تحقیق مفاهیم ضایعات و ضرورت و مدیریت کاهش ضایعات محصولات کشاورزی و علل ضایعات محصولات کشاورزی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفاهیم ضایعات و ضرورت و مدیریت کاهش ضایعات محصولات کشاورزی و علل ضایعات محصولات کشاورزی دارای ۷۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱- مقدمه    ۶
۱-۲- تعاریف و مفاهیم ضایعات    ۷
۱-۳- انواع ضایعات    ۸
۱-۴- ضایعات در ایران    ۹
۱-۵- ضرورت و اهمیت تاکید بر ضایعات    ۹
۱-۶- مدیریت کاهش ضایعات محصولات کشاورزی    ۱۱
۱-۷- علل ضایعات محصولات کشاورزی    ۱۲
۱-۷-۱- عوامل غیر قابل کنترل برای تولید کننده    ۱۲
۱-۷-۲- عوامل قابل کنترل برای تولید کننده:    ۱۳
۱-۷-۲-۱- ضایعات زراعی( کاشت و داشت)    ۱۳
۱-۷-۲-۱-۱- شیوهای بومی و نامناسب کشاورزی:    ۱۳
۱-۷-۲-۱-۲- عدم دسترسی به نیروی انسانی لازم:    ۱۳
۱-۷-۲-۱-۳- تامین آب (آبیاری):    ۱۴
۱-۷-۲-۱-۵- خسارت های فیزیکی و مکانیکی به محصول هنگام عملیات داشت:    ۱۴
۱-۷-۲-۱-۷- داروهای کشاورزی:    ۱۵
۱-۷-۲-۱-۸- شدت نور:    ۱۵
۱-۷-۲-۱-۹- بیماری ها:    ۱۵
۱-۷-۲-۱-۱۰- از دیگر عوامل می توان به:    ۱۶
۱-۷-۲-۲- ضایعات برداشت:    ۱۶
۱-۷-۲-۲-۱- زمان برداشت:    ۱۶
۱-۷-۲-۲-۲- نحوه برداشت:    ۱۷
۱-۷-۲-۲-۳- آسیب مکانیکی در مرحله برداشت:    ۱۷
۱-۷-۲-۲-۴- آلودگی های اولیه و ثانویه محصولات:    ۱۸
۱-۷-۲-۲-۵- تاخیر زمانی در خروج محصول از باغ:    ۱۸
۱-۷-۲-۲-۶- عدم رعایت بهداشت در مرحله برداشت و پس از آن:    ۱۸
۱-۷-۲-۳- ضایعات پس از برداشت:    ۱۸
۱-۷-۲-۳-۱- تیمارهای پیش سرمادهی:    ۱۹
۱-۷-۲-۳-۲-ضایعات ناشی از عدم درجه بندی و بسته بندی مناسب:    ۱۹
۱-۷-۲-۳-۳- ضایعات مکانیکی ناشی از حمل و نقل نامناسب:    ۲۰
۱-۷-۲-۳-۳-۱- نیروهای وارده بر محصولات کشاورزی در حین حمل ونقل وجابه جایی:    ۲۱
۱-۷-۲-۳-۳-۲- تاثیر حمل و نقل بر ویژگیهای کیفی محصول تازه:    ۲۲
۱-۷-۲-۳-۳-۲-۱- اثرات حمل و نقل بر ویژگیهای فیزیکی :    ۲۲
۱-۷-۲-۳-۳-۲-۱-۱-کوفتگی(صدمه دیدگی):    ۲۳
۱-۷-۲-۳-۳-۲-۲- اثرات حمل ونقل بر ویژگیهای شیمیایی:    ۲۴
۱-۷-۲-۳-۳-۲-۲-۱- افزایش تلفات رطوبت دربافتهای آسیب دیده:    ۲۶
۱-۷-۲-۳-۳-۲-۳- اثرات حمل ونقل برویژگیهای میکروبی:    ۲۶
۱-۷-۲-۳-۳-۳- عوامل موثر بر مقاومت میوه در مقابل صدمات مکانیکی:    ۲۷
۱-۷-۲-۳-۳-۳-۱-رقم میوه:    ۲۸
۱-۷-۲-۳-۳-۳-۲- ساختار میوه:    ۲۸
۱-۷-۲-۳-۳-۳-۳-بیوشیمی میوه:    ۲۹
۱-۷-۲-۳-۳-۳-۴- رسیدگی میوه:    ۲۹
۱-۷-۲-۳-۳-۳-۵-رطوبت میوه :    ۳۱
۱-۷-۲-۳-۳-۳-۶- دمای میوه:    ۳۱
آزمونهای بافت:    ۳۱
۱-۷-۲-۳-۳-۴-۱- آزمون بارگذاری فشاری تک‌محوری:    ۳۱
۱-۷-۲-۳-۳-۵- عوامل موثر درایجاد صدمات مکانیکی وارد بر میوه ها:    ۳۲
۱-۷-۲-۳-۴- سردخانه، انبارداری و نگهداری نامناسب:    ۳۴
۱-۷-۲-۳-۵- ضایعات در میادین میوه و تره بار (عرضه نامناسب محصول):    ۳۵
۱-۷-۲-۳-۶- وجود تاخیر زمانی( مدت انتظار) در اجرای فرآیندهای لازم بر روی محصول از برداشت تا مصرف:    ۳۷
۱-۷-۲-۳-۷- ضایعات در مرحله فرآوری:    ۳۷
۱-۷-۲-۳-۸- عدم آگاهی از ماهیت محصول:    ۳۸
۱-۷-۲-۳-۹- عدم شناخت اقسام و علل بروز فسادهای تهدید کننده سلامت محصول:    ۳۹
۱-۷-۲-۳-۱۰-سایر علل ضایعات    ۳۹
۱-۸- اثرات کنترل ضایعات:    ۳۹
۱-۹- معرفی محصولات    ۴۰
۱-۹-۱- گوجه فرنگی    ۴۰
۱-۹-۲- سیب    ۴۲
۱-۹-۳- هلو و شلیل    ۴۴
۱-۹-۴- آلو و گوجه    ۴۷
۱-۹-۵- گیلاس    ۴۹
۱-۹-۶- گلابی    ۵۱
مروری بر تحقیقات پیشین    ۵۳
۲-۱- گوجه فرنگی    ۵۳
۲-۲- سیب    ۶۱
۲-۳- هلو و گیلاس    ۶۳
۲-۴- سایر محصولات    ۶۴
منـابـع    ۶۷

منـابـع

۱- علی بیگی ا. ۱۳۸۷٫ نگرش گندم کاران، نانوایان و مصرف کنندگان نسبت به عوامل موثر بر کاهش ضایعات نان. مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، دوره ۳۹، شماره ۱، ۵۳-۴۵٫

۲- میرمجیدی ع، بهمدی ه، مینایی س، شاهدی م، افدیده ع. ۱۳۸۸٫ استراتژی و راهبردهای وزارت جهاد کشاورزی برای مدیریت تولید وکاهش ضایعات محصولات کشاورزی درمراحل پس ازبرداشت. مجموعه مقالات چهارمین همایش ملی بررسی ضایعات محصولات­کشاورزی، تهران، دانشگاه تربیت مدرس، آبان ماه، قسمت پوستر مقالات.

۳- میرمجیدی ع، بهمدی ه، مینایی س، شاهدی م، افدیده ع. ۱۳۸۸٫ برنامه راهبردی کاهش ضایعات محصولات کشاورزی( باغی، زراعی، سبزی و صیفی) در مراحل پس از برداشت. مجموعه مقالات چهارمین همایش ملی بررسی ضایعات محصولات کشاورزی، تهران، دانشگاه تربیت مدرس، آبان ماه، قسمت سخنرانی مقالات.

۴- شادان ع. ۱۳۸۴٫ بررسی ابعاد اقتصادی محصولات کشاورزی در ایران. ششمین کنفرانس اقتصاد کشاورزی ایران. مشهد.

۵- شادان ع. بررسی ابعاد اقتصادی ضایعات محصولات کشاورزی در ایران. موسسه پژوهش های برنامه ریزی و اقتصاد کشاورزی.

۶- شادان ع.، بررسی ابعاد اقتصادی ضایعات محصولات کشاورزی در ایران، موسسه پژوهش های برنامه ریزی و اقتصاد کشاورزی، ۱۳۸۲، کد MP153.

۷- شادان ع، میهن خواه ن. ۱۳۸۵٫ بررسی روش های اقتصادی کاهش ضایعات محصولات کشاورزی.

۸- الماسی م، بهرامی ه، رحمانی زاده فرد غ. ۱۳۸۸٫ بررسی میزان ضایعات محصولات باغی در منطقه جنوب شهرستان قزوین و علل بروز آن و ارائه راهکارهای مناسب. مجموعه مقالات چهارمین همایش ملی بررسی ضایعات محصولات کشاورزی، تهران، دانشگاه تربیت مدرس، آبان ماه، قسمت پوستر مقالات.

۹- خوش نظر پرشکوهی ر، کمالی ح. ۱۳۸۸٫ ضایعات محصولات کشاورزی، علل و راهکارها. مجموعه مقالات چهارمین همایش ملی بررسی ضایعات محصولات کشاورزی، تهران، دانشگاه تربیت مدرس، آبان ماه، قسمت پوستر مقالات.

۱۰- حقوقی، مرتضی. ۱۳۷۷٫ امنیت غذایی. آب و توسعه. شماره دوم و سوم. ۴۷-۵۷٫

۱۱- Ruiz Altisent M. 1991 . Damage mechanisms in the handling of fruits. In progress in Agricultural physics and Engineering. (Ed Matthews j) CAB International, 231-275, 388.

۱۲- Hung Y.C. 1993. Latent damage: a systems Perspective. In Postharvest handling: A sys terms Approach Academic press Inca, Santiago, 211- 224.

۱۳- Lallu n, Rose K, Wiklund C, and Burdon j. 1999. Vibration induced physical damage in pocked Hayward kiwi fruit. Act Heretical true, 498,307-312.

۱۴- Macleod F, Kuder A.A., and Morris L.L, 1976. Stimulation of ethylene and CO2 Production of mature green tomatoes by impact bruising. Hurt science, 11(6), 604-606.

۱-۱- مقدمه

آنچه که تاکنون مهم جلوه می نماید این است که چرا ضایعات مواد غذایی از موضوعات اساسی به شمار می رود؟

ضایعات مواد غذایی چه اهمیتی در سیاست گذاری های اقتصادی دارند؟ به چه نحوی می توان از ضایعات جلوگیری نمود؟

بخش کشاورزی نقش مهمی در توسعه کشورها ایفا می کند و در حقیقت رمز استقلال کشوری مثل ایران است. کشاورزی به دلیل تامین غذای جمعیت روز افزون کشور و هم چنین به خاطر دلایل اجتماعی سیاسی، رسالت مهمی در توسعه پایدار بر عهده دارد (علی بیگی،۱۳۸۷). علی رغم وجود قابلیت های غیر قابل انکار در بخش کشاورزی، مشکل عمده ساختار کشاورزی فقدان سازماندهی مناسب در مدیریت جامع و عدم ایجاد انگیزه در بهره برداری بهینه و پایدار از منابع است. در حال حاضر یکی از معضلات اصلی بخش کشاورزی در ایران ضایعات می باشد (شادان، ۱۳۸۴).

ضایعات منابع ارزشمند خدادادی از جمله محصولات کشاورزی یکی از مسائل مهم ابتلا به جامعه ما است که به طور عمده از مصرف بی رویه و غیر منطقی، بی مسئولیتی و بی دقتی، عدم اعتقاد و ناآگاهی افراد دخیل در فرآیند تولید، توزیع و مصرف منابع و محصولات ناشی می شود.

بخش کشاورزی نقش حیاتی در اقتصاد ملی ایران دارد، به طوری که حدود ۱۸ درصد تولید ناخالص ملی، ۲۵ درصد اشتغال، تامین بیش از ۸۵ درصد غذای جامعه، ۲۵ درصد صادرات غیر نفتی و ۹۰ درصد از مواد اولیه مورد مصرف در صنایع غذایی را فراهم می نماید.

طبق آمارFAO سالانه حدود ۵/۴۳ درصد محصولات کشاورزی اساسی در کشورهای توسعه نیافته در اثر آفات، بیماری ها، علف های هرز، خشکسالی و در مرحله پس از برداشت از بین می رود. در ایران، بر اساس آخرین برآوردهای وزارت جهاد کشاورزی حدود ۱۶ درصد از محصولات زراعی و حدود ۲۸ درصد از فرآورده های باغی در مراحل مختلف تولید تا مصرف از بین می رود (میرمجیدی و همکاران، ۱۳۸۸).

دولت موظف است به منظور نهادینه کردن مدیریت، سیاست گذاری، ارزشیابی و هماهنگی مسائل مرتبط با امنیت غذا و تغذیه در کشور، تامین سبد مطلوب غذایی و گسترش سلامت همگانی در کشور و هم چنین کاهش ضایعات مواد غذایی از تولید تا مصرف اقدامات لازم را به عمل آورد. همچنین دولت با حمایت از گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی مقدار محصولات فرآوری شده را به حداقل ۲ برابر وضع موجود افزایش دهد تا زمینه ی برخورداری از سلامت، رفاه و امنیت غذایی در چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۴ فراهم گردد. که در جهت رسیدن به این اهداف، نیاز به کاهش ۵۰ درصدی ضایعات در بخش کشاورزی بایستی فراهم گردد (میرمجیدی و همکاران، ۱۳۸۸).

در حال حاضر ضایعات محصولات کشاورزی به یکی از بحث های چالش بر انگیز در سیاست های اقتصادی کشورها تبدیل شده است و این امر منجر به زیر سوال رفتن امنیت غذایی، رفاه اجتماعی و اقتصادی در جهان شده است. از طرف دیگر منابع زیادی به دلیل افزایش ضایعات کشاورزی اتلاف شده و زیان های عظیمی به اقتصاد کشورها وارد شده است (شادان، ۱۳۸۴).

در این بین نقش مدیریت خیلی پر رنگ است به طوری که مدیریت نامناسب در هنگام کاشت، داشت، برداشت و پس از برداشت ضایعات کمی و کیفی قابل توجهی به بار می آورد.

بر اساس برآوردهای موجود تا سال ۲۰۳۰ باید مقدار تولید محصولات غذایی در کشورهای در حال توسعه ۷۰ درصد بیشتر از تولید فعلی آن باشد تا بتواند همگام با جمعیت روبه رشد حرکت نماید و به درستی پاسخگوی نیاز های آن باشد. مقدار تولید جهانی میوه ها و سبزی ها در سال ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۵ به ترتیب ۴۸۹ و ۴۴۸ میلیون تن بوده است. در سال ۱۹۹۶ مقدار تولید سبزی ها ۲/۳ درصد و میوه ها ۶/۱ درصد در سال افزایش نشان داده است. البته این افزایش برای همه کشورها به ویژه کشورهای در حال توسعه که به دلیل ضعف تکنولوژی توانایی رقابت با کشور های توسعه یافته را ندارند، یکنواخت نبوده است (برآورد FAO، ۱۹۹۲). از سوی دیگر افزایش تولید محصولات کشاورزی با توجه به شرایط آب و هوایی، محدودیت منابع آبی و نیز محدودیت زمین های دارای پتانسیل تولید کشت های دیم در بسیاری از نقاط جهان امکان پذیر نیست. بنابراین برای تامین مواد غذایی باید بهره وری از عوامل تولید به ویژه آب و خاک افزایش و ضایعات مواد غذایی تا حد امکان کاهش یابد (حقوقی، ۱۳۷۷).

۱-۲- تعاریف و مفاهیم ضایعات

به کاهش کمیت و کیفیت یک ماده غذایی ضایعات گفته می شود، طبق تعریف اگر محصولات کشاورزی پس از برداشت به هر دلیلی بدون استفاده نامناسب برای بازار فروش باشند، جزء ضایعات تلقی می شوند. با این تعریف نقش سیاست های تنظیم بازار در کاهش ضایعات محصولات کشاورزی اهمیتی دو چندان می یابد.

بر اساس تعریف سازمان خواروبار جهانی( فائو) هرگونه تغییری در کیفیت که منجر به غیر قابل مصرف شدن، عدم دسترسی و عدم ایمنی محصول برای انسان شود، ضایعات است.

ضایعات مقادیری از یک کالای خاص و کالای مشتق شده از آن است که وارد سبد غذایی خانوار نمی شود. به عبارتی ضایعات تفاوت تولید بالقوه با مصرف بالفعل است. به تفسیری ضایعات کاستی بهره وری است.

در برخی موارد مفهوم ضایعات با عملکرد تولید و یا محصولات جانبی درهم آمیخته در صورتی که مفهوم ضایعات صرفا به مرحله برداشت تا مصرف اطلاق می شود و برخی کاهش های ناگزیر مانند پسمانده های فرآوری را شامل نمی شود.

با توجه به تعاریف ضایعات، مشخص می شود که در کلیه مراحل تولید، توزیع و مصرف، ضایعات حاصل می شود. ضایعات در مراحل تولید( کاشت، داشت و برداشت) عمدتا ناشی از عدم استفاده بهینه و به موقع از نهاده ها مثل کود، بذر، نیروی انسانی و … است. ضایعات مرحله توزیع در حین بازاریابی رخ می دهد. زیرا با توجه به عرضه فصلی محصولات کشاورزی تقاضای دائمی محصولات کشاورزی برای ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا، کانال توزیع و بازاریابی مناسبی را می طلب. ضایعات مصرف نیز به فرهنگ مصرف کننده و نوع مصرف بستگی دارد (خوش نظر و کمالی، ۱۳۸۸).

ضایعات محصولات باغی در مرحله برداشت و پس از برداشت عبارت است از ضایعاتی که در دوره زمانی رسیدن فیزیولوژیکی و پس از رسیدن تا زمان مصرف ایجاد می شود.

بخشی از این ضایعات در نتیجه عملیات برداشت و جابجایی محصول با فن آوری های مختلف بوده، بخشی هم در عملیات پس از برداشت در مراحل حمل و نقل محصول به مراکز فروش یا در داخل انبارهای نگهداری میوه ها، صورت می پذیرد (الماسی و همکاران، ۱۳۸۸).

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.