تحقیق مطبوعات و کارکرد و رسالت مطبوعات

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مطبوعات و کارکرد و رسالت مطبوعات دارای ۶۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
فصل ۱:پیشینه مطبوعات    ۶
۱-۱-تعریف لغوی مطبوعات    ۶
۱-۲-تعریف اصطلاحی مطبوعات در علم حقوق    ۷
۱-۳-مطبوعات در قوانین بین‌الملل    ۷
۱-۴-مطبوعات از نظر معاهدات بین‌المللی    ۸
۱-۵  جایگاه مطبوعات در نظام اسلامی    ۱۰
۱-۶ اخلاق اسلامی در مطبوعات    ۱۳
۱-۷ آزادی مطبوعات    ۱۵
۱-۷-۱ حدود آزادی مطبوعات (سانسور، مانع جدی انجام رسالت مطبوعات)    ۲۲
۱-۷-۲ حریم خصوصی افراد در مطبوعات    ۲۷
فصل ۲:رسالت مطبوعات    ۳۳
۲-۱ وظایف رسانه‌ها    ۳۳
۲-۲ کارکرد مطبوعات    ۴۰
۲-۲-۱ لزوم وجود رسالت برای مطبوعات    ۴۵
۲-۲-۲ رسالت مطبوعات در کلام امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری    ۴۶
۲-۲-۳ مطبوعات به عنوان رکن چهارم دموکراسی    ۵۳
۲-۲-۴ مطبوعات و توسعه فرهنگی    ۵۵
۲-۲-۵ مطبوعات و سیاست‌گذاری ملی ارتباطات    ۵۷
۲-۲-۶ مطبوعات و امنیت ملی    ۵۸
منابع    ۶۵

منابع

قرآن کریم.

حر العاملی، شیخ محمد بن حسن، وسایل الشیعه الی تحصیل مسایل الشریعه، داراحیاء التراث العربی، بیروت، چاپ پنجم، ج ۱۱، ۱۳۰۴ ه.ق.

پلومان، ادوارد، حقوق بین‌الملل ارتباطات و اطلاعات مجموعه‌ای از اسناد مهم، ترجمه بهمن آقایی، تهران، نشر گنج دانش، ۱۳۸۰٫

مطبوعات و ارزش ها (مقایسه انقلاب اسلامی و مشروطیت)، سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی، تهران، ۱۳۷۵٫

کریمیان راوندی، مهدی، مسئولیت مدنی روزنامه نگاران، تهران، انتشارات دادگستر، چاپ اول، ۱۳۸۶٫

واکر، مارتین، قدرت های جهان مطبوعات، ترجمه محمد قائد، تهران، نشر مرکز، ۱۳۸۲٫

هیکل، محمد حسین، میان مطبوعات و سیاست، ترجمه محمد کاظم موسایی، تهران، نشر الفباء ۱۳۷۳٫

جعفری لنگرودی، محمد جعفر، مبسوط در ترمینولوژی علم حقوق، جلد سوم، تهران، گنج دانش، ۱۳۸۲٫

جعفری لنگرودی، محمد جعفر، مقدمه عمومی علم حقوق، تهران، گنج دانش، ۱۳۶۲٫

رحیمی، حسن، «دادرسی ایران پس از اسلام»، نشریه دادرسی، سال سوم، شماره هفتم، ۱۳۷۷٫

ضمیری، محمدرضا، «رسانه‌ و انحرافات‌ اجتماعی»، کتاب‌ زنان، سال‌ پنجم، شماره ۱۱۸، زمستان ۱۳۸۱٫

مقدم فر، حمید، «اخلاق فردی و قوانین مطبوعاتی»، مجله رسانه، شماره ۲۷، پاییز ۱۳۷۵٫

مهوری، محمد حسین، «حفظ نظام»، فصلنامه حکومت اسلامی، شماره ۲۰ و ۲۱، تابستان و پاییز ۱۳۸۰٫

قانون هیئت منصفه مصوب ۱۳۱۰

لایحه قانونی مطبوعات مصوب ۱۳۳۴

لایحه قانونی مطبوعات مصوب ۱۳۵۸

مقدمه

مطبوعات یکی از پدیده‌های ارتباطی گسترده در عصر ارتباطات است که البته عمری طولانی­تر از سایر فناوری‌های ارتباطی دارد. مطبوعات محصول دنیای مدرن است و از زمان شکل‌گیری و انتشار در اغلب جوامع کم­و­بیش نقشی سازنده در فرایند تحولات و رخدادهای جوامع داشته‌اند. انعکاس، انتشار و تجزیه و تحلیل اخبار و رویدادها توسط مطبوعات و آگاه ساختن اذهان عمومی، بعضاً روشنگر زوایای ناپیدا و کم پیدای حقایق اجتماعی و خود منشأ تحولاتی عظیم و چشمگیر در جوامع بشری بوده‌است.

مطبوعات به دلیل کارکردها و تأثیرگذاری‌های فراوانی که در حوزه‌های مختلف فرهنگ، اخلاق، سیاست و غیر آن دارد، از جایگاهی ویژه در میان وسایل ارتباط جمعی برخوردار است. از مشکلات و چالش‌های جامعه امروز ما، فقدان الگویی جامع و مناسب برای مطبوعات و رسانه‌هایی است که با اهداف و مبانی انقلاب و نظام جمهوری اسلامی منطبق باشد. در این چارچوب، آسیب‌شناسی وضعیت موجود و برنامه­ریزی برای تقویت آنچه از آن به عنوان رسالت مطبوعات یاد شده ضروری به نظر می­رسد. کارکرد و نقش رسانه‌ها در دنیای امروز موضوع ناشناخته‌ای نیست؛ اما مقصود از رسالت در این عرصه، چیزی متفاوت از کارکرد و وظیفه است و آن احساس تعهدی است که مطبوعات و گردانندگان آن‌ها نسبت به ارائه یا عدم ارائه اطلاعات و اخبار باید داشته باشند. رسالت را می‌توان روح حاکم بر فعالیت‌های حرفه‌ای و التزام درونی و عملی به دنبال کردن هدف یا اهداف خاصی در ضمن انجام وظایف ذاتی دانست. تعهد مطبوعات و به طور کلی رسانه در برابر دین و یا دینی کردن رسانه‌ها نیز از همین مقوله شمرده می‌شود.[۱]

این نوشتار در دو فصل تدوین شده است در فصل اول سعی نمودیم کلیات، تعریف و تاریخچه‌ای از مطبوعات را بررسی نماییم. در فصل دوم به وظایف، تکالیف مطبوعات، جایگاه و مبانی آزادی آن پرداخته شده است.

فصل ۱:پیشینه مطبوعات

۱-۱-تعریف لغوی مطبوعات

در فرهنگ‌های لغت، واژه مطبوعات در دو معنای عام و خاص به کار رفته است دکتر محمد معین مطبوعات و واژه‌های هم خانواده با آن را چنین تعریف می‌کند: «مطبوعات، جمع مطبوع، مطبوعه، نوشته‌های چاپی، روزنامه، مجلات مطبوعاتی، منسوب به مطبوعات، طبع شده، چاپ شده، مطبعه: چاپخانه» [۲] در این تعریف مطبوعات با توجه به ریشه لغوی آن به معنای هر چیزی که به زیور چاپ آراسته شود به کار رفته است در این معنای عام مطبوعات یعنی چاپ شده‌ها شامل کتاب، روزنامه، مجله، اعلامیه، اوراق تبلیغی می‌گردد و بنابراین خصیصه اصلی مطبوعات در معنای عام چاپی بودن خواهد بود. مطبوعات در مفهوم خاص و در معنای مصطلح امروزی به معنای کاغذ اخبار یا روزنامه، نشریه با خصوصیات چاپ ادواری و نام ثابت به کار می‌رود. در فرهنگ فارسی عمید روزنامه‌نگاران به عنوان تهیه‌کنندگان مطالب قابل نشر در روزنامه تلقی می‌شوند.[۳]

شناخت دقیق مفهوم مطبوعات در لغت، علم حقوق و بررسی وضعیت آن‌ها در قوانین بین‌الملل در تکمیل روند حمایت از مطبوعات و الزام به پاسخ‌گویی آن‌ها موثر است.

۱-۲-تعریف اصطلاحی مطبوعات در علم حقوق

ماده اول قانون مطبوعات ضمن ارایه زمینه‌هایی که قلمرو مجاز فعالیت آن‌ها می‌باشد به تعریف نشریات پرداخته است. در کتب حقوقی موجود نویسندگان با الهام از رویکرد قانون آزادی مطبوعات فرانسه صرفاً از آزادی بیان و آزادی مطبوعات تعریف به عمل آورده‌اند نه از حقوق مطبوعات[۴]. با جمع‌بندی آراء و قوانین موجود به این شرح می‌توان تعریفی از مطبوعات و حقوق مطبوعات ارایه نمود: «از لحاظ حقوقی مطبوعات نوشته‌هایی هستند که در فواصل معین منتشر شده و ملزم به رعایت قانون مطبوعات، ضمن رعایت مقررات عمومی به منظور جلوگیری از مسئولیت مدنی و کیفری می‌باشند.» و حقوق مطبوعات «حق دستیابی صحیح مطبوعات به اخبار و اطلاعات و انتشار قانونی آن‌ها و حق انتقاد و اظهارنظر صحیح و تلاش در اظهار واقعیت به نحو مطلوب می‌باشد. به همین دلیل ارتباط زیادی بین حقوق و تکالیف مطبوعات وجود دارد».

۱-۳-مطبوعات در قوانین بین‌الملل

توجه به مطبوعات در حقوق بین‌المللی بیشتر به منظور حفظ امنیت روزنامه‌نگاران و حفظ امنیت و حفظ اسرار کشورهایی است که سوژه‌ی خبری واقع می‌شوند و این به دلیل رعایت نظم بین‌المللی است. از این رو گفته می‌شود قوانین بین‌المللی از مطبوعات حمایت می‌کند نه اینکه درصدد ترسیم نظام مسئولیت و پاسخگویی برای آن‌ها باشد. مطبوعات در حقوق بین‌الملل آیینه تمام‌نمای عملکرد حکومت از بعد حقوق عمومی و حقوق بین‌الملل عمومی است. با گسترش ارتباط حقوق کشورها، تکامل در دایره مسئولیت مدنی، مسئولیت جزایی، لزوم رعایت حقوق مطبوعات از محدوده مرزهای یک کشور فراتر رفته و جنبه بین‌المللی گرفته است. از جمله این تکامل در عرصه قوانین مطبوعات می‌باشد. قوانین، قراردادها و کنوانسیون‌های مربوطه از قبیل قوانین یونسکو، یونیسف و قوانین حمایت از کودک، ساختار و محتوای رسانه‌ها و مطبوعات در عرصه بین‌الملل را تعیین می‌کنند. در صورت عدم رعایت قواعد مزبور مسئولیت آن‌ها در حقوق بین‌الملل فراهم می‌شود. مفهوم مطبوعات در قوانین بین‌المللی از قبیل قانون حقوق بشر اروپایی، قانون میثاق حقوق مدنی و سیاسی، قرارداد تضمین امنیت خبرنگاران به این طریق عنوان شده که مطبوعات ملزم به رعایت حقوق اساسی اشخاص باشد و رعایت حقوق معنوی دیگران توسط مطبوعات، حفظ حریم خصوصی اشخاصی و جلوگیری از هتک حیثیت آن‌ها طبق قوانین بین‌المللی، فراهم نمودن شرایط مناسب به منظور امنیت خبرنگاران و جلوگیری از تجاوز آن‌ها به مسایل محرمانه کشورهاست که در حفظ صلح و امنیت جهانی موثر می‌باشد و از دیگر شرایط مقرر در اسناد بین‌المللی است که در شناخت جایگاه مطبوعات در این عرصه مفید است.

۱- آشنا، حسام الدین و حسین رضی، بازنگری نظریه های هنجاری و ارائه دیدگاه های اسلامی، فصلنامه پژوهشی دانشگاه امام صادق (ع)، ش ۴، تابستان ۱۳۷۶، ص ۲۱۷٫

[۲] – معین، محمد، فرهنگ معین، جلد سوم، انتشارات سپهر، ۱۳۶۲ ، صص ۴۱۷ و ۴۱۸٫

[۳]– همان، صص ۵۸۷ و ۷۸۰؛ «خبرگزار آنکه خبری را به کسی برساند، کسی که برای دیگری خبری ببرد. کسی که خبرهای روز را برای روزنامه یا موسسه‌های خبری جمع‌آوری می‌کند و می‌فروشد و خبرنگار، نویسنده خبر، کسی است که اخباری کسب می‌کند و برای روزنامه یا مجله می‌نویسد و سردبیر کسی است که مقالات و اخبار روزنامه یا مجله زیر نظر او تهیه و تنظیم شود و بعد از صاحب امتیاز و مدیر دارای اختیار برای اداره کردن امور روزنامه، چک و اصلاح مطالب آن می‌باشد.»

[۴]– جعفری لنگرودی، جعفر، ترمینولوژی حقوق، چاپ نهم، تهران، نشر گنج دانش، ۱۳۷۷، شماره ۲۳۷، ص ۳۲؛ «آزادی مطبوعات قسمتی از آزادی­های فردی است که به موجب آن افراد، حق نشر افکار و عقاید خود را از طریق نوشتجات یا مطبوعات دارا می‌باشند. بدون اینکه نشر آنها موقوف بر تحصیل اذن یا محکوم به سانسور باشد. آزادی مطبوعات از مصادیق آزادی فردی است و شامل تأسیس چاپخانه، نشر، اعلان، و فروش نشریه‌ها به وسیله گرداندن آنها در معابر و اماکن می‌باشند.»

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مطبوعات و قوانین مطبوعاتی در ایران و مبانی مسئولیت مدنی ناشی از فعالیت‌های مطبوعاتی
  • پیشینه تحقیق بررسی مطبوعات و دیدگا ههای آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.