پیشینه تحقیق مدل سازی دینامیکی یک ماهواره دارای ۴۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
فصل اول مقدمه ۴
۱- مقدمه ۴
۱-۱- تاریخچه موضوع ۶
فصل دوم مدل سازی دینامیکی ۱۳
۲- مدلسازی دینامیکی ۱۳
۲-۱- مدلسازی سیستمهای چند جسمی با اجزاء صلب- انعطافپذیر ۱۷
۲-۱-۱- دیدگاه انباشتگی ۱۷
۲-۱-۲- مدلسازی تعاملی صلب- انعطافپذیر ۱۹
۲-۲- معادلات لاگرانژ در حالت شبهمختصات ۲۴
۲-۲-۱- انگیزه روش شبه مختصات: ۲۴
۲-۳- مدلسازی دینامیکی ماهواره با صفحات انعطافپذیر ۲۷
۲-۳-۱- مدل تحلیلی ۲۷
۲-۳-۲- مدل در نرمافزار ADAMAS ۴۲
۳- فهرست مراجع ۴۷
[۱] P. Guan and X.J. Liu, “Adaptive fuzzy sliding mode control for flexible satellite”, Elsevier Engineering Applications of Artifical Inteligence, No 18, pp 451-459, 2005.
[۲] P. Guan and X.J. Liu, “Fuzzy sliding mode control for flexible satellite”, ۴۴IEE Conference on Decision and Control”, and the Eropean Control Conference 2005 seville, Spain, pp. 1970-1975, December 2005.
[۳] B.N. Angrawal, R.S. Mcclelland, G. Song, “Attitude control of flexible spacecraft using Pulse-Width Pulse-Frequency modulated thrusters”, Space Technol, Vol, 17, No. 1, pp, 15-34, 1997.
]۴[ اصغر ابراهیمی، سید علی اکبر موسویان و مهران میرشمس، “کنترل بهینه نزدیک حداقل زمان ماهواره دارای اجزای انعطافپذیر در مانور چرخشی” مجله استقلال، سال ۲۴، شماره ۲، اسفند ۱۳۸۴٫
]۵[ اصغر ابراهیمی، سید علی اکبر موسویان و مهران میرشمس، “کنترل بهینه نزدیک حداقل زمان ماهواره دارای اجزای انعطافپذیر در مانور زاویهای Pitch” پنجمین کنفرانس سراسری و دومین کنفرانس بینالمللی انجمن هوافضای ایران، صفحه ۹-۱۷،بهمن ۱۳۸۲٫
[۶] E. Garcia, J. Inman, “Modeling of the slewing control of a flexible structure”, Journal of Guidance and Control, Vol. 14,No. 4, 1991.
[۷] Y.Lin, G. Lin, “General attitude maneuverin of spacecraft with flexible structure”, Journal of Guidance and Control, Vol. 18, No. 2, March-April 1995.
[۸] H. Bang, C.K. Ha, J.H. Kim, “Flexible spacecraft attitude maneuver by application of sliding mode control”, Acta Astronautica, 2005.
[۹]H. Qinglei, M. Guangfu, “Variable structure control and active vibration suppression of flexible spacecraft during attitude maneuver”, Aerospace Science and Technology, Vol. 9, pp 307-317, 2005.
[۱۰] A. lyer, N. Sigh, “Sliding mode control of flexible spacecreft under disturbance torque”, Processing of the 27th Conference on Decision and Control, Astin, Texas, December 1998.
[۱۱] A. Skullestad, M. Gilbert, “Hinfinity control of a gravity gradiant stabilized satellite”, Control Engineering Practice, Vol. 8, pp 975-983, 2000.
[۱۲] S.L. Ballois, G. Duc, “Hinfinity control of earth observation satellite”, Journal of Guidance, Control and Dynamic, Vol.19, No. 3, May-June 1996.
[۱۳] B. Bouulet, A. Francis, C. Hughes and T. hong, Uncertainty modeling and experiments in hinfinity control of large flexible space structure, IEEE Transactions on Control System Technology, Vol. 5, No. 5, September 1997.
[۱۴] H. Fujii, T. Ohtsuka, S. Udou, “Mission function control for a slew maneuver experiment”, Journal of Guidance and Control, Vol. 14, No. 5, 1991.
[۱۵] D. Martin, E. Bryson, “Attitude control of a flexible spacecraft”, Journal of Guidance and Control, Vol. 3, No. 1, Jan-Feb, 1980.
[۱۶] J. Breakwell, “Optimal feedback slewing of flexible spacecraft”, Journal of Guidance and Control, Vol. 4, No. 5, 1981.
[۱۷] G. Singh, P.T. Kabamba, N.H. Mcclamroch, “Planar, timal-optimal, rest-to-rest slewing maneuvers of flexible spacecraft”, Journal of Guidance and Control, Vol. 12, No. 1, Jan-Feb, 1989.
صفحات خورشیدی در ماهوارهها به طور گستردهای در انجام جذب انرژی خورشید مورد استفاده قرار میگیرند. از این انرژی برای ایجاد انرژی لازم برای در مدار باقی ماندن ماهواره ها استفاده میشود. این انرژی به ماهواره سرعت لازمه مورد نیاز برای در مدار باقی ماندن را میدهد. ماهوارهها تا زمانی که انرژی لازم برای داشتن سرعت لازمه در حرکت بر روی مدار را داشته باشند میتوانند در مدار مورد نظر خود حرکت کنند. به محض این که این انرژی به پایان برسد، ماهواره از مدار خارج شده و در حرکتی مارپیچی شکل به داخل جو زمین آمده و سقوط میکنند. طراحی این صفحات خورشیدی کاری دقیق و با تکنولوژی بالا محسوب میشود. اغلب صفحات خورشیدی موجود به طریقی طراحی و ساخته میشوند که سختی لازم را دارا باشند تا قسمت اصلی ماهواره بتواند با حداقل ارتعاشات به موقعیت نهایی مطلوب خود برسد. البته این سختی نباید با استفاده از طراحیهای سنگین و حجیم بهدست آید. چرا که، وجود صفحات خورشیدی صلب سنگین، باعث افزایش وزن کلی ماهواره خواهد شد. از طرف دیگر، وجود اجزا انعطافپذیر بر روی ماهوارهها مانند صفحات خورشیدی، بازوهای بلند یک ربات فضایی و یا میله آنتن مخابراتی یک ماهواره، منجر به در نظر گرفتن تمهیداتی برای مقابله با اثرات انعطافپذیری میگردد. به عنوان مثال اگر دوربین تعبیه شده بر روی بدنه ماهواره قصد گرفتن عکس از زمین را داشته باشد، ارتعاشاتی که از صفحات خورشیدی بر روی بدنه ماهواره تاثیر میگذارند، مانع از گرفتن عکسی با کیفیت بالا از سطح زمین خواهند شد. سیستمهای چندجسمی شامل اجزا صلب و انعطافپذیر، از نظر دینامیکی شامل اجزاء پیوستهای هستند که از معادلات دیفرانسیل معمولی و جزئی جفت شده و غیرخطی تبعیت میکنند. حل تحلیلی چنین سیستمهایی تقریباً امکانپذیر نمیباشد. مشکل اصلی این سیستمها، مسئله ارتعاش عضوهای انعطافپذیر به دلیل سختی کم آنها میباشد. روشهای متفاوتی برای مدلسازی سیستمهای دینامیکی انعطافپذیر ارائه شده است. مدلهای ریاضی چنین سیستمهایی عموماً از قضایای انرژی استخراج میشوند. برای یک جسم صلب ساده، انرژی جنبشی براساس سرعتهای خطی و دورانی و همچنین انرژی پتانسیل براساس موقعیت مراکز جرم در میدان جاذبه بیان میشود. در دینامیک اجسام چند جسمی، یک دستگاه اینرسی به عنوان دستگاه مرجع کلی برای تشریح حرکت یک سیستم چندجسمی به کار میرود. همچنین یک دستگاه واسطه که به هر یک از اجزاء انعطافپذیر متصل است که جابهجاییها و چرخش نسبی جسم را تعقیب میکند. حرکت نسبت به این دستگاه واسطه نوعاً فقط به دلیل تغییر شکل جسم میباشد. این انتخاب محاسبات نیروهای داخلی را ساده میسازد، چرا که اندازه تنشها و کرنشها تحت حرکت جسم صلب تغییر نمیکنند. همانند تانسور تنش کوشی و تانسور کرنش کوچک که میتواند برای محاسبه نیروها نسبت به دستگاه واسطه مورد استفاده قرار بگیرد. این تانسورها منجر به یک نیروی خطی در این جابجایی نسبی میشوند. نوع عمده از دستگاه واسطه که مورد استفاده قرار میگیرند دستگاه شناور خوانده میشوند. دستگاه شناور، حرکت جسم اصلی از ذره یا مولفه انعطافپذیر داخلی را تعقیب میکند. یکی دیگر از روشهای مدلسازی دینامیکی اجسام چندجسمی شامل اجزاء صلب و انعطافپذیر استفاده از ویژگیهای نرمافزارهای ANSYS و ADAMS به طور همزمان است. نرمافزار ANSYS با استفاده از روش المان محدود قادر به انجام آنالیز ارتعاشی و نرمافزار ADAMS توانایی حل معادلات دینامیکی صلب و انعطافپذیر را در یک محیط داراست. با ترکیب این دو نرمافزار قادر خواهیم بود با دقت بالایی مختصات تعمیمیافته مورد نظر را بهدست آوریم. در بخش کنترل چنین سیستمهایی با چالشهای بسیاری مواجه هستیم به این ترتیب که در اثر خیز الاستیک اجزای انعطافپذیر، سنسورهای اندازهگیری دستگاه ناوبری مقادیر خطاداری را نشان میدهند که حلقه کنترلی در مواجهه با این اثرات دچار عملکرد نامطلوب میگردد. برای جلوگیری از این مشکل یکی از بهترین استراتژیها حذف نوسانات از روی اندازهگیریها با استفاده از فیلترهای باریک و سیستمهای تطبیقی میباشد. به این ترتیب میتوانیم با استفاده از کنترلرهایی ساده، سیستمهای دینامیکی پیچیده را به راحتی کنترل کنیم. نبود سنسور بر روی اجزاء انعطافپذیر دیگر چالش پیش روی است. برای حل این مسئله میتوانیم از اثرات ارتعاشی که اجزاء انعطافپذیر بر روی اجزاء صلب میگذارند استفاده کنیم.
در این مقاله به مدلسازی دینامیکی یک ماهواره که شامل یک بدنه صلب مرکزی و دو صفحه انعطافپذیر میپردازیم. مدلسازی دینامیکی ابتدا با استفاده از روش لاگرانژ در حالت شبهمختصات و سپس با استفاده از دو نرمافزارهای ANSYS و ADAMS انجام گرفته است. در بخش کنترلی نیز از یک سیستم تطبیقی مدل مرجع و فیلتر باریک برای حذف ارتعاشات بر روی سرعت زاویهای بدنه صلب ماهواره استفاده شده است. در نهایت نتایج شبیهسازی این کنترلر آورده شده و مزیتهای آن مورد بررسی قرار گرفته است.
آقای لی و همکاران در ]۱[ و ]۲[ کنترل وضعیت یک ماهواره انعطافپذیر که دارای پنلهای خورشیدی میباشد را توسط کنترل تطبیقی مود لغزشی بررسی کردهاند. در روش پیشنهادی عملکرد سیستم بهبود یافته و باعث کاهش گشتاور کنترلی اعمالی به ماهواره شده است ولی معادلات حاصله به شدت پیچیده است.
آقای سونگ و همکاران ]۳[ کنترل وضعیت یک ماهواره انعطافپذیر را انجام دادهاند. در این پژوهش یک تراستر به روش مدولاتور فرکانس پالس پنای پالسی شبیهسازی شده و از کنترل bang-bang استفاده شده است.
آقایان ابراهیمی و همکارانش در ]۴[ و ]۵[ طراحی کنترلکننده بهینه حداقل زمان برای ماهوارههای انعطافپذیر در مانور چرخشی مورد مطالعه قرار دادهاند. در این پژوهش پنلهای خورشیدی به عنوان اجزای انعطافپذیر در نظر گرفته شده است. پنلها به صورت تیر یک سر در گیر مدل شدند. در طراحی کنترلر، مود صلب در نظر گرفته شده ولی اثرات ورودی کنترلی بر روی مدل انعطافی سیستم مورد مطالعه قرار گرفته است.
در مرجع ]۶[ مسئله مدلسازی یک تیر الاستیک در حال چرخش که یک طرف آن مفصل و طرف دیگر آن آزاد است، بیان شده است. همچنین در این مقاله عملگر ماهواره به صورت یک موتور الکتریکی DC مدل شده است.
در مرجع ]۷[ مانور وضعیت سه محوره ماهواره الاستیک مورد بررسی قرار گرفته است. سیستم کنترلی دارای سه بخش میباشد:
۱-تعین مسیر کنترلی مرجع ، این مسیر با فرض صلب بودن ماهواره محاسبه میشود. این مسیر با مینیمم کردن مقدار انرژی مورد نیاز محاسبه شده است.
۲-حذف جابجایی ضمیمه الاستیک که بهخاطر حرکت وضعی ایجاد شده است.
۳-سیستم هدایت به وضعیت مطلوب نهایی.
در مرجع ]۸[ مانور سه محوره الاستیک با استفاده از تئوری کنترل مدلغزشی انجام شده است. سطح لغزش به صورت زیر انتخاب شده است:
بردار سرعت زاویهای، خطای کواترنیون و کشتاور عکسالعمل داخلی است. این گشتاور بیانگر ممان وارده بر ماهواره به خاطر ارتعاشات ضمیمه الاستیک است.
در مرجع ]۹[ از ترکیب روش مدلغزشی و کنترل فعال ارتعاشات به منظور مانور تک محوره ماهواره الاستیک استفاده شده است. در این مقاله از پیزوالکتریک به عنوان عملگر کنترل ارتعاشات استفاده شده است و معادلات حرکت وضعی ماهواره با پیزوالکتریک استخراج شده است. سطح لغزش به صورت زیر طراحی شده است:
خطای زوایای اویلر است. برای کنترل ارتعاشات از روش Positive Position Feedback استفاده شده است.
در مرجع ]۱۰[ از روش مدلغزشی به منظور مانور وضعیت استفاده شده است. سطح لغزش به صورت زیر انتخاب شده است:
به منظور حذف ارتعاشات از یک عملگر که در انتهای ضمیمه لاستیک قرار دارد و نیروی متمرکز به انتهای ضمیمه اعمال میکند، استفاده شده است.
در مرجع ]۱۱[ کنترل وضعیت یک ماهواره پایدار گرادیان جاذبه با استفاده از روش بیان شده است. در این مقاله بوم گرادیان جاذبه با تیر اویلر-برنولی یک سر درگیر-یک سر آزاد مدل شده است. طراحی کنترلر ممان وارده بر ماهواره ناشی از ارتعاشات به صورت اغتشاش ورودی به ماهواره در نظر گرفته شده است. کنترلر با استفاده از Mixes Seinsitivity به صورت زیر طراحی شده است:
اغتشاش ورودی به سیستم، خطا، تابع حساسیت، تابع مکمل حساسیت و است.
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر