تحقیق مشارکت در تصمیم گیری و مدل های آن و شکل گیری و توسعه تیم های اثر بخشی و فرآیند تیم سازی و مهارتهای مورد نیاز برای کار تیمی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مشارکت در تصمیم گیری و مدل های آن و شکل گیری و توسعه تیم های اثر بخشی و فرآیند تیم سازی و مهارتهای مورد نیاز برای کار تیمی دارای ۸۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
دلیل اهمیت تیم ها چیست و چرا در اقتصاد الکترونیکی و نوین جهانی اهمیت بیشتری یافته است؟    ۵
تئوری ها و نظریه ها    ۸
پیامدهای سازنده تعارض    ۸
الگوی تشریک مساعی    ۱۰
عملکرد سازمان براساس الگوی تشریک مساعی    ۱۱
تعهد سازمانی:    ۱۱
طرز تفکر سیستم ها    ۱۳
کار تیمی حاصل تفکر سیستمی    ۱۳
فرآیندهای تصمیم گیری    ۱۴
مشارکت در تصمیم گیری    ۱۵
آثار مشارکت در تصمیم گیری    ۱۵
مدل های فرآیند مشارکت    ۱۶
مدل محرک تصمیم گیری مشارکتی    ۱۶
مدل شناختی تصمیم گیری مشارکتی    ۱۷
کاربردهای مشارکت    ۲۱
تصمیم گیری در محیط کار    ۲۱
عوامل گروهی و سازمانی    ۲۲
چرا مردم به گروه ها می پیوندند    ۲۳
تفاوت بین گرو ها و تیم ها    ۲۴
شکل گیری و توسعه تیم های اثر بخشی    ۲۵
مراحل شکل گیری گروه و تیم    ۲۷
انواع تیم-۱    ۲۸
– تیم هایی که به وجود آورنده یا انجام دهنده کار هستند    ۲۹
– تیم هایی که پیشنهاد کننده کار هستند    ۲۹
– تیم هایی که مدیریت و هدایت کار را بر عهده دارند    ۳۰
– سازمان های لاغر تر و متناسب تر    ۳۱
تیم حل کننده مساله:    ۳۲
تیمهای خود گردان:    ۳۲
تیمهای متخصص:    ۳۳
انواع تیمهای کاری-۳    ۳۳
تشکیل تیمی اثر بخش :    ۳۴
نقشهای افراد در تیمها    ۳۵
ابعاد اعتماد:    ۳۶
فرق میان تیم و گروه    ۳۶
مقایسه مدیر گروه با رهبر تیم    ۳۷
تشخیص نیاز به تیم سازی    ۴۱
بعضی از ویژگی های تیمهای دارای عملکرد بالا    ۴۴
پیامدهای عملکردی    ۴۴
چشم انداز و هدف معین و مشترک    ۴۴
مسئولیت پاسخگویی متقابل و درونی    ۴۴
نا مشخص بودن تمایزات رسمی    ۴۴
ناکارآمدی منتهی به کارآمدی    ۴۵
کیفیت فوق العاده بالا    ۴۵
بهبود مداوم اخلاق    ۴۵
اعتبار و اعتماد زیاد    ۴۵
مشخص بودن قابلیت محوری    ۴۶
ساخت تیم واقعی    ۴۶
مهمترین خصوصیات تیمهای واقعی عبارتند از:    ۴۶
فرآیند تیم سازی    ۴۸
مزایای تیم های کاری    ۴۹
ملاحظات تیم سازی    ۵۰
مشخصات تیم های مؤثر    ۵۱
باید های کار تیمی    ۵۲
مزایای کار تیمی    ۵۳
موانع و شرایط پایه کار تیمی    ۵۳
مهارتهای مورد نیاز برای کار تیمی    ۵۵
توسعه تیم    ۵۶
نقشهای تیم    ۵۶
کارگزاران تیم    ۵۸
مدیریت عملکرد تیم    ۶۰
هدف و فرآیند    ۶۰
استفاده خلاق از تعارض    ۶۳
تحقیقات انجام شده    ۶۵
جمع بندی    ۷۷
منابع و ماخذ :    ۷۹

 منابع

دکتر حبیب اله دعائی ، دکتر سعید مرتضوی ، ۱۳۸۴ ، مهارتهای مدیریتی ، بیان هدایت نور

سید محمد عباس زادگان ، ۱۳۸۴ ، مدیریت عملکرد ، شرکت سهامی انتشار

مهدی فرشاد ، ۱۳۶۲ ، نگرش سیستمی ، انتشارات امیرکبیر، ۱۳۶۲

جان هامفریز , ۱۳۸۲ , مدیریت تیمهای موفق , ترجمه دکتر داوود نجفی توانا , موسسه کتاب مهربان نشر

دیوید ای . وتن – کیم اس کمرون ، ۱۳۸۲ ، تیم سازی ،  ترجمه دکتر بدرالدین اورعی یزدانی ، موسسه تحقیقات و آمزش مدیریت

استیفن پی . رابینز ، ۱۳۸۳ ، رفتار سازمانی ، ترجمه دکتر علی پارسائیان و دکتر سید محمد اعرابی ، دفتر پژوهشهای فرهنگی

دکتر ایرج سلطانی ، مهندس محسن پورسینا ، ۱۳۸۴ ، بنیانهای کار تیمی ، انتشارات ارکان

دکتر محمود قربانی ، سید ابراهیم می خورسندی ، ارزیابی شایستگی فردی

مایکل آرمسترانگ ، مدیریت عملکرد ، ۱۳۸۵ ، ترجمه دکتر بهروز قلیچ لی و دکتر داریوش غلام زاده ، انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران

ناصر صادقی فرد سید علی تقوی ، ۱۳۸۲ ، مدیریت مشارکتی ، انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران

 Bjorn Sortland, “Experts-in-Team, Multidisciplinary project” , ICEE-2001, International Conference on Engineering Education, Oslo, August 2001

۲ Dick McCann & Richard Aldersea , Managing Team Performance

Margerison, C.J. and McCann, D.J., Team Management: Practical New Approaches, Management Books 2000, London, 1995

Bernard L. Erven , Robert A. Milligan , Making Employee Motivation a Partnership , Ohio State University , Cornell University

مقدمه

مدیریت یعنی “کار کردن توسط دیگران”. این عبارت یکی از قدیمی ترین تعاریف در ادبیات مدیریت است ولی تعریف نوین مدیریت”کار با دیگران” است که به زیبایی تحول در نگرش به مدیریت را  در سالهای اخیرمطرح می سازد و به اهمیت کار گروهی و تیمی اشاره دارد.

قدرت واقعی و پنهان در کار تیمی این است که دست آوردهای تیم از جمع دست آوردهای اعضای آن به مراتب بیشتر است یعنی جمع یک با یک از دو بیشتر می شود و این نتیجه فرآیندی بنام سینرژی یا هم افزایی است که موجب می شود تا کار تیمی ماندگار ترین و مستحکم ترین مزیت رقابتی گردد زیرا هم کم یاب است و هم توان لازم را دارد.

واژه های« تیم کاری » و «گروه کاری» در اغلب سازمانهای امروزی به کار برده می شود. بعضی از صاحب نظران معتقدند که شرکت های مدرن و مؤثر نیازمند استفاده ازتیم های کوچک برای انجام مأموریت خود هستند. تیم های کاری در مباحث تحول مدیریت، تغییر پارادایم مدیریت و تجدید حیات سازمانها نقش محوری دارند.

دو حادثه مهم باعث شد که تیم های کاری بطور وسیع مورد استفاده قرار گیرند. این دو حادثه نتایج مطالعات هاثورن و تجربیات اروپاییان از گروه های مستقل کاری بود زیرا تا قبل از آن تیم های کاری صرفاً در حوزه های ورزشی و نظامی مورد استفاده قرار می گرفتند. بعد از آن دو حادثه کم‌کم حرارت استفاده از تیم های کاری فروکش کرد تا اینکه در دهه ۱۹۸۰ تیم های کاری مجدداً توجه صاحب نظران را به خود جلب کرد.

دلیل اهمیت تیم ها چیست و چرا در اقتصاد الکترونیکی و نوین جهانی اهمیت بیشتری یافته است؟

از سالها پیش گفته شده است که افراد بزرگترین سرمایه سازمان ها به شمار می آیند. این مطلب  در گزارش سالانه بسیاری از شرکت ها که نام تمامی مدیران ارشد و مسئولان سازمان در آنها ذکر می شد ولی نام کارمندان دون پایه به صورت گروهی و ناشناس مورد اشاره قرار می گرفت، همواره به عنوان روشی استاندارد وجود داشته است. چنانچه مطلب فوق برای کارشناسان مدیریت منابع انسانی نقل شود، آنها یا گره ای عاقلانه و حاکی از درک مسئله بر ابرو می اندازند و یا آنکه نیش خندی مبنی بر تسلیم و ناچاری بر چهره  می آورند. ما می گوییم که برای افراد ارزش قائل هستیم ولی در عمل برای تحقق این ارزش کوشش چندانی نمی کنیم. همین مطلب در مورد کار تیمی نیز مصداق دارد. می دانیم چنانچه افراد با هم متحد شوند می توانند کوه ها را به حرکت در آورند، اما در مورد چگونگی اداره امور تیمی اطمینان کافی نداریم و بنابر این افراد را در قالب گروه های کاری می گنجانیم و امیدواریم که طی واکنشی شگفت، یک تیم شکل بگیرد.

در دنیای امروز عوامل بسیاری وجود دارند که بر ضـــــرورت تغییر روند فوق تاکید می ورزند. چنانچه دیدگاهی کلی نسبت به آنچه در سطح کلان اتفاق می افتد داشته باشیم، مشاهده خواهیم کرد که رها سازی نیروی یک تیم خوب،  مشابه آن است که پایاترین امتیاز رقابتی موجود را برای سازمان های امروزی فراهم آوریم.

یک گروه به این صورت تعریف می شود: دو یا چند نفر که با هم روابط متقابل دارند, به یکدیگر وابسته اند و برای تامین هدفهایی خاص گرد هم می آیند. گروهها می توانند رسمی یا غیر رسمی باشند.

گروههای رسمی  گروههایی هستند که توسط ساختار سازمانی مشخص می شوند ؛کارهای مشخصی به آنها واگذار می گردد و گروههای کاری یا تخصصی را تشکیل می دهند.

در گروههای رسمی رفتار فرد به وسیله هدفهای سازمان تعیین و مسیر حرکت وی مشخص می شود.

گروههای غیر رسمی گروههایی هستند که بر عکس گروههای رسمی به وسیله ساختار سازمانی مشخص نمی شوند و هیچ نوع ساختار رسمی ندارند. این گروهها به صورت طبیعی در محیطهای کاری تشکیل می گردند و علت موجودیت آنها واکنشهایی است که در برابر نیاز به تماس های اجتماعی از خود نشان می دهند.

گروه مانند تیم نیست و تیم کاری با گروه کاری تفاوت دارد. یک گروه کاری گروهی است که اصولاً به سبب وجود رابطه متقابل اعضاء مبادله اطلاعات کرده و به یکدیگر کمک می کنند تا تصمیمی گرفته شود و در حوزه مسئولیت خود یکدیگر را یاری می دهند.

در یک تیم کاری پدیده هم افزایی مشاهده می شود. تلاش افراد موجب عملکردی می گردد که از مجموع عملکرد اعضاء بیشتر است.

“تیم”در فرهنگ فارسی به معنی تعهد و غمخواری و همچنین به دسته ای از افراد که در یک زمینه ای فعالیت می کنند اطلاق می شود(معین ۱۱۸۱و۱۳۶۳)

“گروه”در فارسی به معنی دسته ای از مردم, جماعت, طایفه و قبیله آمده است(معین۳۲۸۰؛۱۳۶۳)

همانطور که ملاحظه می شود گروه و تیم یک مفهوم ندارد. گروه در سازمان شامل دو نفر یا بیشتر می باشد که فعالیتها را جهت نشر اطلاعات در بین اعضاء و کمک به یکدیگر در جهت تصمیم گیری و انجام مسئولیت هستند. اعضا یک گروه لازم نیست که در یک کار دسته جمعی که مستلزم تلاشی یکپارچه است شرکت نمایند به همین جهت حاصل کار آنها مجموعه ای از عملکرد هر یک از اعضا گروه می باشد, لذا اشتراک مساعی که کار را درحد  بالایی اجرا نماید وجود ندارد.

تمایز تیم از گروه این است که اعضای تیم دارای یک هدف مشترک و دارای یک سری اهداف اجرایی خاص می باشند که خود را مسئول نتایج کاری تیم می دانند. تیم ها کارهایی را بالاتر از سهم اجرایی خود انجام می دهند

تیم عبارت است از یک گروه دو یا چند نفره از افراد که به طور منظم با یکدیگر تعامل برقرار می کنند و به منظور رسیدن به هدف ،کارها را هماهنگ می کنند. در تعریف فوق سه نکته وجود دارد :

اول آنکه حداقل دو نفر بایستی حضور داشته باشند

اعضا باید بطور منظم تعامل برقرار کنند و کارهایشان را بصورت هماهنگ انجام دهند.

اعضا بایستی دارای یک هدف مشترک باشند

تئوری ها و نظریه ها

پیامدهای سازنده تعارض

تعارض در مواردی سازنده است که بتواند کیفیت تصمیمات و راه حلها را بهبود ببخشد، موجب خلاقیت و نوآوری شود، مایه کنجکاوی و تشدید علاقه اعضای گروه به یکدیگر شود یا بتواند موجب حل مسائل، کاهش فشارهای روانی و تنش های درون گروهی گردد و در نهایت اینکه بتواند پدیده تحول را تقویت کند.(۴)
به طور کلی در موارد زیر نقش سازنده تعارض بیشتر قابل تامل و بررسی است:

۱ – تعارض به عنوان عامل تغییر: براساس تئوری سیستم باز بروز تعارض در سازمان یکی از بارزترین نیروها برای تغییر در سازمان است چرا که تعارض با وضع موجود به مبارزه برخاسته و خلق نظریـات جدید را سرعت مــی بخشد.

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.