تحقیق مفاهیم و درآمدی بر سیاست کیفری اسلام در قتل عمد

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفاهیم و درآمدی بر سیاست کیفری اسلام در قتل عمد دارای ۳۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۱-۱)مبحث نخست: مفاهیم    ۵
۱-۱-۱)گفتار نخست : واژگان اصلی    ۵
۱-۱-۱-۱) قتل    ۵
۱-۱-۱-۲)قتل عمد    ۷
۱-۱-۱-۳)عمد    ۱۰
۱-۱-۲)گفتار دوم: واژگان مرتبط    ۱۲
۱-۱-۲-۱)قصاص:    ۱۳
۱-۱-۲-۲)عمل نوعاً کشنده:    ۱۵
۱-۲)مبحث دوم: سابقه تاریخی    ۱۸
۱-۲-۱)گفتار نخست – حقوق ایران    ۱۸
۱-۲-۱-۱)دوران قبل از انقلاب    ۱۸
۱-۲-۱-۲)دوران پس از انقلاب    ۲۰
۱-۲-۱-۳)قانون حدود و قصاص    ۲۱
۱-۲-۱-۴)قانون مجازات ۱۳۷۰    ۲۱
۱-۲-۱-۵)قانون مجازات جدید    ۲۲
۱-۲-۲)گفتار دوم: حقوق عراق    ۲۵
۱-۳)مبحث سوم: بررسی سیاست کیفری اسلام در قتل عمد    ۲۶
۱-۳-۱)گفتار نخست : پذیرش کیفر قصاص    ۲۶
۱-۳-۲)گفتار دوم: اجتناب از اسراف در قصاص    ۲۸
۱-۳-۳)گفتار سوم: حمایت از بزه دیده    ۳۰
۱-۳-۴)گفتار چهارم : حمایت از بزهکار    ۳۱
منابع و مأخذ    ۳۴

 منابع

۷- زراعت، عباس: شرح قانون مجازات اسلامی بخش قصاص، چاپ دوم، انتشارات ققنوس، سال۸۱٫

۲- زراعت، عباس، جرایم علیه اشخاص، انتشارات فکر سازان، جلد چهارم، ۱۳۸۶٫

۳- پرادل، ژان: جرایم علیه اشخاص، ترجمه مجید ادیب، چاپ اول ، نشر میزان، سال ۱۳۸۶٫

۴- سپهوند،امیرخان،حقوق کیفری اختصاصی(۱)،جرایم علیه اشخاص،انتشارات مجد،چاپ اول،۱۳۸۶٫

۵- فیض،علیرضا:مقارنه و تطبیق در حقوق جزای عمومی اسلام،انتشارات وزارت ارشاد،ج اول(۱۳۶۴).

۶- گلدوزیان،ایرج:محشای قانون مجازات اسلامی،چاپ پنجم،انتشارات مجد،سال۱۳۸۴٫

۷- گرجی،ابوالقاسم،با همکاری روشنعلی شکاری و حسین فریار،حدود و تعزیرات و قصاص،انتشارات دانشگاه تهران،چاپ دوم،تهران،۱۳۸۵٫

۸- آقایی نیا، حسین: حقوق کیفری اختصاصی ، جرایم علیه اشخاص، نشر میزان، سال ۱۳۸۴٫

۹- خسروشاهی، قدرت¬الله: فلسفه قصاص از دیدگاه اسلام، بوستان کتاب، قم،ج ۱، ۱۳۸۰٫

۱۰- خسروشاهی،قدرت اله،فلسفه قصاص از دیدگاه اسلام،انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی(بوستان کتاب قم)چاپ اول،قم،۱۳۸۰٫

مقدمه

 تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی مواد ۱۷۰ و ۱۷۱ قانون مجازات مصوب سال ۱۳۰۴ هجری شمسی اگر کسی با قصد قبلی مبادرت به کشتن فرد دیگری می­نمود به اعدام محکوم می­گردید ولی هر گاه عمداً به دیگری جرح یا ضربی وارد می­آورد که منتهی به موت مجنی علیه می­شد بدون اینکه مرتکب قصد کشتن را داشته باشد به حبس با اعمال شاقه از سه تا ده سال محکوم می­شد مشروط به اینکه آلتی که استعمال می­نموده آلت قتاله نباشد و اگر آلت قتاله بود مرتکب در حکم قاتل عمدی شناخته می­شد.

پس از انقلاب طبق ماده ۲۰۴ قانون مجازات اسلامی قتل بر اساس قول مشهور فقها بر سه نوع عمد و شبه عمد و خطای محض تقسیم وموارد عمدی محسوب شدن قتل در سه مورد ماده ۲۰۶ همان قانون احصا گردید. با عنایت به مواد موصوف قتل عمد آن است که شخصی آهنگ قتل نفس محترمه­ای را بنماید و به این هدف نایل آید خواه این قتل نسبت به شخص مورد نظر واقع گردد و یا نسبت به دیگری از همانند او می­باشد و یا هر وسیله و آلتی چه آلت قتاله باشد یا قتاله نباشد و توسط هر عملی چه نوعاً کشنده باشد یا نباشد. بدین ترتیب شخص قصد کشتن انسانی را داشته و آن را تحقق بخشیده است و این عمل قتل عمد محسوب می­گردد. به بیان دیگر در قتل عمد انتساب قتلی که واقع می­شود با تمام خصوصیات مؤثر آن به قاتل شرط است. بدینگونه که قاتل می­خواسته است به قتل نفس محترمه­ای دست بزند و این کار را انجام داده است. بنابراین باید اولاً اصل عمل انجام یافته نسبت به مقتول (که دارای عناوین خاص و مؤثر است ) فعل ارادی قاتل محسوب گردد. ثانیاً : مقصود قاتل از این عمل کشتن طرف بوده باشد.

اما اگر انتساب اصل عمل به قاتل محفوظ باشد یعنی عمل بر روی مقتول از روی اراده و اختیار به انجام رسیده باشد ولی انتساب قتل محفوظ نباشد از آن رو که قاتل قصد قتل نداشته است این قتل شبه عمد محسوب می­گردد.

سرانجام چنانچه نه انتساب عمل به عامل محفوظ باشد و نه انتساب قتل واقع شده، چون نه قصد مقتول را داشته است تا کاری نسبت به او انجام دهد و نه قصد و آهنگ کشتن وی را داشته است اصلاً انتساب قتل واقع شده به وی محفوظ نمی­باشد و این قتل را خطای محض محسوب می­نمایند. فی المثل تیری رها شده است و به فردی اصابت نموده که هرگز مد نظر نبوده است پس از این مقدمه در این فصل نگارنده کوشش نموده است طی دو مبحث از مفاهیم و سابقه تاریخی قتل عمد در حقوق ایران وعراق تا جایی که مقدور است و به صورت اجمالی مورد بررسی قرار دهد تا زمینه ورود به مباحث فصل دوم که اقسام قتل عمد می­باشد را فراهم آورد.

 ۱-۱)مبحث نخست: مفاهیم

در این مبحث جهت آشنایی با الفاظ یعنی «قتل» و «قتل عمدی» و «عمد» و سپس ۲ واژه مرتبط با موضوع تحقیق یعنی «قصاص» و «عمل نوعاً کشنده» را تبیین می­نماییم.

۱-۱-۱)گفتار نخست : واژگان اصلی

 ۱-۱-۱-۱) قتل

برای واژه­ی قتل در کتب لغت معنای گوناگونی ذکر شده است:

به معنای کشتن آمده است؛

قُتَل، قتلاً و تقتالاهُ : امانه، فهو قاتل (جمع قاتلون).

قتل به معنای آمیختن است (آمیختن شراب با آب )؛

قُتَلَ –ُ قتلاً و تقاتلاً الخمره مزجها بالماء و من ذلک قتل للخمر «مقتوله».

شکستن یا کاستن از شدت سرما و گرسنگی؛

قتل الجوع اولبرد: کسر حدِتَهُ[۱]

معانی دیگری نیز برای لغت قتل بیان گردیده است. مثل تقتل للامر: تأنی له و نقّتل: تقلب فی مشیه و تثنی. در این تحقیق مراد از قتل به معنای کشتن است قتل یعنی سلب حیات/ سلب حیات انسان، قتل گاهی با پسوند «نفس» به کار می­رود. (قتل نفس)

در قانون مجازات اسلامی تعریفی از قتل ارائه نشده است و دلیل آن تبعیت از نوشته­های فقهی است. زیرا در کتاب­های فقهی نیز معمولاً بدون این که تعریفی از قتل ارائه شده باشد احکام قتل شروع می­شود. از مجموع تعریف­هایی که از سوی حقوقدانان و فقها برای تعریف قتل ارائه شد به چنین نتیجه­ایی می­توان رسید:

«قتل خارج کردن روح از بدن انسان توسط انسانی دیگر است.»

«قتل و مرگ از نظر نتیجه یکسان هستند یعنی نتیجه هر دو صورت متوقف شدن اعمال حیاتی در انسان است. مرگ به توقف کامل و بی­بازگشت اعمال حیاتی گفته می­شود.» [۲]

واژه­ی قتل معادل Homicide (به معنای آدم کشی، قتل، قتل نفس) قرار می­گیرد این لغت واژه­ی فراگیری است که همه­ی قتل­های غیرقانونی اعم از قتل عمد و قتل غیرعمد را در بر می­گیرد. قتل دارای چندین گونه است که هر کدام از آنها شرایط و احکام ویژه­ی خود را دارند و نمی­توان به طور کلی از احکام قتل سخن گفت و عناصر قتل را یک جا بررسی کرد. بلکه، باید این مسئله را در رابطه با نوع قتل بررسی کرد.[۳] از مواد ۲۰۴ و ۳۲۳ و تبصره سه (۳) ماده ۲۹۵ قانون مجازات اسلامی چنین استنباط می­گردد که مقنن پنج نوع قتل را شناسایی و معرفی نموده است:

قتل عمد ۲٫ قتل شبه عمد ۳٫ قتل خطاء شبیه عمد ۴٫ قتل در حکم شبه عمد ۵٫ قتل خطای محض.[۴]

فقهای عظام در کتب فقهی بر اساس متون روایات قتل را به سه نوع تقسیم بندی نموده­اند:

قتل عمد محض، ۲٫ شبه عمد، ۳٫ قتل خطئی (خطای محض). [۵]

در حقوق عراق قتل در معنای عام آن به ایجاد حمله نسبت به زندگی شخص دیگر به شکلی که منجر به وفات وی شود معرفی شده است.همین نویسندگان اشاره کرده اند که قتل از بزرگ ترین جرایم در ادیان آسمانی بوده به صورتی که در قرآن کریم نیز خداوند قتل اولاد را به دلیل کمبود روزی نهی کرده است.[۶]

[۱] . معلوف ، لویس، المنجد، انتشارات، اسماعیلیان ،چاپ اول ،تهران  (۱۳۶۴) – ص ۶۰۹-۶۰۸٫

[۲].  زراعت، عباس: شرح قانون مجازات اسلامی بخش قصاص، چاپ دوم، انتشارات ققنوس، سال ۸۱، ص ۲۲٫

[۳] . سپهوند، امیرخان: تقریرات درسی جرایم علیه اشخاص، دانشگاه امام صادق (ع)، سال ۷۶-۷۵ به کوشش آقای مجید ادیب، ص ۴۵٫

[۴] . ماده ۲۰۴ ق. م. ا قتل بر سه نوع است: عمد، شبه عمد ، خطا.

[۵] . موسوی خمینی، روح الله : تحریر الوسیله، ‌انتشارات اسلامی، جلد ۴، ص ۳۴۸٫

[۶] .جمال ابراهیم الحیدری،شرح احکام القسم الخاص من قانون العقوبات،انتشارات مکتبه السنهوری،بیروت،۲۰۱۲،ص۲۳۲٫

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق بررسی جرم شناختی قتل عمد و بررسی انواع پیشگیری
  • برچسب ها : , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.