پیشینه تحقیق معرفی داستان نویسان استان فارس و بررسی آثار آنها دارای ۱۲۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
فصل اول:مقدمه ۷
۱-۲- پیشینهی تحقیق ۱۲
فصل دوم:معرفی داستاننویسان و بررسی کارنامهی آنها ۲۰
۲-۱- محمد بهمنبیگی ۲۰
۲-۱-۱- زندگینامه ۲۰
۲-۱-۲- بررسی اثر (مجموعه داستان بخارای من ایل) ۲۲
۲-۱-۲-۱- خلاصه داستانها ۲۲
۲-۱-۲-۲- ویژگیهای کلی داستانها ۳۳
۲-۲- سیمین دانشور ۳۷
۲-۲-۱- زندگینامه ۳۷
۲-۲-۲- بررسی آثار(رمان جزیرهی سرگردانی و مجموعه داستان از پرندههای مهاجر بپرس) ۳۹
۲-۲-۲-۱- رمان جزیرهی سرگردانی ۳۹
۲-۲-۲-۱-۱- خلاصه رمان ۳۹
۲-۲-۲-۱-۲- ویژگیهای کلی رمان ۴۰
۲-۲-۲-۲- مجموعه داستان از پرنده های مهاجر بپرس ۴۳
۲-۲-۲-۲-۱- خلاصه داستانها ۴۴
۲-۲-۲-۲-۲- ویژگیهای کلی داستانها ۴۸
۲-۳- ابراهیم گلستان ۵۱
۲-۳-۱- زندگینامه ۵۱
۲-۳-۲- بررسی اثر (داستان بلند خروس) ۵۴
۲-۳-۲-۱- خلاصه داستان ۵۴
۲-۳-۲-۲- ویژگیهای کلی داستان ۵۵
۲-۴- مهین متأله ۵۶
۲-۴-۱- زندگینامه ۵۶
۲-۴-۲- بررسی اثر (داستان بلند قرن شیطان) ۵۶
۲-۴-۲-۱- خلاصه داستان ۵۶
۲-۴-۲-۲- ویژگیهای کلی داستان ۵۷
۲-۵- منوچهر صفا ۵۸
۲-۵-۱- زندگینامه ۵۸
۲-۵-۲- بررسی اثر (مجموعه داستان اندر آداب و احوال) ۶۰
۲-۵-۲-۱- خلاصه داستانها ۶۰
۲-۵-۲-۲- ویژگیهای کلی داستانها ۶۲
۲-۶- ابوالقاسم فقیری ۶۵
۲-۶-۱- زندگینامه ۶۵
۲-۶-۲- بررسی اثر(مجموعه داستان دیو) ۶۶
۲-۶-۲-۱- خلاصه داستانها ۶۷
۲-۶-۲-۲- ویژگیهای کلی داستانها ۷۱
۲-۷- امین فقیری ۷۴
۲-۷-۱- زندگینامه ۷۴
۱۲- داستان بلند رقصندگان (۱۳۷۵) ۷۶
۱۳- زندگی با ورزش “فوتبالیستها” :دو داستان برای نوجوانان(۱۳۷۶) ۷۶
۲-۷-۲- بررسی آثار(مجموعه داستانهای تمام بارانهای دنیا، مویههای منتشر و داستانهای بلند اگر باران ببارد و رقصندگان) ۷۷
۲-۷-۲-۱- مجموعه داستان تمام بارانهای دنیا ۷۷
۲-۷-۲-۱-۱- خلاصه داستانها ۷۷
۲-۷-۲-۱-۲- ویژگیهای کلی داستانها ۸۳
۲-۷-۲-۲- مجموعه داستان مویههای منتشر ۸۵
۲-۷-۲-۲-۱- خلاصه داستانها ۸۵
۲-۷-۲-۲-۲- ویژگیهای کلی داستانها ۹۰
۲-۷-۲-۳- داستان بلند اگر باران ببارد ۹۳
۲-۷-۲-۳-۱- خلاصه داستان ۹۳
۲-۷-۲-۳-۲- ویژگیهای کلی داستان ۹۳
۲-۷-۲-۴- داستان بلند رقصندگان ۹۵
۲-۷-۲-۴-۱- خلاصه داستان ۹۵
۲-۷-۲-۴-۲- ویژگیهای کلی داستان ۹۷
۲-۷-۲-۵- نتیجهگیری کلی چهار اثر امین فقیری ۹۹
۲-۸- حسن کریمپور شیرازی ۱۰۰
۲-۸-۱- زندگینامه ۱۰۰
۲-۸-۲- بررسی آثار (رمان درماندگان عشق و باغ مارشال) ۱۰۳
۲-۸-۲-۱- رمان درماندگان عشق ۱۰۳
۲-۸-۲-۱-۱- خلاصه رمان ۱۰۳
۲-۸-۲-۱-۲- ویژگیهای کلی رمان ۱۰۴
۲-۸-۲-۲- رمان باغ مارشال ۱۰۶
۲-۸-۲-۲-۱- خلاصه رمان ۱۰۶
۲-۸-۲-۲-۲- ویژگیهای کلی رمان ۱۰۷
۲-۸-۲-۳- نتیجه گیری دو رمان کریمپور شیرازی ۱۰۸
۲-۹- علی اصغر شیرزادی ۱۰۸
۲-۹-۱- زندگینامه ۱۰۸
۲-۹-۲- بررسی آثار (مجموعه داستان غریبه و اقاقیا و رمان طبل آتش) ۱۱۰
۲-۹-۲-۱- مجموعه داستان غریبه و اقاقیا ۱۱۰
۲-۹-۲-۱-۱- خلاصه داستانها ۱۱۰
۲-۹-۲-۱-۲-ویژگیهای کلی داستانها ۱۱۳
۲-۹-۲-۲- رمان طبل آتش ۱۱۵
۲-۹-۲-۲-۱- خلاصه رمان ۱۱۵
۲-۹-۲-۲-۲- ویژگیهایکلی رمان ۱۱۶
منابع و مآخذ ۱۱۹
دستغیب،عبدالعلی.(اردیبهشت ۱۳۷۶).مجله علوم انسانی گزارش: شماره ۷۵
صاعلی، شهناز.(دی ۱۳۷۷). کتاب ماه ادبیات و فلسفه: شماره ۱۵
اولیایینیا، هلن(۱۳۸۰). ماهنامهی کتاب ماه ادبیات و فلسفه:۱۱۰
دانشور،سیمین.(۱۳۷۲).جزیرهی سرگردانی.تهران:خوارزمی.
دانشور، سیمین.(۱۳۷۶). از پرندههای مهاجر بپرس. تهران: کانون
بهمن بیگی،محمد.(۱۳۶۸).بخارای من ایل من.تهران:آگاه.
سالاری، قاسم.(۱۳۸۴). کارنامهی داستاننویسان استان فارس از سال ۱۳۰۰ تا۱۳۵۷٫ استاد راهنما: کاووس حسنلی. شیراز:دانشگاه شیراز
آخوند زاده، میرزا فتحعلی، به همت باقر مؤمنی (۱۳۴۹). تمثیلات. تهران: نشر اندیشه
فقیری، ابوالقاسم.(۱۳۶۸). دیو. شیراز: نوید
کریمپور شیرازی، حسن.(۱۳۷۸). درماندگان عشق. تهران: اوحدی. چاپ هشتم
کریمپور شیرازی، حسن. (۱۳۷۷). باغ مارشال. تهران: اوحدی. چاپ سیزدهم
متأله، مهین.(۱۳۷۵). قرن شیطان. شیراز: انتشارت نوید
مویزانی، الهام.(۱۳۷۲). آیینهها. تهران: روشنگران
گلستان، ابراهیم.(۱۳۷۴). خروس.تهران: اختران
احمدی، اسماعیل، ابوالفتح امیری و کهزاد رنجبر.(۱۳۸۴). نوشتههایی دربارهی محمد بهمنبیگی و آثار او، تهران: ویژهنگاربردویی،پریسا.(۱۳۸۷).تحلیلی بر آثار شهریار مندنیپور.قم:ندای دوست.
میرصادقی،جمال.(۱۳۸۷).بیست و سه داستان از داستان نویسان امروز ایران.تهران:مجال.
میرعابدینی،حسن.(۱۳۷۷).صد سال داستان نویسی ایران، ج ۱و۲٫تهران:چشمه.
دستغیب،عبدالعلی.(اردیبهشت ۱۳۷۶).مجله علوم انسانی گزارش: شماره ۷۵
صاعلی، شهناز.(دی ۱۳۷۷). کتاب ماه ادبیات و فلسفه: شماره ۱۵
اولیایینیا، هلن(۱۳۸۰). ماهنامهی کتاب ماه ادبیات و فلسفه:۱۱۰
داستان گویی در ایران از قرنها پیش به شکل نقالی و روایتهای شفاهی وجود داشته است. نمونهی آن را در داستانهای سمک عیار، امیر ارسلان و قصههای هزار و یک شب و حسین کرد که بیشتر به صورت نقالی در بین مردم وجود داشته است، میبینیم؛ اما روند پیدایش داستاننویسی به شیوهی امروزی آن، از سالهای پیش از مشروطه آغاز شد. «داستاننویسی نوین با وجود غنای سنت قصهگویی منظوم و منثور در ادبیات کلاسیک، الهامگرفته از غرب است» (بالایی،۷:۱۳۷۷).
داستان یکی از مهمترین دگرگونیهای فرهنگی که در قرن گذشته همراه با جنبشهای آزاداندیشی شکل گرفت، پیدایش رمان و پس از آن داستان کوتاه بود. بحث رماننویسی در ایران برای نخستین بار به سال ۱۲۵۰ شمسی در نامهی میرزا فتحعلی آخوندزاده به میرزا آقا تبریزی مطرح شد: «امروز تصنیفی که متضمن فوائد ملت و مرغوب طبایع خوانندگان است، فن دراما و رمان است» (تمثیلات،۸:۱۳۴۹).
نخستین دورهی داستاننویسی ایران، محصول معنوی تفکرات مشروطهخواهانه است. هرچندترجمهی اولین رمان، موسوم به ستارگان فریب خورده، در سال ۱۲۵۳ به فارسی انتشار یافت؛ اما در آن زمان، هنوز شرایط برای آفرینش این نحوهی بیان جدید در ایران فراهم نشده بود. سیاحتنامهی ابراهیم بیگ، اولین شبه رمان نو ایرانی، در سال ۱۲۷۴ شمسی، منتشر شد. مسالک المحسنین از طالبوف و ترجمهی سرگذشت حاجی بابای اصفهانی در تلاشهای آزادیخواهانه مؤثر بود و به روند پیدایش نخستین داستانها شتاب بخشید. به طور کلی آشنایی ایرانیان با غرب، انتشار روزنامهها، تأسیس مدرسهی دارالفنون و نمونهی آن در دیگر شهرها، رشد خود آگاهی ملی و روشنفکری، ادبیات را از دربار جدا کرد و کم کم سادهنویسی رواج پیدا کرد، زیرا دیگر ادبیات کهنه و فخیم پاسخگوی نیازهای جامعه نبود و با تحولات گستردهی آن همخوانی نداشت.
«پس از انقلاب مشروطه (۱۲۸۵ شمسی)، رمان -که زندگی فرد را در متن ماجراهای اجتماعی توصیف میکند- یکی از مهمترین گونههای ادبی میشود…موقعیت خاص جامعه و بسته بودن دیگر راههای ابراز رأی و نظر، داستان پیرو ایران را از همان آغاز صاحب سرشتی اجتماعی و انتقادی میکند تا بازگوی رنجها و شادیها، بیمها و امیدها، عصیانها و شکستها، عشقها و تلخکامیهای مردم شود…در سالهای پس از انقلاب مشروطه، نخستین نمونههای رمان تاریخی و رمان اجتماعی منتشر میشود. این دوران، دوران گذار از داستانهای افسانهای عشقی، ماجرایی و اخلاقی کهن به رمانهای دارای طرح و ماجرایی امروزی است… اولین رمان تاریخی، شمس و طغرا است، علی اکبر دهخدا در چرند و پرند و محمدعلی جمالزاده نیز در یکی بود و یکی نبود اولین داستانهای کوتاه فارسی را (که بیشتر به طرح میمانند)، منتشر کردند. جمالزاده در مقدمهی کتابش بر لزوم افتادن انشا در جادهی رمان و حکایت، تأکید میکند. منتقدان این مقدمه را نخستین بیانیهی اساسی نثر جدید فارسی دانستهاند. با اینکه مجموعهی یکی بود یکی نبود جمالزاده، طلایهدار داستاننویسی در ایران است؛ اما صادق هدایت آفرینندهی داستاننویسی جدید ایران است. او به رمان جنبهی هنری بخشید» (میرعابدینی، ۱۱۶۰:۱۳۷۷و۱۱۶۱).
در سالهای ۲۰-۱۳۱۰ شاهد پیدایش نسلی از نویسندگان هستیم که سنگینی شکستِ امیدهای انقلاب مشروطه و خفقان رضاخانی را به دوش میکشند. این دوره در بوف کور هدایت به خوبی تصویر شده است. با سقوط رضا شاه و آزادی نسبی فضای سیاسی در شهریور ۱۳۲۰، دورهی جدیدی آغاز میشود که تا کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ ادامه مییابد. ادبیات این دوره تحت تأثیر ترجمهی آثار رئالیستی- سوسیالیستی، خصلتی آرمانخواهانه و شعاری مییابد. پس از کودتای سال ۱۳۳۲، امید به بهبود وضع بر باد میرود و جای آن را احساسی از تسلیم میگیرد، گرایشهای پندارگرایانه و عرفانی رواج مییابند و نویسندگانی که انزوا گزیدهاند، متوجه مسائل ابدی بشری و تجزیه و تحلیل متافیزیکی امور میشوند. از این رو داستان فارسی در زمینهی روانشناسی شخصیتها، تعمق و توجه بیشتری را لازم دارد. نیرومندترین جریان ادبی نیمهی نخست این دهه، ادبیات اسطورهای است. نویسندهی منع شده از اقدام اجتماعی، پرخاشگریاش را متوجه راز خلقت میکند.
سالهای ۵۷–۱۳۴۰ دورهی به نتیجه رسیدن ادبیاتی است که با تفکرات مشروطه خواهی آغاز شد. این دوره برآیند تجربیات تمام ادوار داستان نویسی ایران است؛ کوششهای نویسندگان پیشین ثمر میدهد؛ نیروهای جدیدی در ادبیات به کار میافتند و پیدایی گرایشهای گوناگون ادبی این دوره را به پربارترین دورهی ادبی معاصر تبدیل میکنند. در این دوره نیز داستان نویسانی چون ابراهیم گلستان به پرداخت خلاق خاطرات و سیمین دانشور به جستجو در تاریخ سانسور شدهی معاصر میپردازند. (رک: میرعابدینی، ۱۱۶۶:۱۳۷۷تا۱۱۶۷).
در سالهای پس از انقلاب اسلامی، با فروریزی نظام پیشین و تحولات جهانی در ادبیات، دورهی جدیدی به وجود میآید که قسمتی از آن بر ارزشهای دینی و ایدئولوژیک تکیه داشته و بخشی از آن نیز به موضوعات انسانی و پرسش و پرسش انگیزی پرداختهاند. انقلاب اسلامی با تمام جنبههای خود در آثار داستاننویسان نمود پیدا کرد و «با تصفیههای سیاسی، نابسامانیهای شگرف اجتماعیاش، جنگ و خیل کشتگان، نویسندگان را با موضوعات و مضامین جدید آشنا ساخت. در آغاز، اغلب نویسندگان شناخته شده، اهداف نخستین خود را شامل مبارزه با بیعدالتیهای رژیم پیشین، تلاش برای آزادی بیان و عقیده و نیز مطبوعات، تعقیب نمودند. در سالهای ابتدائی پس از انقلاب، داستان کوتاه نوین در ایران، از پیشرفت قابل توجهی برخوردار بود» (یاوری، ۱۰۳:۱۳۸۸). داستانهایی که موضوع آنها انقلاب است، آشفتگیهای اجتماعی پیش و پس از آن را به خوبی نشان میدهند. چنین فضای پر التهابی داستاننویس را نیز به وقایع نگاری و گزارش سوق می دهد.
« بیشتر آثار داستانی این دوره حتی از نظر اعتراض و افشاگری نیز عقب ماندهتر از خبرها و گزارشهای روزنامهها هستند…زیرا به خاطر نیات آموزشیشان ساده و تصنعی، به خاطر حمایت سیاسیشان گاهی عوام فریبانه و احساساتی و به خاطر دید ناسیونالیستی یا منطقهایشان میتواند بسیار تعصب آمیز و غریب باشد» (میرعابدینی،۷۹۸:۱۳۷۷ و ۷۹۹).
در این دوره قصهگویی سنتی، روشی مناسب در اشاعهی اندیشههای مذهبی و عقاید دینی تشخیص داده شد. این روند جدید موجبات تکامل یا کسب تمایزات هنری را دربرنداشت. بیشتر این قصههای اسلامی به طور شتابزده سرهمبندی، سرشار از تکرار مکررات؛ ولی بیبضاعت از هرگونه صناعت بودند…{بنابراین} درکسب مقبولیت عام و حتی برآورده ساختن انتظارات حامیان خود ناکام ماندند (رک: یاوری،۱۰۴:۱۳۸۸).
«بیشتر داستان نویسان دورهی انقلاب، نتوانستهاند دست کم به طور موقت و تنها در متن ادبی خود، جانبداری از کاراکتر خویش و نیز موضوع اثر خود را فراموش کنند. بیشتر داستانهای پدید آمده در دورهی انقلاب، در حد خاطره و گزارش باقی مانده است»(میرعابدینی،۸۸۹:۱۳۸۳)
فرشته مولوی، ویژگیهای ایندوره را از لحاظ وضعیت نشر و کتابخوانی، چنین گزارش میدهد:
«وسع کتابخوانی و گسترش کمی و کیفی گروه کتابخوانان که پیامد طبیعی عطش دورهی محرومیت و خفقان بود، رشد جهشی تولید کتاب، رونق شگفت انگیز بازار کتاب و عقب ماندن سرعت مطالعه از سرعت خرید کتاب، افزایش تیراژ، تنوع چشمگیر موضوعی و افزایش کتابهای علوم اجتماعی و سیاسی، افزایش ناشر و کتابفروش به تبع افزایش خوانندهی مؤلف و مترجم»(مولوی، ۳۵:۱۳۶۸).
با آغاز شدن جنگ، تقریبا هیچ نویسندهای نسبت به جنگ و پیامدهایش بیتفاوتنماند. جنگ تکلیف خاصی بر عهدهی دستهای از نویسندگان قرار داد و آن نوشتن داستانهایی برای تقویت یا تهییج روحیهی رزمندگان بود؛ آنها، نگران از فراموش شدن ارزشهای جنگ، با شتابزدگی مینوشتند و کمتر موفق به خلق جهان داستانی با آدمهای زنده و ملموس میشدند. بسیاری از این داستاننویسان با موضعگیری مشخص در داستانها و تحلیلهای غیر داستانی از مسائل سیاسی و جنگ، چهرهای مداخلهگر پیدا میکردند که با حضور بر فراز شخصیتها هر نوع آوای مستقلی را از آنان دریغ میداشتند…نویسندگان حرفهای جنگ نیز بیشتر به توصیف حال و هوای شهرهای جنگزده و آشفتگیها و گرفتاریهاییمیپرداختند که در نتیجهی هجوم دشمن دامنگیر مردم شده بود. اینان به جای ترسیم صحنههای قهرمان در جبههها، از رنجها و وحشت مردم عادی به هنگام حملات هوایی سخن میگفتند…عادی شدن و اجتناب ناپذیری مرگ، گریز از اضطرابی به اضطراب دیگر، مهاجرت و از هم پاشیدن خانوادهها، از مضمونهای مطرح در آثار این نویسندگان است. اینان در جهت مطرح کردن جنبهی تراژیک جنگ قلم میزدند…و باور داشتند که آدمها دیگر دلیران حماسهساز نیستند؛ بلکه قربانیانی هستند که در عین پایداری، به راحتی جان میبازند. همین امر نوعی حس زوال و بیاطمینانی را به فضای ادبیاتِ پس از جنگ میبخشید. (رک:میرعابدینی،۸۸۷:۱۳۷۷تا۸۹۱).
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر