پیشینه تحقیق مفاهیم و درآمدی بر سیاست کیفری اسلام در قتل عمد دارای ۳۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
مقدمه ۴
۱-۱)مبحث نخست: مفاهیم ۵
۱-۱-۱)گفتار نخست : واژگان اصلی ۵
۱-۱-۱-۱) قتل ۵
۱-۱-۱-۲)قتل عمد ۷
۱-۱-۱-۳)عمد ۱۰
۱-۱-۲)گفتار دوم: واژگان مرتبط ۱۲
۱-۱-۲-۱)قصاص: ۱۳
۱-۱-۲-۲)عمل نوعاً کشنده: ۱۵
۱-۲)مبحث دوم: سابقه تاریخی ۱۸
۱-۲-۱)گفتار نخست – حقوق ایران ۱۸
۱-۲-۱-۱)دوران قبل از انقلاب ۱۸
۱-۲-۱-۲)دوران پس از انقلاب ۲۰
۱-۲-۱-۳)قانون حدود و قصاص ۲۱
۱-۲-۱-۴)قانون مجازات ۱۳۷۰ ۲۱
۱-۲-۱-۵)قانون مجازات جدید ۲۲
۱-۲-۲)گفتار دوم: حقوق عراق ۲۵
۱-۳)مبحث سوم: بررسی سیاست کیفری اسلام در قتل عمد ۲۶
۱-۳-۱)گفتار نخست : پذیرش کیفر قصاص ۲۶
۱-۳-۲)گفتار دوم: اجتناب از اسراف در قصاص ۲۸
۱-۳-۳)گفتار سوم: حمایت از بزه دیده ۳۰
۱-۳-۴)گفتار چهارم : حمایت از بزهکار ۳۱
منابع و مأخذ ۳۴
۷- زراعت، عباس: شرح قانون مجازات اسلامی بخش قصاص، چاپ دوم، انتشارات ققنوس، سال۸۱٫
۲- زراعت، عباس، جرایم علیه اشخاص، انتشارات فکر سازان، جلد چهارم، ۱۳۸۶٫
۳- پرادل، ژان: جرایم علیه اشخاص، ترجمه مجید ادیب، چاپ اول ، نشر میزان، سال ۱۳۸۶٫
۴- سپهوند،امیرخان،حقوق کیفری اختصاصی(۱)،جرایم علیه اشخاص،انتشارات مجد،چاپ اول،۱۳۸۶٫
۵- فیض،علیرضا:مقارنه و تطبیق در حقوق جزای عمومی اسلام،انتشارات وزارت ارشاد،ج اول(۱۳۶۴).
۶- گلدوزیان،ایرج:محشای قانون مجازات اسلامی،چاپ پنجم،انتشارات مجد،سال۱۳۸۴٫
۷- گرجی،ابوالقاسم،با همکاری روشنعلی شکاری و حسین فریار،حدود و تعزیرات و قصاص،انتشارات دانشگاه تهران،چاپ دوم،تهران،۱۳۸۵٫
۸- آقایی نیا، حسین: حقوق کیفری اختصاصی ، جرایم علیه اشخاص، نشر میزان، سال ۱۳۸۴٫
۹- خسروشاهی، قدرت¬الله: فلسفه قصاص از دیدگاه اسلام، بوستان کتاب، قم،ج ۱، ۱۳۸۰٫
۱۰- خسروشاهی،قدرت اله،فلسفه قصاص از دیدگاه اسلام،انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی(بوستان کتاب قم)چاپ اول،قم،۱۳۸۰٫
تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی مواد ۱۷۰ و ۱۷۱ قانون مجازات مصوب سال ۱۳۰۴ هجری شمسی اگر کسی با قصد قبلی مبادرت به کشتن فرد دیگری مینمود به اعدام محکوم میگردید ولی هر گاه عمداً به دیگری جرح یا ضربی وارد میآورد که منتهی به موت مجنی علیه میشد بدون اینکه مرتکب قصد کشتن را داشته باشد به حبس با اعمال شاقه از سه تا ده سال محکوم میشد مشروط به اینکه آلتی که استعمال مینموده آلت قتاله نباشد و اگر آلت قتاله بود مرتکب در حکم قاتل عمدی شناخته میشد.
پس از انقلاب طبق ماده ۲۰۴ قانون مجازات اسلامی قتل بر اساس قول مشهور فقها بر سه نوع عمد و شبه عمد و خطای محض تقسیم وموارد عمدی محسوب شدن قتل در سه مورد ماده ۲۰۶ همان قانون احصا گردید. با عنایت به مواد موصوف قتل عمد آن است که شخصی آهنگ قتل نفس محترمهای را بنماید و به این هدف نایل آید خواه این قتل نسبت به شخص مورد نظر واقع گردد و یا نسبت به دیگری از همانند او میباشد و یا هر وسیله و آلتی چه آلت قتاله باشد یا قتاله نباشد و توسط هر عملی چه نوعاً کشنده باشد یا نباشد. بدین ترتیب شخص قصد کشتن انسانی را داشته و آن را تحقق بخشیده است و این عمل قتل عمد محسوب میگردد. به بیان دیگر در قتل عمد انتساب قتلی که واقع میشود با تمام خصوصیات مؤثر آن به قاتل شرط است. بدینگونه که قاتل میخواسته است به قتل نفس محترمهای دست بزند و این کار را انجام داده است. بنابراین باید اولاً اصل عمل انجام یافته نسبت به مقتول (که دارای عناوین خاص و مؤثر است ) فعل ارادی قاتل محسوب گردد. ثانیاً : مقصود قاتل از این عمل کشتن طرف بوده باشد.
اما اگر انتساب اصل عمل به قاتل محفوظ باشد یعنی عمل بر روی مقتول از روی اراده و اختیار به انجام رسیده باشد ولی انتساب قتل محفوظ نباشد از آن رو که قاتل قصد قتل نداشته است این قتل شبه عمد محسوب میگردد.
سرانجام چنانچه نه انتساب عمل به عامل محفوظ باشد و نه انتساب قتل واقع شده، چون نه قصد مقتول را داشته است تا کاری نسبت به او انجام دهد و نه قصد و آهنگ کشتن وی را داشته است اصلاً انتساب قتل واقع شده به وی محفوظ نمیباشد و این قتل را خطای محض محسوب مینمایند. فی المثل تیری رها شده است و به فردی اصابت نموده که هرگز مد نظر نبوده است پس از این مقدمه در این فصل نگارنده کوشش نموده است طی دو مبحث از مفاهیم و سابقه تاریخی قتل عمد در حقوق ایران وعراق تا جایی که مقدور است و به صورت اجمالی مورد بررسی قرار دهد تا زمینه ورود به مباحث فصل دوم که اقسام قتل عمد میباشد را فراهم آورد.
در این مبحث جهت آشنایی با الفاظ یعنی «قتل» و «قتل عمدی» و «عمد» و سپس ۲ واژه مرتبط با موضوع تحقیق یعنی «قصاص» و «عمل نوعاً کشنده» را تبیین مینماییم.
برای واژهی قتل در کتب لغت معنای گوناگونی ذکر شده است:
به معنای کشتن آمده است؛
قُتَل، قتلاً و تقتالاهُ : امانه، فهو قاتل (جمع قاتلون).
قتل به معنای آمیختن است (آمیختن شراب با آب )؛
قُتَلَ –ُ قتلاً و تقاتلاً الخمره مزجها بالماء و من ذلک قتل للخمر «مقتوله».
شکستن یا کاستن از شدت سرما و گرسنگی؛
قتل الجوع اولبرد: کسر حدِتَهُ[۱]
معانی دیگری نیز برای لغت قتل بیان گردیده است. مثل تقتل للامر: تأنی له و نقّتل: تقلب فی مشیه و تثنی. در این تحقیق مراد از قتل به معنای کشتن است قتل یعنی سلب حیات/ سلب حیات انسان، قتل گاهی با پسوند «نفس» به کار میرود. (قتل نفس)
در قانون مجازات اسلامی تعریفی از قتل ارائه نشده است و دلیل آن تبعیت از نوشتههای فقهی است. زیرا در کتابهای فقهی نیز معمولاً بدون این که تعریفی از قتل ارائه شده باشد احکام قتل شروع میشود. از مجموع تعریفهایی که از سوی حقوقدانان و فقها برای تعریف قتل ارائه شد به چنین نتیجهایی میتوان رسید:
«قتل خارج کردن روح از بدن انسان توسط انسانی دیگر است.»
«قتل و مرگ از نظر نتیجه یکسان هستند یعنی نتیجه هر دو صورت متوقف شدن اعمال حیاتی در انسان است. مرگ به توقف کامل و بیبازگشت اعمال حیاتی گفته میشود.» [۲]
واژهی قتل معادل Homicide (به معنای آدم کشی، قتل، قتل نفس) قرار میگیرد این لغت واژهی فراگیری است که همهی قتلهای غیرقانونی اعم از قتل عمد و قتل غیرعمد را در بر میگیرد. قتل دارای چندین گونه است که هر کدام از آنها شرایط و احکام ویژهی خود را دارند و نمیتوان به طور کلی از احکام قتل سخن گفت و عناصر قتل را یک جا بررسی کرد. بلکه، باید این مسئله را در رابطه با نوع قتل بررسی کرد.[۳] از مواد ۲۰۴ و ۳۲۳ و تبصره سه (۳) ماده ۲۹۵ قانون مجازات اسلامی چنین استنباط میگردد که مقنن پنج نوع قتل را شناسایی و معرفی نموده است:
قتل عمد ۲٫ قتل شبه عمد ۳٫ قتل خطاء شبیه عمد ۴٫ قتل در حکم شبه عمد ۵٫ قتل خطای محض.[۴]
فقهای عظام در کتب فقهی بر اساس متون روایات قتل را به سه نوع تقسیم بندی نمودهاند:
قتل عمد محض، ۲٫ شبه عمد، ۳٫ قتل خطئی (خطای محض). [۵]
در حقوق عراق قتل در معنای عام آن به ایجاد حمله نسبت به زندگی شخص دیگر به شکلی که منجر به وفات وی شود معرفی شده است.همین نویسندگان اشاره کرده اند که قتل از بزرگ ترین جرایم در ادیان آسمانی بوده به صورتی که در قرآن کریم نیز خداوند قتل اولاد را به دلیل کمبود روزی نهی کرده است.[۶]
[۱] . معلوف ، لویس، المنجد، انتشارات، اسماعیلیان ،چاپ اول ،تهران (۱۳۶۴) – ص ۶۰۹-۶۰۸٫
[۲]. زراعت، عباس: شرح قانون مجازات اسلامی بخش قصاص، چاپ دوم، انتشارات ققنوس، سال ۸۱، ص ۲۲٫
[۳] . سپهوند، امیرخان: تقریرات درسی جرایم علیه اشخاص، دانشگاه امام صادق (ع)، سال ۷۶-۷۵ به کوشش آقای مجید ادیب، ص ۴۵٫
[۴] . ماده ۲۰۴ ق. م. ا قتل بر سه نوع است: عمد، شبه عمد ، خطا.
[۵] . موسوی خمینی، روح الله : تحریر الوسیله، انتشارات اسلامی، جلد ۴، ص ۳۴۸٫
[۶] .جمال ابراهیم الحیدری،شرح احکام القسم الخاص من قانون العقوبات،انتشارات مکتبه السنهوری،بیروت،۲۰۱۲،ص۲۳۲٫
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر