تحقیق مدل ارزشگذاری بر اساس دارایی ها و مدلهای ارزشگذاری جریانات نقدی تنزیلی و مدل در آمد باقی مانده تنزیل شده

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مدل ارزشگذاری بر اساس دارایی ها و مدلهای ارزشگذاری جریانات نقدی تنزیلی و مدل در آمد باقی مانده تنزیل شده دارای ۶۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۲-۱- ادبیات موضوع    ۵
مقدمه    ۶
۲-۱- ۱- مدل ارزشگذاری بر اساس دارایی ها    ۱۰
۲-۱-۱-۱- ارزش اسمی سهام    ۱۱
۲-۱-۱-۲- ارزش دفتری    ۱۲
۲-۱-۱-۳- ارزش سهام بر مبنای خالص ارزش دارایی ها    ۱۲
۲-۱-۱-۴- ارزش تصفیه ای سهام    ۱۳
۲-۱-۱-۵- ارزش جایگزینی    ۱۴
۲- ۱-۲- مدلهای ارزشگذاری جریانات نقدی تنزیلی    ۱۴
۲-۱-۲-۱- مدل جریان های  نقدی آزاد    ۱۶
۲-۱-۲-۲- مدل تنزیل سودهای تقسیمی    ۲۳
۲-۱-۲-۳- روش ارزشگذاری بر اساس درآمدها    ۳۰
۲-۱-۳- مدل در آمد باقی مانده تنزیل شده    ۳۲
۲-۱-۳-۱- روش ارزش افزوده نقدی    ۳۴
۲-۱-۳-۲-روش سود اقتصادی    ۳۵
۲-۱-۳-۳- روش ارزش افزوده اقتصادی    ۳۶
۲-۱-۴- مدلهای مبتنی بر معیارهای مقایسه ای    ۳۷
۲-۱-۴-۱- نسبت P/E    ۳۸
۲-۱-۴-۲- نسبت قیمت به جریان نقدی (P/CF)    ۳۸
۲-۱-۴-۳- نسبت قیمت به فروش   و نسبت قیمت به ارزش دفتری      ۴۰
الف) مروری بر تحقیقات انجام شده در ایران    ۴۳
ب) مروری بر تحقیقات انجام شده در خارج از کشور    ۵۱
منابع    ۵۸

 منابع

– محمدی، ناهید، (۱۳۸۷)، رابطه اطلاعات ترازنامه ای و بازده آتی سهام، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی

– مشایخی، بیتا، (۱۳۸۳)، بررسی تحلیلی محتوای افزاینده اطلاعاتی ارزش افزوده اقتصادی و ارزش افزوده نقدی در مقابل سود حسابداری و وجوه نقد حاصل از عملیات: طراحی مدل پیش بینی بازده سهام، پایان نامه دکترا، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

– راعی ، رضا ، تلنگی ، احمد ، ( ۱۳۸۳)، مدیریت سرمایه گذاری پیشرفته ، تهران، انتشارات سمت

– شرکت تامین سرمایه امین، ( ۱۳۸۷)،  ارزشگذاری سهام، مفاهیم و مدل های کاربردی، تهران، انتشارات سازمان فرهنگی فرا

– شریعت پناهی ، سید مجید،(۱۳۷۶)،  مدیریت مالی ۲ ، تهران،  انتشارات جهان نو

–  رمضان، فرهاد، (۱۳۸۸، ۴ مرداد)، روش‌های ارزشیابی سهام ، دنیای اقتصاد ، شماره روزنامه: ۱۸۵۳

– نظری مرند، حسن، (۱۳۸۴)، ارتباط ارزش افزوده بازار با ارزش افزوده اقتصادی و سود حسابداری ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی
– مهتدی، اعظم، (۱۳۸۴)، ارزیابی تجربی ارتباط متغیرهای حسابداری با قیمت سهام در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا

– بختیاری، محمود، (۱۳۸۲) ، بررسی و مقایسه تاثیر سود هر سهم، سود تقسیمی هر سهم و نرخ رشد سود شرکت بر قیمت سهام در بورس اوراق بهادار تهران ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق(ع)

Swartz, GE , Swartz, N-P and Firer, S (2006)” An empirical examination of the value relevance of intellectual capital using the Ohlson (1995) valuation model” Meditari  Accounting Research Vol. 14 No. 2  ۲۰۰۶ : ۶۷-۸۱

Dimitrios I. Maditinos,and Željko Šević, and Nikolaos G. Theriou, ) 2005( “Performance measures: Traditional accounting measures versus modern value-based measures. The case of earnings and EVA® in the Athens Stock Exchange (ASE)” , ۳rd International Conference on Accounting and Finance in Transition (ICAFT), Greenwich, London – organised by the University of Greenwich, Business School

EASTERBROOK, F.H., (1983) “Two agency-cost explanations of dividends”.

FAIRFILD, P .M. (1994) “ P/E, P/B and the Present of Future Dividends”, Financial Analysts Journal, 23-31

مقدمه

تحولات شتابان در عرصه اقتصادی به ویژه تسریع در روند خصوصی سازی در کشور و لزوم اختصاص بهینه منابع به سوی فعالیت های اقتصادی ارزش آفرین، تحول و بهبود بازار سرمایه را اجتناب ناپذیر کرده است. لازمه چنین تحولی که در دراز مدت پویایی، رشد و توسعه اقتصادی را در پی خواهد داشت، تخصیص بهینه منابع با بهره گیری از روش های علمی و استفاده موثر از سرمایه های ملی است.

در این راستا، یکی از اهداف اصلی بازار سرمایه، کمک به جمع آوری سرمایه و هدایت آن به بخش های سازنده است. در واقع فعالیت درست و علمی ارکان تشکیل دهنده  بازار سرمایه می تواند راه ورود سرمایه های سرگردان و یا فعال در بازارهای غیر تولیدی را به مسیر درست و فعالیت های سازنده هموار سازد و توسعه و شکوفایی اقتصادی را به ارمغان آورد. نخستین گام در این مسیر پیاده سازی اصول علمی ارزشگذاری سهام است.

مفهوم ارزش، مفهوم ساده ای که افراد مختلف تصور می کنند نیست. ارزش هر دارایی به عوامل مختلفی مانند فردی که ارزشگذاری برای او صورت می گیرد، نوع ارزشی که باید اندازه گیری شود، زمانی که برآورد ارزش صورت می گیرد و هدف ارزشگذاری بستگی دارد. واژه ارزش در مورد کالاها و خدمات به دو معنای متفاوت به کار رفته است که یکی از آن ها را می توان ارزش استفاده یا ارزش کیفی و دیگری را ارزش مبادله یا ارزش کمی نامید. ارزش یا ارزش های کیفی هر چیز که به صورت کالا و خدمات عرضه می شود، همان خاصیت یا خاصیت هایی است که موجبات ارضای نیاز یا خواهش مصرف کننده را فراهم می آورد. بررسی و کشف ارزشهای کیفی اشیاء گوناگون طبیعی و پدید آوردن ارزش های کیفی جدید، موضوع فنون، صنایع، هنرها و علوم گوناگون در سیر تمدن بشر است. شرط لازم برای کالا یا خدمت بودن، داشتن ارزش کیفی یا ارزش استفاده است. اشیائی که در ارضای هیچ یک از نیازها یا خواهش های مردم به کار نیایند، قابل مبادله در بازار به ازای سایر اشیای مفید یا به ازای پول که نماینده همگانی فرآورده هاست، نخواهد بود. ولی عکس این قضیه درست نیست. هر چیز ارزشمند به لحاظ کیفی لزوماً کالا و قابل مبادله نیست. شرط لازم برای اینکه کالا یا خدمتی ارزش مبادله داشته باشد، داشتن ارزش استفاده است. (Damodaran, 2002)

از سوی دیگر ارزش مبادله ای دارایی به انتظارات آتی در مورد منفعت حاصل از آن دارایی بستگی دارد. در مورد دارایی های مالی نیز ارزش، به درآمد هایی( پرداخت ها) که انتظار می رود آن دارایی در آینده کسب کند بستگی دارد.

بنابراین می توان گفت: “ارزشگذاری، فرآیند پیش بینی ارزش فعلی پرداخت ها به سهامداران و تبدیل این پیش بینی به یک عدد که برابر با ارزش ذاتی شرکت است می باشد”

Mylonakis, 2007) (Vardavaki &

در حقیقت پایه و اساس ارزشگذاری سهام، محاسبه ارزش فعلی پرداخت های (سودها) آتی می باشند که با نرخ مناسبی تنزیل شده باشند (Subramanam & Halsey, 2005).

این فرآیند می تواند برای هر دارایی که طیفی از جریانات نقدی را ایجاد می کند، مانند برگه سهم، ورقه قرضه و… به کار برده شود. جهت تعیین ارزش یک دارایی، سرمایه گذار باید ورودی های کلیدی خاصی را شامل مقدار جریانات نقدی آتی، زمانبندی این جریانات نقدی و نرخ بازده مورد انتظار را تعیین کند.

در مورد سهام عادی، ارزشگذاری، تعیین این است که با وجود بازده های تخمینی سهامداران(سودهای تقسیمی آتی و رفتار قیمتی سهم) و نیز میزان ریسک بالقوه ای که سهم در معرض آن قرار دارد، سهم چقدر باید ارزش داشته باشد. (Gitman & Joehnk. 2005) جهت رسیدن به ارزش ذاتی سهم انواع مختلفی از مدل های ارزشگذاری بکار برده می شود که هر یک کاربردها و مفروضات خود را دارد، در این بخش به بررسی مدل های رایج در ارزشگذاری می پردازیم.

۲-۱- ادبیات موضوع

مقدمه

ارزش مفهومی نسبی است و شرکت های مختلف با توجه به با فعالیت خاص خود، با روش های مختلف مورد بررسی قرار گرفته و ارزشگذاری می گردند. به همین جهت روش های مختلف ارزشگذاری در حال توسعه است و محققین پیوسته جهت ابداع و ارائه روش های کاملتر و دقیق تر تلاش می کنند. آنچه در تمامی روش ها با عبارات مختلف و با تکنیک های مختلف مورد بررسی قرار می گیرد؛ بازده ایست که در نهایت نصیب سهامداران که صاحبان اصلی سرمایه شرکت می باشند، می شود. اما متغیرهایی که این بازده را در این روش ها مورد محاسبه قرار می دهند، متفاوت است. چندین مدل ارزشگذاری تئوریک مهم، بسته به متغیرهای گوناگونی که برای بیان بازده آتی سهم به کار می روند، وجود دارد که می توانند برای ارزشگذاری سهام مورد استفاده قرار گیرند. به عبارتی”ارزشگذاری، عبارتست از تخمین ارزش یک دارایی بر اساس متغیرهایی که گویای بازده آتی دارایی می باشند و یا بر اساس مقایسه آن دارایی با دارایی های مشابه”(بخشایی، راعی ۱۳۸۷). هر یک از مدل های ارزشگذاری دارای مفروضات و ورودی های خاص خود می باشند که بسته به شرایط و ویژگی های خاص شرکت ها می توانند مورد استفاده قرار گیرند. اما مسئله اصلی، انتخاب مدل صحیح جهت ارزشگذاری و فهم چگونگی استفاده از آن مدل می باشد که با شرایط خاص شرکت منطبق باشد. بنابراین ارزشگذاری را می توان فرآیندی دانست که قدم اول در آن شناخت شرکت برای شناسایی مدل مناسب برای رسیدن به ارزش واقعی آن می باشد. به عبارت دیگر:

ارزشگذاری فرآیندی شامل شناخت شرکت، پیش بینی عملکرد آتی شرکت و انتخاب مدل ارزشگذاری مناسب است” (بخشایی، راعی ۱۳۸۷) .

شناخت شرکت: این مورد شامل ارزیابی صنعت، موقعیت رقابتی شرکت در صنعت و استراتژی شرکت است. تحلیلگر مالی از این اطلاعات به همراه گزارش های مالی شرکت، برای پیش بینی عملکرد آتی شرکت استفاده می کند.

پیش بینی عملکرد آتی شرکت: فروش، سود و موقعیت مالی آتی شرکت؛ متغیرهای ورودی مدل ارزشگذاری می باشند.

انتخاب مدل ارزشگذاری مناسب

محاسبه ارزش شرکت

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.