تحقیق معرفی داستان نویسان استان فارس و بررسی آثار آنها

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق معرفی داستان نویسان استان فارس و بررسی آثار آنها دارای ۱۲۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول:مقدمه    ۷
۱-۲- پیشینه‌ی تحقیق    ۱۲
فصل دوم:معرفی داستاننویسان و بررسی کارنامهی آنها    ۲۰
۲-۱- محمد بهمنبیگی    ۲۰
۲-۱-۱- زندگینامه    ۲۰
۲-۱-۲- بررسی اثر (مجموعه داستان بخارای من ایل)    ۲۲
۲-۱-۲-۱- خلاصه داستانها    ۲۲
۲-۱-۲-۲- ویژگیهای کلی داستانها    ۳۳
۲-۲-  سیمین دانشور    ۳۷
۲-۲-۱- زندگینامه    ۳۷
۲-۲-۲- بررسی آثار(رمان جزیرهی سرگردانی و مجموعه داستان از پرندههای مهاجر بپرس)    ۳۹
۲-۲-۲-۱- رمان جزیرهی سرگردانی    ۳۹
۲-۲-۲-۱-۱- خلاصه رمان    ۳۹
۲-۲-۲-۱-۲- ویژگیهای کلی رمان    ۴۰
۲-۲-۲-۲- مجموعه داستان از پرنده های مهاجر بپرس    ۴۳
۲-۲-۲-۲-۱- خلاصه داستانها    ۴۴
۲-۲-۲-۲-۲- ویژگیهای کلی داستانها    ۴۸
۲-۳- ابراهیم گلستان    ۵۱
۲-۳-۱- زندگینامه    ۵۱
۲-۳-۲- بررسی اثر (داستان بلند خروس)    ۵۴
۲-۳-۲-۱- خلاصه داستان    ۵۴
۲-۳-۲-۲- ویژگیهای کلی داستان    ۵۵
۲-۴- مهین متأله    ۵۶
۲-۴-۱- زندگینامه    ۵۶
۲-۴-۲- بررسی اثر (داستان بلند قرن شیطان)    ۵۶
۲-۴-۲-۱- خلاصه داستان    ۵۶
۲-۴-۲-۲- ویژگیهای کلی داستان    ۵۷
۲-۵- منوچهر صفا    ۵۸
۲-۵-۱- زندگینامه    ۵۸
۲-۵-۲- بررسی اثر (مجموعه داستان اندر آداب و احوال)    ۶۰
۲-۵-۲-۱- خلاصه داستانها    ۶۰
۲-۵-۲-۲- ویژگیهای کلی داستانها    ۶۲
۲-۶- ابوالقاسم فقیری    ۶۵
۲-۶-۱- زندگینامه    ۶۵
۲-۶-۲- بررسی اثر(مجموعه داستان دیو)    ۶۶
۲-۶-۲-۱- خلاصه داستانها    ۶۷
۲-۶-۲-۲- ویژگیهای کلی داستانها    ۷۱
۲-۷- امین فقیری    ۷۴
۲-۷-۱- زندگینامه    ۷۴
۱۲- داستان بلند رقصندگان (۱۳۷۵)    ۷۶
۱۳- زندگی با ورزش “فوتبالیستها” :دو داستان برای نوجوانان(۱۳۷۶)    ۷۶
۲-۷-۲- بررسی آثار(مجموعه داستانهای تمام بارانهای دنیا، مویههای منتشر و داستانهای بلند اگر باران ببارد و رقصندگان)    ۷۷
۲-۷-۲-۱- مجموعه داستان تمام بارانهای دنیا    ۷۷
۲-۷-۲-۱-۱- خلاصه داستانها    ۷۷
۲-۷-۲-۱-۲- ویژگیهای کلی داستانها    ۸۳
۲-۷-۲-۲- مجموعه داستان مویههای منتشر    ۸۵
۲-۷-۲-۲-۱- خلاصه داستانها    ۸۵
۲-۷-۲-۲-۲- ویژگیهای کلی داستانها    ۹۰
۲-۷-۲-۳- داستان بلند اگر باران ببارد    ۹۳
۲-۷-۲-۳-۱- خلاصه داستان    ۹۳
۲-۷-۲-۳-۲- ویژگیهای کلی داستان    ۹۳
۲-۷-۲-۴- داستان بلند رقصندگان    ۹۵
۲-۷-۲-۴-۱- خلاصه داستان    ۹۵
۲-۷-۲-۴-۲- ویژگیهای کلی داستان    ۹۷
۲-۷-۲-۵- نتیجهگیری کلی چهار اثر امین فقیری    ۹۹
۲-۸- حسن کریمپور شیرازی    ۱۰۰
۲-۸-۱- زندگینامه    ۱۰۰
۲-۸-۲- بررسی آثار (رمان درماندگان عشق و باغ مارشال)    ۱۰۳
۲-۸-۲-۱- رمان درماندگان عشق    ۱۰۳
۲-۸-۲-۱-۱- خلاصه رمان    ۱۰۳
۲-۸-۲-۱-۲- ویژگیهای کلی رمان    ۱۰۴
۲-۸-۲-۲- رمان باغ مارشال    ۱۰۶
۲-۸-۲-۲-۱- خلاصه رمان    ۱۰۶
۲-۸-۲-۲-۲- ویژگیهای کلی رمان    ۱۰۷
۲-۸-۲-۳- نتیجه گیری دو رمان کریمپور شیرازی    ۱۰۸
۲-۹- علی اصغر شیرزادی    ۱۰۸
۲-۹-۱- زندگینامه    ۱۰۸
۲-۹-۲- بررسی آثار (مجموعه داستان غریبه و اقاقیا و رمان طبل آتش)    ۱۱۰
۲-۹-۲-۱- مجموعه داستان غریبه و اقاقیا    ۱۱۰
۲-۹-۲-۱-۱- خلاصه داستانها    ۱۱۰
۲-۹-۲-۱-۲-ویژگیهای کلی داستانها    ۱۱۳
۲-۹-۲-۲- رمان طبل آتش    ۱۱۵
۲-۹-۲-۲-۱- خلاصه رمان    ۱۱۵
۲-۹-۲-۲-۲- ویژگیهایکلی رمان    ۱۱۶
منابع و مآخذ    ۱۱۹

دستغیب،عبدالعلی.(اردیبهشت ۱۳۷۶).مجله علوم انسانی گزارش: شماره ۷۵

صاعلی، شهناز.(دی ۱۳۷۷). کتاب ماه ادبیات و فلسفه: شماره ۱۵

اولیایی­نیا، هلن(۱۳۸۰). ماهنامه­ی کتاب ماه ادبیات و فلسفه:۱۱۰

منابع

دانشور،سیمین.(۱۳۷۲).جزیره­ی سرگردانی.تهران:خوارزمی.

دانشور، سیمین.(۱۳۷۶). از پرنده­های مهاجر بپرس. تهران: کانون

بهمن بیگی،محمد.(۱۳۶۸).بخارای من ایل من.تهران:آگاه.

سالاری، قاسم.(۱۳۸۴). کارنامه­ی داستان­نویسان استان فارس از سال ۱۳۰۰ تا۱۳۵۷٫ استاد راهنما: کاووس حسن­لی. شیراز:دانشگاه شیراز

آخوند زاده، میرزا فتحعلی، به همت باقر مؤمنی (۱۳۴۹). تمثیلات. تهران: نشر اندیشه

فقیری، ابوالقاسم.(۱۳۶۸). دیو. شیراز: نوید

کریم­پور شیرازی، حسن.(۱۳۷۸). درماندگان عشق. تهران: اوحدی. چاپ هشتم

کریم­پور شیرازی، حسن. (۱۳۷۷). باغ مارشال. تهران: اوحدی. چاپ سیزدهم

متأله، مهین.(۱۳۷۵). قرن شیطان. شیراز: انتشارت نوید

مویزانی، الهام.(۱۳۷۲). آیینه­ها. تهران: روشنگران

گلستان، ابراهیم.(۱۳۷۴). خروس.تهران: اختران

احمدی، اسماعیل، ابوالفتح امیری و کهزاد رنجبر.(۱۳۸۴). نوشته‌هایی درباره­ی محمد بهمن‌بیگی و آثار او، تهران: ویژه‌نگاربردویی،پریسا.(۱۳۸۷).تحلیلی بر آثار شهریار مندنی­پور.قم:ندای دوست.

میرصادقی،جمال.(۱۳۸۷).بیست و سه داستان از داستان نویسان امروز ایران.تهران:مجال.

میرعابدینی،حسن.(۱۳۷۷).صد سال داستان نویسی ایران، ج ۱و۲٫تهران:چشمه.

دستغیب،عبدالعلی.(اردیبهشت ۱۳۷۶).مجله علوم انسانی گزارش: شماره ۷۵

صاعلی، شهناز.(دی ۱۳۷۷). کتاب ماه ادبیات و فلسفه: شماره ۱۵

اولیایی­نیا، هلن(۱۳۸۰). ماهنامه­ی کتاب ماه ادبیات و فلسفه:۱۱۰

فصل اول:مقدمه

چگونگی پیدایش و دگرگونی داستان­نویسی در ایران

داستان­ گویی در ایران از قرن­ها پیش به شکل نقالی و روایت­های شفاهی وجود داشته است. نمونه­ی آن را در داستان­های سمک عیار، امیر ارسلان و قصه­های هزار و یک شب و حسین کرد که بیشتر به صورت نقالی در بین مردم وجود داشته است، می­بینیم؛ اما روند پیدایش داستان­نویسی به شیوه­ی امروزی آن، از سال­های پیش از مشروطه آغاز شد. «داستان­نویسی نوین با وجود غنای سنت قصه­گویی منظوم و منثور در ادبیات کلاسیک، الهام­گرفته از غرب است» (بالایی،۷:۱۳۷۷).

داستان یکی از مهم­­ترین دگرگونی­های فرهنگی که در قرن گذشته همراه با جنبش­های آزاد­اندیشی شکل گرفت، پیدایش رمان و پس از آن داستان کوتاه بود. بحث رمان­نویسی در ایران برای نخستین بار به سال ۱۲۵۰ شمسی در نامه­ی میرزا فتحعلی آخوند­زاده به میرزا آقا تبریزی مطرح شد: «امروز تصنیفی که متضمن فوائد ملت و مرغوب طبایع خوانندگان است، فن دراما و رمان است» (تمثیلات،۸:۱۳۴۹).

نخستین دوره­ی داستان­نویسی ایران، محصول معنوی تفکرات مشروطه­خواهانه است. هرچندترجمه­ی اولین رمان، موسوم به ستارگان فریب خورده، در سال ۱۲۵۳ به فارسی انتشار یافت؛ اما در آن زمان، هنوز شرایط برای آفرینش این نحوه­ی بیان جدید در ایران فراهم نشده بود. سیاحت­نامه­ی ابراهیم بیگ، اولین شبه رمان نو ایرانی، در سال ۱۲۷۴ شمسی، منتشر شد. مسالک المحسنین از طالبوف و ترجمه­ی سرگذشت حاجی بابای اصفهانی در تلاش­های آزادی­خواهانه مؤثر بود و به روند پیدایش نخستین داستان­­ها شتاب ­بخشید. به طور کلی آشنایی ایرانیان با غرب، انتشار روزنامه­ها، تأسیس مدرسه­ی دارالفنون و نمونه­ی آن در دیگر شهرها، رشد خود آگاهی ملی و روشنفکری، ادبیات را از دربار جدا کرد و کم کم ساده­نویسی رواج پیدا کرد، زیرا دیگر ادبیات کهنه و فخیم پاسخ­گوی نیازهای جامعه نبود و با تحولات گسترده­­ی آن هم­خوانی نداشت.

«پس از انقلاب مشروطه (۱۲۸۵ شمسی)، رمان -که زندگی فرد را در متن ماجراهای اجتماعی توصیف می­کند- یکی از مهم­ترین گونه­های ادبی می­شود…موقعیت خاص جامعه و بسته بودن دیگر راه­های ابراز رأی و نظر، داستان پیرو ایران را از همان آغاز صاحب سرشتی اجتماعی و انتقادی می­کند تا بازگوی رنج­ها و شادی­­ها، بیم­ها و امیدها، عصیان­ها و شکست­ها، عشق­ها و تلخ­کامی­های مردم شود…در سال­های پس از انقلاب مشروطه، نخستین نمونه­های رمان تاریخی و رمان اجتماعی منتشر می­شود. این دوران، دوران گذار از داستان­های افسانه­ای عشقی، ماجرایی و اخلاقی کهن به رمان­های دارای طرح و ماجرایی امروزی است… اولین رمان تاریخی، شمس و طغرا است، علی اکبر دهخدا در چرند و پرند و محمدعلی جمال­زاده نیز در یکی بود و یکی نبود اولین داستان­های کوتاه فارسی را (که بیشتر به طرح می­مانند)، منتشر کردند. جمال­زاده در مقدمه­ی کتابش بر لزوم افتادن انشا در جاده­ی رمان و حکایت، تأکید می­کند. منتقدان این مقدمه را نخستین بیانیه­ی اساسی نثر جدید فارسی دانسته­اند. با این­که مجموعه­ی یکی بود یکی نبود جمال­زاده، طلایه­دار داستان­نویسی در ایران است؛ اما صادق هدایت آفریننده­ی داستان­نویسی جدید ایران است. او به رمان جنبه­ی هنری بخشید» (میرعابدینی، ۱۱۶۰:۱۳۷۷و۱۱۶۱).

در سال­های ۲۰-۱۳۱۰ شاهد پیدایش نسلی از نویسندگان هستیم که سنگینی شکستِ امیدهای انقلاب مشروطه و خفقان رضاخانی را به دوش می­کشند. این دوره در بوف کور هدایت به خوبی تصویر شده است. با سقوط رضا شاه و آزادی نسبی فضای سیاسی در شهریور ۱۳۲۰، دوره­ی جدیدی آغاز می­شود که تا کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ ادامه می­یابد. ادبیات این دوره تحت تأثیر ترجمه­ی آثار رئالیستی- سوسیالیستی، خصلتی آرمان­خواهانه و شعاری می­یابد. پس از کودتای سال ۱۳۳۲، امید به بهبود وضع بر باد می­رود و جای آن را احساسی از تسلیم می­گیرد، گرایش­های پندارگرایانه و عرفانی رواج می­یابند و نویسندگانی که انزوا گزیده­اند، متوجه­ مسائل ابدی بشری و تجزیه و تحلیل متافیزیکی امور می­شوند. از این رو داستان فارسی در زمینه­ی روان­شناسی شخصیت­­ها، تعمق و توجه بیشتری را لازم دارد. نیرومندترین جریان ادبی نیمه­ی نخست این دهه، ادبیات اسطوره­ای است. نویسنده­ی منع شده از اقدام اجتماعی، پرخاشگری­اش را متوجه­ راز خلقت می­کند.

سال­های ۵۷–۱۳۴۰ دوره­ی به نتیجه رسیدن ادبیاتی است که با تفکرات مشروطه ­خواهی آغاز شد. این دوره برآیند تجربیات تمام ادوار داستان نویسی ایران است؛ کوشش­های نویسندگان پیشین ثمر می­دهد؛ نیروهای جدیدی در ادبیات به کار می­افتند و پیدایی گرایش­های گوناگون ادبی این دوره را به پربارترین دوره­ی ادبی معاصر تبدیل می­کنند. در این دوره نیز داستان ­نویسانی چون ابراهیم گلستان به پرداخت خلاق خاطرات و سیمین دانشور به جستجو در تاریخ سانسور شده­ی معاصر می­پردازند. (رک: میرعابدینی، ۱۱۶۶:۱۳۷۷تا۱۱۶۷).

در سال­های پس از انقلاب اسلامی، با فروریزی نظام پیشین و تحولات جهانی در ادبیات، دوره­ی جدیدی به وجود می­آید که قسمتی از آن بر ارزش­های دینی و ایدئولوژیک تکیه داشته و بخشی از آن نیز به موضوعات انسانی و پرسش و پرسش انگیزی پرداخته­اند. انقلاب اسلامی با تمام جنبه­های خود در آثار داستان­نویسان نمود پیدا کرد و «با تصفیه­های سیاسی، نابسامانی­های شگرف اجتماعی­اش، جنگ و خیل کشتگان، نویسندگان را با موضوعات و مضامین جدید آشنا ساخت. در آغاز، اغلب نویسندگان شناخته شده، اهداف نخستین خود را شامل مبارزه با بی­عدالتی­های رژیم پیشین، تلاش برای آزادی بیان و عقیده و نیز مطبوعات، تعقیب نمودند. در سال­های ابتدائی پس از انقلاب، داستان کوتاه نوین در ایران، از پیشرفت قابل توجهی برخوردار بود» (یاوری، ۱۰۳:۱۳۸۸). داستان­هایی که موضوع آنها انقلاب است، آشفتگی­های اجتماعی پیش و پس از آن را به خوبی نشان می­دهند. چنین فضای پر التهابی داستان­نویس را نیز به وقایع نگاری و گزارش سوق می دهد.

« بیش­تر آثار داستانی این دوره حتی از نظر اعتراض و افشاگری نیز عقب مانده­تر از خبرها و گزارش­های روزنامه­ها هستند…زیرا به خاطر نیات آموزشی­شان ساده و تصنعی، به خاطر حمایت سیاسی­شان گاهی عوام فریبانه و احساساتی و به خاطر دید ناسیونالیستی یا منطقه­ای­شان می­تواند بسیار تعصب آمیز و غریب باشد» (میرعابدینی،۷۹۸:۱۳۷۷ و ۷۹۹).

در این دوره قصه­گویی سنتی، روشی مناسب در اشاعه­ی اندیشه­های مذهبی و عقاید دینی تشخیص داده­­ شد. این روند جدید موجبات تکامل یا کسب تمایزات هنری را دربرنداشت. بیش­تر این قصه­های اسلامی به طور شتاب­زده سرهم­بندی، سرشار از تکرار مکررات؛ ولی بی­بضاعت از هرگونه صناعت بودند…{بنابراین} درکسب مقبولیت عام و حتی برآورده ساختن انتظارات حامیان خود ناکام ماندند (رک: یاوری،۱۰۴:۱۳۸۸).

«بیش­تر داستان­ نویسان دوره­ی انقلاب، نتوانسته­اند دست کم به طور موقت و تنها در متن ادبی خود، جانب­داری از کاراکتر خویش و نیز موضوع اثر خود را فراموش کنند. بیش­تر داستان­های پدید آمده در دوره­ی انقلاب، در حد خاطره و گزارش باقی مانده است»(میرعابدینی،۸۸۹:۱۳۸۳)

فرشته­ مولوی، ویژ­گی­های این­دوره را از لحاظ وضعیت نشر و کتاب­خوانی، چنین گزارش می­دهد:

«وسع کتاب­خوانی و گسترش کمی و کیفی گروه کتاب­خوانان که پیامد طبیعی عطش دوره­ی محرومیت و خفقان بود، رشد جهشی تولید کتاب، رونق شگفت انگیز بازار کتاب و عقب ماندن سرعت مطالعه از سرعت خرید کتاب، افزایش تیراژ، تنوع چشم­گیر موضوعی و افزایش کتاب­های علوم اجتماعی و سیاسی، افزایش ناشر و کتاب­فروش به تبع افزایش خواننده­ی مؤلف و مترجم»(مولوی، ۳۵:۱۳۶۸).

با آغاز شدن جنگ، تقریبا هیچ نویسنده­ای نسبت به جنگ و پیامدهایش بی­تفاوتنماند. جنگ تکلیف خاصی بر عهده­ی دسته­ای از نویسندگان قرار داد و آن نوشتن داستان­­هایی برای تقویت یا تهییج روحیه­ی رزمندگان بود؛ آن­ها، نگران از فراموش شدن ارزش­­های جنگ، با شتاب­زدگی می­نوشتند و کم­تر موفق به خلق جهان داستانی با آدم­های زنده و ملموس می­شدند. بسیاری از این داستان­نویسان با موضع­گیری مشخص در داستان­ها و تحلیل­های غیر داستانی از مسائل سیاسی و جنگ، چهره­ای مداخله­گر پیدا می­کردند که با حضور بر فراز شخصیت­ها هر نوع آوای مستقلی را از آنان دریغ می­داشتند…نویسندگان حرفه­­ای جنگ نیز بیش­تر به توصیف حال و هوای شهرهای جنگ­زده و آشفتگی­ها و گرفتاری­هاییمی­پرداختند که در نتیجه­ی هجوم دشمن دامن­گیر مردم شده بود. اینان به ­جای ترسیم صحنه­های قهرمان در جبهه­ها، از رنج­ها و وحشت مردم عادی به هنگام حملات هوایی سخن می­گفتند…عادی شدن و اجتناب ناپذیری مرگ، گریز از اضطرابی به اضطراب دیگر، مهاجرت و از هم پاشیدن خانواده­ها، از مضمون­های مطرح در آثار این نویسندگان است. اینان در جهت مطرح کردن جنبه­ی تراژیک جنگ قلم می­زدند…و باور داشتند که آدم­ها دیگر دلیران حماسه­ساز نیستند؛ بلکه قربانیانی هستند که در عین پایداری، به راحتی جان می­بازند. همین امر نوعی حس زوال و بی­اطمینانی را به فضای ادبیاتِ پس از جنگ می­بخشید. (رک:میرعابدینی،۸۸۷:۱۳۷۷تا۸۹۱).

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • پیشینه تحقیق روشهای تصحیح نسخه خطی و داستان نویسی در هند
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.