تحقیق مدارهای مجتمع نوری و انواع مختلف اتصالات نوری و توری پراش و کوپلر ها

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مدارهای مجتمع نوری و انواع مختلف اتصالات نوری و توری پراش و کوپلر ها دارای ۴۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول: مقدمه  ۳
۱-۱- اهمیت مدارهای مجتمع نوری و اتصالات نوری    ۴
۱-۲- معرفی توری های نوری و استفاده از آنها به عنوان کوپلر های نوری    ۵
۱-۳- معرفی اجمالی پلیمرها به عنوان یکی از مواد مورد استفاده در این ساختارها    ۶
فصل ۲ پیشینه تحقیق    ۹
۲-۱- توری پراش    ۹
۲-۱-۱- پراش    ۱۰
۲-۱-۲- مشخصات توری پراش    ۱۰
۲-۱-۳- انواع توری های پراش    ۱۱
۲-۲- انواع مختلف اتصالات نوری    ۱۴
۲-۲-۱- اتصالات نوری فضای آزاد    ۱۴
۲-۲-۲- اتصالات نوری زیرلایه- مد    ۱۵
۲-۲-۳- اتصالات نوری موج هدایت شده در فیلم نازک    ۱۶
۲-۳- انواع مختلف کوپلر ها برای هدایت موج در اتصالات نوری    ۱۷
۲-۳-۱- کوپلرهای منشوری    ۱۷
۲-۳-۲- کوپلرهای بازتابی    ۱۸
۲-۳-۳- کوپلرهای پراشی    ۱۹
۲-۴- بررسی کلی موجبرهای دی الکتریک    ۲۱
۲-۴-۱- موجبر تخت    ۲۲
۲-۵- بازتابنده های براگ    ۳۱
۲-۶-مولکولهای آزو    ۳۳
۲-۵-۱- تحرک و بازآرایی نوری مولکولهای آزو    ۳۹
۲-۶- منابع و مراجع    ۴۴

منابع

[۱] K. Lizuka, “Elements of photonics,” John Wiley & Sons, Inc (2002).

[۲] Lifante, “Integrated photonics: fundamentals,” John Wiley & Sons, Inc (2003).

[۳] Liu Z, et al. “An azobenzene functionalized polymer for laser direct writing waveguide fabrication”, Optics Communications. (December 2006).

[۴] Micheletto R, et al. “Real time observation of trans-cis isomerization on azobenzene SAM induced by optical near field enhancement”, Applied Surface Science.(January 2004). 6.

[۵] Toussaere E, et al. “Enhanced photoinduced birefringence in polymer microcavity”, APL. (October 2000).

[۶] Karimi-Alavijeh, et al. “Fabrication of graded index waveguides in azo polymers using adirect writing technique”, APL. (January 2008).

[۷] J. D. Joannopoulos, R. D. Meade, and J. N. Winn, (1995). “Photonic Crystals, Molding the Flow of Light. Princeton.”  NJ: Princeton Univ. Press.

[۸] A. Mekis, J. C. Chen, I. Kurland, P. R. Villeneuve, and J. D.Joannopoulos, (1996). High transmission through sharp bends in photonic crystals waveguides. Phys. Rev. Lett., vol. 77, pp. 3787–۳۷۹۰٫

[۹] Sarailou E, et al. “Grating based electro-optic switch with azo nonlinear optical polymers”, APL. (October 2006).

[۱۰] H. Kogelnik and T. P. Sosnowski, Bell Syst. Tech. J. 49, 1602 (1970).

[۱۱] S. M. Schultz, E. N. Glytsis, and T. K. Gaylord, Appl. Opt. 39, 1223 (2000).

[۱۲]  W. S. C. Chang, “Principles of Lasers and Optics,” Cambridge University Press (2002).

[۱۳] Kwon-Yeon Lee “  Holographic filter with cascaded volume Bragg gratings in photopolymer waveguide film” , OPTICS EXPRESS. (2010).

[۱۴] W.Driemeier “ Bragg-effect grating couplers integrated in multicomponent polymeric waveguides” , OPTICS LETTERS.(1990).

[۱۵] Genis Lifante, (2003). INTEGRATED PHOTONICS: FUNDAMENTALS. University of  Autonoma in Madrid spain, WILY Press.

[۱۶] J.-M. Lourtioz et al, (2005). Photonic crystals Towards Nanoscale Photonic Devices. University of paris-sud, Springer Press.

فصل اول:مقدمه

۱-۱- اهمیت مدارهای مجتمع نوری و اتصالات نوری

با پیشرفت روز افزون بشر و نیاز او به ارتباطات بیشتر گسترش صنعت مخابرات گزینه ای گریز ناپذیر به نظر  می رسد. محدودیت اصلی سیستم های مخابراتی کنونی که مبتنی بر شبکه های فیبر نوری هستند، محدودیت سرعت پردازش سیستم های الکترونیکی نسبت به قابلیت انتقال بسیار سریع داده ها با استفاده از شبکه های فیبر نوری است. این مشکل در طی دو دهه پیش محدودیت زیادی در سیستم ها به حساب نمی آمد که علت اصلی آن کم بودن نسبی تقاضای کاربران در برابر سرعت سیستم ها بود. با افزایش روز افزون کاربران اینترنتی و افزایش بسیار زیاد تقاضا برای پهنای باند وسیع تر در شبکه، مدارات الکترونیکی دیگرجواب گو نخواهند بود و عاملی برای محدود شدن سرعت بسیار بالای انتقال اطلاعات با استفاده از شبکه فیبر نوری هستند.

ساخت مدارات مجتمع نوری[۱] که توانائی پردازش سیگنالهای نوری را به صورت مستقیم(پردازش های تمام نوری)[۲] و بدون تبدیل به سیگنالهای الکترونیکی داشته باشند    می تواند به نحو چشمگیری باعث افزایش سرعت وبازدهی سیستم های مخابراتی گردد[۱و۲]. مسئله اساسی و مهم در طراحی مدارات مجتمع نوری توانائی ساخت ادوات نوری مانند لیزرها، فیلترهای نوری، موجبر های نوری[۳] به صورت مجتمع در سطح یک بستر نیمه هادی و یا یک فیلم پلیمری است. علاوه بر این کنترل مسیر حرکت نور در ساختارهائی با ابعاد بسیار کوچک مانند یک مدار مجتمع از مشکلات فشرده سازی ادوات نوری می باشد.

از دیگر چالش های پیش رو ساخت اتصالات نوری می باشد که یکی از پرکاربردترین ادوات نوری محسوب می شود . کاربرد های اصلی این وسیله نوری ورود و خروج نور به مجموعه ی مدارهای مجتمع نوری و کاربرد دیگر آن کوپلینگ نور بین موجبر های در درون مجموعه مدارهای مجتمع نوری می باشد.

۱-۲- معرفی توری های نوری و استفاده از آنها به عنوان کوپلر های نوری

یکی از ساختارهایی که خواص قابل توجه و مفیدی را در مدارهای نوری از خود نشان می دهند  ساختارهای با ضریب شکست متناوب هستند که تحت عنوان کلی فوتونیک    کریستال ها[۴]  در جاهای مختلف بیان می شوند . با مطرح شدن فوتونیک کریستالهاو بواسطه خواصی که این ساختار ها دارند، تلاش برای حل بسیاری از مسائل ذکر  شده با استفاده از فوتونیک کریستالها آغاز شد[۳و۴و۵].

این ساختارهای متناوب پس از مطرح شدن و گذراندن تحقیقات اولیه کاربردهای فراوانی پیدا کردند از جمله در ساخت فیبرهای نوری و فیلتر های نوری و درکاواک لیزرها بعنوان آینه و در ساختن اتصالات نوری …که پیاده سازی این قطعات قبل از آن به راحتی استفاده از فوتونیک کریستال ها نبود. یکی از راه های ساخت اتصالات نوری به خصوص استفاده از توری های نوری می باشد. توری نوری فوتونیک کریستالی است که ضریب شکست آن فقط در یک جهت دارای تناوب است. اتصالات نوری یا به زبان دیگر کوپلر های نوری که توسط توری های نوری ساخته میشوند بسیار متنوع میباشند.

۱-۳- معرفی اجمالی پلیمرها به عنوان یکی از مواد مورد استفاده در این ساختارها

azobenzene یک ترکیب شیمیائی متشکل از دو حلقه فنیل است که از طریق یک پیوند دوگانه N=N به هم متصل هستند[۶]. اصطلاح آزو برای دسته وسیعی از ملکولها به کار برده می شود که همگی آنها دارای هسته مشترک azobenzene هستند. از جمله مهمترین خواص ملکولهای azobenzene و مشتقات آن ایزومراسیون نوری[۵] است. این ملکولها دارای دو ایزومر متفاوت به نامهای trans و Cis هستند. در شکل (۱-۱) تصویر این دو ایزومر دیده می شود.

تفاوت مواد پلیمری حاوی این ملکولها مربوط به گروه های ملکولی است که از طریق حلقه های بنزنی به ساختار متصل می شوند و خواص ملکولی راتحت تاثیر خود قرار می دهند. از جمله مهمترین خواصی که تحت تاثیر قرار می گیرد طیف جذبی ملکول است که در ادامه در مورد آن توضیح داده خواهد شد. همانطوری که در شکل(۱-۱) دیده می شود عاملی که باعث تبدیل این دو ایزومر به هم می شود می تواند نور با طول موج مناسب و یا گرمای محیط باشد. ایزومر trans به خاطر شکل ملکولی که دارد از لحاظ ترمو دینامیکی پایدار تر ایزومر دیگر می باشد. برای تبدیل ایزومر پایدار trans به Cis یک سد انرژی معادل ۵۰۰KJ/mol که مانع از تبدیل آن به ایزومر دیگر می شود و بنابراین زمانی که ملکول در حالت آرامش باشد و تحت تابش نور متناسب با طیف جذبی قرار نداشته باشد، ملکول در حالت پایدار خود یعنی ایزومر trans قرار می گیرد. نمودار انرژی این دو ایزومر نسبت به هم در شکل (۱-۲) نشان داده شده است.

[۱] Optical integrated circuits

[۲] All-optical processing

[۳] Optical waveguides

[۴] Photonic crystals

[۵] photoisomerasion

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.