تحقیق مدلهای پراکندگی مواد رادیواکتیو

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مدلهای پراکندگی مواد رادیواکتیو دارای ۶۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول:مقدمه    ۷
۱-۳- اصول فیزیکی و تئوری پراکندگی    ۱۱
۱-۳-۱- فرآیند انتقال و مسیر حرکت    ۱۲
۱-۳-۲- پخش توسط گرداب های آشفتگی    ۱۲
۱-۳-۳- فرآیندهای تعدیل مانند فرسایش    ۱۳
۱-۴- مدل های پراکندگی جوی    ۱۴
۱-۵- سمیت پرتویی    ۱۵
۱-۶- تابش و اصطلاح دز    ۱۹
۱-۶-۱- دز جذبی    ۱۹
۱-۶-۲- دز معادل    ۲۰
۱-۶-۳- دز موثر    ۲۰
۱-۶-۴- دز معادل موثر جمعی    ۲۱
۱-۶-۵- دز معادل تجمعی    ۲۱
۱-۶-۶- ارتفاع گیرنده دز    ۲۱
۱-۷- راه های پرتوگیری    ۲۱
۱-۷-۱- دز ناشی از استنشاق    ۲۴
۱-۷-۲- دز ناشی از بلع    ۲۵
۱-۷-۳- مسیرهای پرتوگیری خارجی    ۲۷
۱-۷-۳-۱- پرتوگیری خارجی از توده پرتوزا    ۲۷
۱-۷-۳-۲- پرتوگیری خارجی از پرتوزایی ته نشست شده    ۲۸
۱-۸- ضرورت حفاظت در برابر تابش    ۳۱
۱-۸-۱- استانداردهای حفاظت در برابر اشعه    ۳۲
۱-۸-۲- کمیسیون بین المللی حفاظت پرتوشناختی (ICRP)    ۳۳
۱-۸-۳- سازمان بین المللی انرژی اتمی    ۳۴
۱-۸-۴- شورای ملی اندازه گیری ها و حفاظت در برابر تابش    ۳۴
۱-۸-۵- معیارهای اصلی ایمنی تابش    ۳۵
فصل دوم:مروری بر تحقیقات انجام شده    ۳۶
فصل سوم:تئوری انواع مدلهای پخش    ۴۰
۳-۱- تعریف پایداری    ۴۱
۳-۲- روشهای اندازهگیری آشفتگی    ۴۲
۳-۲-۱- اندازهگیری اویلرین    ۴۲
۳-۲-۲- اندازهگیری لاگرانژین     ۴۳
۳-۲-۳- نسبت زمان لاگرانژین به اویلرین (β)    ۴۴
۳-۳- مدلهای پراکندگی مواد    ۴۵
۳-۳-۱- مدل ستونی گوسی برای چشمههای پیوسته    ۴۵
۳-۳-۱-۱- شکل مدل گوسی    ۴۶
۳-۳-۱-۲- محاسبه مقدار پارامترهای پراکندگی y𝞼 و z𝞼    ۴۷
۳-۳-۱-۲-۱- روش پاسکال    ۴۷
۳-۳-۱-۲-۲- روش گرادیان دمای عمودی    ۴۷
۳-۳-۱-۲-۳-روش عدد ریچاردسون    ۴۸
۳-۳-۱-۳-تغییر سرعت باد با ارتفاع    ۴۸
۳-۳-۲- مدل آماری پخش برای چشمه های نقطهای پیوسته    ۴۸
۳-۳-۲-۱- محاسبه ضریب همبستگی در لایه های مرزی    ۴۹
۳-۳-۳- مدلهای مسیر ذرات مونت کارلو برای پخش    ۵۲
۳-۳-۴-پخش پف    ۵۳
۳-۳-۴-۱- محاسبه پارامتر پف    ۵۵
۳-۳-۴-۱-۱-رویکرد آماری    ۵۵
۳-۳-۴-۱-۲-رویکرد همانندی    ۵۶
۳-۳-۴-۲-کاربردها    ۵۹
۳-۳-۵- مدلهای همانندی پخش    ۶۰
۳-۳-۶-مدلهای پخش نواحی شهری    ۶۰
مراجع    ۶۱

منابع

[۱] Green, J., Research reactor Accident, Die Tageszeitung, 2002.

[۲]ANSTO “Research Reactor Reviwe” Working paper 3,p,3-2, 1993.

[۳] Gifford, F. A. Jr., An Outline of Theories of Diffusion in the  Lower  Layers  of the Atmosphere, 1968.

[۴] Paulson, C. A., The Mathematical Representation on Wind Speed and Temperature Profiles in the Unstable Atmospheric Surface Layer, J. Appl. Meteorol., 1970.

[۵] Cember, H., Introduction to Health Physics, Fourth Edition, 1983.

[۶] HOTSPOT Code Version 2.07.1 User’s Guide, National Atmospheric Release Advisory Center Lawrence Livermore National Laboratory Livermore, University of California, USA, 2010.

[۷] International Commission on Radiological Protection. ICRP Report of the task group on reference man. ICRP Publication 23 (Oxford: Pergamon Press) (1975).

[۸] Pecha, P., Kuca, P., Pechova, E., Sensitivity Study of Influence of Input Parameters Variations for Removal Process Calculations on Activity Depletion in the Radioactive Plume and Deposition on the Ground. 7th Int. Conf. On Harmonisation within Atmospheric Dispersion Modelling for Regulatory Purposes, 2001.

[۹] Fogh, C.L., Roed J., Kasper G.J., Radionuclide Resuspension and Mixed Deposition at Different Heights. Journal of Environmental Radioactivity 46, 67 75, 1998.

[۱۰] Batchelor, G. K., Application of the Similarity Theory of Turbulence to Atmospheric Diffusion, Q. J. R Meteorol. Soc., 1950.

[۱۱] Egan, B. A., Numerical Modeling of Advection and Diffusion of Urban Area Source Pollutants, 1972.

[۱۲] Roland R. Draxler, G.D. Hess, DESCRIPTION OF THE HYSPLIT_4 MODELING SYSTEM, NOAA Technical Memorandum ERL ARL-224, Air Resources Laboratory Silver Spring, Maryland, December 1997, Revised: 2004, January. 1391

[۱۳] Kobare, S.K., Kafka, P., Expert System for Emergency Alarms Analaysis During Accident Situations in Nuclear Reactor Relaibility Engineering & System Safety, 1992.

[۱۴] Johnston, R., Mol Research Reactor Accident.1965 Review of Criticality Accident, los Alamos National Lobratory, 2000

[۱۵] Calhoun, Yael, Environmental issues Air Quality, Chelsea House Publishers, New York, 2005.

[۱۶] Golder, d., Relations Among Stability Parameters in the Surface Layer, 1972.

[۱۷] Gifford, F. A. Jr., A Simultaneous Lagrangian-Eulerian Turbulence Experiment, 1955.

فصل اول:مقدمه

مواد پرتوزای طبیعی از بدو تشکیل کره زمین در آن وجود داشته است. ولی با توسعه فن­ آوری و بهره ­برداری انسان از آن، منابع پرتوزای ساخت دست بشر، در محیط زیست رو به افزایش گذاشته و مواد پرتوزای مصنوعی که در نتیجه­ ی فعالیت­های بشری در رشته­های گوناگون هسته ای   می باشد، به محیط زیست وارد شده، و به نحوی جزء آلاینده های غذایی، آشامیدنی و هوای تنفس موجودات زنده و به ویژه انسان محسوب می­گردند.

به منظور حفاظت رادیولوژیکی محیط زیست و به تبع آن حفاظت رادیولوژیکی موجودات زنده به ویژه انسان، شناسایی توام اکوسیستم (مناطق خاص زندگی که در آن گیاهان و جانواران محیط اطراف خود را تقسیم می­کنند) و منابع پرتوزا و نحوه عملکرد، جابجایی، توزیع و رفتار هسته های پرتوزا در اجزای اکوسیستم، ضروری است.

به طور کلی هدف از حفاظت رادیولوژیکی، پایش انسان و محیط زیست در برابر عملکرد مواد پرتوزای طبیعی و مصنوعی موجود در محیط می­باشد و منظور از تحقیقات در این زمینه،  پیش­بینی مسیرهای راه­یابی مواد پرتوزا به محیط زیست و تخمین میزان دز دریافتی توسط مردم در مناطق مختلف است تا بتوان میزان خطر ناشی از پرتوگیری­های داخلی و خارجی را تعیین کرد.

بنابراین مطالعات و بررسی مداوم، جهت تعیین عملکرد مواد پرتوزا در محیط زیست مورد نیاز می باشد، تا نتیجه مطلوب و اطلاعات مورد نظر حاصل شود. بدین ترتیب حفاظت رادیولوژیکی محیط زیست به عنوان یک ضرورت اجتناب­ناپذیر جهت تنظیم اکوسیستم و جلوگیری از پرتوگیری ناخواسته مطرح می باشد.

یکی از این منابع پرتوزایی ساخت بشر، راکتورهای هسته­ای هستند که در خلال کار عادی، کسر کوچکی از مواد پرتوزا را از طریق هوا به محیط زیست وارد می­کنند.

انرژی هسته ای در سال های اخیر به دلایل زیر تبدیل به یک منبع مهم انرژی شده است:

تقاضای رو به رشد برای توان الکتریکی

افزایش رقابت جهانی برای سوخت های فسیلی

نگرانی درباره تابش گازهای گلخانه ای و تاثیر آن روی گرمایش زمین

نیاز برای استقلال انرژی

بنابراین در عصر حاضر انرژی هسته‌ای لازمه پیشرفت و خودکفایی هر کشوری است و در این بین ایران نیز از این قائده مستثنی نیست. از این­رو، گسترش علوم و فنون هسته‌ای و بومی­سازی این فناوری، از اولویت‌های نظام جمهوری اسلامی می‌باشد. با توجه به نیاز کشور به تولید رادیوایزوتوپ‌ها و رادیوداروها جهت درمان بیماران و همچنین تولید برق، ساخت راکتورهای تحقیقاتی و نیروگاه‌های هسته‌ای در کنار راکتورهای موجود، ضروری به نظر می‌رسد. بدین منظور و در راستای سندهای چشم انداز توسعه کشور، ساخت راکتورهای هسته‌ای تا توان۲۰۰۰ مگا وات در دستور کار قرار گرفته است.

اگرچه یک نیروگاه هسته ای، یک منبع خوب انرژی است و عمدتا تهدیدی برای محیط زیست به شمار نمی آید، ولی چنان­چه حادثه ای مهم برای راکتور رخ دهد، می­تواند منجر به یک فاجعه بشری شود. بنابراین خطر آزادسازی تصادفی مواد رادیواکتیو به محیط زیست می­تواند پیامد مهم استفاده از نیروگاه‌های هسته ای باشد.

به هر حال راکتور‌های هسته ای، ذرات رادیواکتیو مایع و گازی ساطع می­کنند و از آن جائی­که اثرات تابش­ها به طور خاص یک نگرانی مهم برای مردم و کشور است، ایمنی هسته­ای و محافظت انسان و طبیعت در برابر اشعه یونیزان موضوع مهمی است. البته قابل ذکر است که راکتورهای هسته­ای به گونه­ ای کاملا دقیق طراحی، ساخت و مانیتور می­ شوند که تا حد امکان از آزادسازی مواد رادیواکتیو جلوگیری شود.

۱-۳- اصول فیزیکی و تئوری پراکندگی

 اتمسفر مهم ترین راه انتقال رادیونوکلوئیدهای آزاد شده از یک حادثه هسته­ای درفراز مسافت ها است. در سند فنی شماره ۳۷۹ آژانس بین­المللی انرژی اتمی، پدیده پخش اتمسفریک، مدل پخش اتمسفریک و ویژگی­های اتمسفر که پخش را تحت تاثیر قرار می­دهد، توضیح داده شده است. در این سند اشاره شده است که پخش اتمسفریک به انتقال آلاینده[۱] به وسیله بادها و پخش همزمان به وسیله آشفتگی اتمسفریک بستگی دارد ]۳[. یک مدل پخش اتمسفریک یک رابطه ریاضی بین مقدار یا نرخ آزادسازی آلاینده و توزیع غلظت در اتمسفر می­باشد. فرآیندهایی که در پخش نقش دارند، می­توانند به دسته های زیر تقسیم شوند:

الف- فرآیند انتقال ومسیر حرکت (پهن­رفت[۲]، به معنای حرکت افقی توده ای از هوا در اثر تغییر درجه حرارت)

ب- پخش توسط گرداب های آشفتگی[۳]

ج- فرآیندهای تعدیل مانند فرسایش ]۳[

۱-۳-۱- فرآیند انتقال و مسیر حرکت

بیشتر مدل­ها، چشمه را به عنوان یک چشمه نقطه­ای در نظر می­گیرند که مستقل از انرژی آزادسازی و شرایط محیط می­ باشد. ولی به هر حال اندازه چشمه­های واقعی محدود است و نیروی شناوری و اندازه حرکت دارند. با افزایش دمای محیط، آشفتگی ایجاد شده و این باعث می­شود که پولوم[۴] هم­زمان با پخش، به بالاتر از نقطه آزادسازی برود. این اثرات در ناحیه نزدیک­تر به چشمه مهم است. برای مسافت­های طولانی­تر، فرض چشمه­ی نقطه­ای ایده آل، برای آزادسازی رادیونوکلوئید ها مناسب­تر است.

پف[۵] عبارتی است که در مدل­هایی که حرکت اجرام هوایی را دنبال می­کنند، استفاده می­شود. یک پف از گاز خنثی (که آلودگی نامیده می­شود) وقتی به اتمسفر آزاد می­شود، با باد حرکت می­کند و به تدریج به دلیل وجود گرداب­های آشفتگی، به یک ابر گسترده تبدیل می­گردد. انتشارات پیوسته باعث تولید مجموعه­ای از پف­های پی در پی می­گردد که مسیر حرکت آن ها با میدان باد و با زمان متغیر است.

انتقال یک آلودگی ساکن به دور کره زمین، به میدان باد و عرض جغرافیایی وابسته است. در عرض­های میانی، این گردش سه هفته به طول می­انجامد. آلودگی­های غیر ساکن به طور پیوسته در مدت پخش، در معرض فرآیند فرسایش قرار می­گیرند و ممکن است هرگز به مسافت های طولانی گسترده نشوند ]۳[.

۱-۳-۲- پخش توسط گرداب های آشفتگی

سرعت و جهت باد به طور پیوسته با زمان در هر سه بعد تغییر می­کند. ثبت جهت باد در یک دوره طولانی، یک در هم آمیزی نوسانات سریع را نشان می­دهد. این نواسانات پیوسته، توربولانس نامیده می­شود و یک ویژگی اساسی حرکت اتمسفر است که موجب تولید گرداب های چرخشی می­شود.

بخشی از گرداب های چرخشی که در فرآیند پخش شرکت می­کند، به اندازه توده مواد پراکنده شده، بستگی دارد. گرداب های چرخشی که بسیار کوچک­تر از توده ها یا اندازه پولوم می­باشند، باعث یک دوباره پخش­شدگی کوچک گرداب­ ها درون پولوم می­شوند و وقتی گرداب ­ها بسیار بزرگ­ تر از پولوم یا توده باشند، باعث می­ شود که بدون تغییری در توزیع غلظت درون پولوم، به طور فیزیکی شیفت پیدا کند.

۱ effluent

 ۲advection

 ۳turbulent eddies

 ۴plume

 ۱puff

 ۱Chalk River

۲ Idaho Falla

۳ Three Mile Island

 ۴Radiation risk

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق راکتورهای هسته ای و مسیرهای انتشار پسماندهای رادیواکتیو و رفتار عناصر رادیواکتیو در محیط زیست
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.