تحقیق مروری بر علم معانی و نظریات گرایس و تحلیل معانی شعرهای حسین منزوی براساس نظریات گریس

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مروری بر علم معانی و نظریات گرایس و تحلیل معانی شعرهای حسین منزوی براساس نظریات گریس  دارای ۱۴۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه و کلیات    ۱
فصل اول:    ۴
مبانی نظری    ۴
مروری بر علم معانی و نظریات گرایس    ۵
معنای طبیعی و معنای غیر طبیعی    ۹
معنای غیرطبیعی    ۱۰
معنای طبیعی و غیر طبیعی در یک عبارت    ۱۲
قصد گوینده    ۱۲
معنای ضمنی    ۱۵
اصول همکاری    ۱۶
معانی نحوی    ۱۸
پانویس‌ها:    ۱۹
ترجمه مقاله معنا    ۲۰
روش پژوهش    ۳۶
فصل دوم    ۳۹
حسین منزوی، شعرها و نظراتش در شعر و شاعری    ۳۹
بخش اول:    ۴۰
زندگی و آثار حسین منزوی    ۴۰
بخش دوم:    ۴۳
نظر حسین منزوی دربارۀ شعر و شاعری    ۴۳
ماندگاری شعر:    ۴۳
شعر عاشقانه:    ۴۴
درک امروزی از تغزّل:    ۴۴
رنج شاعری:    ۴۵
وضعیت نشر کتاب:    ۴۵
درک نو بودن شعر، فارغ از قالب شعری:    ۴۶
غزل کلاسیک و غزل امروز:    ۴۷
توجه به مخاطب:    ۴۷
غزل به عنوان واحد شعر:    ۴۸
پیشنهادهایی برای روش سرودن:    ۴۸
شعر و سیاست:    ۴۹
ماهیت شعر:    ۵۰
فرم شعر:    ۵۰
جهانی شدن شعر فارسی در عصر حاضر:    ۵۰
جریان‌های جدید شعری:    ۵۲
تعریف تعهد هنری برای شاعر    ۵۲
شاعری به عنوان هنری تمام‌وقت:    ۵۳
فصل سوم    ۵۴
تحلیل معانی شعرها    ۵۴
بخش اول:    ۵۵
بررسی معانی نحوی    ۵۵
بخش دوم    ۶۹
بررسی معنای غیر طبیعی    ۶۹
بخش سوم    ۸۷
بررسی معانی ضمنی بر اساس اصول همکاری    ۸۷
منابع    ۱۴۱

منابع

– ضیف، شوقی، تاریخ و تطوّر علوم بلاغت، ترجمه ترکی، محمدرضا، چاپ دوم، انتشارات سمت، ۱۳۹۰، تهران

– لایکن، ویلیام جی، درآمدی به فلسفۀ زبان ، ترجمه محمدامینی، میثم، چاپ اول، انتشارت هرمس، ۱۳۹۲، تهران

– لاینز، جان، مقدمه‌ای بر معناشناسی زبان‌شناختی، ترجمه واله، حسین، چاپ دوم، نشر گام نو، ۱۳۸۵، تهران

– باقری کاکلی، محمدمهدی، تحلیل معنا از دیدگاه پل گرایس، پایان‌نامه، راهنما: دکتر عبداللهی، مشاور: موسوی، ۲۵/۶/۱۳۸۸، دانشگاه تهران

– پاکروان، حسین، بهار ۱۳۸۳، تحلیل منظورشناختی محاورۀ فارسی، مجلۀ علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه شیراز، دوره بیست و یکم، شمارۀ اول، پیاپی ۴۰

–  الهاشمی، احمد، جواهر البلاغه، ترجمه و شرح عرفان، حسن، چاپ سوم، نشر بلاغت، ۱۳۸۱، قم

– تفتازانی، سعدالدین، المختصر المعانی، ، چاپ هشتم، انتشارات دارالفکر، ۱۳۸۲، قم

– یوسفیان کناری، محمدجعفر، زمستان ۱۳۹۰، تحلیل سبک گفتارهای نمایشی در ملودی شهر بارانی اثر اکبر رادی، فصلنامۀ نقد ادبی، شماره ۱۶

– دادخواه تهرانی، مریم، محمودی بختیاری، بهروز، پاییز ۱۳۹۰، بازتاب فمینیسم از رهگذر کارکرد اصول همکاری گرایس در نمایشنامۀ سالارزنان، مجلۀ پژوهش ادبیات معاصر جهان، شماره ۶۳

– زابلی‌زاده، اردشیر، پاییز و زمستان ۱۳۸۹، امکان سنجی بکارگیری اصول تعاون گرایس در تحلیل گفتمان خبری،  فصلنامه رسانه، شماره ۸۳

– فیروزیان، مهدی، به اهتمام، از ترانه و تندر (مجموعۀ مقالات و خاطرات)، زندگی، نقد و تحلیل اشعار حسین منزوی، چاپ اول، سخن، ۱۳۹۰، تهران

– منزوی، حسین، از ترمه و تغزّل، چاپ اول، انتشارات روزبهان، ۱۳۷۶، تهران

– منزوی، حسین، از خاموشی‌ها و فراموشی‌ها، چاپ اول، مهدیس، ۱۳۸۱، زنجان

– منزوی، حسین، از شوکران و شکر، چاپ اول، آفرینش، ۱۳۷۳، تهران

مقدمه و کلیات

حسین منزوی (۱۳۸۳-۱۳۲۵) یکی از شاعران معاصر است که در اکثر قالب‌های کلاسیک و نو شعر سروده است، اما شهرتش بیشتر به سبب غزل‌سرایی اوست. غزل‌های حسین منزوی  دو رویکرد عمدۀ مضمونی را داراست، یعنی هم به غزل عاشقانه پرداخته است و همه به غزل اجتماعی. غزل‌های او را می‌توان ذیل عنوان غزل نو تقسیم بندی کرد، هرچند که غزلهایی با حال و هوای کلاسیک به سبک شاعران گذشته نیز در آثار او یافت می‌شود، اما عمده سروده‌های او دارای زبان و مفاهیم و اندیشه‌های امروزی است. غزل‌های او اگرچه با جملات و عبارات واضح و دور از ابهام بیان شده، اما درک معانی ثانویه یا ضمنی آنها ساده نیست، زیرا جملات و عبارات‌ شعرهای منزوی، ارتباط‌های معنایی جدید و بکر و نحو زبانی منحصر به فرد خود را دارا هستند که فهم دقیق‌تر آن‌ها نیازمند واکاوی است.

علم معانی، علمی است که دربارۀ معانی ثانویه یا ضمنی یا اضافه در کلام بحث می‌کند و در کنار علوم بیان و بدیع، از مهم‌ترین ابزارهای بررسی معانی زبان گفتاری و نوشتاری، از جمله متون ادبی و شعری است. این علم از دیرباز مورد توجه بسیاری از دانشمندان بلاغت از جمله عبدالقاهر جرجانی و ابوهلال عسگری بوده است و در قرن اخیر با علومی مثل فلسفۀ زبان و زبان‌شناسی آمیختگیِ کارآمدی پیدا کرده است و کتاب‌های متعددی دربارۀ معناشناسی از طریق فلسفۀ زبان و زبان‌شناسی نوشته شده‌اند.

هربرت پل گرایس، H. Paul Grice)، (۱۹۱۳-۱۹۸۸ یکی از فیلسوفانی است که در زمینۀ معانی ثانویۀ عبارات نظریه‌های قابل تأملی ارائه داده است که به درک مفهوم کلام کمک‌های شایانی می‌کند. سوالات و مسائلی که گرایس مطرح کرده ناظر به این امر است که چگونه می‌توان غرض اصلی گویندۀ کلام را با توجه به موقعیت و قرائن موجود دریافت کرد. او برای این هدف، روش‌های دسته‌بندی شده‌‌ای را پیشنهاد می‌دهد که شامل بررسی جزء به جزء دستوری عبارات، معنای طبیعی و غیرطبیعی گزاره‌های زبان و همچنین معروف‌ترین روش او با نام «اصول همکاری» است.

در این پژوهش سعی بر این است که معانی ثانویۀ جملات و عبارات در صد غزل حسین منزوی بر پایه بخش‌هایی از نظرات گرایس در معناشناسی بررسی شود. انتخاب این صد غزل از حدود پانصد غزل منتشر شده از حسین منزوی به طوری که نسبت کمی و کیفی بین غز‌ل‌های عاشقانه و اجتماعی او در نظر گرفته شود، ما را بر آن داشت که کتاب «از ترمه و تغزّل» او را مورد بررسی قرار دهیم؛ اگرچه این کتاب شامل حدود ۱۲۰ غزل است (بیش از نیازی که برای این پژوهش تعیین شده)، اما مناسب‌ترین کتاب برای این پژوهش است، زیرا هم انواع غزل‌های کلاسیک و نو و همچنین انواع مضامین در آن یافت می‌شود و هم کتابی است که در زمان حیات شاعر، به شکل گزیدۀ اشعار او منتشر شده است.

از سوی دیگر دربارۀ غزل‌های حسین منزوی باید گفت به دلیل مدت کمی که از اتمام کارنامۀ شعری او می‌گذرد، بیشتر پژوهش‌های صورت گرفته شامل موضوعات کلی بوده است. بنابراین در توضیح پیشینۀ پژوهشی، عنوان‌هایی شبیه به هم یافت ‌شد، و حتا در پژوهش‌هایی با محدودیت‌های تخصصی عنوان‌هایی آشنا و باز هم کلی از جمله جلوه‌های معشوق، نوآوری‌ها و غیره دیده می‌شود و به ندرت با عنوان‌های دقیق و محدودیت‌پذیر مواجهیم. ضمناً بیشتر پژوهش‌های انجام شده دربارۀ حسین منزوی یا به صورت تطبیقی با دیگر شاعران غزلسراست یا مربوط به مباحث علم معانی نیست.

فصل اول:مبانی نظری

مروری بر علم معانی و نظریات گرایس

علم معانی، علمی است که دربارۀ معانی ثانوی جملات و عبارات یک زبان، بحث می‌کند. عبدالقاهر جرجانی در دلائل الاعجاز معانی ثانوی را اینگونه مطرح می‌کند که «کلام علاوه بر معانی حقیقی، دارای یک سلسله معانی اضافی (ثانویه) نیز هست که به واسطۀ هیأت، ریخت و سرشت ترکیبی کلام به وجود می‌آید.» (ضیف، ۱۳۹۰: ۸۳) «این نوع معنا مدلول لفظ نیست» (همان: ۲۲۰) او در این کتاب تقریر می‌کند که «فصاحت، بیان و بلاغت، همگی به ویژگی‌هایی از کلام ارتباط دارند که در ورای الفاظ و معانی قرار دارد، و ویژگی‌های مذکور از نظم و ترکیب کلمات بر اساس ترکیب معانی اضافی در ذهن سرچشمه می‌گیرند.» (همان: ۲۲۴) معنای اولیه معنایی است که از ظاهر الفاظ برمی‌آید، اما معنای ثانویه که از آن به معنای ضمنی و معنای اضافه نیز یاد می‌شود، در ارتباط الفاظ در کلام مشخص می‌شود. مثلاً دو کلمۀ گرسنه و خیلی، به تنهایی معنای لفظی خود را دارند، اما وقتی کسی می‌گوید: «خیلی گرسنه‌ام» منظور این عبارت و معنای ثانوی آن، این است که گوینده آن نیازمند خوردنِ غذاست.

پدید آورندۀ علم معانی را شیخ عبدالقاهر جرجانی (متوفی سال۴۷۱) می‌دانند. البته بخش‌هایی از علم معانی، در «اعجاز القرآن» نوشتۀ جاحظ و «الشعر و الشعراء» نوشتۀ ابن قتیبه و «الکامل» نوشتۀ مبرّد نیز دیده می‌شود. اما «دلائل الاعجاز» نوشتۀ جرجانی، بیشتر و جدی‌تر به این علم پرداخته است. بعد از او جارالله زمخشری در تفسیر کشّاف به رازهای اعجاز و بلاغت قرآن پرداخت و در ادامه ابو یعقوب یوسف سکاکی (متوفی۶۲۶) در قسم سوم کتاب «مفتاح» آن را قاعده‌مند کرد. و پس از آن تا به امروز علم معانی مباحث بسیاری را در کشف معانی متون مختلف ادبی مطرح کرده است. (الهاشمی، ۱۳۸۱: ۸۲)

برخی از دانشمندان علوم بلاغی، از جمله سعدالدین تفتازانی در مقدمۀ کتاب «مختصر المعانی» خود، علم معانی را بر علم بیان مقدم می‌دانند و استدلال‌شان این است که علم معانی رعایت مطابقت سخن با مقتضای حال است و بعد از این امر است که ایراد معنی واحد در ترکیب‌های مختلف یعنی همان تعریف علم بیان، پدید می‌آید. (تفتازانی، ۱۳۸۲: ۲۷)

علم معانی در زبان‌ها و فرهنگ‌های مختلف مورد توجه قرار گرفته است؛ روز به روز بر شاخه‌ها و نحله‌های مختلف آن افزوده شده و تا جایی پیش رفته است که امروزه علم معانی و علوم دیگر مثل زبان‌شناسی و فلسفۀ زبان و کلّیتِ علوم انسانی در برخی از مباحث با یکدیگر آمیخته شده‌اند.

از میان علومی که به نحوی به «معنا» ارتباط دارند، زبان‌شناسی را شاید بتوان علمی بشمار آورد که بیشترین نقش را در این زمینه دارد. عموماً یکی از صفت‌های زبان در تعریف آن، «معناداری» است. (لاینز، ۱۳۸۵: ۳۶) ظرفیت زبان برای بیان معنا، صرفاً با توضیح معنای کلمات قابل تبیین نیست بلکه بسیاری چیزها در این میان دخیل است. (همان: ۳۷)

فلسفۀ زبان از آغاز قرن بیستم رواج گسترده‌ای پیدا کرد ولی در واقع در دهۀ ۱۹۶۰ بود که مسائل آن کم کم آشکار شد. تحولی که در دهه‌های پایانی قرن بیستم در فلسفۀ زبان پدید آمد، این بود که فیلسوفان زبان به دستور یا نحو صوری توجه کردند. از حوالی ۱۹۸۰ برخی از این فیلسوفان، گرایشی به سوی فلسفۀ ذهن داشتند و برخی دیگر پژوهش‌های متافیزیکی دربارۀ وجود یا عدم وجود ارتباط بین زبان و حقیقت را مورد ملاحظه قرار دادند. (لایکن، ۱۳۹۲: ۱)

نظریه‌های متعددی دربارۀ معنای واقعی گزاره‌ها ارائه شده است که از آن میان می‌توان به نظریۀ ارجاعی، نظریۀ علّی تاریخی، نظریات تصوری، نظریات کاربردی، نظریۀ تحقیق‌پذیری اشاره کرد. این نظریه‌ها گاه به توضیح نظریات دیگر و گاه در تضاد و انتقادِ یکدیگر، به وجود آمده‌‌اند و روز به روز بر گستردگی آنها افزوده می‌شود.

در این میان، هربرت پل گرایس (۱۹۱۳-۱۹۸۸) به عنوان یک فیلسوف زبان در نوشته‌هایش همواره در صدد این است که با بررسی جملات و گزاره‌های مختلفی که به طور روزمره با آنها سر و کار داریم، به نتایجی دربارۀ معنای واقعی آنها برسد؛ او پس از این بررسی‌ها مباحثی را مطرح کرده است که در برخی موارد به روانشناسی و حالت‌های ذهنی مرتبط است و در برخی موارد حتا به اصول اخلاقی که لازمۀ ارتباطات بشری است اشاره دارد. از میان نظریات گرایس آنچه تا کنون بیشتر در میان پژوهشگران ایرانی مطرح شده است، اصول چهارگانۀ اوست. این اصول چهارگانه با عنوان‌های اصول همکاری، اصول تعاون و اصول همیاری، بیشتر در بررسی محاورۀ فارسی یا متن‌های نمایشنامه‌ای فارسی و ترجمۀ نمایش‌نامه‌هایی که فارسی‌زبانان به بررسی آن‌ها پرداخته‌‌اند، استفاده شده است؛ از جمله مقالاتی با عنوان‌های: «تحلیل منظورشناختی محاورۀ فارسی»۱، «بازتاب فمینیسم از رهگذر کارکرد اصول همکاری گرایس در نمایشنامۀ سالارزنان (اثر کاریل چرچیل)»۲ «تحلیل سبک گفتارهای نمایشی در ملودی شهر بارانی اثر اکبر رادی»۳ و گویا تنها در یک مورد برای بررسی متون خبری که گفتگوی واقعی نیست بلکه سخنی یک طرفه است و مخاطب به ظاهر نقشی در آن ندارد، در مقاله‌ای با عنوان «امکان سنجی بکارگیری اصول تعاون گرایس در تحلیل گفتمان خبری»۴ از آن استفاده شده است. علاوه بر این‌ها پایان‌نامه‌ای نیز در رشتۀ فلسفه، با عنوان «تحلیل معنا از دیدگاه پل گرایس»۵، نوشته شده است. اما اصول همکاری گرایس با وجود اهمیت فراوانش، در واقع فقط یکی از مباحث معناشناسانۀ اوست و مباحث دیگر گرایس مانند معنای طبیعی و غیر طبیعی کلام و قصد و تشخیص مخاطب و نقشِ نامحسوسی که مخاطب حتا در گفتار یک طرفه ایفا می‌کند، برای بررسی معانی ثانویه عبارات و کلمات بسیار راه‌گشاست، او همچنین دربارۀ مباحث استعاره و آیرونی بحث‌های دقیقی مطرح کرده است. تا کنون هیچ پژوهشی بر مبنای نظریات گرایس بر روی معانی شعر فارسی صورت نگرفته است و این پایان نامه، نخستین پژوهش در این حیطه محسوب می‌شود.

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.