تحقیق مسئله شوری خاک و اثرات شوری بر رشد گیاهان و راهکارهای تحمل به شوری

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مسئله شوری خاک و اثرات شوری بر رشد گیاهان و راهکارهای تحمل به شوری دارای ۲۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱-مقدمه    ۵
۱-۲-تاریخچه    ۶
۱-۳-خصوصیات گیاهی    ۶
۱-۴-مسئله شوری خاک    ۷
۱-۵-وسعت اراضی شور    ۷
۱-۶-تعریف شوری    ۸
۱-۷-اثرات شوری بر رشد گیاهان    ۸
۱-۸-علائم آسیب شوری بر گیاهان    ۹
۱-۹-واکنش گیاهان به شوری    ۱۰
۱-۹-۱-اثر اسمزی    ۱۰
۱-۹-۲-اثر ویژه یونی    ۱۱
۱-۹-۳-عدم تعادل تغذیه‌ای    ۱۱
۱-۱۰-تحمل گیاهان نسبت به شوری    ۱۱
۱-۱۰-۱-معیارهای تحمل نسبت به شوری    ۱۲
۱-۱۱-راهکارهای تحمل به شوری    ۱۲
۱-۱۱-۱-تنظیم یون‌ها و جایگزینی ویژه    ۱۲
۱-۱۱-۲-بیوسنتز مواد سازگار    ۱۴
۱-۱۱-۳-تولید آنزیم‌های آنتی‌اکسیدانت    ۱۴
۱-۱۱-۴-هورمون‌های گیاهی    ۱۵
۱-۱۲-مقیاس‌های زمانی پاسخ بعد از اعمال تنش شوری    ۱۵
۱-۱۳-تأثیر تنش شوری بر جوانه‌زنی گیاهان    ۱۵
۱-۱۴-تأثیر شوری بر غلظت سدیم و پتاسیم در گیاه و ارتباط آن با مقاومت به شوری    ۱۶
۱-۱۵-اثر تنش شوری بر شاخص‌های رشد    ۱۶
۱-۱۶-تأثیر شوری بر محتوای پرولین در گیاهان    ۱۷
۱-۱۷-تأثیر شوری بر محتوای رنگیزه های فتوسنتزی    ۱۸
۱-۱۸-تأثیر شوری بر میزان پایداری غشا سلولی    ۱۸
۱-۱۹-    منابع    ۱۹

منابع

۱-دانشور، م، ۱۳۸۹٫ پرورش سبزی. انتشارات دانشگاه شهید چمران.

۲-زادوریان، گ.، م. خدا رحمی، ا. اشکبوس و خ. مصطفوی، ۱۳۹۰٫ بررسی تأثیر تنش شوری ناشی از کلرید سدیم بر بیوماس ارقام تجارتی گندم نان در مرحله گیاهچه ای، مجله زراعت و اصلاح نباتات. ۷: ۶۹ – ۸۳٫

۳-پیوست، غ، ۱۳۸۵٫ سبزی‌کاری. انتشارات دانش‌پذیر.

۴-حق نیا، غ، ۱۳۷۵٫ راهنمای تحمل گیاهان به شوری، انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد.

۵-حیدری، م. ف. مصری و ز. کیا، ۱۳۸۹٫ اثر تنش شوری بر متابولیسم اسیدهای نوکلئیک، فعالیت آنزیم‌های آنتی­اکسیدان، فلورسانس کلروفیل و تنظیم­کننده­های اسمزی پنج رقم کلزا. مجله علوم گیاه زراعی ایران. ۴۱: ۵۰۲-۴۹۱٫

۶-خراسانی، خ.، ه. حسن‌زاده مقدم و م. محمدی، ۱۳۸۷٫ راهنمای عملی و کاربردی کاشت، داشت و برداشت ذرت، نشر سروا.

۷-خدابخش، ف.، ر. عمو آقایی، ا. مستأجران و گ. امتیازی، ۱۳۸۹٫ بررسی اثر هیدرو و اسموپرایمینگ دو رقم تجاری نخود بر جوانه‌زنی، فاکتورهای رشد و تعداد گرهک های ریشه در شرایط تنش شوری. زیست‌شناسی گیاهی.۶: ۷۱- ۸۶٫

۸-کافی، م.،  ا. برزویی، م. صالحی، ع. کمندی، ع. معصومی. و ج. نباتی. ۱۳۸۸٫ فیزیولوژی تنش‌های محیطی در گیاهان. انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد.

۹-میرمحمدی میبدی، ع. و ب. قره یاضی.۱۳۸۱٫ جنبه‌های فیزیولوژیک و به نژادی تنش شوری گیاهان. انتشارات دانشگاه صنعتی اصفهان.۲۷۴ صفحه

۱۰-نجفی، ح؛ و م. میرمعصومی. ١٣٧٨. بررسی عکس‌العمل‌های فیزیولـوژیکی سـویا در شـرایط تـنش شـوری. علـوم و صـنایع کشاورزی. ۱: ۳۴-۳۹٫

۱۱-همائی، م. ۱۳۸۱٫ واکنش گیاهان به شوری، کمیته ملی آبیاری و زهکشی ایران.

۱۲-سرمدنیا، غ. ۱۳۷۷٫ اهمیت تنش‌های محیطی در زراعت. مقالات کلیدی شروع کنگره زراعت و اصلاح نباتات ایران، دانشگاه تهران – دانشکده کشاورزی کرج.

۱۳-علی، س. س.، و. اسلامی، م.ع. بهدانی وم. جامی­الاحمدی، ۱۳۸۸٫ بررسی پاشش برگی گلایسین­بتائین بر محتوای نسبی آب برگ، نشت الکترولیت و هدایت روزنه­ای گیاهان کلزا تحت شرایط آبیاری با آب‌شور در مرحله رشد رویشی، شروع همایش ملی دانه­های روغنی، اصفهان، ص ۱۱۳٫

۱۴- قوامی، ف.، م. ملبویی،  م. قنادها، ب. صمدی، ج. مظفری. ب. م. جعفر آقایی، ۱۳۸۲٫ بررسی واکنش ارقام متحمل گندم ایرانی به تنش شوری در مرحله جوانه‌زنی وگیاهچه. مجله علوم کشاورزی ایران. ٣۵: ۴۵٣-۴۶۴.

 ۱-۱- مقدمه

شوری یکی از مهم‌ترین تنش­های محیطی است که تولید محصولات زراعی را تحت تأثیر قرار می­دهد [۲۹]. حدود نیمی از زمین­های آبی در جهان تحت تأثیر شوری قرار می­گیرند، ازاین‌رو شور شدن خاک یک عامل بزرگ محدودکننده در تولید محصولات کشاورزی است [۳۴]. یکی از مشکلات عمده‌ای که اغلب مناطق خشک و نیمه‌خشک با آن مواجه هستند، شور و قلیا بودن خاک این مناطق است [۳۳]. در ایران با توجه به اینکه بخش زیادی از مساحت کشور در مناطق خشک و نیمه‌خشک واقع‌شده است، مشکل شوری یک معضل بزرگ در کشاورزی است. در ایران حدود ۷/۱۴ درصد از مساحت کل کشور را اراضی شور تشکیل داده‌اند و نزدیک به ۵۰ درصد از زمین‌های مورداستفاده کشاورزی به درجات مختلف با مشکل شوری یا قلیایی و غرقابی بودن روبرو می‌باشند [۱۰].

خسارت شوری بر گیاه به دلیل کاهش پتانسیل آب خاک در اثر تجمع املاح، ایجاد خشکی فیزیولوژیک در محیط ریشه و سمیت و عدم تعادل یون‌ها است. شوری در مراحل مختلف رشد اثرات متفاوتی می­تواند داشته باشد وگیاهان مختلف حساسیت‌های متفاوتی به شوری نشان می­دهند [۱۴]. یکی از مراحل حساس گیاهان به تنش شوری مرحله جوانه‌زنی است [۶۰]. جوانه­زنی بذرها در محیط شور تحت تأثیر فشار اسمزی و سمیت نمک قرار می­گیرد. با منفی­تر شدن پتانسیل آب، سرعت جذب آب به‌وسیله بذر تحت تأثیر قرار می­گیرد، ولی برای کاهش درصد جوانه­زنی باید پتانسیل آب از حد معینی که برای هرگونه خاص متفاوت است منفی­تر گردد. تنش شوری عموماً باعث تأخیر در جوانه­زنی، کاهش درصد جوانه­زنی، کاهش سرعت جوانه­زنی و کاهش رشد گیاهچه می­شود [۱۴]. رشد گیاهان نیز به‌طورکلی تحت شرایط شوری کاهش می­یابد [۴۶]. تجمع بیش‌ازاندازه سدیم موجب سمیت و بازدارندگی رشد در گیاه خواهد شد [۳۴]. افزایش جذب نمک و سمیت یونی، سبب اختلال در کارکرد سلولی و آسیب رساندن به فرایندهای فیزیولوژیک، از قبیل فتوسنتز و تنفس می­شود که کاهش فرایندهای رشد و نموی گیاه نظیر جوانه‌زنی، رشد گیاهچه و درنهایت، کاهش میزان تولید محصول در گیاه را در پی دارد [۴۴].

گیاهان مختلف توانایی‌های متفاوتی در محیط‌های شور از خود نشان می‌دهند. تفاوت در قدرت مقاومت به شوری، نه‌تنها در میان جنس‌ها و گونه‌ها، بلکه حتی در داخل یک‌گونه نیز مشاهده می­شود. این نکته سبب شده که تحقیقات گسترده‌ای در زمینه مکانیزم های تحمل به شوری در گیاهان صورت پذیرد. [۱۴] بهترین روش برای به دست آوردن عملکرد مناسب در خاک‌های شور استفاده از گیاهان مقاوم به شوری است [۲]. سبزی‌ها نسبت به شوری خاک بسیار حساس می­باشند و هر چه خاک شورتر باشد ریشه گیاهان آب موردنیاز خود را با سختی بیشتری جذب می­کند. اهمیت این موضوع در شرایط آب و هوایی گرم و خشک نسبت به شرایط مرطوب به‌مراتب بیشتر است. درجه حساست سبزی‌ها نسبت به شوری خاک بسیار متفاوت است. حساس‌ترین سبزی‌ها به شوری خاک کرفس و تربچه و مقاوم‌ترین آن‌ها اسفناج و چغندر می­باشند. گیاه خیار جزو سبزی‌های نیمه حساس به شوری است [۸]. سبزی­ها با داشتن موادی از قبیل ویتامین، املاح معدنی، مواد سلولزی، اسیدهای آلی، روغن‌های فرار و مواد ضد باکتریایی جایگاه ویژه­ای ازنظر ارزش غذایی دارند [۳]. خیار به‌عنوان یکی از سبزهای پرمصرف، حدود ۹۶ تا ۹۷ درصد آن آب است که به علت وفور ویتامین، املاح معدنی و اسیدهای آلی در تغذیه از اهمیت ویژه­ای برخوردار است. ازنظر اقتصادی خیار در بین سبزی­های مهم، مقام چهارم را بعد از گوجه‌فرنگی، کلم پیچ و پیاز دارا است [۳].

با گسترش روزافزون اراضی شور و هزینه‌های سنگین اصلاح این اراضی و نهایتاً غیرقابل کشت شدن آن‌ها و با توجه به حساسیت خیار به شوری، شناسایی ارقام متحمل به شوری در خیار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود.

۱-۲-  تاریخچه

خیار یکی از سبزی‌های معروف دنیاست. منشأ اصلی خیار کاملاً مشخص و معلوم نیست، ولی به‌احتمال‌زیاد بومی مناطق گرمسیری آسیا و آفریقا است، زیرا بیش از ۳۰۰۰ هزار سال است به‌عنوان غذا در آن مناطق کشت می­گردد. نوشته‌ها نشان می‌دهند که در ۱۰۰ سال قبل از میلاد مسیح خیار به‌وسیله سفیر چین از ایران به کشور چین برده شده است. یونانیان و رومی‌ها آن را می­شناختند. این گیاه در قرن نهم به فرانسه معرفی شد و ازآن‌پس در آنجا کشت گردید، سپس در قرن چهاردهم کشت خیار در انگلستان متداول گشت [۸].

۱-۳- خصوصیات گیاهی

خیار گیاهی است یک‌ساله از جنس Cucumis که حدود ۳۰ گونه آن در آسیا و آفریقا به تثبیت رسیده است. ریشه خیار سطحی و گسترده است. فقط تعداد معدودی از ریشه‌ها می­توانند بیش از عمق ۵/۰ متری نفوذ کنند. ساقه خیار مانند سایر گیاهان خانواده کدوییان خزنده و کرک دار بوده که در مقطع زاویه‌دار است. با ادامه رشد گیاه، زاویه‌ها کوچک‌تر می­شوند. ساقه می­تواند به ارتفاع بیش از ۱۰ متر نیز برسد. برگ‌ها نسبتاً پهن و هر یک از ۳ تا ۵ قسمت تشکیل‌شده و هر قسمت آن دارای کناره‌های مضرسی شکل است و یکی از لوب‌ها به‌صورت نوک‌تیز درمی­آید. از مشخصات بارز برگ‌ها وجود رگبرگ‌ها در پشت برگ است. در محور برگ‌ها پیچک‌هایی بدون انشعاب، ساقه‌های فرعی و همچنین گل‌های نر و ماده به وجود می­آیند. اغلب ارقام خیار یک‌پایه با گل های نر و ماده جدا از هم در یک بوته هستند [۳].

۱-۴- مسئله شوری خاک

شور شدن خاک می­تواند در اثر عوامل جغرافیایی-تاریخی و یا توسط انسان به وجود آید [۵۷]. اصلی‌ترین منبع نمک اراضی انتقال نمک از اقیانوس‌ها است. اقیانوس‌ها خود از عوامل اصلی تشدیدکننده شوری در مناطق خشک و نیمه‌خشک محسوب می­شوند. قطرات کوچک آب حاصل از امواج و تلاطم اقیانوس‌ها باعث ایجاد بلورهای معلق نمک در جو گردیده و این بلورها به‌عنوان هسته‌های تراکم، در تشکیل قطرات باران یا برف نقش دارند. ذرات کوچک نمک حاصل از تلاطم اقیانوس‌ها ممکن است همراه طوفان‌ها و یا به‌صورت خشک از هوا ریزش کنند. شور شدن خاک‌ها و همچنین آب‌های زیرزمینی، توسط اعمال انسان از طریق چرای بیش‌ازحد دام‌ها در مراتع، تخریب جنگل‌ها و آبیاری کردن با آب‌های شور بدون زهکشی وآبشویی کافی، است [۱۳].

۵- ۱وسعت اراضی شور

بر اساس پیش‌بینی‌ها جمعیت جهان تا سال ۲۰۲۵ به ۸ میلیارد نفر و تا سال ۲۰۵۰ به ۷/۹ میلیارد نفر می­رسد. سالانه حدود ۸ میلیون نفر به جمعیت جهان افزوده می­شود و ۹۷% افزایش جمعیت در کشورهای درحال‌توسعه است؛ بنابراین تا سال ۲۰۲۵ نیاز به تولید غذا دو برابر خواهد شد. این پدیده موجب افزایش فشار به محیط‌ زیست می­شود و امنیت غذایی کشورهای درحال‌توسعه بیشتر از سایر کشورها تحت تأثیر قرار می­گیرد.

تنش‌های غیرزنده عامل مهم کاهش ۷۱ درصدی عملکرد محصولات زراعی در سطح جهان بوده که برای تنش شوری ۲۰% تخمین زده می­شود. حدود ۷۵ میلیون از مجموع ۲۴۰ میلیون هکتار اراضی فاریاب، تحت تأثیر آبیاری بیش‌ازحد قرار دارند. آبیاری بیش‌ازحد موجب بالا آمدن سفره آب زیرزمینی و درنتیجه بالا آمدن نمک به‌ویژه سدیم کلراید (Nacl) به سطح خاک می­شود [۱۳].

شوری، ۷% از زمین‌های دنیا، حدود ۹۳۰ میلیون هکتار را تحت تأثیر قرار داده و روزبه‌روز این مناطق شور در حال گسترش می­باشند. بر اساس آمار موجود در سطح جهانی، ایران پس از چین، هند و پاکستان بیشترین درصد اراضی شور را به خود اختصاص داده است. اراضی فاریاب به‌طورجدی مستعد شور شدن می­باشند، درصورتی‌که این اراضی حدود یک‌سوم غذای مردم جهان را تولید می­کنند. کشور ما به دلیل تکیه‌بر کشاورزی فاریاب برای تولید محصولات کشاورزی به‌شدت در معرض شور شدن اراضی است.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تصفیه فاضلاب و شوری خاک و پ-هاش پساب و‌ آثار شوری
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.