تحقیق مدیریت منابع انسانی و اهداف و ابعاد و استراتژی های آن ، سرمایه فکری و ویژگی ها و سنجش و اندازه‌گیری آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مدیریت منابع انسانی و اهداف و ابعاد و استراتژی های آن ، سرمایه فکری و ویژگی ها و سنجش و اندازه‌گیری آن دارای ۷۵  صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱٫ مقدمه    ۵
۲-۲٫اهمیت مدیریت منابع انسانی    ۷
۲-۳٫٫پرورش سرمایه منابع انسانی    ۸
۲-۴٫اهداف پرورش منابع انسانی    ۱۰
۲-۵٫ابعاد پرورش منابع انسانی    ۱۰
۲-۶٫فرایند توسعه وپرورش منابع انسانی    ۱۲
۲-۷مهمترین سیستمهای مؤثر بر توسعه منابع انسانی    ۱۴
۲-۸٫نقش توسعه منابع انسانی در کارآیی و اثربخشی فرآیندها    ۱۸
۲-۹٫عملکرد کارکنان و عوامل مؤثر بر بهبود عملکرد    ۲۴
۲-۹-۱٫عوامل موثر بر بهبود عملکرد    ۲۵
۲-۱۰٫ضرورت مشارکت کارکنان در سازمان های امروزی    ۲۶
۲-۱۱٫  سرمایه فکری به عنوان یک عامل مؤثر بر عملکرد منابع انسانی    ۲۹
۲-۱۲٫پیشینه سرمایه فکری    ۳۰
۲-۱۳٫ تعاریف سرمایه فکری    ۳۲
۲-۱۴- اجزای تشکیل دهنده سرمایه فکری    ۳۵
۲-۱۴-۱٫ سرمایه انسانی    ۳۵
۲-۱۴-۲٫ سرمایه ساختاری/ سازمانی    ۳۶
۲-۱۴-۳٫ سرمایه مشتری    ۳۷
۲-۱۵٫ ویژگی‌های سرمایه فکری    ۳۹
۲-۱۶٫ اهداف اندازه گیری سرمایه فکری    ۳۹
۲-۱۷٫ سنجش و اندازه‌گیری سرمایه‌های فکری    ۴۰
۲-۱۸٫ استفاده‌کنندگان اطلاعات مربوط به سرمایه فکری    ۴۲
۲-۱۹٫ مدیریت منابع انسانی و سرمایه فکری    ۴۴
۲-۲۰٫ گزارشگری سرمایه فکری    ۴۶
۲-۲۱٫ارتقاء عملکرد سازمانی با استفاده از استراتژی های منابع انسانی    ۴۸
۲-۲۲٫استراتژی های مدیریت منابع انسانی    ۴۹
۲-۲۳٫پیشینه پژوهش    ۵۹
شاخص‌های رقابت‌پذیری در حوزه منابع انسانی    ۶۷
کسب مزیت رقابتی در صنایع خدماتی    ۶۸
تسهیل نظام‌های سرمایه انسانی    ۶۸
مطالعه تعاریف و  روش ها ی سرمایه فکری    ۶۹
منابع:    ۷۰

 منابع

لاجوردی، سیدجلیل و علی خانبابایی، «بررسی عوامل تسهیل‌کننده مدیریت دانش در تیمهای کاری (مطالعه موردی: بانک کشاورزی)»، سال ٢٠، ش ٧۶، ۱۳۸۶، ص ۱۱۶-۹۷٫

قلیچ لی، بهروز،مشبکی، اصغر(۱۳۸۵)”نقش سرمایه اجتماعی در ایجاد سرمایه فکری در سازمان:مطالعه دو شرکت خودروسازی،فصلنامه دانش مدیریت،شماره۷۵،صص۱۴۷،۱۲۵٫

مقیمی، سیدمحمد و روح‌الله حفیظی، «مدیریت عملکرد و رابطه آن با کیفیت خدمات در شعب بانک ملی شهر اصفهان»، دوره ۱، ش ۳، ۱۳۸۸، ص ۱۶۴-۱۴۷٫

روشنی اصل، علیرضا، ابراهیم پور، حبیب، علیپور، حسین(۱۳۹۱)، “ارتقاء عملکرد سازمانی با استفاده از استراتژی های منابع انسانی”،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات اردبیل، گروه مدیریت، اردبیل، ایران.

رابینز، استیفن. مدیریت رفتار سازمانی (رفتار فردی) جلد اول ترجمه پارسائیان، علی . اعرابی، سیدمحمد. انتشارات موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی تهران ۱۳۷۴

رابینز، استیفن. مبانی رفتار سازمانی ترجمه پارسائیان، علی . اعرابی، سیدمحمد. انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی تهران ۱۳۷۶

سعادت، اسفندیار(۱۳۸۶)، مدیریت منابع انسانی، انتشارات سمت

فتوره چی مهین وهمکاران مجموعه مباحثی پیرامون ارزشیابی کارکنان،ناشر سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور،۱۳۷۹

صابر معاش،نوید و کوثری، فرح(۱۳۹۱)،” تاثیر آموزش سرمایه های انسانی در مدیریت” ،اولین همایش مجازی ره آوران آموزش،اردیبهشت ۱۳۹۱

Darling, John R. (1999). “Organizational excellence and leadership strategies: principles followed by top multinational executives,” Leadership & Organization Development Journal, 20, 6, pp. 309-321.

Spencer, Lyle M. (1995). Reengineering Human Resources – Achieving Radical Increases in Service Quality –with 50% to 90% Cost and Head Count Reductions, New York: John Wiley & Sons.

Talukdar, Abhijit(2008) What is In tellectual Capital? And why it shouldbe measured? , available at

. Vasile, Bogdan(2008) Factors Of The Earning Functions And Their Influence On The Intellectual Capital Of An Organization, Journal of applied Quantitative methods,Vol.3 ,No.4,2008.

۲-۱٫ مقدمه

در جهان رقابتی امروز که بهره‌وری در همه زمینه ها افزایش یافته است، تنها سازمانهایی می توانند در این دنیای پرتلاطم باقی بمانند که به بهترین وجه از منابع خود استفاده نموده و بیشترین بهره‌وری را داشته باشند. یکی ازمنابع مهم سازمانی نیروی انسانی است (خلعتبری،۱۳۹۱).

در دیدگاه مدیریت راهبردی سرمایه انسانی، همه دانش‌ها و مهارت‌های موجود در سازمان، راهبردی محسوب نمی‌شوند. پس تعیین انواع سرمایه انسانی موجود در سازمان و چگونگی به کارگیری آنان به مثابه منبع ایجاد مزیت رقابتی، نخستین گام در این راه است. با نگاهی مبتنی بر منابع به سازمان درمی‌یابیم که منابع، تنها زمانی برای ما ارزشمند هستند که باعث رشد کارایی شوند و امکان سرمایه‌گذاری در فرصت‌ها و مقابله با تهدیدات را برای ما فراهم کنند. پس در این نگاه، سرمایه انسانی سازمان از طریق همکاری در کاهش هزینه‌ها یا بهبود خدمات و محصولات برای مشتریان، ارزش‌آفرینی می‌کند. از سوی دیگر کولیس و مونت گومری معتقدند در فضای مدیریت راهبردی اهمیت سرمایه انسانی به میزان خلق و ایجاد تمایز رقابتی برای شرکت وابسته است. با نگاهی اقتصادی، نظریه مبادله ـ هزینه بیان می‌دارد که سازمان زمانی مزیت رقابتی به‌ دست می‌آورد که دارای منابعی مخصوص خود سازمان باشد، به ‌نحوی که هیچ‌یک از رقبا نتوانند به این منابع دست یابند. لذا ماهیت منحصر به ‌فرد سرمایه انسانی هر سازمان، باعث می‌شود تا سازمان‌ها منابع سازمانی خود را در زمینه‌های مدیریت استفاده و سرمایه‌گذاری کنند. این کار کاهش خطرپذیری و سرمایه‌گذاری در توانمندی‌های بالقوه بهره‌وری و تولیدی سازمان را در پی خواهد داشت(معصومی،۱۳۹۰).

به گفته پیتر دراکر[۱] ، قرن بیست و یکم، قرن اقتصاد دانش است. در این اقتصاد، دارایی‌های فکری و بخصوص سرمایه‌های انسانی جزو مهم‌ترین دارایی‌های سازمانی محسوب می‌شود و موفقیت بالقوه سازمان‌ها در قابلیت‌های فکری آنها ریشه دارد(دراکر،۱۹۹۲)

امروزه تعداد زیادی از شرکت‌ها در سرتاسر جهان دریافته‌اند که اندازه‌گیری و مدیریت سرمایه فکری می‌تواند برای آنها مزیت‌های رقابتی فراهم آورد. سرمایه فکری یک شرکت مجموع سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری و سرمایه مشتری آن است. داشتن کنترل بر این دارایی‌ها سازمان را قادر می‌سازد از یک طرف حاکمیت داخلی موثری داشته و از طرف دیگر، دارای روابط خارجی موفقی با مشتریان وتامین‌ کنندگان و سایرذی‌نفعان باشد. بنابراین، ایجاب می‌کند که سازمان برای مدیریت، کنترل و گزارشگری سرمایه فکری اقداماتی انجام دهد. باید توجه داشت که ارزش محاسبه شده برای دارایی‌های نامشهود دقیق نیست و بیشتر روش‌های اندازه‌گیری به دلیل اینکه به کارگیری آنها مشکل است و اطلاعات و شاخص‌های زیادی را لازم دارند و این شاخص‌ها نیز به طور کامل تشریح نشده‌اند، پیاده‌سازی آنها در عمل با مشکلاتی روبه‌رو خواهد بودوهمچنین گزارشگری مطلوب سرمایه فکری می‌تواند در تعیین ارزش آتی شرکت و تثبیت وضعیت فعلی آن در صنعت مربوطه نقش موثری داشته باشد(صابرمعاش وکوثری،۱۳۹۱).

۲-۲٫اهمیت مدیریت منابع انسانی

مفهوم مدیریت منابع انسانی، از اواسط دهه هشتاد میلادی معرفی شد و هدف از آن ارایه روش‌هایی برای مدیریت کارکنان و کمک به بهبود عملکرد سازمان است. سعادت(۱۳۸۶ )، به منابع انسانی سازمان، دیگر نه به عنوان منبع هزینه بلکه همانند دارایی‌های ارزشمندی برای کسب مزیت رقابتی نگریسته می‌شود. به همین دلیل است که برنامه‌ریزی منابع انسانی از اولویت بالایی در سازمانها برخوردار شده است. مایکل پورتر بر این باور است که مهارتها و انگیزش افراد یک شرکت و چگونگی به‌کارگیری آنها را می‌توان عامل مهم مزیت رقابتی آن شرکت، به حساب آورد. (آرمسترانگ، ۱۳۸۰)

به طور کلی، مدیریت منابع انسانی را، شناسایی، انتخاب، استخدام، تربیت و پرورش نیروی انسانی به منظور رسیدن به اهداف سازمان تعریف کرده‌اند. به بیان دیگر، مدیریت منابع انسانی عبارت است: از: تحلیل نیازهای انسانی سازمان با توجه به شرایط متغیر و انجام اقدامات لازم برای پاسخگویی به این نیازها. مدیریت منابع انسانی را می‌توان نوعی رویکرد مدیریت بر افراد دانست که بر این چهار اصل استوار است :

۱-کارکنان مهم‌ترین دارایی سازمان به حساب می‌آیند و موفقیت سازمان در گرو اعمال مدیریتی اثربخش، بر آنهاست.

۲-.اگر سیاست‌های پرسنلی و خط‌مشی‌های سازمان با حصول اهداف سازمان و برنامه‌های استراتژیک آن پیوند تنگاتنگی داشته باشند و به رسیدن به آن اهداف کمک کنند، احتمال موفقیت سازمان بیشتر خواهد شد.

۳- فرهنگ و ارزشهای سازمان، جو سازمانی و رفتار مدیریتی منبعث از آن فرهنگ در دستیابی برتری سازمان تاثیر عمده‌ای خواهد داشت. بنابراین، فرهنگ سازمان را باید هدایت و اداره کرد.

۴- ترغیب همه اعضای سازمان به همکاری با یکدیگر و رساندن آنان به احساس هدف مشترک، مستلزم تلاشی مستمر است؛ به ویژه حفظ تعهد به تحول، نوعی ضرورت به حساب می‌آید. (آرمسترانگ، ۱۳۸۴)

بررسی اصول یاد شده، اهمیت استراتژیک مدیریت منابع انسانی سازمان را نشان می‌دهد. در واقع انجام موفقیت‌آمیز هر کاری در سازمان، اعم از برنامه‌ریزی، اجرا و کنترل استراتژیهای کلان سازمان، پیاده‌سازی برنامه‌های تحول، و پیشبرد اهداف سازمانی بدون مدیریت و توجه جدی به منابع انسانی، امکانپذیر نخواهد بود.

[۱] – Drucker

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.