تحقیق معرفی گیاه سنجد و درمان ناباروری

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق معرفی گیاه سنجد و درمان ناباروری دارای ۱۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱ گیاه سنجد:    ۴
۱-۱-۱ مشخصات گیاه:    ۴
۱-۱-۲ ترکیبات موجود در گیاه سنجد:    ۵
۱-۱-۳ خواص و کاربرد:    ۵
۱-۱-۴ درمان با داروهای گیاهی رایج در طب سنتی:    ۶
۱-۲ اسپرماتوژنز(spermatogenesis):    ۷
۱-۲-۱ اسپرمیوژنز(Spermiogenesis)    ۸
۱-۳ Busulfan (Myleran)    ۸
۱- ۴ Wi-Fi    ۹
۱-۴-۱ تابش یونیزاسیون غیر مستقیم:    ۱۱
۱-۴-۲ دستگاه WI-FI:    ۱۳
فهرست منابع و مأخذ    ۱۳
منابع فارسی    ۱۳
منابع انگلیسی    ۱۴

 منابع

۱-زرگری، علی. گیاهان دارویی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران. ۱۳۶۹؛  جلد ۱تا۵٫

۲-میرحیدر ح. معارف گیاهی. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی. ۱۳۸۹; جلد دوم، صفخات ۱۶۳-۱۶۴٫

۳- قهرمان، احمد. فلور ایران، تهران: موئسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع. ۱۳۶۵؛ جلد یکم و دوم وپنجم و هشتم و نهم.

۴- ابن سینا ابو علی حسین. قانون در طب. ترجمه شرفکندی ع.  تهران: انتشارات سروش. ۱۳۷۰؛ جلد دوم.

۵- مجاب، مهدی. بررسی اثر بی حس کنندگی موضعی برگ Elaeagnus angustifolia، پایان نامه دکتری داروسازی، دانشکده داروسازی اصفهان. ۱۳۷۱٫

۷- کوئیرا جون، بافت شناسی پایه۲۰۱۰٫ ترجمه: بهادری م. اتشارات ارجمند. ۱۳۸۹؛ صفحات ۵۰۴-۵۰۹٫

۸- سمبر هرمان، آشنایی با فیزیک بهداشت از دیدگاه پرتو شناسی، ترجمه: ابو کاظمی م،  سپهری ه،  بینش ع، مرکز نشر دانشگاهی تهران. ۱۳۷۱

– Nikolaeva AG. et.al. Khim. Prir. Soedin. 1970, 765via chem. Abs. Vol74, 1971, 95420b.

۱-۱ گیاه سنجد:

درختی است از خانواده خانواده Elaeagnaceae  از جنس Elaeagnus که نام علمی  آن Elaeagnus angastifolial میباشد. (شکل ۱-۱)

این گیاه بومی نواحی شمال آسیا تا هیمالیا و اروپا است و در تهران و اطراف آن، قزوین، خراسان، جنوب شرقی ایران ، شیراز ،غرب ایران از جمله باختران ، همدان ، کاشان ، اصفهان ، آذربایجان و ارومیه می روید.

سنجد در مناطق مختلف ایران دارای نام های محلی است، در کردستان آن را سرین چک در آذربایجان ایده-ایکده ودر اطراف تهران پستانک در اصفهان غبیره بادام گفته میشود(۱و۲و۱۷).

۱ مشخصات گیاه:

درخت سنجد که به صورت درختچه بزرگ یا درخت کوچکی دیده میشود. دارای برگهای بیضی شکل نیزه ای است روی برگ ها نقره ای کبود و پشت آن نقره ای است .دارای ساقه های خار دار یا بی خار به ارتفاع ۲تا ۷ متر میباشد . گل های آن کوچک زرد رنگ معطر با عطر قوی که بوی آن تا فاصله ی زیادی منتشر میشود و اغلب ایجاد حساسیت مینماید . میوه آن به شکل و ابعاد زیتون ، گوشتدار،پوست نازک میوه به رنگ قرمز نارنجی و گوشت آن سفید نخودی با طعمی کمی شیرین و قابض وقابل خوردن است(۱و۲و۳).

۱-۱-۲ ترکیبات موجود در گیاه سنجد:

از نظر ترکیبات شیمیایی در پوست آن آلکالوئید Eeagnine و یک آلکالوئید چسبناک روغنی دیگر وجود دارد و از اعضای گیاه و گل آن کمی اسانس روغنی جدا گردیده است.(معارف گیاهی). برگ گیاه دارای فلانوئید ، تانن ها و اسیدهای کلروژنیک و میوه آن دارای مقادیر زیاد کربوهیدراتها است که در برگ نیز دیده میشوند ، همچنین یک ماده رنگی قهوه ای و مواد روغنی و مقادیر زیادی تانن دارد(۱و۲).

۱-۱-۳ خواص و کاربرد:

برگ آن در بیماری های دهان و لثه و همچنین زخم های ناشی از آفت ، اثر بیحس کننده موضعی دارد . ابن سینا سنجد را به دلیل آثار قابض آن در بند آوردن خونریزی توصیه کرده است(۱و۴و۵). در هند از روغن هسته آن شربت غلیظی درست میکنند که در نزله ها و التهاب غشاءهای مخاطی همراه با ترشح، موارد زکام و همچنین در موارد عفونت های برونش ها مصرف مینمایند. در اسپانیا از شیره گل سنجد برای قطع تبهای مهلک و خطرناک استفاده میشود . میوه سنجد از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی، سرد وخشک است و از نظر خواص عقیده داشتند که مقوی و مفرح است و برای سرفه های گرم مفید است و نیز مقوی معده  می باشد. آشفتگی را تسکین میدهد و صفرا را قطع و قمع می نماید و مانع ریختن مواد به معده می باشد. سنجد خصوصا خام آن برای بند آوردن اسهال نافع است. گل سنجد طبق نظر حکمای طب سنتی گرم و خشک وخیلی معطر است . از نظر خواص، مهیج و شهوت  آور خصوصا در مورد زنان و دختران جوان می باشد(۲).

۱-۱-۴ درمان با داروهای گیاهی رایج در طب سنتی:

استفاده از محصولات و اجزاء مختلف گیاه برای درمان مردان نابارور ، از زمان باستان رایج بوده است و معمولا محصولات و گیاهان مورد استفاده در طب سنتی که سرشار از استرول ، مواد آنتی اکسیدان و ویتامین ها هستند میتوانند بر روی اسپرماتوژنز موءثر باشند. که بعضی از آنها عبارتند از :

باقاله، برنج، رازک، جو دوسر، سیب و سبزیها، انار و گیاهان روغنی (Palma oil and soy oil)(18).

داروها یی که ادعا میشوند واکنش سلولها به پرتوها را تعدیل می کنند، محافظت کننده نامیده می شوند(۱۹). تحقیقات جدید معلوم ساخته که اثر محافظت کننده بعضی گیاهان دارویی به خاطر وجود مقدار نسبتا کمی از ترکیبات شیمیایی به نام مواد موثره می باشد که گیاه تولید می کند.  برای مثال  بعضی از گیاهان دارای انواع  مختلف ترکیبات مثل آنتی اکسیدانت ها  هستند که باعث کنترل علائم پاتو فیزیولوژیک، رادیکالهای آزاد  و یا بیماریهای مرتبط با آنها و غلبه بر تاثیرات منفی محیط می شوند. بسیاری از این گیاهان خواص محافظت کننده در مقابل اشعه را نشان می دهند از جمله آنها می توان به گیاه سنجد اشاره کرد(۲۰و۲۱و۲۲و۲۳و۲۴). این گیاه یک گیاه تثبیت کننده نیتروژن  ومتعلق به خانواده الگانسه است. میوه های سنجد غنی از ویتامین ها و به ویژه ویتامین C هستند و حاوی روغن گیاهی غنی از ویتامین E و K می باشند . همچنین دارای کاروتنوئید ها، فلاونوئید ها، تانن، پروتئین ها و اسیدهای چرب  می باشد(۲۵و۲۶و۲۷). وجود فلانوئید های پلی فنولی و تانن و فعالیت جذب رادیکال آزاد ممکن است مسئول اثر محافظت کننده رادیو اکتیوی در عصاره  سنجد باشد (۲۲).  با  وجود تحقیقات بسیار، هنوز هم مواد موثره تعداد قابل توجهی از گیاهان ناشناخته مانده است(۲).

میوه سنجد دارای اثراتی چون حفظ مقاومت مویرگی، گشادکننده عروق کرونر، آتمی، هیپولیپیدمیک، کنتراسپتیو و اثرات فوق العاده ضد میکروبی است(۳).

۱-۲ اسپرماتوژنز(spermatogenesis):

اسپرماتوژنز هنگام بلوغ از یک سلول زایای اولیه موسوم به اسپرماتوگونی(Spermatogonium)  آغاز می شود ، که سلولی نسبتا کوچک و مدور با قطری حدود ۱۲میکرومتر است. این سلولها در قاعده اپیتلیوم نزدیک غشاء پایه قرار گرفته اند، و مراحل گوناگون تکامل آنها عمدتا از روی شکل و خواص رنگ پذیری هسته هایشان تشخیص داده می شوند.

اسپرماتوگونی های واجد هسته های تیره ی بیضوی به صورت سلول های بنیادی عمل می کنند؛ آنها به ندرت تقسیم می شوند و هم سلولهای بنیادی جدید و هم سلولهای با هسته های کمرنگتر بیضوی ایجاد می کنند که به صورت سلولهای افزاینده بنیادی (Transit amplifying cell: منظور سلولهایی که با سرعت زیاد تقسیم شده و از یک مرحله تکثیر می گذرند.) می باشند این اسپرماتوگونی های نوع A هر یک چندین تقسیم دودمانی را از سر می گذرانند، به صورت یک سنسیتیوم متصل به هم باقی می مانند، و اسپرماتوگونی عای نوع B را تشکیل می دهند که هسته های کروی تر رنگ پریده ای دارند.

هر اسپرماتوگونی نوع B سپس دستخوش یک تقسیم میتوزی نهایی می شود ودو سلول به وجود می آورد که افزایش اندازه می یابند و به اسپرماتوسیت های اولیه تبدیل می شوند، که سلول های کروی با هسته های یوکاریوت هستند. اسپرماتوسیت های اولیه DNAی خود را تکثیر می دهند (به نحوی که هر کرومزوم محتوی کروماتید های مضاعف است) و وارد مرحله تقسیم  میوز می شوند که طی آن کرومزوم های مشابه (هومولوگ) در روند سیناپس کنار هم قرار می گیرند، نوترکیبی DNA روی می دهد و دو تقسیم سلولی سریع سلول های هاپلوئید ایجاد می کنند. اسپرماتوسیت های اولیه بزرگترین سلولهای دودمان اسپرماتوژنز هستند، و علامت مشخصه آنها وجود کرومزوم های تا حدی تراکم یافته در مراحل مختلف سیناپس و نو ترکیبی است.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.