تحقیق معرفی شته مومی کلم و زنبور پارازیتویید Diaeretialla rapae و اصول و تکنیکهای زیست سنجی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق معرفی شته مومی کلم و زنبور پارازیتویید  Diaeretialla rapae  و اصول و تکنیکهای زیست سنجی دارای ۵۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۲-۱- شته مومی کلم    ۶
۲-۱-۱-  معرفی شته مومی کلم    ۶
۲-۱-۲- پراکندگی    ۷
۲-۱-۳- مرفولوژی    ۸
۲-۱-۴- بیولوژی    ۹
۲-۲- زنبور پارازیتویید DIAERETIALLA RAPAE    ۱۱
۲-۲-۱- معرفی زنبور DIAERETIALLA RAPAE    ۱۱
۲-۲-۲- شکل شناسی زنبور D. RAPAE    ۱۲
۲-۲-۳- پراکندگی    ۱۳
۲-۲-۴- زیست شناسی و میزبان ها    ۱۳
۲-۳- کلزا    ۱۴
۲-۴-  زیست سنجی (BIOASSAY)    ۱۵
۲-۴-۱- اصول زیست سنجی    ۱۶
۲-۴-۲-  تکنیکهای زیست سنجی:    ۱۷
۲-۴-۲-۱- کاربرد مستقیم    ۱۷
۲-۴-۲-۲- کاربرد غیرمستقیم    ۱۹
۲-۴-۲-۳- ترکیب روشهای مستقیم و غیرمستقیم    ۱۹
۲-۴-۴-  عوامل موثر بر دقت آزمایشهای زیست سنجی    ۲۰
۲-۵-  عصاره های گیاهی    ۲۰
۲-۶- اثرات زیرکشندگی آفت کش ها    ۲۲
منابع    ۳۱

منابع

 – خانجانی، م. ۱۳۸۳٫ آفات گیاهان زراعی ایران. انتشارات دانشگاه بو علی سینا، چاپ دوم، ۷۳۱ صفحه.

– افشار، ج. ۱۳۱۷٫ آفات صیفی، سبزیجات، نباتات صنعتی و علوفه ایران و دفع آنها. انتشارات اداره کل کشاورزی، تهران. ۱۲۴ صفحه.

شاکرمی، ج.، کمالی ک. و محرمی پور س. ۱۳۸۲٫ سمیت تنفسی و اثر دورکنندگی اسانس گیاه مریم گلی Salvia bracteata روی چهار گونه آفت انباری. نامه انجمن حشره­شناسی ایران. ۲۴ (۲): ۳۵-۵۰٫

– شاکرمی، ج.، کمالی ک. و محرمی پور س. ۱۳۸۳٫ کاربرد گیاه درمنه کوهی به عنوان یک حشره کش نباتی. مجموعه خلاصه مقالات اولین سمینار توسعه و صنایع کود شیمیایی و آفت کش نباتی، دانشگاه علم و صنعت، تهران.

– ناظمی رفیع، ج.، محرمی پور، س. و مروتی، م. ۱۳۸۰٫ خاصیت حشره کشی عصاره های اتانولی خرزهره Nerium oleander اسطو خودوس Lavandula officindalis و عصاره متانولی صمغ انغوزه Frula assafoetida علیه شب پره آردEphestia kuehniella  مجموعه خلاصه مقالات پانزدهمین کنگره گیاه پزشکی ایران، داشنگاه رازی کرمانشاه، شهریور ۱۳۸۱٫

– شادمهری، ع. و رضوانی ، ع. ۱۳۷۴. بررسی فون شته های منطقه تربت حیدریه. دوازدهمین کنگره گیاه پزشکی، کرج.

– شهیدی، ا.، سپهر، ک. ۱۳۸۱٫ شته های کلزا. انتشارات فنی معاونت ترویج وزارت جهاد کشاورزی کرمان، ۲۷ صفحه.

– عیسوی، ک.، کریمی، م. و اخوان، م. ۱۳۷۵ . استخراج و فرمولاسیون عصاره گیاه کما (انغوزه ) و بررسی اثر قارچ کشی و حشره کشی آن. موسسه تحقیقات آفتات و بیماریهای گیاهی. وزارت کشاورزی، تهران.

– ناصری، ف. ۱۳۷۰٫ دانه های روغنی. انتشارات آستان قدس رضوی، ۳۵ صفحه.

– یزدانی، ب. و پورمیرزا، ع. ا. ۱۳۷۶٫ بررسی تاثیر پودر برگ، مغز و دانه چریش، برگ و بذر شوید، برگ نعناع، اکالیپتوس و جعفری بر دو گونه مهم آفت انباری. مجموعه خلاصه مقالات سیزدهمین کنگره گیاه پزشکی ایران، آموزشکده کشاورزی کرج، شهریور سال ۱۳۷۷٫

مقدمه

 شته مومی کلم (Brevicoryne brassicae) که به شته کلزا نیز معروف است، یکی از مهمترین آفات گیاهان خانواده چلیپاییان بوده و باعث ایجاد خسارت مستقیم از طریق تغذیه از شیره گیاهی ، وخسارت غیر مستقیم به وسیله انتقال ویروسهای بیماری زای گیاهی مختلف می گردد (Dubey et al., 1981 و Costello and Altieri, 1995 و Blackman and Eastop, 2000 و Schielphake et al., 2000). این شته در بسیاری از نقاط جهان روی محصولات مختلف بویژه کلم خسارت وارد می کند. در ایران نیز در اغلب نواحی به ویژه در مناطق شمالی ومرکزی کشور فعالیت دارد. این آفت در ایران برای اولین بار در سال ۱۳۱۷ گزارش شده و در تمام نواحی کشور بر روی انو اع کلم، شلغم، تربچه و چلیپاییان وحشی انتشار دارد (افشار، ۱۳۱۷). این آفت، هر چند روی کلزا به شدت خسارت زا است ولی کلم معمولی، گل کلم و کلم بروکسل را به سایر ارقام کلم ترجیح می دهد (خانجانی، ۱۳۸۳).

با تو جه به اینکه محصولاتی نظیر کلم به طور مستقیم مورد استفاده انسان قرار می گیرند، باید به باقیمانده سموم موجود بر روی آنها، توجه خاصی مبذول گردد . با توجه به این مطلب و نیز افزایش روز افزون هزینه های سم پاشی و مخرب بودن آنها از نظر محیط زیست، می توان از روش کنترل بیولوژیک به عنوان یکی از روشهای جایگزین مناسب استفاده
نمود (Flickinger et al., 1991).

پارازیتوئید مهم شته­های گیاهان خانواده چلیپاییان، زنبور Diarretiella rapae (Mcintosh) از خانواده Aphidiidae می باشد. شته مومی کلم میزبان مطلوب این پارازیتوئید می باشد (Hafez, 1961). این زنبور زمانیکه شته مومی کلم در دسترس نباشد می تواند دیگر کونه های شته ها را نیز پارازیته کند (Nemec and Stary, 1984).

طیف وسیعی از آفت کش ها برای بسیاری از دشمنان طبیعی مضر می باشند (Croft, 1990). همواره مزارع کلم نیاز به حمایت از دشمنان طبیعی در احساس شده است زیرا این موجودات مفید در کنترل بسیاری دیگر از گونه های آفات نیز نقش دارند (Croft, 1990). به دلیل باقی ماندن بقایای سموم روی محصولات و خطراتی که برای سلامتی مصرف کنندگان در اثر استفاده از حشره کشها ایجاد می شود، جایگزینی این روش مبارزه با روشهای مبارزه سالم­تر امری اجتناب ناپذیر است . گیاهان منبع غنی ترکیباتی هستند که دارای خواص حشره کشی اند (Arnason et al., 1989). شواهدی وجود دارند که نشان می دهد متابولیت های ثانویه گیاهی به جهت حمایت گیاه در مقابل حشرات و پاتوژنهای میکروبی در روند تکامل گیاه شکل گرفته اند (Benner, 1993).

اسانس­های گیاهی حامل طیف وسیعی از متابولیت­های ثانویه فرار هستند که در روابط متقابل گیاه و حشره نقش مهمی دارند. تحقیقات نشان می­دهد که قسمت عمده اسانس گیاهان را ترپنوئید­ها[۱] به­خصوص مونوترپنوئید­ها[۲] و سسکویترپنوئید­ها[۳] تشکیل می­دهند که اثرات حشره­کشی و دور­کنندگی قابل توجهی دارند (شاکرمی و همکاران، ۱۳۸۳).

با توجه به ناگزیر بودن بشر در استفاده ازمواد شیمیایی آفت کش، حشره کشهای گیاهی به جهت داشتن خصوصیاتی نظیر کمترین تأثیر روی دشمنان طبیعی، عدم ایجاد گیاه سوزی، حداقل سمیت روی مهره داران و تجزیه سریع در محیط که مهمترین مزایای این نوع حشره کش هاست می توانند تا حدی جایگزین حشره کشهای مصنوعی گردند (Isman, 1996). تدوین یک برنامه مدیریتی مناسب و بر اساس روش های کنترل تلفیقی وابسته به مطالعات منطقه ای از بیواکولوژی آفات و دشمنان طبیعی آن ها می باشد (Morgan et al., 2001).

خیلی از دشمنان طبیعی حشرات گیاه خوار را زنبورها تشکیل می دهند که اکثراً در مرحله لاروی پارازیت بوده و باعث مرگ میزبان خود می شوند. از این طریق اینها می توانند باعث کاهش خسارت و در برخی مواقع باعث جلوگیری از طغیان یک آفت بخصوص شوند
(Van Drische and Bellows, 1996). در بین عوامل مرگ و میر پارازیتوئید ها باعث ایجاد بیشترین مرگ و میر در حشرات هستند (Hawkins et al., 1997). پارازیتوئیدها چه بطور مستقیم (Jepson, 1989) و چه در هنگام برخورد با باقیمانده سموم، در زمان جستجو برای یافتن میزبان ممکن است در معرض آنها قرار بگیرند (Jepson, 1989., Longley and Jepson, 1996). پارازیتوئید ها قسمت عمده زندگی خود را صرف جستجو برای یافتن میزبان می کنند و به سمت بوی میزبان و بوی گیاه کشیده می شوند (Vinson, 1998). با توجه به اینکه در این میان حس بویایی نقش مهمی ایفا می کند، این حس می تواند تحت تاثیر سموم قرار گرفته و در آن تداخل ایجاد گردد که بسته به مکانیزم عمل سم و میزان در معرض قرارگیری است (Salgado, 1997).

۲-۱- شته مومی کلم

۲-۱-۱-  معرفی شته مومی کلم

شته مومی کلم یکی از آفات مهم گیاهان خانواده چلیپاییان بوده و باعث ایجاد خسارت مستقیم از طریق تغذیه از شیره گیاهی و خسارات غیر مستقیم از طریق انتقال ویروسهای گیاهی مختلف می گردد (Blackman & Eastop. 2000و Costello & Altieri. 1995و Bhardhwaj & Prakash,. 1981و Ellis et al., 1998و Schliephake et al., 2000).

شته مومی کلم یکی از آفات مهم گیاه کلزا در اکثر مناطق ایران و بسیاری از نقاط دیگر جهان است(بهداد، ١٣٧٧ و خانجانی، ۱۳۸۳).

این آفت علاوه بر مکیدن شیره گیاهی و ایجاد ضعف در گیاه و کاهش کیفیت و کمیت دانه کلزا، با ترشح عسلک باعث رشد قارچ سیاه مولد فوماژین روی برگ ها شده و سطح فتوسنتز را کاهش می دهد. از سوی دیگر ناقل ۲۳ بیماری ویروسی در گیاهان خانواده چلیپاییان می باشد (بهداد، ١٣٧٧و Pinnegar, 1998    Tatchell, 2000و  Hughes, 1963).

شته مومی کلم در سراسر ایران پراکنده بوده و در برخی مناطق حالت طغیانی دارد و در صورت عدم مدیریت دقیق، خسارت آن به سرعت انتشار میابد. مطالعات نشان داده است که عوامل مختلفی چون گونه میزبان گیاهی، کیفیت گیاه میزبان مانند مقدار کربن، نیتروژن و متابولیت های دفاعی و نیز خصوصیات فیزیکی گیاه مانند صافی، سفتی برگ، وجود کرک ها یا شکل و رنگ، میتوانند بر عملکرد حشرات گیاهخوار از جمله شته مومی کلم تاثیر گذارند (Awmack et al., 2002).

انبوهی این شته در بوته ها به حدی می رسد که مبارزه علیه آن اجتناب ناپذیر است و کشاورزان مجبور به استفاده از حشره کش ها میشوند (سپهر و شهیدی، ۱۳۸۱).

شته مومی کلم در طی ۷۰ سال اخیر اثرات مخربی روی کلزا و سایر گیاهان تیره کلمیان (Brassicaceae) داشته، و به عنوان آفت کلیدی این گیاهان مطرح شده است (Ellis and Singh, 1993 و Singh and Ellis, 1993 و Ellis and Farrel, 1995 و Aslam et al., 2005).

در گیاهان آلوده، رشد کند می شود و عملکرد محصول بین ۹ تا ۷۷ درصد و میزان روغن محصول در حدود ۱۱ درصد کاهش می یابد (Kelm and Gadomski, 1995).

[۱] Terpenoids

[۲] Monoterpenoids

[۳] sesquiterpenoids

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.