تحقیق معرفی گونه های ماهیان کفزی در خلیج فارس

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق معرفی گونه های ماهیان کفزی در خلیج فارس دارای ۲۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۲-۱-اکولوژی خلیج‌فارس    ۶
۲-۲- معرفی ده گونه ماهیان کفزی (اسدی و دهقانی، ۱۳۷۵)    ۸
۲-۲-۱- حسون معمولی(Bloch, 1795)   Saurida tumbil    ۸
۲-۲-۲- حلوا سفید (Euphrasen, 1788) Pampus argenteus    ۹
۲-۲-۳- حلوا سیاه (Bloch, 1795)  Parastromateus niger    ۱۰
۲-۲-۴- سپر ماهیان (Rays)    ۱۱
۲-۲-۵- سنگسر معمولی(Cuvier, 1830)   Pomadasys kaakan    ۱۱
۲-۲-۶- شوریده(Schneider, 1801)  Otolithes ruber    ۱۲
۲-۲-۷- کوسه ماهیان Valenciennes, 1839)) Sharks    ۱۳
۲-۲-۸- گربه ماهی بزرگ (Ruppel, 1837) Arius thalassinus    ۱۳
۲-۲-۹- گوازیم دم رشته‌ای (Bloch, 1791) Nemipterus japonicus    ۱۴
۲-۲-۱۰- یال اسبی سربزرگ (Linnaeus, 1758) Trichiurus lepturus    ۱۵
۲-۳- مروری بر تحقیقات    ۱۵
منابع:    ۱۸

 منابع

ـ منهاج، م. ب.، ۱۳۸۸٫ مبانی شبکه‌های عصبی هوش محاسباتی (جلد اول). انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر. ۷۱۵ ص.

ـ نیامیمندی، ن. و خورشیدیان، ک.، ۱۳۷۳٫  ارزیابی ذخایر کفزیان خلیج‌فارس (آبهای استان بوشهر). مرکز تحقیقات شیلاتی خلیج‌فارس.

– نیکویان، ع. ابراهیمی، م. ایزدپناهی، غ. و نیل ساز، م.، ۱۳۸۴٫ بررسی هیدرولوژی و هیدروبیولوژی خلیج‌فارس در محدوده آبهای خوزستان، بوشهر و هرمزگان (۱۳۸۲ ـ ۱۳۷۹). موسسه تحقیقات شیلات ایران. ص ۳٫

– نیکویان، ع.، ۱۳۷۶٫ بررسی تراکم، پراکنش، تنوع و تولید ثانویه بی مهرگان کفزی (ماکروبنتوزها) در خلیج چابهار. پایان نامه برای دریافت درجه دکتری بیولوژی دریا، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی. ص۷٫

– استوارت، ر. و پیتر، ن.، ۱۹۹۵٫ هوش مصنوعی رهیافتی نوین. ترجمه: جعفرنژاد، ع. علوم رایانه، ۱۳۸۷٫

– اسدی، ه. و دهقانی، ر.، ۱۳۷۵٫  اطلس ماهیان خلیج‌فارس و دریای عمان. موسسه تحقیقات شیلات ایران. ۳۴۶ص.

– ایستمن، ر.، ۲۰۰۳٫ سنجش از دور سامانه‌های اطلاعات جغرافیایی کاربردی با نرم‌افزار ایدریسی. ترجمه: ماهینی، ع. کامیاب، ح. انتشارات دی، ۱۳۸۶٫

ـ پارسامنش، ا.، ۱۳۷۳٫ ارزیابـی ذخایـر کفزیـان خلیج‌فارس (آبهـای استـان خوزستـان). مرکز تحقیقات شیلاتی خوزستان. ۶۹ص.

ـ پیکتون، ف.، ۲۰۰۰٫ مدل‌سازی شبکه‌های عصبی. ترجمه: طلوعی، ع. رادفر، ر. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات. ۱۳۸۷٫

– حق بین، م. و گرانپایه، ب.، ۱۳۷۵٫ مدیریت شیلاتی در بحران. معاونت صید و صنایع شیلاتی.

– خسروی، م.،  ۱۳۷۵٫ بهینه‌سازی روش سنجش نیترات آب دریا و بررسی نحوه توزیع نیترات در اعماق مختلف سواحل جزیره. پایان‌نامه تحصیلی درجه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، واحد شمال.

– نیل ساز، م.، دهقان، س.، مزرعاوی، م.، اسماعیلی، ف. و سبزعلیزاده، س.، ۱۳۸۴٫ بررسی هیدرولوژیک و هیدروبیولوژیک خلیج‌فارس در آبهای استان خوزستان (۱۳۸۳ ـ ۱۳۷۹).  موسسه تحقیقات شیلات ایران. ۱۱۷ ص.

– راسل، بیل و تی و جکسون.، ۱۹۹۸٫ آشنایی با شبکه‌های عصبی. ترجمه: البرزی، م. موسسه انتشارات علمی دانشگاه صنعتی شریف. ۱۳۸۹٫

– غفاری چراتی، ک.،۱۳۷۵٫ خلیج‌فارس  اکوسیستمی ویژه. ماهنامه آبزیان سال هفتم. شماره ۱۰٫ ص ۱۷-۱۴

 – Friedrich, H., 1965. Marine Biology. Sidgwick & Jackson, London 474pp.

– Johannessen, O.M., Subbaraju, G. and Blindheim, J., 1981. Seasonal variation of the oceanographic conditions of southwest coast of India. Fis Dir. Har Unders., 18:247-261

– Maravelies, C.D., Haralabous, J., Papaconstantinou, c., 2003.  Predicting demersal fish species distributions in the Mediterranean Sea using artificial neural networks. Marine Ecology Progress Series (2003). 255, pp. 249-258.

– Sparre, P., Venema, S.C., 1992. Introduction to tropical fish stock assessment.  Part:1, Manual FAO Fisheries Technical Paper. 376pp.

– Price, A.R.G., Wrathall, T.J., Medley, P.A.H., Al-Moamen, A.H.,1993a. Broadscale changes in coastal ecosystes of the western Gulf followin the 1991 Gulf war. Mar pollut Bull 27: 143- 147

– Price, A.R.G., 1993. The Gulf: Human impacts and management initiatives. Mar. Pollut. BuZZ.27:17-27.

– Reynolds, R.M., 1993. Physical Oceanoghraphic of the Gulf, Strait of Hormoz and The Gulf of Oman. Results from the Mt. Mitchell Expedition,Marine pollution Bulletin ,27, 35 – ۵۹٫

– EL – Gindy, .A.A.H. and Dorgham, M.M., 1992. Interrelations of plankton chlorophyll and physico – chemical factors in Arabian Gulf and Gulf of Oman during summer. Ind.J.Mar.Sci.

– Emara, H.I., 1995 .Study on Oxygen and Phosphate in the waters of the southern Arabian Gulf and Gulf of Oman. Acta Adriatica, 31 (1, 2): 47 – 57 .Vol.21, pp.257 – ۲۶۷٫

– FAO, 1996. Precautionary approach to fisheries. Part 1: Guidelines on the Precautionary approach to capture fisheries and species introductions. FAO Fisheries Technical Paper 350/1. – Riley, J.P., and Skirrow, G., 1975. Chemical Oceanography. Vol.1, Academic Press (Landon) 606pp.

– Sheppard, C., Price, A. and Roberts, C., 1992. Marine Ecology of the Arabian Region. Academic Press, London .359pp.

مقدمه

آبزیان از ارزش غذایـی بالایی برخوردارند و امروزه نقش مهمی در تامین جیره غذایی جوامع بشری ایفاء می‌کنند. بهره‌برداری بهینه می‌تواند در حفظ این ذخایر خدادادی کمک نماید. از سویی صید بی‌رویه، عوامل مخرب زیست محیطی، تخریب زیستگاهها، آسیب پذیـری جوامع آبزیان، قابلیت محدود بازسازی ذخایر و از سوی دیگر نیاز جوامع انسانـی، باعث به خطر افتادن جمعیت آنها می‌شود.

لذا، به منظور بهره‌برداری صحیح و توسعه پایدار لازم است همواره روند تغییرات جمعیت آبزیان را زیر نظر داشت. یکی از راه‌های موجود برای رسیدن به این هدف، انجام تحقیقاتی منظم است تا بتوان هرگونه تغییرات احتمالی در جمعیت‌های مختلف آبزیان را تعیین نمود.

بررسی‌های انجام شده در خلیج‌فارس نشان داد که شرایط محیطی در این منطقه همواره تحت تاثیر تغییرات شدید سالانه قرار دارد. وجود نوسانات شدید شرایط محیطی از جمله تغییرات درجه حرارت و شوری آب در طول سال در خلیج‌فارس موجب آشفتگی محیط زیست دریایی شده و در خصوصیات بیولوژیک و رفتاری آبزیان تاثیر می گذارد. بنابراین، غلظت زیاد نمک و حرارت زیاد آب دراین منطقه همراه با تغییرات شدید آب و هوایی از جمله عوامل موثر در اکوسیستم این منطقه به‌شمار می‌آید. تعویض و جابجایی آب از طریق تنگه هرمز از سایر عوامل موثر در تغییرات شرایط محیطی این منطقه می‌باشد که در نتیجه آن آبها با شوری کمتر و اکسیژن و مواد غذایی بیشتر وارد خلیج‌فارس می‌شوند (نیکویان و همکاران، ۱۳۸۴).

گرچه به نظر می‌رسد که ماهیان خلیج‌فارس قادرند میزان بالای درجه حرارت و شوری را تحمل نمایند ولی تغییرات شدید شرایط محیطی در آبهای سطحی آثار بیشتری بر ذخایر سطحزی خلیج‌فارس در مقایسه با کفزیان دارد، زیرا تغییرات درجه حرارت و شوری اغلب در لایه‌های سطحی آب محسوس‌تر است. این امـر مـوجب نوسانات شدید فصلی در گسترش و پراکندگی گونه‌های سطحزی در مقایسه با گونه‌های کفزی گردیده است. وفور گونه‌های ریز و بزرگ ماهیان سطحزی به‌خصوص در ماههای سرد سال در خلیج‌فارس مؤید همین تغییرات است. ماهی ساردین که از گونه‌های سطحزی به‌شمار می‌رود، در نواحی ساحلی و در مناطقی یافت می‌شود که آب دارای درجه حرارت کمتری می‌باشد. ولی زمانی که درجه حرارت آبهای سطحی به حداکثر خود در تابستان می‌رسد، این ماهیان بیشتر به عمق آب و نزدیک به بستر دریا مهاجرت می کنند که دارای درجه حرارت کمتری است (نیکویان و همکاران، ۱۳۸۴).

به طورکلی، چرخه حیات گونه‌های مختلف آبزیان تا حد زیادی به شرایط زیست آنها بستگی دارد لذا، می‌توان ادعا نمود که کاربرد دانش اقیانوس‌شناسی جهت معضلات صید و صیادی در نتیجه درک بهتر ذخائر آبزیان و محیط آنها میسر می‌باشد و با درک این روابط است که می‌توان سیستم‌های پیش‌بینی وضعیت صیادی را قانونمند نمود (ولی الهی، ۱۳۷۴).

اکوسیستم خلیج‌فارس با دارا بودن شرایط خاص هیدروگرافیک و اکولوژیک یکی از نادرترین اکوسیستمها در سطح بیوسفر می‌باشد. تنوع زیستی انواع ماهیان، حضور جنگل‌های حرا در سواحل ایرانی خلیج‌فارس، وجود جزایر متعدد و استراتژیک در این گستره آبی، استخراج و صدور نفت از این منطقه، تبخیر بالای آب، از مهمترین عواملی هستند که در تبیین این شرایط خاص و ویژه موثر می‌باشند (غفاری چراتی، ۱۳۷۵).

پیشرفت تکنولوژی دریایی و ساحلی، می تواند فشارهای محیطی زیادی بر خلیج‌فارس وارد نماید. این فشارها می‌تواند ناشی از کشتیرانی، بندرگاهها، صنایع نفت و پتروشیمی، معادن، نمک گیری، ماهیگیری، نوسازی و کشاورزی بر محیط دریایی باشد (Sheppard et al., 1992 ; Price 1993).

موسسه تحقیقات شیلات ایران به منظور بررسی و پایش جمعیت آبزیان و تعیین فصل و میزان صید هرگونه از آبزیان، هر ساله گشتهای منظم تحقیقاتی را در خلیج‌فارس و دریای عمان انجام می‌دهد. برای انجام این امر مهم، تجهیزات گران‌قیمت و هزینه‌بری مثل شناور مجهز به وسایل و ادوات تحقیقاتی، منابع انسانی ماهر، هزینه زیادی را بر تحقیقات شیلات تحمیل می‌کند که این امر اجتناب ناپذیر است.

۱-۲اکولوژی خلیج‌فارس

خلیج‌فارس بین ۲۴  تا ۳۰ درجه و ۳۰ دقیقه عرض شمالی و ۴۸ تا ۶۵ درجه و ۳۰ دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ قرار گرفته است. طول خلیج‌فارس بیش از ۹۰۰ کیلومتر و میانگین پهنای آن حدود ۲۴۰ کیلومتر است. عریض‌ترین قسمت آن ۴۰۰ کیلومتر و کم عرض‌‌ترین نقطه آن (تنگه هرمز) حدود ۵۶ کیلومتر است. خلیج‌فارس یک فلات قاره بوده و رسوبات بستر آن در بخش شمال و شمال غربی، گلی و در بخش جنوب شرقی، شنی می‌باشد (Sivasubramaniam, 1981).

از کل مساحت بستر خلیج‌فارس و نواحی کم عمق دریای عمان، ۱/۵۲ درصد گلی، ۷/۳۹ درصد شنی ـ گلی و۲/۸ درصد صخره‌ای و مرجانی برآورد شده‌است. متوسط درجه حرارت آبهای سطحی خلیج‌فارس برابر با ۲۲ درجه سانتی‌گراد که حداکثرآن در تابستان ۳۰ و حداقل در زمستان ۱۵ درجه سانتی‌گراد است. شوری خلیج‌فارس به‌دلیل عمق کم آن بیشتر از سایر قسمت‌های اقیانوس هند است و در حدود ۳۷ تا ۴۰ قسمت در هزار می‌باشد و این مقدار در خلیج‌های کوچک ساحلی و آبگیرها به ۶۰ تا ۷۰ قسمت در هزار نیز می‌رسد. به علت تبخیر شدید در خلیج‌فارس و عدم تکافوی آب شیرین ورودی، جریان سطحی، آب به نسبت کم شورتر دریای عمان را از طریق بخش شمالی تنگه هرمز به خلیج‌فارس می‌رساند. به‌دلیل چگالی کم، این آب از بخش سطحی وارد خلیج‌فارس شده و حرکت این جریان بر خلاف حرکت عقربه‌های ساعت بوده و در بخش شمالی از شرق به غرب و در بخش جنوبی از غرب به شرق جریان دارد. جریان غربی ـ شرقی، شامل آب بسیار شور خلیج‌فارس است که به‌علت چگالی زیاد از عمق به دریای عمان وارد می‌شود و به‌طورکلی حالتی همانند چرخش جریان آبی دریای مدیترانه با اقیانوس اطلس دارد  (Carpenter et al., 1997).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.