تحقیق مفاهیم تصمیم‌گیری خرید،خرید آنی و عوامل موثر بر خرید آنی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفاهیم تصمیم‌گیری خرید،خرید آنی و عوامل موثر بر خرید آنی دارای ۵۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
رفتار مصرف‌کننده    ۶
۱-۱-۱- مفهوم بازاریابی    ۶
۱-۱-۲- مفهوم رفتار مصرف‌کننده    ۷
۱-۱-۳- تصمیم‌گیری خرید    ۸
۱-۱-۴- رفتار خرید غیرعقلایی    ۹
رفتار خرید آنی    ۱۰
۱-۱-۵- -پیشینه رفتار خرید آنی    ۱۰
۱-۱-۶- مفهوم خرید آنی    ۱۱
۱-۱-۷- خرید اجباری    ۱۴
۱-۱-۸- ﻋﻮاﻣل تاثیرگذار ﺧﺮﻳﺪ آﻧﻲ    ۱۵
پیشینه تحقیق    ۴۱
۱-۱-۹- تحقیقات داخلی    ۴۱
۱-۱-۱۰- تحقیقات خارجی    ۴۶
منابع و مراجع    ۵۰

منابع

کشکولی، محبوبه. (۱۳۹۱). “نأثیر عوامل محیطی بر رفتار خرید آنی مشتریان (مورد مطالعه: فروشگاه رفاه)”. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.

گروسی فرشی، میر تقی، (۱۳۷۷). “هنجاریابی پرسشنامه پنج عاملی شخصیتی”. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.

ﺻﻤﺪی، منصور. ﺣﺴﻴﻦزاده، ﻋﻠﻲﺣﺴﻴﻦ. ﻧﻮراﻧﻲﻛﻮﺗﻨﺎﻳﻲ، محمد. (۱۳۸۹). “ﺑﺮرﺳﻲ راﺑﻄﻪ ﺑﻴﻦ ﺗﺎﻛﺘﻴﻚﻫﺎی ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ ارﺗﺒﺎﻃﻲ ﻓﺮوﺷﮕﺎهﻫﺎی زﻧﺠﻴﺮهای و رﻓﺘﺎر ﺧﺮﻳﺪ ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن”، ﻧﺸﺮﻳﻪ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖﺑﺎزرﮔﺎﻧﻲ، دوره ۲، ﺷﻤﺎره ۴، ﺻص ۹۳ ﺗﺎ ۱۱۰٫

کاتلر، فیلیپ (۱۳۸۳)، اصول بازاریابی،ترجمه فروزنده ، تهران ، انتشارات آتروپات،ص ۱۷۸- ۱۷۷

میرابی، وحیدرضا. تهرانی، ابوالقاسم غلامرضا. (۱۳۹۲). “ارزیابی عوامل تأثیرگذار بر رفتار خرید آنی (مطالعه موردی: خریداران پوشاک و البسه جدید در پاساژهای شهر کرج)”. تحقیقات بازاریابی نوین، شماره پیاپی (۹)، صص. ۱۳۲-۱۰۷٫

حیدرزاده، کامبیز. حسنی‌‌پارسا، الهام. (۱۳۹۱). “بررسی تأثیرات لذت‌جویانه بر رفتار خرید مصرف‌کنندگان”. مدیریت بازاریابی، شماره۱۷٫

ساترلند، ماکس (۱۹۹۳) روانشناسی تبلیغات تجاری. ترجمه سینا قربانلو. تهران: مبلغان، ۱۳۸۰٫

نظری، محسن. بغدادی، مرجان. (۱۳۹۲). ” شناسایی و بررسی عوامل تاثیرگذار بر خریدهای آنی آنلاین در فروشگاه‌های تخفیف گروهی در ایران”. مدیریت فناوری اطلاعات، دوره۵، شماره۳، صص۲۳۹-۲۲۳ .

هاوکینز، دل. بست، راجر. کانی، کنث؛ (۱۳۸۵). رفتار مصرف کننده؛ روستا، احمد. بطحایی، عطیه؛ سارگل:تهران؛ (۱)، ص.

Mesiranta, N. (2009). “Consumer online impulsive buying.” Acta Universitatis Tamperensis 1439

.Mihić, M. and I. Kursan (2010). “Assessing the situational factors and impulsive buying behavior: Market segmentation approach.” Management: Journal of Contemporary Management Issues 15(2): 47-66.

Mihić, M. and I. Kursan (2010). “Influence of demographic and individual difference factors on impulse buying.” Tržište 22(1): 7-28.

Miller, J. L., Schmidt, L. A., & Vaillancourt, T. (2008). Shyness, sociability, and eating problems in a non-clinical sample of female undergraduates. Eating behaviors۹(۳), ۳۵۲-۳۵۹٫

Mowen, J. C. and E. G. Harris (2003). “The MDPS method of message theme development: a new tool for managers.” Journal of Consumer Marketing 20(5): 428-445.

Nichols, R. C.,&Bilbro, W.C. (1966). The diagnosis of twin zygosity.Acta Genetica, 16, 265–۲۷۵٫

Tanaka, J. S. and G. J. Huba (1984). “Confirmatory hierarchical factor analyses of psychological distress measures.” Journal of personality and social psychology 46(3): 621.

مقدمه

در دهه‌های اخیر فرآیند تصمیم‌گیری خرید به شکل گسترده‌ای مورد بررسی قرار گرفته ‌است، فرضیه اصلی در بدنه این دانش این است که انتخاب‌های مصرف‌کننده را می‌توان از دیدگاه عقلایی توصیف کرد و این در صورتی است که یک انتخاب، پس از بررسی دقیق جنبه‌های متفاوت کالا و بررسی جایگزین‌های مختلف آن انجام شود. اما این فرضیه همیشه صادق نیست و مصرف‌کننده گاهی از این حدود عقلایی خارج می‌شود و انتخاب‌هایش را بدون بررسی دقیق جایگزین‌های موجود، انجام می‌دهد (ورسکی و کانمن، ۱۹۸۱؛ به نقل از نظری و بغدادی، ۱۳۹۲). خرید آنی به آن دسته از خریدهایی اطلاق می‌شود که مرزهای منطقی و متداول فرآیند خرید را درهم می‌شکند و بدون ارزیابی جایگزین‌های متعدد و سبک سنگین کردن پیامدها عمدتاً پس از تأثیرپذیری فرد از محرک‌های درونی یا بیرونی و در مدت زمانی بسیار کوتاه رخ می‌دهد (نظری و بغدادی، ۱۳۹۲).

بیش از شش دهه است که محققان حوزه‌های مختلف و به‌ویژه بازاریابی و روان‌شناسی، پدیده خرید آنی را مورد توجه قرار داده‌‌اند (برای نمونه کلوور، ۱۹۵۰؛ استرن، ۱۹۶۲؛ روک، ۱۹۸۷). این نوع رفتار خرید به عنوان یک موضوع مهم در حوزه رفتار مصرف‌کننده شناخته شده است. درک کامل تر عوامل موثر بر انگیزه و رفتار خرید آنی افراد و اساساً ماهیت این نوع  از رفتار مصرف‌کننده، نشانه‌ها و اطلاعاتی را فراهم می‌آورد که می‌تواند برای بازاریابان،  خرده‌فروشان، تجّار، آگهی‌دهندگان و حتی خود مصرف‌کنندگان مفید واقع شود (لیت کلی، ۲۰۰۲؛ به نقل از کشکولی، ۱۳۹۱).

خرید آنی به عنوان یک بعد مشخص و فراگیر سبک زندگی مصرف‌کننده، یک پدیده شایع در بازار است و به همین دلیل در کانون توجه فعالیتهای بازاریابی قرار گرفته است (گاردنر و روک، ۱۹۸۸؛ به نقل از میرابی و تهرانی، ۱۳۹۲). طبق پژوهش های انجام شده، خرید آنی، درصد قابل توجهی از خریدهای روزانه را به خود اختصاص می‌دهد. “تخمین زده می شود، دو سوم تصمیمات خرید، در داخل فروشگاه اخذ می شود. و علاوه بر این، برای برخی از رده‌های کالا، نرخ خرید آنی از این هم فراتر می‌رود. برای مثال، آدامس و آبنبات (۸۵درصد)، محصولات بهداشتی دهان و دندان (۷۵درصد) و محصولات آرایشی (۷۰درصد) (یانگ آ، ۲۰۱۲)”.

خرید آنی، طیف وسیعی از محصولات را دربر می‌گیرد  و شاید بتوان گفت هر محصولی ممکن است این‌گونه خریداری شود (یانگ آ، ۲۰۱۲). علاوه بر این، تحقیقات در حوزه رفتار مصرف‌کننده نشان می‌دهد که اکثر خریداران در خریدهای آنی درگیر می‌شوند و بیش از نیمی از خریداران مراکز فروش، خریدهای خوذ را به صورت آنی انجام می‌دهند (نیکولز و همکاران، ۲۰۰۱؛ به نقل از کشکولی، ۱۳۹۱) و بیش از یک سوم همه خریدهای فروشگاه‌های زنجیره‌ای به‌طور آنی اتفاق می‌افتد و این امر بیانگر آن است که خرید آنی برای خرده‌فروشی‌ها و سودآوری آن‌ها، اهمیت فراوانی دارد (بلنگر و همکاران، ۱۹۸۷؛ به نقل از کشکولی). از همین رو شناسایی و درک متغیرهای اثرگذار بر تمایلات و تصمیمات خرید آنی خریداران و در صورت امکان کنترل این متغیرها از طریق فعالیت‌های بازاریابی برای بسیاری از شرکت‌ها و به ویژه خرده فروشان، حائز اهمیت اساسی است.

عوامل متعددی در بروز رفتار خرید آنی موثرند که این عوامل را می توان به دو دسته کلی عوامل درونی (احساسات، تمایل به خرید آنی، تمایل به خرید لذت جویانه و…) و عوامل خارجی (محیط فروشگاه، تبلیغات، تخفیفات، قیمت و …) طبقه‌بندی کرد (داوسون و کیم،۲۰۰۹).

رفتار مصرف‌کننده

رفتار مصرف‎کننده یک مبحث نوپاست. اولین کتب درسی در این‌باره در دهه ۱۹۶۰ تالیف شده‎اند، هرچند سرچشمه این اندیشه به سال‎ها قبل برمی‎گردد. برای مثال، تورستاین وبلن[۱]در سال ۱۸۹۹ در مورد “مصرف تجملی[۲] ” سخن گفته است. درآغاز دهه ۱۹۰۰، نویسندگان بحثی را آغاز کردند که چگونه تبلیغ‌کنندگان می‎توانند از اصول مربوط به روان‎شناسی استفاده کنند. در دهه۱۹۵۰ عقاید مربوط به روان‎شناسی فرویدی توسط پژوهشگران انگیزش همه‎گیر شد و توسط تبلیغ‌کنندگان مورد استفاده قرار گرفت. با وجود اینکه نیاز به مطالعه رفتار مصرف‌کننده سازماندهی دوباره شد اما این مهم تا اعلان مفهوم بازاریابی در سال ۱۹۵۰ تحقق نیافت.

۱-۱-۱- مفهوم بازاریابی

مفهوم بازاریابی[۳] ” بر این دلالت دارد که صنعت، فرایند رضایت مشتری[۴] است نه فرایند تولید کالا[۵]. یک صنعت با مصرف‎کننده و نیازهایش شروع می‎شود، نه به وسیله حق امتیاز مواد خام و یا مهارت فروش”. تنها وقتی یک سازمان می‎تواند به بقای خود ادامه دهد که بتواند نیازها و خواسته‎های مصرف‌کننده را با درکی صحیح و جامع از طرف مقابلش (مشتری) برآورده کند، که این اهمیت مطالعه مصرف‌کننده را نشان می‎دهد. در حقیقت اصل تقدم مصرف‌کننده نقطه عطفی است که حوزه بازاریابی بر آن پایه‌ریزی شده است. براساس این مفهوم لازم است مصرف‌کننده در مرکز هرگونه فعالیت بازاریابی قرار گیرد. همانطور که پیتر دراکر، یکی از دانشمندان مشهور رشته مدیریت بیان می‎کند ” بازاریابی یعنی انجام کلیه امور تجاری از نقطه نظر نتیجه نهایی، یعنی همان نقطه نظر مصرف‌کننده” (موون و مینور، ۱۳۹۰، ۱۹- ۱۸).

۱-۱-۲- مفهوم رفتار مصرف‌کننده

تصور عمومی بر این است که رفتار مصرف‌کننده، بررسی نحوه خرید کالاها و خدمات توسط افراد می‌باشد، اما در واقع رفتار مصرف‌کننده چیزی بیشتر از خرید کالاها و خدمات توسط افراد است. رفتار مصرف‌کننده را به طور کلی چنین تعریف می‌نمایند:

تصمیم نهایی مصرف‌کننده با توجه به اکتساب، مصرف و خلاص شدن از کالاها، خدمات، زمان و نظرات بخش‌های مختلف تصمیم‌گیری در یک دوره زمانی می‌باشد.

همچنین مطابق تعریف موون و مینور (۱۳۹۰) “رفتار مصرف‌کننده، مطالعه واحدهای خرید و فرایندهای مبادله که شامل اکتساب، مصرف و کنارگذاری کالا، خدمات، تجارب و ایده‎ها می‎باشد”. در این تعریف ساده، دسته‌ای از مفاهیم بسیار مهم معرفی شده‎اند.

[۱] Thorstein Veblen

[۲] Conspicuous Consumption

[۳] Marketing concept

[۴] Customer-Satisfying Process

[۵] Good-Producing Process

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.