تحقیق مطالعات در رابطه با میکروسنسورهای اندازه گیری جریان و در رابطه با جریان خون در بدن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مطالعات در رابطه با میکروسنسورهای اندازه گیری جریان و در رابطه با جریان خون در بدن دارای ۳۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱- مفاهیم    ۴
۱-۱- رگهای خونی    ۴
۱-۲- قلب    ۷
۱-۳- سیستم گردش خون    ۹
۱-۴- دوره قلبی    ۱۰
۱-۵- خون    ۱۲
۱-۶- جریان خون در آئورت    ۱۵
۱-۷- سیتیآنژیوگرافی    ۱۵
۱-۸- کتتر    ۱۷
۱-۹- سیستمهای میکروالکترومکانیکی (ممز)    ۱۸
۱-۱۰-  انواع میکروسنسورهای اندازهگیری جریان    ۲۰
۲-مطالعات انجام شده در رابطه با میکروسنسورهای اندازهگیری جریان    ۲۵
۲-۲-مطالعات انجام شده در رابطه با جریان خون در بدن    ۳۱
فهرست منابع    ۳۶

 منابع

[۱]      Lee, C.Y., Lee, S.J., and Wu, G.W. “Fabrication of micro temperature sensor on the flexible substrate.” 7th IEEE Conference , 2007.

[۲]      Lee, W. (2006). Biofluid Mechanics in Cardiovascular Systems. United States of America: McGraw Hill Companies, Inc.

[۳]      Srivastava, D. “Making or breaking the heart: From lineage determination to morphogenesis.” Cell. Vol. 126, No. 6: 1037-1048, 2006.

[۴]      Chandran, K.B., Yoganathan, A.P., and Rittgers, S.E. (2012). Biofluid Mechanics: The Human Circulation. Taylor and Francis Group: CRC Press.

[۵]      Guyton, A.C. and Hall, J.E. (2006) Textbook of Medical Physiology. Philadelphia: Elsevier Saunders.

[۶]      Banerjee, R.K., Cho, Y.I., and Kensey, K. “Effect of the non-newtonian viscosity of blood on steady and pulsatile flow in stenosed arteries.” Advances in Bioengineering. Vol. 20: 103-106, 1991.

[۷]      Cho, Y.I. and Kensey, K.R. “Effects of the non-Newtonian viscosity of blood on flows in a diseased arterial vessel.” Biorheology. Vol. 28, No. 3: 241-262, 1991.

[۸]    Johnston, B.M., Johnston, P., Stuart Kilpatrick, C. and Kilpatrick, D.

“Non-newtonian blood flow in human right coronary arteries: Steady state simulations.” Journal of Biomechanics. Vol. 37, No. 5:709-720, 2004.

[۹]    Fung, Y.c. (1997). Biomechanics Circulation. Springer.

[۱۰]    Morris, L., Delassus, P., Walsh, M. and McGloughlin, T. “Mathematical model to predict the in vivo pulsatile drag forces acting on bifurcated stent grafts used in endovascular treatment of abdominal aortic aneurysms.” Journal of Biomechanics. Vol. 37, No. 5: 1087-1095, 2004.

[۱۱]    Nerem, R., Seed, W. and Wood, N. “An experimental study of the velocity distribution and transition to turbulence in the aorta.” J. Fluid Mech. Vol. 52, No. 1: 137-160, 1972.

[۱۲]    Lyshevski, S.E. (2002). MEMS and NEMS: Systems, Devices, and Structures. Taylor and Francis Group: CRC Press.

[۱۳] Kuo, J.T.W., Yu, L. and Meng, E. “Micromachined thermal flow sensors-a review.” Micromachines.  Vol. 3, No. 3: 550-573, 2012

مفاهیم

۱-۱- رگ­های خونی

رگ­های خونی به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

سرخرگ­ها[۱] ( شریان­ها ) که خود به دو گروه سرخرگ­ها و سرخرگ­های کوچک[۲] ( آرتریول­ها) تقسیم می‌شوند.

سیاهرگ­ها[۳] (ورید­ها) که خود به دو گروه سیاهرگ­ها و سیاهرگ­های کوچک[۴] ( ونول­ها ) تقسیم می‌شوند.

مویرگ­ها[۵] که عروق بسیار ظریفی هستند و در حد فاصل آرتریول­ها و ونول­ها قرار دارند.

سرخرگ­های بزرگ رگ­های خونی پرفشاری هستند که خون را از قلب دور کرده و به سرخرگ­های کوچک می‌رسانند. سپس خون وارد مویرگ­ها شده و تبادل اکسیژن، دی اکسید­کربن و مواد مغذی و فضولات متابولیسمی صورت گرفته و وارد سیاهرگ­های کوچک می‌شود. از آنجا خون کم فشار وارد سیاهرگ‌های بزرگ شده و به قلب بازمی‌گرد.

تمام سرخرگ­ها خون را از قلب دور کرده و تمام سیاهرگ­ها خون را به قلب نزدیک می­کنند. در نتیجه تمام سرخرگ­ها حاوی خون تصفیه شده هستند، غیر از سرخرگ ششی که خون تصفیه نشده را از بطن راست به شش­ها می‌برد تا تصفیه شود. تمام سیاهرگ­ها حاوی خون تصفیه نشده هستند، غیر از چهار سیاهرگ ششی که خون تصفیه شده را از شش­ها به دهلیز چپ برمی‌گردانند[۲].

مهم‌ترین سرخرگ بدن آئورت می‌باشد که خون را از بطن چپ قلب دریافت و به اعضای بدن می‌رساند. در ابتدای محل خروج آئورت از بطن چپ، دریچه آئورت قرار دارد. کار دریچه آئورت این است که هنگام انبساط بطن چپ بسته شده و مانع از برگشت خون از آئورت به قلب می‌شود. آئورت پس از خروج از بطن چپ به سه قسمت آئورت صعودی[۶]، قوس آئورت[۷]، و آئورت نزولی[۸] تقسیم می‌شود. شریان­های کرونری از ابتدای آئورت منشأ گرفته و بنابراین اولین شریان‌هایی هستند که خون حاوی اکسیژن زیاد را دریافت کرده و به عضلات قلب می­رسانند. دو شریان کرونری (چپ وراست) نسبتاً کوچک بوده و هر کدام فقط ۳ یا ۴ میلی‌متر قطر دارند. بعد از آئورت صعودی به قوس آئورت می­رسیم. از قوس آئورت ابتدا شریان براکیوسفالیک[۹] جدا می‌شود که این شریان خود به دو شاخه شریان تحت ترقوه‌ای راست[۱۰] و کاروتید راست[۱۱] تقسیم می‌شود. دومین شریان اصلی که از آئورت جدا می‌شود شریان کاروتید چپ[۱۲] و سومین شریان، شریان تحت ترقوه‌ای چپ[۱۳] است. بعد از قوس آئورت، آئورت نزولی قرار دارد. آئورت نزولی را در قفسه سینه، آئورت سینه‌ای[۱۴] و در محوطه شکم، آئورت شکمی[۱۵] می‌نامند. شریان­های سلیاک[۱۶]، شریان­های کلیوی[۱۷] راست و چپ و شریان‌های روده‌ای[۱۸] بالا و پایین از آئورت نزولی جدا می‌شوند. آئورت در انتهای مسیر خود به دو شریان لگنی[۱۹] راست و چپ منشعب شده و به اندام تحتانی خون رسانی می‌کند. شکل ۱-۱ سرخرگ آئورت و شاخه­های منشعب شده از آن را نشان می­دهد.

۱-۲- قلب

قلب انسان از چهار حفره تشکیل شده است که وظیفه آن پمپ کردن خون به سراسر بدن می­باشد. قلب دارای چهار حفره است. دهلیز[۱] راست، بطن[۲] راست، دهلیز چپ و بطن چپ[۲].

قلب توسط یک دیواره عضلانی عمودی به دو نیمه راست و چپ تقسیم می‌شود. هر یک از دو نیمه راست و چپ نیز مجدداً به وسیله یک دیواره عضلانی افقی نازک‌تر به دو حفره فرعی مجزا تقسیم می‌شوند. حفره‌های بالایی دهلیز نام داشته و دریافت‌کننده خون می‌باشند و حفره‌های پایینی بطن نام دارند که وظیفه آن­ها پمپ کردن خون دریافتی به اعضای بدن می­باشد. بین بطن­ها و دهلیزها و همچنین بین قلب و سرخرگ­های بزرگ (آئورت و سرخرگ ریوی) دریچه­هایی وجود دارد که در مجموع چهار دریچه می­باشند. وظیفه دریچه­های قلبی جلوگیری از بازگشت جریان خون از بطن­ها به دهلیزها یا از سرخرگ­های بزرگ به بطن­ها می­باشد. دریچه­های دهلیزی- بطنی[۱] شامل دریچه سه لتی[۲] و دریچه دولتی (میترال[۳]) می­باشند، که به ترتیب بین دهلیز و بطن راست و بین دهلیز و بطن چپ قرارگرفته‌اند. دریچه ریوی[۴] بین بطن راست و سرخرگ ریوی قرار گرفته است و دریچه آئورتی[۵] بین سرخرگ آئورت و بطن چپ قرار دارد. جریان خون از بطن چپ به آئورت می­رود و پس از گردش در نواحی مختلف بدن (بجز شش­ها) از طریق دو سیاهرگ به نام­های اجوف فوقانی[۶] و اجوف تحتانی[۷] به دهلیز راست وارد می­شود. این گردش خون به عنوان گردش سیستمیک[۸] شناخته می­شود. خون وارد شده به دهلیز راست از طریق دریچه دهلیزی- بطنی وارد بطن راست می‌شود. جریان خون از بطن راست از طریق شریان ریوی به سمت ریه‌ها فرستاده می­شود که دهلیز چپ در برگشت این خون فرستاده شده به ریه­ها را دریافت می­کند. این گردش خون به عنوان گردش ریوی[۹] تعریف می­شود. نرخ پمپاژ خون از راه گردش­های سیستمیک و ریوی در شرایط معمولی حدود ۲/۵ لیتر در دقیقه می­باشد. می­توان گفت قلب از دو پمپ که به صورت سری خون را در گردش سیستمیک و ریوی بدن پمپ می­کنند، تشکیل شده است. بطن راست که یک پمپ کم فشار می­باشد، خون گردش ریوی را تأمین می­کند، در حالی که بطن چپ که یک پمپ پرفشار می­باشد، خون گردش سیستمیک را تأمین می­کند[۶].

۱-۳- سیستم گردش خون[۱]

وظیفه سیستم گردش خون برآوردن نیازهای بافت‌ها است، یعنی حمل مواد غذایی به بافت‌ها، حمل فرآورده­های زائد به خارج از بافت‌ها، رساندن هورمون­ها از یک قسمت بدن به قسمت دیگر و به طور کلی حفظ یک محیط مناسب در تمام مایعات بافتی برای بقا و عمل مناسب سلول­ها می­باشد.

خون پمپ شده از قلب که حاوی مواد غذایی و اکسیژن می­باشد، توسط سرخرگ‌ها در بدن توزیع می‌گردد. همان طور که قبل­تر توضیح داده شد، سرخرگ­ها (شریان­ها) پس از انشعاب به شاخه‌های باریک، سرخرگ­های کوچک (آرتریول­ها) را به وجود می­آورند. سرخرگ­های کوچک نیز به انشعابات باریک‌تری به نام مویرگ ختم می‌شوند. مبادله مواد بین خون و سلول­های اندام‌های مختلف در سطح مویرگ‌ها انجام می‌شود. پس از مبادله مواد، خون مویرگی به سیاهرگ­های کوچک (ونول) منتقل شده و نهایتا توسط سیاهرگ­ها (وریدها) مجددا به قلب بازمی‌گردد[۲].

۱-۴- دوره قلبی[۱]

هر ضربان قلب شامل دو مرحله انقباض و انبساط می­باشد. مرحله انقباضی قلب را سیستول و مرحله انبساطی قلب را دیاستول می­نامند. دوره قلبی مجموعه یک سیستول و یک دیاستول و یا به عبارت دیگر، مدت زمانی است که از انتهای یک انقباض قلب تا انتهای انقباض دیگر طول می­کشد. تعداد ضربان قلب به طور طبیعی حدود ۷۵ بار در دقیقه می­باشد که در این صورت هر سیکل قلبی ۸/۰ ثانیه طول می­کشد که در آن سیستول بطنی ۳/۰ ثانیه و دیاستول بطنی ۵/۰ ثانیه می­باشد. اتفاقاتی که در طی یک دوره قلبی، یعنی از ابتدای یک سیستول بطنی تا ابتدای سیستول بطنی بعد رخ می­دهد، به شرح زیر است:

با شروع سیستول بطنی، در اثر افزایش فشار داخل بطن‌ها و زیادتر شدن فشار داخل بطن‌ها از فشار دهلیزها، دریچه‌های دهلیزی-­ بطنی بسته می‌شوند، اما هنوز دریچه آئورت و دریچه ریوی باز نشده‌اند. برای باز شدن این دریچه­ها باید فشار درون بطن چپ بیشتر از فشار درون شریان آئورت و فشار درون بطن راست بیشتر از فشار درون شریان‌ ریوی گردد. این مرحله را مرحله انقباض حجم ثابت می­گویند. در پایان این مرحله، بطن فشار کافی برای باز کردن دریچه­های آئورتی و ریوی در برابر فشار شریان آئورت و شریان ریوی تولید می­کند. در حالت طبیعی حداقل فشار داخل شریان آئورتی ۸۰ میلی­متر جیوه و در شریان ریوی ۸ میلی‌متر جیوه است. بنابراین هنگامی که فشار بطن چپ کمی بیشتر از ۸۰ میلی­متر جیوه و فشار بطن راست کمی از ۸ میلی­متر جیوه بالاتر می­رود، دریچه­های آئورت و ریوی باز شده و بلافاصله خون شروع به بیرون ریختن از بطن­ها می­کند. خروج در ابتدا سریع بوده ولی با پیشرفت سیستول آهسته می­شود. حدود ۷۰ درصد تخلیه در طی ثلث اول مرحله خروج خون و ۳۰ درصد باقی­مانده در طی دو ثلث بعدی انجام می­شود. بنابراین ثلث اول، مرحله خروج سریع و دو ثلث آخر، مرحله خروج آهسته نامیده می­شوند.

وقتی فشار داخل بطن‌ها آن قدر کاهش یافت که از فشار درون شریان‌های آئورتی و ریوی کمتر شد، دریچه‌های آئورتی و ریوی بسته می‌شوند. کاهش فشار داخل بطنی طی دیاستول بطنی ادامه می‌یابد تا اینکه فشار داخل بطن­ها از فشار دهلیزها کمتر شود. در این هنگام دریچه‌های دهلیزی-بطنی باز شده و خون از دهلیزها وارد بطن‌ها می‌شود. در این زمان یک دوره قلب کامل شده است. شکل ۱-­­۶ تغییرات فشار دهلیزی، بطنی و آئورتی را طی یک سیکل قلبی نشان می­دهد[۷].

[۱] Cardiac Cycle

[۱] Circulatory System

[۱] Atrioventricular Valves

[۲] Tricuspid Valve

[۳] Mitral Valve

[۴] Pulmonary valve

[۵] Aortic valve

[۶] Superior Vena Cava

[۷] Inferior Vena Cava

[۸] Systemic Circulation

[۹] Pulmonary Circulation

[۱] Atrium

[۲] Ventricle

[۱] Artery

[۲] Arteriole

[۳] Vein

[۴] Venule

[۵] Capillary

[۶] Ascending Aorta

[۷] Aortic Arch

[۸] Descending Aorta

[۹] Brachiocephalic Artery

[۱۰] Right Subclavin Artery

[۱۱] Right Common Carotid Artery

[۱۲] Left Common Carotid Artery

[۱۳] Left Subclavin Artery

[۱۴] Thoracic Aorta

[۱۵] Abdominal Aorta

[۱۶] Celiac Artery

[۱۷] Renal Arteries

[۱۸] Mesentric Arteries

[۱۹] Iliac Artery

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.