تحقیق مفاهیم اعدام و نظام کیفری از منظرفقه و حقوق اسلامی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفاهیم اعدام و نظام کیفری از منظرفقه و حقوق اسلامی دارای ۴۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول:پیشینه و مفاهیم اعدام و قصاص    ۵
اعدام    ۵
بررسی لغوی اعدام    ۵
اعدام از منظر آیات    ۵
الف- پیشینهی اعدام    ۷
اولین قتل نفس یا ضرورت پیشینهی اعدام در قرآن کریم    ۸
پیشینهی اعدام در بستر تاریخ    ۸
دلایل موافقان و مخالفان مجازات اعدام    ۱۰
انواع اعدام    ۱۰
اعدام حدی    ۱۰
اعدام قصاصی    ۱۱
اعدام تعزیری    ۱۱
شیوه های اعدام که در دنیا مرسوم بوده و هست عبارتند از:    ۱۱
دلایل طرف داران مجازات اعدام    ۱۲
دلایل مخالفین مجازات اعدام    ۱۳
کیفر اعدام در حقوق ایران    ۱۴
مهم ترین مصادیق قانونی مجازات اعدام در حقوق ایران    ۱۵
زمان و مکان اجرای حکم اعدام در قوانین ایران    ۱۵
تشریفات اجرا    ۱۶
اشخاص حاضر در صحنه ی اجرای حکم    ۱۶
فصل دوم:نظام کیفری از منظرفقه و حقوق اسلامی    ۱۷
اقسام جرایم و مجازات ها    ۱۷
بررسی لغوی و اصطلاحی حد    ۱۹
ضرورت بررسی ادلهی حدود برای اثبات دردناک بودن یا نبودن کیفر    ۱۹
انواع حدود    ۲۲
بررسی لغوی و اصطلاحی قصاص    ۲۴
دامنه ی شمول مجازات قصاص و حد:    ۲۶
کاربرد و نتیجهی بحث    ۲۶
قصاص فرهنگ زندگی    ۲۷
مقدمه    ۲۷
حرمت خون انسان    ۲۹
حیات ناشى از تشریع قصاص    ۳۰
حیات ناشى از اجراى قصاص    ۳۲
نتیجهی بحث    ۳۲
اجبار و اختیار در قصاص    ۳۳
عفو یا اجرای قصاص    ۳۳
کاربرد بحث    ۳۴
اصول و ادلهی حاکم بر مجازات ها    ۳۸
اصل قانونی بودن مجازات ها    ۳۹
اصل تساوی مجازات ها    ۴۰
اصل شخصی بودن مجازات    ۴۱
جمع بندی:    ۴۳
فهرست منابع    ۴۴

منابع

قرآن کریم.

نهج البلاغه.

میر محمد صادقی، حسین (۱۳۹۰)، حقوق جزای بین الملل، چاپ سوم، تهران، نشر میزان.

نوربها، رضا (۱۳۸۷)، زمینه ی حقوق جزای عمومی، چاپ بیست و دوم، تهران، نشر دادآفرین.

روت، میچل (۱۳۸۵)، تاریخ عدالت کیفری، ترجمه ساناز الستی و مسعود مظاهری، تهران، نشر میزان.

شاملو احمدی، محمد حسین (۱۳۸۰)، فرهنگ اصطلاحات و عناوین جزایی، با هم کاری فاطمه عباسی، اصفهان، نشر دادیار.

گلدوزیان، ایرج (۱۳۸۶)، بایسته های حقوق جزای عمومی(۳-۲-۱)، تهران، نشر میزان.

زبیدی، محمد بن محمد مرتضی (بی تا)، تاج العروس، ۴۰ جلدی، مؤسسه ی تحقیقاتی و نشر معارف اهل بیت (ع).

سیاح، احمد (۱۳۷۷)، فرهنگ جامع عربی- فارسی، ۲ جلدی، تهران، نشر اسلام.

شامبیاتی، هوشنگ (۱۳۸۴)، حقوق جزای عمومی، ۲ جلدی، تهران، انتشارات ژوبین – مجد.

ابن منظور، جمال الدین محمد (بی تا)، لسان العرب، ۱۵جلدی، نرم افزار مجموعه آثار شیخ طوسی.

جوهری، اسماعیل بن حماد (۱۴۰۷ق)، الصحاح، ۷ جلدی، بیروت، انتشارات دارالعلم للملایین.

راغب اصفهانی، حسین بن محمد (بی تا)، ترجمه و تحقیق مفردات الفاظ قران با تفسیر لغوی و ادبی قرآن، مترجم غلامرضاخسروی حسینی، ۴ جلدی، تهران، انتشارات مرتضوی.

راغب اصفهانی، حسین بن محمد (بی تا)، قاموس قرآن، نرم افزار مجموعه آثار شیخ طوسی.

راغب اصفهانی، حسین بن محمد (۱۳۸۷)، المفردات فی غریب القرآن، ترجمه حسین خداپرست، قم، انتشارات نوید اسلام.

فصل اول:پیشینه و مفاهیم اعدام و قصاص

اعدام

بررسی لغوی اعدام

اعدام واژه‌ای عربی است از ریشه «ع ـ د ـ م» در لغت به معناى از بین بردن، کشتن و نیز هلاک کردن آمده است (فراهیدی، بی تا، ج۲، ص۵۶)، و در اصطلاح عبارت است از مجازات مرگ براى ارتکاب جرم هایى خاص که از سوى دادگاه یا مراجع دیگر صادر مى‌شود (شاملو احمدی، ۱۳۸۰، ص۵۸).

اجرای مجازات اعدام بسته به قانون آن کشور به روش های مختلفی مثل اعدام با حلق آویز کردن، صندلی الکتریکی، تیرباران و سایر روش های دیگر اجرا می شود.

اعدام از منظر آیات

از اعدام با واژه‌ها و تعبیرهاى زیر در قرآن کریم یاد شده است:

الف- «قتل = کشتن»

(وَدُّوا لَوْ تَکْفُرُونَ کَما کَفَرُوا فَتَکُونُونَ سَواءً فَلا تَتَّخِذُوا مِنْهُمْ أَوْلِیاءَ حَتَّى یُهاجِرُوا فی‏ سَبیلِ اللَّهِ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَخُذُوهُمْ وَ اقْتُلُوهُمْ حَیْثُ وَجَدْتُمُوهُمْ وَ لا تَتَّخِذُوا مِنْهُمْ وَلِیًّا وَ لا نَصیراً)(نساء/۸۹).

(آنان آرزو می کنند که شما هم مانند ایشان کافر شوید و مساوی یک دیگر باشید. بنابراین از آن ها دوستانی انتخاب نکنید، مگر این که (توبه کنند) و در راه خدا هجرت نمایند. هرگاه از این کار سرباز زنند، (و به اقدام بر ضد شما ادامه دهند) هر جا آن ها را یافتید اسیر کنید، و (در صورت احساس خطر) به قتل برسانید! و از میان آن ها دوست و یار و یاور انتخاب نکنید).

(إِنَّما جَزاءُ الَّذینَ یُحارِبُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ یَسْعَوْنَ فِی الْأَرْضِ فَساداً أَنْ یُقَتَّلُوا أَوْ یُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَیْدیهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلافٍ أَوْ یُنْفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ذلِکَ لَهُمْ خِزْیٌ فِی الدُّنْیا وَ لَهُمْ فِی الْآخِرَهِ عَذابٌ عَظیمٌ)(مائده/۳۳).

(کیفر آن ها که با خدا و پیامبرش به جنگ برمی خیزند، و اقدام به فساد بر روی زمین می کنند، (و با تهدید اسلحه به جان و مال و ناموس مردم حمله می برند) فقط این است که اعدام شوند و یا به دار آویخته گردند یا (چهار انگشت از) دست (راست) و پای (چپ) آن ها، به عکس یک دیگر بریده شوند. ویا از سرزمین خود تبعید گردند. این رسوایی آن ها در دنیا است و در آخرت عذاب عظیمی دارند).

(قُلْ تَعالَوْا أَتْلُ ما حَرَّمَ رَبُّکُمْ عَلَیْکُمْ أَلاَّ تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئاً وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَکُمْ مِنْ إِمْلاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُکُمْ وَ إِیَّاهُمْ وَ لا تَقْرَبُوا الْفَواحِشَ ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ وَ لا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتی‏ حَرَّمَ اللَّهُ إِلاَّ بِالْحَقِّ ذلِکُمْ وَصَّاکُمْ بِهِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ)(انعام/۱۵۱).

(بگو: بیایید آن چه را پروردگارتان بر شما حرام کرده است برایتان بخوانم:  این که چیزی را شریک خدا قرار ندهید! و به پدر و مادر نیکی کنید! و فرزندانتان را از (ترس) فقر، نکشید! ما شما و آن ها را روزی می دهیم و نزدیک کارهای زشت نروید، چه آشکار باشد چه پنهان! و انسانی را که خداوند محترم شمرده ، به قتل نرسانید! مگر به حق (و از روی استحقاق) این چیزی است که خداوند شما را به آن سفارش کرده ، شاید درک کنید!).

ب- «صلب = دار آویختن»

(وَ قَوْلِهِمْ إِنَّا قَتَلْنَا الْمَسیحَ عیسَى ابْنَ مَرْیَمَ رَسُولَ اللَّهِ وَ ما قَتَلُوهُ وَ ما صَلَبُوهُ وَ لکِنْ شُبِّهَ لَهُمْ وَ إِنَّ الَّذینَ اخْتَلَفُوا فیهِ لَفی‏ شَکٍّ مِنْهُ ما لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِلاَّ اتِّباعَ الظَّنِّ وَ ما قَتَلُوهُ یَقیناً)(نساء/۱۵۷).

(و نیز گفته ی آن ها که ما مسیح عیسی بن مریم رسول خدا را کشتیم (در حالی که او را نکشتند و به دار نیاویختند)، و لکن کار بر آن ها مشتبه شد (خیال کردند در جنگ کشته شد، یا شخص دیگری به قیافه او کشته شد یا عیسی نامی مدعی نبوت پس از مدتی کشته شد) و حتماً کسانی که درباره­ی او اختلاف دارند در این باره در شک و تردیدند و جز پیروی ظن و گمان هیچ علمی بدان ندارند و یقیناً او را نکشتند).

(یا صاحِبَیِ السِّجْنِ أَمَّا أَحَدُکُما فَیَسْقی‏ رَبَّهُ خَمْراً وَ أَمَّا الْآخَرُ فَیُصْلَبُ فَتَأْکُلُ الطَّیْرُ مِنْ رَأْسِهِ قُضِیَ الْأَمْرُ الَّذی فیهِ تَسْتَفْتِیانِ)(یوسف/۴۱).

(ای دوستان زندانی من! امّا یکی از شما (دو نفر، آزاد می شود و) ساقی شراب برای صاحب خود خواهد شد و امّا دیگری به دار آویخته می شود و پرندگان از سر او می خورند! و مطلبی که درباره آن (از من) نظر خواستید، قطعی و حتمی است).

ج- «رجم = سنگسار کردن»

(قالُوا یا شُعَیْبُ ما نَفْقَهُ کَثیراً مِمَّا تَقُولُ وَ إِنَّا لَنَراکَ فینا ضَعیفاً وَ لَوْ لا رَهْطُکَ لَرَجَمْناکَ وَ ما أَنْتَ عَلَیْنا بِعَزیزٍ)(هود/۹۱).

(گفتند: «ای شعیب! بسیاری از آن چه را می گویی، ما نمی فهمیم! و ما تو را در میان خود ضعیف می یابیم و اگر (به خاطر) قبیله­ی کوچکت نبود، تو را سنگ سار می کردیم و تو در برابر ما قدرتی نداری).

(إِنَّهُمْ إِنْ یَظْهَرُوا عَلَیْکُمْ یَرْجُمُوکُمْ أَوْ یُعیدُوکُمْ فی‏ مِلَّتِهِمْ وَ لَنْ تُفْلِحُوا إِذاً أَبَداً)(کهف/۲۰).

(چرا که اگر آنان از وضع شما آگاه شوند ، سنگ سارتان می کنند یا شما را به آیین خویش بازمی گردانند و در آن صورت، هرگز روی رستگاری را نخواهید دید).

(قالَ أَ راغِبٌ أَنْتَ عَنْ آلِهَتی‏ یا إِبْراهیمُ لَئِنْ لَمْ تَنْتَهِ لَأَرْجُمَنَّکَ وَ اهْجُرْنی‏ مَلِیًّا)(مریم/۴۶).

(گفت : ای ابراهیم! آیا تو از معبودهای من روی گردانی؟! اگر (از این کار) دست برنداری، تو را سنگ سار می کنم! و برای مدّتی طولانی از من دور شو).

(قالُوا لَئِنْ لَمْ تَنْتَهِ یا نُوحُ لَتَکُونَنَّ مِنَ الْمَرْجُومین)(شعراء/۱۱۶).

(گفتند: ای نوح! اگر (از حرف هایت) دست برنداری، سنگ باران خواهی شد).

د- «حریق = سوزاندن»

(فَما کانَ جَوابَ قَوْمِهِ إِلاَّ أَنْ قالُوا اقْتُلُوهُ أَوْ حَرِّقُوهُ فَأَنْجاهُ اللَّهُ مِنَ النَّارِ إِنَّ فی‏ ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ)(عنکبوت/۲۴).

(اما جواب قوم او (ابراهیم) جز این نبود که گفتند: «او را بکشید یا بسوزانید!» ولی خداوند او را از آتش رهایی بخشید در این ماجرا نشانه هایی است برای کسانی که ایمان می آورند).

(قُتِلَ أَصْحابُ الْأُخْدُودِ-  النَّارِ ذاتِ الْوَقُودِ)(بروج/۴و۵).

(کشته باد صاحبان آن خندق (شاه کافر و ستم گر و یارانش که مؤمنان مخالف خود را در خندقی از آتش می افکندند) – آتشی عظیم و شعله ور).

ه- «قصاص نفس»

(وَ لَکُمْ فِی الْقِصاصِ حَیاهٌ یا أُولِی الْأَلْبابِ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ)(بقره/۱۷۹).

(و برای شما- ای صاحبان خرد- در قصاص، زندگی است (در پیاده کردن حکم قصاص زندگی جامعه است) شاید (از خون ریزی به ناحق) پرهیز کنید).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مفهوم اعدام و بررسی مجازات اعدام در اسناد بین المللی و اسناد منطقه ای و کشورهای مختلف و اقدامات بین‏ المللى براى لغو مجازات اعدام و آثار آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.