تحقیق معرفی جذب سطحی و ایزوترم جذب و جاذب ها

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق معرفی جذب سطحی و ایزوترم جذب و جاذب ها دارای ۳۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول: معرفی جذب سطحی و ایزوترم جذب و جاذب ها    ۵
۱-۱- مقدمه    ۵
۱-۲- بنتونیت    ۶
۱-۳- زئولیت    ۶
۱-۴- کائولن    ۷
۱-۴-۱ کاغذ سازی    ۸
۱-۴-۲- داروسازی    ۸
۱-۴-۳- رنگسازی    ۹
۱-۴-۴- لاستیک سازی    ۹
۱-۴-۵- سرامیک سازی    ۹
۱-۴-۶- خاک رسها    ۱۰
۱-۵- جذب سطحی    ۱۰
۱-۵-۱- دامنه جذب سطحی    ۱۱
۱-۵-۲- کاربرد جذب سطحی    ۱۲
۱-۵-۳- توسعه و فن آوری جذب سطحی    ۱۲
۱-۵-۴- جذب فیزیکی    ۱۳
۱-۵-۵- جذب شیمیایی    ۱۳
۱-۶- عوامل مؤثر در فرآیند جذب سطحی    ۱۴
۱-۶-۱- سطح تماس    ۱۴
۱-۶-۲- غلظت    ۱۵
۱-۶-۳- دما    ۱۵
۱-۶-۴- pH    ۱۵
۱-۶-۵- اندازهی مولکولهای جذب شونده    ۱۵
۱-۶-۶- نوع خواص جسم جاذب    ۱۵
۱-۷- ایزوترم جذب    ۱۶
۱-۸- سرعت جذب سطحی    ۱۷
۱-۹- سینتیک و ترمودینامیک    ۱۷
۱-۱۰- استفاده همزمان از عوامل ترمودینامیکی و سینتیکی    ۱۸
۱-۱۱- تفاوتهای سینتیک و ترمودینامیک    ۱۸
۱-۱۲- جاذبها    ۱۹
۱-۱۲-۱- جاذب‌های متداول و رایج    ۲۰
۱-۱۲-۱-۱- کربن‌های فعال شده    ۲۱
۱-۱۲-۱-۲- استخوان چوب    ۲۲
۱-۱۲-۱-۳- جاذب‌های پلیمری    ۲۲
۱-۱۲-۱-۴- سیلیکاژل    ۲۳
۱-۱۲-۱-۵- آلومین فعال شده    ۲۳
۱-۱۳- انواع رنگ    ۲۳
۱-۱۳-۱- رنگهای طبیعی    ۲۳
۱-۱۳-۲- رنگهای شیمیایی    ۲۴
۱-۱۴- مواد رنگزای راکتیو    ۲۵
فصل دوم: پیشینه تحقیق    ۲۸
۲-۱- مقدمه    ۲۸
۲-۲- مروری بر مطالعات گذشته    ۲۹
منابع و مؤاخذ    ۳۳

منابع

۱-موسوی پ، امام جمعه م. ۱۳۹۲٫ بررسی ایزوترم و سینتیک جذب رنگ راکتیو آبی ۱۹ از محلول­های آبی توسط نانوتیوب­های کربنی چند جداره. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، دوره ۱۶، شماره ۱: ۷۲-۸۰٫

۲-شکوهی م، ضرابی م، صمدی م، سمرقندی م. ۱۳۹۲٫ بررسی مقایسه­ای جذب رنگ Reactive orange 3R با استفاده از گرانول مرجان آهکی و گرانول لیکا از محیط آبی. سلامت و بهداشت، ۴: ۲۱۷-۲۳۱٫

۳-بدیعی خ، دولتی ف، شفایی ض، محمودی ن، امینی ف. ۱۳۸۶٫ مطالعه تجزیه فتوکاتالیزوری رنگزاهای راکتیو از پساب­های نساجی: مدل­سازی عددی اجزای محدود و کارهای تجربی. علوم و تکنولوژی محیط زیست، دوره یازدهم،شماره ۳٫

۴-اتکینز پی.دبلیو. ۱۳۷۵٫ شیمی فیزیک تغییرات شیمیایی. جلد سوم. تهران: مرکز نشر دانشگاهی تهران.

۵-رنگرزی و رنگزا. ۱۳۹۲٫ انجمن علمی آموزشی نواندیشان.

۶- احمدی ح، داور پ. ۱۳۹۲٫ کاربرد نانوذرات مغناطیسی عامل­دار شده با مایعات یونی به عنوان جاذب برای حذف رنگ راکتیو نارنجی ازنمونه های آبی به کمک تکنیک اسپکترومتری. اولین همایش فناوری­های نوین در شیمی و مهندسی شیمی.

۷-Sundaram M. M., Sivakumar S. 2012. Use of in dian almond shell waste and groundnut shell waste for the removal of azure a dye from aqueous solution. J. Chem. Resea, 4: 2047-2054.

۸-Sahranavard M., Ahmadpour A., Doosti M.R. 2011. Biosorption of Hexavalent    Chromium Ions Solutions using Almond Green Hull as a Low-Cost    Biosorbent. Eur. Jou.of. sci. Res, 58: 392-400.

۹-Hashemian S. 2010. Proceedings of the World Congress on Engineering and Computer Science.

۱۰-Svnardy K., Sommer E. 2011. Modified kaolin for the removal of gibberellic acid. 21: 1523-1537.

۱۱-Sreejalekshmi K.G., Krishnan K.A., Anirudhan T.S. 2009. Adsorption of Pb(II) and Pb(II)-citric acid on sawdust activated carbon. J. Hazard. Mater, 161: 1506-1513.

فصل اول: معرفی جذب سطحی و ایزوترم جذب و جاذب ها

۱-۱- مقدمه

بعد از انسان، آب شاید یکی از اجزاء بی­نظیر جهان هستی باشد. آب از دو عنصر اکسیژن و هیدروژن تشکیل شده است که این دو عنصر در شرایط معمولی به صورت گاز می­باشند.

انسان و سایر حیوانات و همچنین گیاهان بدون آب نمی­توانند به حیات خود ادامه دهند، صنایع بدون آب نمی­توانند به موجودیت خود ادامه دهند، درعین حال آب باعث مشکلات زیادی در صنایع می­شود. آب ماده­ای حیاتی است که حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد وزن انسان رشد یافته را تشکیل می­دهد و بعد از اکسیژن مهمترین ماده برای زیستن می­باشد. دو سوم سطح زمین را آب فرا گرفته و به طور کلی می­توان گفت که منابع موجود آب دو نوع است: ۱- آبهای زیرزمینی ۲- آبهای سطحی .ناخالصی­هایی که ممکن است در منابع آب موجود باشند به دو دسته جامدهای معلق و محلول تقسیم می­شوند [۱].

یکی از مشکلات عمده زیست محیطی وجود ترکیبات آلی به ویژه ترکیبات رنگی در آب می­باشد. بنابراین لازم است که پساب­های صنعتی قبل از ورود به محیط زیست و منابع آب تصفیه شوند. طی سال­های اخیر تعداد مراکزی که پساب­های خود را به شبکه­ی فاضلاب شهری تخلیه می­کنند، افزایش یافته است. با توجه به اثرات سمی ناشی از حضور این فضولات حتی با غلظت کم و به منظور ارتقای شرایط زیست محیطی آب­های سطحی و رودخانه­ ها، روش­های تصفیه­ی معمول باید بهبود یابند.

تصفیه­ی پساب­های صنعتی به روش­های سنتی دیگر جوابگوی حذف ناخالصی­ها نمی­باشد. روش­های تصفیه­ی پساب از قبیل لخته­سازی، شناورسازی، اکسایش الکتروشیمیایی و یا توسط کربن فعال و مواد جاذب، اسمز معکوس، اوزون و پروسه­های اکسایش و کاهش تماماً تکنیک­هایی است که می­توان برای تصفیه­ی پساب­های فاضلاب­های صنعتی استفاده نمود.

استفاده از جاذب­ها روشی مناسب و ساده و مقرون­به­صرفه می­باشد. به همین دلیل پژوهشگران در سال­های اخیر مطالعات زیادی در استفاده از این روش برای حذف ترکیبات پیریدینی و ناخالصی­ها از پساب­های صنعتی انجام داده­اند. در این مطالعات از جاذب­های طبیعی نیز بهره گرفته شده­ است.

این فصل برخی از مطالعات و کارهای انجام شده توسط پژوهشگران به منظور حذف ناخالصی­ها از پساب­های صنعتی را مرور و مختصری از تحقیق صورت گرفته در هر مورد را ذکر می­کند.

۱-۲- بنتونیت

بنتونیت از ورقه­های آلومینا و سیلیکا با پیوند سست تشکیل شده که می­تواند در محیط آبی به ذرات با ابعاد ۰۰۳/۰ میکرومتر ضخامت و ۰۱/۰ میکرومتر طول جدا شود. خاصیت جدا شدن آسان و بار الکتریکی منفی سبب انتشار وسیع آن در آب می­شود. بنتونیت کاتیون­های قابل مبادله Na+، Ca+ یا Mg+ داشته و از هر کانی دیگر به جز زئولیت ظرفیت تبادل یونی بیشتری دارد. این خاصیت بر ویژگی­های تجاری آن تأثیر گذاشته و تقسیم بندی آن بر همین اساس صورت می­گیرد.

سدیم بنتونیت دارای قابیت تورم بسیار بالا و کلسیم بنتونیت دارای ظرفیت تورم پایین می­باشند. یک فرق اساسی دیگر بین این دو نوع کانی است که نوع سدیم­دار تا دمای ۴۰۰ درجه سانتیگراد پایدار است. نوع کلسیم­دار با کربنات سدیم واکنش داده تا خاصیت تورم آن افزایش پیدا کند.

خاصیت جذب یون­ها و مولکول­ها توسط بنتونیت بسیار بالاست. نوع کلسیم­دار سریع­تر آب جذب می­کند ولی نوع سدیم­دار ظرفیت بیشتری دارد. نوع کلسیم­دار با اسید آلی واکنش داده شده تا ناخالصی­هایی مانند کلسیت را حل نماید. یون­های دو ظرفیتی مانند کلسیم را با هیدروژن جایگزین کند و فلزاتی مانند آهن، آلومنیوم و منیزیم را شسته، باعث افزایش سطح مخصوص و تخلخل و تغییر شبکه بلورین شود که از آن برای تصفیه، رنگ­زدایی، آبگیری و گند زدایی روغن­های حیوانی و گیاهی و یا خنثی سازی به کار می­رود.

بنتونیت ناخالصی­ها و باکتری­های لخته شده را جذب و با حذف نمک­های منیزیم و کلسیم سبب نرم شدن آب می­شود.

۱-۳- زئولیت

زئولیت­ها از دسته­ی کانی­های رسی هستند که همچون سایر کانی­های رسی از پایه هیدروسیلیکات­های­آلومنیوم همراه با برخی کاتیون­ها و اکسیدهای فلزات قلیایی و قلیایی خاکی تشکیل شده­اند. این کمپلکس کریستالی سیلیکاته زنجیره­های گسترده و پیوسته­ای را به وجود می­آورند که با توجه به نحوه­ی اتصال و قرار گیری آن­ها در کنار یکدیگر شبکه­ای از فضاهای خالی و حفره­های قفسه مانندی را تشکیل می­دهند که قطر آن­ها بین ۱۰- ۳ انگسترم می­رسد. وجود پرشمار این قفسه­های کوچک خالی به همراه حضور برخی از کاتیون­های فلزی قلیایی و قلیایی خاکی با اتصال ضعیف ویژگی منحصر به فرد جذب، تعویض کاتیونی،

غربال مولکولی و خواص کاتالیستی را به وجود می­آورند که نه تنها زئولیت­ها را از دیگر انواع رس­ها متمایز می­سازد بلکه به علت تنوع کاربردی این خصیصه در صنایع، دانشمندان را به کشف و دسته­بندی انواع زئولیت­های طبیعی ترغیب نموده و ساخت انواع مصنوعی آن را نیز موجب شده است. به طوری که در حال حاضر بیش از ۴۰ نوع کانی زئولیت طبیعی کشف و بیش از ۱۵۰ نوع زئولیت مصنوعی ساخته شده است که هر یک کاربرد اختصاصی خود را دارد.

خواص منحصر به فرد ذکر شده این کانی، همراه با مقاومت بالای مکانیکی و شیمیایی، امکان یک بازه­ی وسیعی از کاربردهای پرشمار در صنایع کشاورزی، پتروشیمی، محیط­زیست، تصفیه­ی آب و هوا، داروسازی، از بین بردن قارچ­ها و انگل­ها و صنایع اتمی را فراهم نموده است.

 ۱-۴- کائولن

کائولن از مجموعه کانی­های رسی بوده و فرمول شیمیایی آن Al2Si4(OH)8 است. کانی­های کائولن شامل کائولینیت، دیکیت، ناکریت و هالوزیت می­باشند. فراوان­ترین کانی این گروه کائولینیت است. همه­ی این کانی­ها جزو کانی­های آلومینا-سیلیکات هسنتد که در سیستم­های مونوکلینیک و یا تری­کلینیک متبلور می­شوند. از مهم­ترین خصوصیات کانی­شناسی رس­های کائولن نرمی و عدم سایندگی آن­ها می­باشد. رس­های کائولن اکثراً از آلتراسیون کانی­های آلومنیوم سیلیکات در نواحی گرم و مرطوب به وجود می­آیند. فلدسپات­ها از جمله کانی­های عمومی منشأ پیدایش آن­ها می­باشند.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق ترکیبات هتروسیکل و کاربردهای آن ومعرفی ﺟﺬب ﺳﻄﺤﯽ و ایزوترم آن
  • تحقیق روغن‏ موتور مستعمل و فرایند رنگ بری روغن‏ها و جذب سطحی در فرایند رنگبری و روش‏های پاکسازی خاک‏های آلوده به روغن
  • تحقیق جذب سطحی روشی برای جداسازی فلزات سنگین وسیستم‌های جذب سطحی و معرفی گرافن و کاربردهای آن و کلیاتی در موردکربن فعال
  • تحقیق پلیمر های رسانا و روش های سنتز آن و کامپوزیت ها و نانو کامپوزیت ها و تاریخچه فرایند جذب سطحی در صنعت تصفیه آب
  • تحقیق آب و راه های حذف فلوئورید از آب و جذب سطحی و عوامل موثر بر جذب سطحی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.