تحقیق مفاهیم حقوق علامت تجاری و حقوق مالک آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفاهیم حقوق علامت تجاری و حقوق مالک آن دارای ۶۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
مبحث اول: مفاهیم و پیشینه حقوق علامت تجاری    ۵
گفتار اول: مفاهیم علامت تجاری    ۵
گفتار دوم:پیشینه علامت تجاری    ۷
گفتار سوم :تعریف علامت تجاری    ۱۴
گفتار چهارم :انواع علائم تجاری    ۲۰
بند اول: علامت از حیث طبقه بندی    ۲۶
بند دوم: علائم مرئی    ۳۰
بند سوم: علائم نامرئی    ۳۴
گفتار پنجم:کاربردهای علامت تجاری    ۳۵
مبحث دوم: حقوق مالک علامت تجاری    ۴۰
گفتار اول: روش تحصیل حق بر علامت تجاری    ۴۱
بند اول- از طریق ثبت علامت    ۴۱
بند دوم- از طریق استفاده عملی و مستمر از علامت    ۴۲
گفتار دوم : حقوق انحصاری علامت تجاری    ۴۴
بند اول: حق بهره برداری انحصاری    ۴۵
بند دوم: حق منع استفاده دیگران    ۴۷
گفتارسوم: اعمال ناقض حقوق مالک علامت واستثنائات    ۴۸
بند اول: اعمال ناقض حقوق مالک علامت تجاری    ۴۸
بند دوم: مصادیق نقض حق فیزیکی    ۵۰
بند سوم: مصادیق نقض حق اینترنتی    ۵۴
بند چهارم: استثنائات وارده    ۵۶
فهرست منابع    ۵۸

منابع

خدابخشی، عبدالله، مبناء وآثار تمایز بنیادین حقوق مدنی و حقوق کیفری، چاپ اول، انتشارات سهند دانش ، تهران، ۱۳۸۹ .

کاتوزیان، ناصر، مقدمه علم حقوق، چاپ ۲۲، تهران، انتشارات سهامی، ۱۳۷۶٫

کاتوزیان، ناصر، اعمال حقوقی، تهران، انتشارات سهامی، ۱۳۷۴٫

زراعت، عباس، آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی، خسارت عدم‌النفع، تهران، نشر خط سوّم، ۱۳۸۷٫

امامی، حسن، حقوق مدنی، جلد چهارم،  چاپ پانزدهم ، انتشارات اسلامیه، تهران، ۱۳۷۷ .

اصلانی، حمید رضا، حقوق مالکیت صنعتی در فضای سایبر، چاپ اول، انتشارات  میزان، تهران ، ۱۳۸۹٫

امیری، حسین علی، اجرای حقوق مالکیت صنعتی در مقررات سازمان جهانی تجارت و حقوق ایران، انتشارات میزان، تهران،

کریمی، حمدحسین، علائم تجاری در حقوق ایران، چاپ اول،تهران،انتشارات مجد، ۱۳۸۹٫

میر حسینی، سید حسن، مقدمه ای بر حقوق مالکیت معنوی، چاپ دوم تهران، انتشارات میزان، ۱۳۸۷٫

میر حسینی، سید حسن، حقوق علائم تجاری، چاپ اول، تهران، انتشارات میزان، ۱۳۹۰٫

شمس، عبدالحمید، حقوق مالکیت بر علائم تجاری و صنعتی، چاپ اول، تهران،    انتشارات سمت، ۱۳۸۲٫

مقدمه

علامت تجاری[۱] سابقه بسیار طولانی دارد و حتی از دوران باستان نیز وجود داشته است. شاید بتوان گفت که این پدیده زمانی بوجود آمد که مردم آنچه را که مورد نیازشان بود، خودشان تهیه می‌کردند و یا اغلب آنها را از طریق صنعت‌گران محلی تامین می‌نمودند. همچنین بنگاههای اقتصادیی وجود داشتند که با استفاد از علامت کالاهای خود را فراتر از موقعیتهای محلی و یا بعضاً در مسافتهای دورتری به فروش می‌رساندند. تقریباً از حدود ۳۰۰۰ سال قبل صنعت‌گران هندی بر روی تولیدات و کالاهای خود امضای سازنده کالا را حک می‌کردند و آنها را به کشورهای دیگر، از قبیل ایران ارسال می‌نمودند. صنعت‌گران چینی نیز در بیش از ۲۰۰۰ سال قبل کالاهایی را که در سراسر منطقه مدیترانه می‌فروختند، دارای علامت بود و حتی در یک دوره زمانی حدود هزار علامت مختلف سفالینه رومی مورد استفاده قرار گرفته بود که از آن جمله برند فورتیس [۲] آنچنان مشهور گردید که بارها از آن کپی برداری و تقلید شد. باشکوفائی علامت در قرون وسطی[۳]، استفاده از علائم نشانگر کالاهای یک تاجر و یا صنعت‌گر بود و به همین منوال از صدها سال قبل بتدریج این رویه توسعه یافت، گرچه اهمیت اقتصادی آن هنوز هم بصورت محدود مطرح بود.[۴]

علامت تجاری برای مدتهای طولانی و مادامی که یک نفر کار تجاری و یا داد و ستد کالای خاصی را در همان بازار و یا در همان شهر انجام می‌داد، مورد استفاده قرار می‌گرفت و یکی از بخشهای مهم تجارت، توسعه و فروش کالای تجاری ناشناخته و کسب شهرت برای کیفیت یا تنوع تولیدات یا ارزش بالای محصولات بود. در قرون وسطی علائم کارگاههای زرگری و طلاکاری به وجود آمد و گامهای اولیه در جهت صدور گواهی ثبت را می توان دید.

از آنجائیکه علامت تجاری یکی از بخش های کلیدی و مهم تجارت محسوب می شود، قوانین ملی و بین المللی، این حقوق تجاری را حمایت می‌کنند تا آن کالای شناخته شده را از جعل و تقلب توسط دیگران مصون داشته و یا از استفاده همان علامت تجاری جلوگیری می‌نماید. بنابراین،  قوانین قضایی برای علائم تجاری بسیار حساس و پیچیده می‌باشند. به بیانی دیگر، می توان اینگونه گفت که آنها دقیقاً همان چیزی هایی نیستند که یک شخص در تجارت تصور می‌کند و یا براساس تجربیات فروش کالاها در اذهان وی متصور می شوند، بلکه دارای ظرایفی هستند که باید در قوانین تبیین گردند.

مبحث اول: مفاهیم و پیشینه حقوق علامت تجاری

گفتار اول: مفاهیم علامت تجاری

علائم تجاری کالاهای یک شرکت اقتصادی را منحصر بفرد نموده و آنها را از کالاهای سایر رقبای آن شرکت قابل تشخیص و تفکیک می‌نماید. مفاهیم برند[۵] و علامت تجاری[۶] از جهات بسیاری با یکدیگر مشابه و مرتبط می‌باشند، گرچه بنظر می رسد که برند اصطلاح جدید است و علامت تجاری ایده‌ای سنتی و قدیمی‌تر است، لیکن هردوی آنها در مورد تصاویر و حسن شهرت یک محصول بکار می‌روند، اما مفهوم علامت تجاری بیشتر متمرکز بر روی منبع و منشاء کالاها می‌باشد. مثلا یک مشتری که می‌خواهد محصولات مختلفی مانند خمیردندان کرست[۷] و یا کره با دام‌زمینی برنوجف[۸]و یا سایر محصولات را خریداری کند، علاقه و تمایل بسیار زیادی دارد تا اینگونه کالاها را با این برندها، براساس ذهنیت و اعتقاد خود نسبت به کیفیت و جذابیت آنها تهیه نماید و شاید برای او خیلی اهمیت نداشته باشد که تولیدکننده آن کیست.[۹]

از طرفی توجه و اعتماد مشتری بر منبعی است که کالای مورد نظر او را تولید و عرضه می نماید و این شناخت بوسیله علامت تجاری حاصل می شود.

بنابراین، بسیاری از مصرف کنندگان براساس دیدگاهها و تجربیات خود بخاطر کیفیت، شهرت و یا بعضاً به جهت تبلیغات گسترده یک محصول و یا کالایی را با برند مشهور انتخاب می نمایند، و این علامت تجاری خاص تایید کننده همه ویژگیها و انتظاراتی است که مصرف کننده دارد و از طرفی منافع تولید کننده را نیز تضمیین می نماید. درواقع امروزه در بازارهای تجاری و با توجه به دامنه تولیدات، ممکن است یک برند توسط چندین شرکت مورد استفاده قرار گیرد. از این رو، نمی توانیم بگوییم که یک برند نشانگر منبع یک محصول یا کالای تولیدی است.

قوانین مربوط به علائم تجاری در انگلستان از زمان وقوع انقلاب در امریکا وجود داشته است و بسیاری از مفاهیم آن برگرفته از قانون تغییر یافته امریکا می‌باشد. بدیهی است که استفاده از علامت تجاری در عرصه تجارت سبب ایجاد حقوق حمایتی در برابر رقابت غیرمنصفانه، تقلید و جعل علامت تجاری را فراهم می‌کنند. این موضوع معروف به «قانون عمومی علامت تجاری» می‌باشد، یعنی حقوقی که از یک منبع نشأت گرفته و محدود به یک منطقه جغرافیایی است که آن علامت مورد استفاده قرار می‌گیرد. از طرفی هنگامی که یک علامت به ثبت رسید، بعنوان یک بخش از استانداردها در پایگاه اطلاع‌رسانی ثبت شده و در اختیار عموم مردم قرار می‌گیرد تا در صورتی که شخصی تمایل داشت تا از علامت تجاری جدیدی استفاده نماید، در این پایگاه داده، جستجو نموده و اطمینان حاصل نماید که این علامت و یا مشابه آن قبلاً وجود داشته است . قوانین اینگونه می‌گویند که ثبت یک علامت و یا حتی انتشار آن برای اعتراض موضوعی است که هر فرد باید آن را بداند و مسئولیت مطلع بودن از آن، به عهده خود فرد است.[۱۰]

Trademarks.- 1

[۲] – Fortis.

Ancient Time. – 3

, IP. Hand book. Chapter 2, 2007, pp67 & 68. Wipo- 4

Brand 1-

Trademark.-2

Crest. -3

.JIF-4

Essential of Trademark and Unfair Competition, Dana Shilling, 2002, P. 1 – 2. -5

Ibid.pp. 1 – 4. -1

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.