تحقیق مسئله زمان بندی و سیستم تولید جریانی بدون انتظار

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مسئله زمان بندی و سیستم تولید جریانی بدون انتظار دارای ۲۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱٫ مقدمه    ۴
۲-۲٫ پردازش بدون انتظار    ۹
۲-۲-۱٫ سیستم تولید جریانی با دو ماشین    ۹
۲-۲-۲٫ سیستم تولید جریانی با بیش از دو ماشین    ۱۰
۲-۲-۳٫ سیستم تولید جریانی منعطف    ۱۱
۲-۳٫ زمان نصب وابسته به توالی کارها    ۱۲
۲-۳-۱٫ سیستمهای تولید جریانی    ۱۴
۲-۳-۲٫ سیستمهای تولید جریانی بدون انتظار    ۱۴
۲-۴٫ محدودیت کاری ماشین آلات    ۱۶
۲-۵٫ استراتژیهای مدیریت تولید    ۱۷
۲-۶٫ تابع هدف    ۱۸
فهرست منابع    ۲۰

منابع

۱-French S. Sequencing and Scheduling. Ellis Horwood, Ltd., Chichester, UK. 1982.

۲-Coffman E.G. Computer and Job-shop Scheduling Theory. Wiley, Hoboken, NJ. 1976.

۳-Pinedo M.L. Scheduling: theory, algorithms, and systems. New York. Prentice Hall. 2008.

۴-Morton T.E, Pentico D.W. Heuristic Scheduling Systems, Wiley, Hoboken, NJ. 1993.

۵-Baker K. R., Trietsch D. Principles of sequencing and scheduling. New Jersey: John Wiley & Sons Inc. 2009.

۶-Hakimzadeh Abyaneh S, Zandieh M. Bi-objective hybrid flow shop scheduling with sequence-dependent setup times and limited buffers. Int J Adv Manuf Technol. 2012. 58:309–۳۲۵٫

۷-Zaerpour N, Rabbani M, Gharehgozli A. H, Tavakkoli-Moghaddam R. A comprehensive decision making structure for partitioning of make-to-order, make-to-stock and hybrid products. Soft Comput. 2009. 13: 1035–۱۰۵۴٫

۸-Zandieh M, Fatemi GHomi SMT, Moattar Husseini SM. An immune algorithm approach to hybrid flow shops scheduling with sequence-dependent setup times. Appl Math Comput. 2006. 180(1): 111-127.

۹-Graham R, Lawler E, Lenstra J. Kan A.R. Optimization and approximation in deterministic sequencing and scheduling: a survey. Annals of Discrete Mathematics.1979. 5: 287–۳۲۶٫

۱۰-Shyu S. J, Lin B. M. t, Yin P.Y. Application of ant colony optimization for no-wait flowshop scheduling problem to minimize the total completion time. Comput. Ind. Eng. 2004. 47: 181-193.

۱۱-Solimanpur M, Vrat P, Shankar R. A neuro-tabu search heuristic for flow shop scheduling problem. Computer and Operation Research. 2004. 31: 2151–۲۱۶۴٫

۱۲-Khoo LP, Situmdrang TD. Solving the assembly configuration problem for modular products using an immune algorithm approach. Int J Prod Res. 2003. 41: 3419-3434.

۱۳-King J.R, Spachis A.S. Heuristics for flow shop scheduling. International Journal of Production Research. 1980. 18: 343–۳۵۷٫

۱۴-Jolai F, Sheikh Sh, Rabbani M, Karimi B. Agenetic algorithm for solving no-wait flexible flow lines with due window and job rejection. Int J Adv Manuf Technol. 2009. 42: 523–۵۳۲٫

۱٫ مقدمه

امروزه زمان­بندی به مفهوم بدنه­ای کامل از علمی است که شامل مدل­ها و تکنیک­ها است و به مسائل موجود در سیستم­های واقعی می­­پردازد [۲]. بسط مفاهیم تئوری زمان­بندی و شکل گرفتن مدل­ها و تکنیک­های بهینه­سازی در زمان­بندی را می­توان همزمان با وقوع جنگ جهانی دوم دانست. در دهه ۱۹۵۰ میلادی تحقیقاتی بر روی ویژگی­های مربوط به توالی­های خاص کاری نظیر چیدمان کارها براساس قاعده زودترین زمان تحویل[۱]، یا قاعده کوتاهترین زمان پردازش[۲]  و … و تفاوت آنها از نظر معیارهای اندازه­گیری با توالی­های کاری دیگر انجام شد و در نتیجه آن مقالاتی در این زمینه به چاپ رسید. در این دهه چشمگیر­ترین تحقیقات توسط هنری گانت[۳] انجام شد. دهه ۶۰ میلادی نیز به گسترش این تحقیقات گذشت اما پژوهش­های انجام شده در این دو دهه از نظر کاربردی برای مسائل واقعی نظیر مسائل دولتی و صنعتی مناسب نبود به همین جهت با ورود به دهه ۷۰ میلادی تمرکز بیشتری بر کاربردی بودن تحقیقات شد که دو مورد از بهترین کارهای انجام شده در دهه­های ۷۰ و ۸۰ میلادی تحقیق کافمن[۴] (۱۹۷۶) [۳] و فرنچ[۵] (۱۹۸۲) [۴] بوده­اند. تا این زمان تقریبا تمام پژوهش­های انجام شده بر روی مدل­های با زمان­های قطعی انجام شده بود و تنها روش­های حل موجود استفاده از ابزارهایی نظیر برنامه­ریزی خطی[۶] و سایر روش­های دقیق بود. رشد سریع صنایع در عصر صنعتی شدن اروپا ناکارامدی این روش­ها در حل مسائل واقعی و ابعاد بزرگ مسئله را بیش از پیش روشن نمود. در نتیجه جستجو برای روش­های حل جایگزین در دهه ۹۰ میلادی مورتون[۷] و پینتیکو[۸] (۱۹۹۳) [۵] روش­های ابتکاری را برای اولین بار در حل مسائل زمان­بندی به کار برده و آن را به جهان علم عرضه کردند. با ورود به قرن بیستم نیز پیندو[۹] (۲۰۰۱) [۶] نتایج مطالعات مفصلی پیرامون مدل­های احتمالی در زمان­بندی را منتشر کرد. از آن پس پژوهش­های متنوعی در حوزه زمان­بندی در جریان بوده است که باعث شده در حال حاضر حجم مطالعاتی که در این حوزه برای تحقیق وجود دارد بسیار بالا می­باشد.

گسترش علم ­زمان­بندی لزوم ایجاد زبانی مشترک جهت مشخص نمودن ابعاد و ویژگی­های مسئله را برای استفاده و ارجاع ساده­تر ضروری کرد در نتیجه گراهام[۱۰] و همکارانش [۲۳] روش نمایش سه جزیی مسایل به فرم  را تهیه کردند. در این روش  نحوه پیکر­بندی ماشین آلات را نشان می­دهد و عموما شامل یک نماد است. بخش دوم که با نماد  نشان داده می­شود نمایشگر نحوه پردازش کارها و ویژگی­های حاکم بر محیط تولیدی است و ممکن است شامل یک یا چند جز باشد و یا حتی خالی باشد. و در نهایت بخش سوم با نماد  نشان­دهنده تابع هدف مسئله بهینه­ سازی است و می­تواند یک یا جند جز داشته باشد اما عمدتا یک جزیی است.

سیستم تولید جریانی منعطف یکی از پرکاربردترین سیسستم­های تولیدی است که در واقع حالت کلی­تر سیستم تولید جریانی و حالت خاصی از سیستم ماشین­های موازی است. از آنجا که چنین چیدمانی از ماشین­ها انعطاف پذیری خطوط تولیدی را تا حد زیادی افزایش می­دهند، امروزه این حوزه توجه زیادی را به خود جلب کرده است.

از زمانی که اولین تحقیقات در زمینه سیستم تولید جریانی منعطف تاکنون انجام شده است، محدودیت­های بسیاری نظیر زمان نصب وابسته به توالی کارها، پردازش گروهی و … در این نحوه تولید مورد مطالعه قرار گرفته­اند. اما بررسی پردازش بدون انتظار نه تنها در حوزه سیستم تولید جریانی منعطف بلکه در سیستم تولید جریانی معمول نیز کمتر مورد بررسی قرار گرفته است.

۲-۲٫ پردازش بدون انتظار

پردازش بدون انتظار یک کار به این معنی است که از زمان شروع پرداش کار روی اولین ماشین تا زمان اتمام پرداش روی آخرین ماشین هیچ وقفه زمانی وجود نداشته باشد. با توجه به این شرایط، شروع پرداش یک کار روی اولین ماشین باید تا زمانی که شرایط پرداش بدون انتظار آن فراهم باشد به تعویق بیفتد [۴۰]. یکی از رایج­­ترین مثال­ها برای تولید بدن انتظار، صنایع فولاد است. فهرست کاملی از کاربردهای این روش تولیدی توسط هال[۱] و اسریسکاندراجاه[۲] (۱۹۹۶) [۲۶]، فرامینان[۳] و ناگارو[۴] (۲۰۰۸) [۱۸] و فرامینان و همکارانش (۲۰۱۰) [۱۷] گرداوری شده است.

با نگاهی اجمالی، تحقیقات انجام شده در زمینه پردازش بدون انتظار را می­توان در سه دسته کلی جای داد که در این بخش اهم تحقیقات انجام شده در هر دسته ارائه می­شوند.

۲-۲-۱٫ سیستم تولید جریانی با دو ماشین

در این سیستم جریانی تنها دو ماشین وجود دارد. آلدوویزان[۵] (۱۹۹۸) [۸] این مسئله را همراه با محدودیت زمان نصب جدا از زمان پردازش و با تابع هدف مجموع زمان­های تکمیل کارها مورد بررسی قرار داد. پس از آن آلدوویزان (۲۰۰۱) [۹] همین مسئله را به کمک روش شاخه و کران حل کرد. بعدها هر دوی این محققان کار خود را برای همین مسئله در حالت سه ماشین تعمیم دادند. شیو[۶](۲۰۰۴) [۴۸] مسئله  را به کمک نمایش مسئله به فرم مسئله فروشنده دوره­گرد[۷] به کمک الگوریتم کلونی مورچگان[۸] حل کرد و نشان داد که نتایج حاصل از آن بهتر از روش­های ابتکاری است که توسط الله­وردی و آلدوویزان بدست آمده بود.

[۱]  Hall

[۲]  Sriskandarajah

[۳]  Framinan

[۴]  Nagaro

[۵]  Aldowaisan

[۶]  Shyu

[۷] Traveling Salesman Problem (TSP)

[۸] Ant Colony Optimization (ACO)

[۱]  Earliest Due-Date

[۲]  Shortest Processing Time

[۳]  Henry Gantt

[۴]  Coffman

[۵]  French

[۶]  Linear programming

[۷]  Morton

[۸]  Pintico

[۹]  Pinedo

[۱۰] R. Graham

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مسئله زمان بندی ماشین های موازی نامرتبط با فرض وجود محدودیت های پیش نیازی کارها زمان آماده سازی وابسته به توالی کارها
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.