرده است.در سال۱۹۹۸  نیز برای اولین بار یک برنامه نرم‌افزاری، با نام «استاد دیجیتالی» که یکی از استفاده های اولیه از کامپیوتر رادرامور آموزشی پیشنهاد می‌کرد، در آمریکا استفاده شد. از آن زمان تا به امروز، آموزش مجازی تغییرات و پیشرفت های بسیاری داشته است؛ مثلا در سال۱۹۹۵  مراکز علمی ـ آموزشی آمریکا با ایجاد تغییراتی در سیستم خود و بهینه سازی آن،توانستند روش آموزش الکترونیکی را در همه جهان گسترش و اشاعه دهند(حسینی نژاد،۱۳۸۶: ۵۶).

۲-۲٫تاریخچه آموزش با کمک فناوری در ایران

به زمان بهره گیری از ابزارهای کمک آموزشی سمعی بصری شامل نمایش اسلاید و فیلم های آموزشی در کلاس درس باز می گردد. پس از آن، تلویزیون به عنوان رسانه آموزشی مورد توجه قرار گرفت و تلویزیون آموزشی ملی ایران به طور رسمی به امر آموزش همگانی در سراسر کشور پرداخت.پس از ورودصنعت رایانه به ایران و رشد و نفوذ رایانه های شخصی در میان اقشار مختلف فرهنگی اجتماعی، فعالیت در زمینه آموزش مبتنی بر رایانه نیز آغاز شد و بیش از ده سال است که در این زمینه فعالیت می شود و این امر با تولید لوح های فشرده آموزشی آغاز شده است.در حال حاضر، صدها شرکت در زمینه آموزش مبتنی بر رایانه فعالیت می کنند که کیفیت محصولات بیشتر آنهاتقریباً در حد استانداردهای جهانی است. برخی از تولیدکنندگان در نمایشگاه های بین المللی غرفه دارند و حتی فروش آنها در خارج از کشور بیش از داخل است.به علت مشکلات زیرساختی و اینترنتی در کشور، هنوز اقدام جدی در مورد آموزش مبتنی بر وب صورت نگرفته است(یوسف زاده،۱۳۸۷: ۴۰).

به طور کلی، از نیمه دوم سال ١٣٨٠ به بعد، رویکرد به این مقوله جدی تر و فعالیت های عملیاتی در زمینه آموزش اینترنتی وبهره گیری از پهنای باند مخابراتی برای ارائه دوره های آموزشی در گوشه و کنار کشور آغاز شده است. در این زمینه، جمعی از استادان و کارشناسان دانشگاه های مختلف کشور در شهرهای تهران، اصفهان، مشهد، شیراز و دیگر شهرها گام هایی برداشته اند.دانشگاه بین‌المللی ایران که ترکیبی از امکانات موجود و بالقوه‌ دانشگاهیان و فناوران ایرانی در خارج از کشور است با همکاری مراکز دانشگاهی ایران، ترکیبی را به وجود آوردند که پیش‌نیاز آموزش الکترونیکی در ایران در سطح دانشگاه فراهم گردد. در سال ۲۰۰۲ میلادی این دانشگاه نیروهای خود را ساماندهی کرد و در پی همایش آموزش مجازی این دانشگاه در اوت ۲۰۰۲، به عنوان اولین دانشگاه مجازی ایران ظاهر شد. پس از آن دانشگاه‌های مختلف مانند صنعتی شریف، اصفهان، شیراز، تهران، دانشگاه آزاد منطقه‌ جنوب تهران، دانشگاه علوم حدیث، و دانشگاه اینترنتی ایران نیز طرح آموزش الکترونیکی را اجرا کردند(یوسف زاده،۱۳۸۷: ۴۱).

[۱] . Web Based Training

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق فناوری اطلاعات و ارتباطات و نقش و اهمیت آن در آموزش و پرورش و مدارس هوشمند و ویژگی های آن
  • پیشینه تحقیق مفهوم و ضرورت ایجاد مدارس هوشمند و مفهوم و رویکردها و مدل های توانمندسازی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.