تحقیق مساله انتخاب تامین‌کننده و مراحل آن و روش‌های تصمیم‌گیری چند شاخصه

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مساله انتخاب تامین‌کننده و مراحل آن و روش‌های تصمیم‌گیری چند شاخصه دارای ۳۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۲-۱ تامینکنندگان    ۴
۲-۲-۱-۱: تامینکنندگان در زنجیره تامین    ۴
۲-۲-۱-۲: تامین کنندگان در فرایند خرید    ۵
۲-۲-۱-۳: مراحل انتخاب تامینکنندگان    ۶
۲-۲-۱-۴: تعیین شاخصهای انتخاب تامینکننده    ۸
۲-۲-۱-۵:  پیش ارزیابی تامینکنندگان    ۱۲
۲-۲-۱-۶ : انتخاب تامینکنندگان نهایی    ۱۵
۲-۲-۲: تصمیمگیری    ۲۲
۲-۲-۳ تصمیمگیری با معیار‌های چند‌گانه ]۳ و ۱۱[    ۲۴
۲-۲-۳-۱- تصمیمگیری چند هدفه (MODM)    ۲۴
۲-۲-۳-۲- تصمیمگیری چند شاخصه (MADM)    ۲۵
۲-۲-۳-۲-۱- روشهای غیرجبرانی    ۲۵
۲-۲-۳-۲-۲- روش‌های جبرانی    ۲۶
۲-۳ پیشینه پژوهش    ۲۸
جدول ۲-۴٫ پژوهشهای مشابه انجام گرفته    ۲۹
منابع    ۳۰

منابع

اصغرپور، محمد جواد، ۱۳۸۷ ، تصمیم‌گیری های چند شاخصه، انتشارات دانشگاه تهران.

مومنی، منصور، ۱۳۸۵ ، مباحث نوین در تحقیق در عملیات، انتشارات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.

Albino, V. and Garavelli, A.C., (1998), A neural network application to subcontractor rating in construction firms, International Journal of Project Management, 16 (1), 9 -14.

Bach, J., Carr, R., Parnaby, J. and Tobias, A. M., (1987), Supplier development system, International Journal of Technology Management, 2(2), 219-228.

Barbarosoglu, G. and Yazgac, T., (1997), An application of the analytic hierarchy process to the supplier selection problem, Production and Inventory Management Journal 1st quarter, 14-21.

Bender, P.S., Brown, R.W., Isaac, M.H. and Shapiro, J.F., (1985), Improving purchasing productivity at IBM with a normative decision support system, Interfaces, 15 (3), 106

Benton, W.C., (1991), Quantity discount decisions under conditions of multiple items, multiple suppliers and resource limitations, International Journal of Production Research, 29 (10), 1953-1961.

Bhutta, K. S. and Huq, F., (2002), Supplier selection problem: a comparison of the total cost of ownership and analytic hierarchy process approaches, Supply Chain Management: An International Journal, 7(3), 126-135.

Buffa, F.P. and Jackson, W.M., (1983), A goal programming model for purchase planning, Journal of Purchasing and Materials Management, 19 (3), 27-34.

Chaudhry, S.S., Forst, F.G. and Zydiak, J.L., (1993), Vendor selection with price breaks, European Journal of Operational Research, 70, 52-66.

Chou, S.Y., and Chang, Y.H, (2008), A decision support system for supplier selection based on a strategy-aligned fuzzy smart approach, Expert Systems with Applications, 34, 2241–۲۲۵۳٫

Choy, K. L., Lee, W. B., Lau, H. C. W. and Choy, L. C., (2005), A knowledge-based supplier intelligence retrieval system for outsource manufacturing, Knowledge-Based Systems, 18(1), 1-17.

Choy, K. L., Lee, W. B. and Lo, V., (2004), An enterprise collaborative management system – a case study of supplier relationship management, The Journal of Enterprise Information Management, 17(3), 191-207.

Choy, K. L., Lee, W. B. and Lo, V., (2003), Design of an intelligent supplier relationship management system: a hybrid case based neural network approach, Expert Systems with Applications, 24(2), 225-237.

Cook, R.L., (1997), Case-based reasoning systems in purchasing: applications and development, International Journal of Purchasing and Materials Management, 33 (1), 32-39.

۲-۲-۱ تامین‌کنندگان

-۲-۱-۱: تامین‌کنندگان در زنجیره تامین

با تغییر بازارها، تغییر روز افزون نیازها و سلیقه مشتریان و تبدیل شدن محیط کسب و کار به محیطی که در آن سازمان‌ها باید از کمترین فرصت بیشترین بهره را بگیرند و برای بقا و موفقیت خود بجنگند، توجه به عوامل موفقیت‌زا که توجه به آن سازمان‌ها را در مسیر موفقیت و پیشگامی قرار می‌دهد، سخت مورد توجه قرار گرفته است]۵۸[. سازمان‌ها می‌دانند که حیات آنها وابسته به مشتری است و باید در مقابل تغییرات حاکم انعطاف‌پذیری لازم را داشته باشند. در این مسیر سازمان‌ها به شیوه‌های مختلف به بازبینی و بازنگری استراتژی‌های خود پرداخته‌اند و رمز بقا را در رضایت‌مندی هر چه بیشتر مشتریان خود یافتند. بنابراین شرایط رقابت‌پذیری، انعطاف‌پذیری و تنوع محصولات مورد توجه سازمان‌ها و به ویژه سازمان‌های تولیدی قرار گرفته است. در این راستا یکی از فلسفه‌هایی که مورد توجه قرار گرفت، فلسفه‌ی مدیریت زنجیره تامین بوده است]۴۱[. در این نگرش ارضای نیازهای مشتری، تنها، وظیفه سازمان نیست بلکه اعضای زنجیره نیز باید به شکلی موثر در این امر دخیل باشند. هم چنین نه یک تامین‌کننده بلکه مجموعه‌ای از تامین‌کنندگان به منظور مشارکت مد نظر قرار می‌گیرند]۷۳ [در یک زنجیره تامین حضور تامین‌کنندگان در راس هرم و به عنوان سر‌آغاز تولید و ارائه خدمات حائز اهمیت است. با توجه به نقش کلیدی تامین‌کنندگان در فرایند پشتیبانی از تولید، توزیع و ارائه خدمات به متقاضیان کالا فرایندهایی مانند: تدارک، تامین به موقع کالا یا خدمات، دستیابی به کیفیت بیشتر و هزینه تمام شده کمتر، رضایت مشتریان و… تنها در سایه انتخاب تامین‌کنندگان مناسب که بتوانند همگام با سازمان در جهت دستیابی به اهداف ذکر شده تلاش کنند، امکان پذیر خواهد بود]۸۰[. آنچه امروزه مشاهده می‌شود رقابت بین سازمان‌ها در حال تبدیل به رقابت بین زنجیره‌های تامین است که این به معنی همکاری نزدیک‌تر اعضای زنجیره‌تامین برای به دست آوردن مزیت رقابتی می‌باشد. در این حالت ارتباط یا به عبارتی به اشتراک گذاری اطلاعات یک معیار کلیدی برای شرکت های خریدار در انتخاب تامین‌کنندگان می‌باشد و سازمان‌ها می‌بایست یک ارتباط بلند‌مدت با تامین‌کنندگان اصلی خود را جایگزین ارتباط کوتاه‌مدت کنند.

۲-۱-۲: تامین کنندگان در فرایند خرید

در دنیای تجارت دو نوع خرید وجود دارد که از انواع اصلی آن به شمار می‌رود. خرید برای فروش و خرید برای مصرف یا تبدیل. خرید برای فروش مجدد توسط دلالان و بازرگانان صورت می‌گیرد، اما خرید برای مصرف توسط مامورین خرید صنعتی صورت می‌گیرد. در ادبیات مربوط به ارزیابی تامین‌کنندگان منظور از خرید، خرید صنعتی بوده که برای مصرف در راستای تولید صورت می‌گیرد. در اغلب صنایع، هزینه خرید مواد اولیه و لوازم جانبی به بیش از ۷۰ درصد قیمت تمام شده یک محصول می‌رسد. همچنین در صنایع با تکنولوژی بالا هزینه مواد خریده شده و خدمات یک محصول، بیش از ۸۰ درصد قیمت تمام شده یک محصول را تشکیل می‌دهد]۲۰[. از طرفی در سازمان‌های تولید کننده، سهم خرید از کل گردش مالی بین ۵۰ تا ۹۰ درصد است. با این اوصاف بدیهی است که تصمیم‌گیری در مورد خرید و استراتژی‌های مربوط به آن تاثیر مستقیم بر سود‌آوری سازمان دارد.

همان‌طور که بیان شد خرید صنعتی توسط مامورین خرید صنعتی انجام می‌شود. این اشخاص بر طبق پیش‌بینی فروش و برنامه تولید، کار خرید را هماهنگ می‌سازند و با در نظر گرفتن سود هر دو طرف افرادی را که می‌خواهند از آنها خرید کنند انتخاب می‌کنند. آنچه مسلم است انتخاب یک مجموعه خوب از تامین‌کنندگان که به صورت منسجم با یک سازمان در همکاری باشند، از عوامل موفقیت آن سازمان محسوب می‌شوند. انگلند[۱] (۱۹۷۵) ارزیابی و انتخاب تامین‌کننده را مهمترین مسئولیت واحد خرید می‌داند. وبر و همکارانش ]۷۲ [ نیز تولید محصول با بهای تمام شده پائین را در محیط رقابتی امروز ممکن نمی‌دانند مگر با انتخاب تامین‌کنندگان مناسب.

۲-۱-۳: مراحل انتخاب تامین‌کنندگان

انتخاب تامین‌کننده مناسب در پنج مرحله اصلی انجام می‌پذیرد. در مرحله اول سازمان به منظور ارائه محصول یا خدمات جدید احتیاج به تامین مواد اولیه و یا خدمات دیگر از خارج از سازمان دارد. در این مرحله مساله نیاز به یک تامین‌کننده ظاهر خواهد شد. در مرحله دوم که مرحله اساسی و پایه‌ی تصمیم‌گیری در مورد انتخاب تامین‌کننده می‌باشد، کارشناسان مربوطه با بررسی و در نظر گرفتن استراتژی‌ها و شرایط سازمان، لیستی از شاخص‌هایی را تعیین می‌کنند که تامین کننده ملزم به دارا بودن آن است. در صورتی که سازمان با تعداد تامین‌کنندگان بیشتر از نیاز خود مواجه باشد لازم است که یک فرایند پیش ارزیابی را اجرا نماید که در آن از بین تامین‌کنندگان اولیه تعدادی به عنوان تامین‌کنندگان بالقوه انتخاب می‌شوند. در مرحله چهارم که مرحله ارزیابی نهایی است با استفاده از یکی از روش‌های انتخاب تامین‌کننده، تامین‌کننده یا تامین‌کنندگان نهایی از بین تامین‌کنندگان بالقوه انتخاب می‌شوند. این عمل پایان کار نبوده و بلکه تامین‌کننده باید به طور مستمر و پیوسته توسط سازمان ارزیابی شود]۶۴[.

در مورد مرحله اول لازم به ذکر است که هر سازمانی که درحال فعالیت تولیدی یا ارائه خدمات به مشتریانش است، خود نیز مشتری تامین‌کنندگان خود است. بنابراین می‌توان گفت هر سازمانی که در حال حیات است، احساس نیاز به یک یا چندین تامین‌کننده خواهد داشت. در ادامه، مساله انتخاب تامین‌کننده با تاکید بر فعالیت‌های گذشته مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

۲-۱-۴: تعیین شاخص‌های انتخاب تامین‌کننده

سازمان‌ها معمولا پتانسیل تامین‌کننده را ارزیابی می‌کنند و جهت این ارزیابی شاخص‌هایی را به کار می‌برند این شاخص‌ها با توجه به نوع فعالیت و کسب و کار، استراتژی‌های سازمان، نوع ساختار تامین‌کننده و…  تعیین می‌گردد. با توجه به پیچیده‌تر شدن کسب و کارها و تاثیر گذاری عوامل بسیار زیاد در موفقیت سازمان‌ها، فرایند انتخاب تامین‌کننده اصولا شامل بیش از یک معیار می‌باشد. بنابراین فرایند انتخاب تامین کننده یک مساله تصمیم‌گیری چند شاخصه است. مدیران خرید، در ابتدا تامین کنندگان خود را توسط سه شاخص اولیه قیمت، کیفیت و زمان تحویل ارزیابی می‌کنند. این سه شاخص اصولا اساسی‌ترین و بحرانی‌ترین شاخص‌ها توسط سازمان‌های خریدار می‌باشد. اگر چه این سه شاخص برای اکثر سازمان‌ها در فرایند خرید صادق است اما ممکن است همه شاخص‌های لازم را در برنگیرد. بنابراین برای انتخاب تامین‌کننده تحلیل‌های عمیق‌تر از توانایی‌های آنها و مطالعات بیشتر جهت ارزیابی درست آنها لازم است. در گذشته پژوهش‌های بسیار زیادی به منظور شناسایی شاخص‌های مورد نیاز در انتخاب تامین‌کننده انجام پذیرفته است. اولین مطالعه توسط دیکسون]۳۲ [ انجام شد. وی خلاصه‌ای از یک لیست شامل حداقل ۵۰ عامل مختلف را که توسط نویسندگان بیان شده بود، جهت بررسی در تصمیمات انتخاب تامین‌کننده تهیه نمود.

دیکسون پرسشنامه هایی را برای ۲۱۳ نماینده و مدیر فروش در سراسر آمریکا فرستاد و از این تعداد ۱۷۰ عدد را دریافت کرد. خلاصه یافته‌های دیکسون درباره شاخص‌ها و اهمیت آنها در جدول ۲-۲ آمده است. همان طور که مشاهده می‌شود، دیکسون شاخص‌ها را اولویت‌بندی نمود. وی به معیار کیفیت بیشترین امتیاز و به معیار خرید‌های آتی با توافق دو جانبه، کمترین امتیاز را داد. پژوهش‌های بعدی در این زمینه به شدت متاثر از کار دیکسون بوده است به نوعی گسترش آن محسوب می‌گردد.

۱-England

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.