تحقیق مدل های کامپیوتری رشد گیاه و مدل AquaCrop و معرفی آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مدل های کامپیوتری رشد گیاه و مدل AquaCrop و معرفی آن دارای ۳۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱- مقدمه    ۴
۲-۱- مدل های کامپیوتری رشد گیاه    ۵
۲-۲- مدل AquaCrop    ۶
۳-۱- معرفی مدل AquaCrop    ۱۵
۳-۱-۱- مبنای کار    ۱۵
۳-۱-۲- موتور رشد و فلوچارت مدل AquaCrop    ۱۵
۳-۱-۳- زنجیره خاک-گیاه-اتمسفر    ۱۸
۳-۱-۳-۱- اتمسفر    ۱۸
۳-۱-۳-۲- گیاه    ۱۸
۳-۱-۳-۳- خاک    ۲۱
۳-۱-۳-۴- مدیریت زراعی    ۲۱
۳-۱-۳-۵- مدیریت آبیاری    ۲۲
۳-۱-۴- پارامترهای گیاهی    ۲۲
۳-۱-۴-۱- رشد و توسعه (Development)    ۲۳
۳-۱-۴-۲- تبخیر-تعرّق( Evapotranspiration)    ۲۴
۳-۱-۴-۳- تولید (Production)    ۲۵
۳-۱-۴-۴- تنش آبی (Water stress)    ۲۵
۳-۱-۴-۵- تنش کودی (Fertility stress)    ۲۷
۳-۱-۴-۶- تنش دمایی (Temperature stress)    ۲۷
۳-۱-۴-۷- تنظیم برنامه(Program setting)    ۲۸
۳-۱-۵- فایلهای خروجی    ۲۹
منابع مورد استفاده    ۳۰

منابع

 Raes, D., Steduto, P., C.Hsiao, T., and Fereres, E. (2009). “AquaCrop – The FAO crop model to simulate yield response to water”, Reference Manual, [Online] .

Zand-Parsa, Sh., Sepaskhah, A.R.(2001). “Optimal applied water and nitrogen for corn”, Agricultural Water Management. 52:73-85.

Zand-Parsa, Sh. (2001). “A Simulation Model For Prediction of Water and Nitrogen Effects on Corn Yield”, PhD Thesis, Irrig. Dep., Shiraz University.

Zand-Parsa, Sh., Sepaskhah, A.R., and Ronaghi, A. (2006).”Development and evaluation of integrated water and nitrogen model for maize”, Agricultural Water Management. 81:227-256.

Sepaskhah, A.R., Bazrafshan-Jahromi, A.R., and Shirmohammadi- Aliakbarkhani, Z. (2006). “Development and evaluation of a model for yield production of wheat, maize and sugarbeet under water and salt stresses”, Biosystems Engineering. 93(2):139-152.

Sepaskhah, A.R., Dehbozorgi, F., and Kamgar-Haghighi, A.A. (2008). “Optimal irrigation water and saffron corm planting intensity under two cultivation practices in a semi-arid region”, Biosystems Engineering. 101:452- 462.

Araya, A., Keesstra, S.D., and Stroosnijder, L. (2010). “Simulating yield response to water of Teff (Eragrostis tef) with FAO’s AquaCrop model”, Field Crops Research. 116:196-204.

Araya, A. Habtu, S., Meles Hadgu, K., Kebede, A., and Dejene, T. (2010). ” Test of AquaCrop model in simulating biomass and yield of water deficient and irrigated barley (Hordeum vulgar)”, Agricultural Water Management. 97:1838-1846.

García-Vila, M., Fereres, E., Mateos, L., Orgaz, F., and Steduto, P. (2009). “Deficit irrigation optimization of cotton with AquaCrop”, Journal of Agronomy. 101:477-487.

García-Vila, M., and Fereres, E. (2012). “Combining the simulation crop model AquaCrop with an economic model for the optimization of irrigation management at farm level”, European  Journal of Agronomy.  ۳۶:۲۱-۳۱٫

Abedinpour, M., Sarangi, , Rajput, T.B.S., Man Singh, Pathak, H., and Ahmad, T. (2012). ” Performance evaluation of AquaCrop model for maize crop in a semi-arid environment” , Agricultural Water Management. 110:55-66.

Andarzian, B., Bannayan, M., Steduto, P., Mazraeh, H., Barati, M.E., Barati, M.A., and  Rahnama, A. (2011). “Validation and testing of the AquaCrop model under full and deficit irrigated wheat production in Iran”, Agricultural Water Management. 100:18-

۱- مقدمه

مدل AquaCrop یک مدل گیاهی است که اخیرا توسط FAO برای شبیه سازی واکنش مراحل رشد گیاه و عملکرد آن ارائه گردیده است. این مدل برای شبیه سازی رشد گیاهان مختلف، نیاز به وارد نمودن داده های آب و هوایی، خاک و نوع محصول داشته و در سراسر جهان استفاده می شود. پارامترهای آن غالبا صریح و مشاهده ای هستند و مدل شرایط مناسبی از نظر دقت، سادگی و توانمندی دارد.

مدل AquaCrop نماینده ی یک کوشش برای وارد کردن دانش معاصر واکنش های فیزیولوژیک گیاه در یک ابزار است که می تواند محصول قابل دستیابی یک گیاه را بر اساس شرایط هواشناسی، خاک، سیستم آبیاری و مدیریت مزرعه پیش بینی کند. با مقایسه ی محصول شبیه سازی شده توسط مدل و اندازه گیری شده در مزرعه می توان مدل را واسنجی کرده و اعتبار آن را برای یک محصول و شرایط آب و هوایی و خاک سنجید. همچنین مدل می تواند برای استفاده توسط اقتصاددان ها، مدیران و کارفرمایان بخش آب کشاورزی با اهداف و کاربردهای متنوع مناسب می باشد. کارایی این مدل با چندین گیاه مورد آزمایش قرار گرفته و نتایج بسیار رضایت بخشی حاصل گردیده است. مشخصات خاصی که AquaCrop را از سایر مدل های گیاهی متمایز می کند، تمرکز آن روی آب، استفاده از نسبت پوشش گیاهی به جای شاخص سطح برگ، استفاده از مقادیر کارایی آب بر اساس قدرت تبخیر کنندگی اتمسفر و غلظت دی اکسید کربن است که به مدل ظرفیت گسترده ای برای کاربرد در مکان ها و فصول گوناگون می بخشد. علاوه بر این با وجود ساده بودن مدل، توجه خاصی به روندهای اساسی فیزیولوژیکی و زراعی دارد که در تولیدات گیاه و واکنش های آب مؤثر هستند (Raes et al., 2009).

 ۲-۱- مدل های کامپیوتری رشد گیاه

مدیریت آب، کود و سایر پارامترهای موثر در تولید گیاهان با استفاده از مدل های کامپیوتری رشد گیاه، در سال های اخیر رشد زیادی داشته است. Zand-Parsa and Sepaskhah (2001) بیان داشتند که وقتی تابع تولید محصول به عنوان تابعی از مقادیر آب آبیاری و نیتروژن به مصرفی بیان گردد، سطوح بهینه ی این پارامترها را می توان برآورد کرد. آن ها معادلاتی را برای برآورد مقادیر آب و نیتروژن مصرفی برای حداکثر محصول، حداکثر سود در شرایط محدودیت زمین و آب ارائه کردند. Zand-Parsa et al. (2006) یک مدل شبیه سازی برای رشد ذرت و محصول دانه به نام Maize Simulation Model, MSM ارائه کردند. این مدل با استفاده از داده های به دست آمده تحت شرایط مزرعه ای با آبیاری بارانی خطی واسنجی گردید. اعتبار مدل شبیه سازی پیشنهاد شده، توسط سایر نتایج تجربی مستقل مورد تایید قرار گرفت. مجنونی هریس و همکاران (۱۳۸۶) مدل MSM را جهت پیش بینی تبخیر – تعرق ذرت دانه ای مورد ارزیابی قرار داده و نتایج آن را با مقادیر حاصله از روش های پیشنهادی فائو ۵۶ مقایسه کردند. آن ها مشاهده کردند که مدل تبخیر – تعرق بالقوه ذرت را در منطقه ی مورد مطالعه (باجگاه) کم برآورد می کند. نهضتی پاقلعه و همکاران (۱۳۸۷) با استفاده از مدل کامپیوتری شبیه سازی رشد ذرت (MSM) برای مدیریت آبیاری و کود نیتروژن، به این نتیجه رسیدند که در شرایط محدودیت آب و وجود زمین برای کشاورزی، با اعمال کم آبیاری مساحت بیشتری را می توان تحت آبیاری قرار داد و درآمد حاصله و راندمان کاربرد آب را افزایش داد. آن ها دریافتند که با افزایش قیمت آب و نیتروژن، مقدار بهینه ی نیتروژن در شرایط محدودیت زمین و آب، کاهش یافته ولی مقدار بهینه ی آب در شرایط محدودیت زمین، کاهش و در شرایط محدودیت آب، ثابت بوده و با افزایش کود نیتروژنه مقدار آن افزایش می یابد.

Sepaskhah et al. (2006) مدلی را برای تولید محصول ذرت، گندم و چقندرقند تحت تنش آب و شوری ارائه و مورد ارزیابی قرار دادند. این مدل برای مدیریت آب آبیاری مزرعه در سطوح مختلف شوری آب آبیاری به خوبی قابل استفاده بوده است و در نتیجه یک ابزار ارزشمند برای مدیریت آبیاری مزرعه در محل تحقیق، در شوری های متفاوت ارائه کرده است. Sepaskhah et al. (2008) آب آبیاری و تراکم کشت بهینه ی پداژه ی زعفران را تحت دو روش کشت ایرانی و اروپایی در منطقه ی نیمه خشک مورد بررسی قرار داده و یک مدل برای برنامه ریزی منابع آب با کم آبیاری، بارندگی فصلی متفاوت و تراکم کشت با این دو روش ارائه کردند.

۲-۲- مدل AquaCrop

اخیراً مدل AquaCrop توسط FAO ارائه گردیده و تحقیقات زیادی به منظور ارزیابی آن برای گیاهان مختلف صورت گرفته است. Farahani et al. (2009) مدل AquaCrop را برای گیاه پنبه تحت شرایط آبیاری کامل و کم آبیاری (۴۰%، ۶۰% و ۸۰% آبیاری کامل) در یک منطقه گرم، خشک و بادخیز در شمال سوریه واسنجی و سنجش اعتبار کردند. در این پژوهش مدل با استفاده از داده های اندازه گیری شده سال ۲۰۰۶ واسنجی و سپس با داده های مزرعه ای سال های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ سنجش اعتبار گردید. در سال های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ خطای برآورد تبخیر- تعرق کمتر از ۱۳% بود. اختلاف عملکرد پیش بینی شده و اندازه گیری شده به جز در رژیم های آبیاری ۶۰% و ۸۰% آبیاری کامل در سال ۲۰۰۴، برابر ۳۲% بود، ولی در تیمار آبیاری کامل برابر ۱۰% گردید و مقدار آب خاک شبیه سازی شده در کل عمق ریشه به مقدار اندازه گیری شده بسیار نزدیک بود. Heng et al. (2009) مدل AquaCrop را برای مزارع ذرت تحت آبیاری و کم آبیاری اعتبار سنجی کردند. نتایج حاصله رضایت بخش بوده است. ایشان اظهار داشتند که کاربرد آسان، کم بودن پارامترهای ورودی و دقت مطلوب شبیه سازی، باعث می شود تا استفاده از مدل برای برآورد تولیدات گیاهی در شرایط دیم، آبیاری تکمیلی، کم آبیاری و بهبود مدیریت آب در مزرعه مناسب باشد. García-Vila et al. (2009) با استفاد از مدل AquaCrop، کم آبیاری پنبه را در جنوب اسپانیا تحت اقلیم ها و سیاست های کشاورزی مختلف بهینه سازی کردند. واسنجی و اعتبار سنجی AquaCrop با استفاده از چهار آزمایش صورت گرفته در محل نشان داد که این مدل در شبیه سازی پاسخ عملکرد به آبیاری کاربردی، دقت خوبی دارد. علی زاده و همکاران (۱۳۸۹)

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.