تحقیق مفاهیم مدیریت شهری و ساختار آن و دولت و شهر الکترونیک و شهر الکترونیک در خدمت مدیریت شهری

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفاهیم مدیریت شهری و ساختار آن و دولت و شهر الکترونیک و شهر الکترونیک در خدمت مدیریت شهری دارای ۸۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

‏۲-۱- مقدمه    ۴
۲-۲- مدیریت شهری    ۴
۲-۲-۱- مفهوم مدیریت شهری    ۵
۲-۲-۲- وظایف مدیریت شهری    ۹
۲-۳- ساختار مدیریت شهری در ایران    ۱۲
۲-۳-۱- سطح کلان مدیریت شهری در ایران    ۱۳
۲-۳-۲- سطح منطقه‏ای مدیریت شهری    ۱۶
۲-۳-۳- سطح محلی مدیریت شهری    ۱۷
۲-۴- جامعه اطلاعاتی    ۱۸
۲-۵- دولت الکترونیک    ۲۱
۲-۵-۱- تعریف دولت الکترونیک    ۲۱
۲-۵-۲- سازمان الکترونیکی و  دولت الکترونیکی    ۲۳
۲-۵-۳- اهداف دولت الکترونیک    ۲۴
۲-۵-۴- ارکان دولت الکترونیک    ۲۶
۲-۵-۶- کسب و کار الکترونیک    ۳۱
۲-۶- شهر الکترونیک    ۳۳
۲-۶-۱- مفهوم شهر الکترونیک    ۳۳
۲-۶-۲- زندگی الکترونیک    ۳۴
۲-۶-۳- شهروند الکترونیک    ۳۵
۲-۶-۴- شهرداری الکترونیکی    ۳۷
۲-۶-۵- مدل تعاملی شهر، شهروند، دولت و شهرداری الکترونیک    ۳۷
۲-۷- شاخصهای ارزیابی شهر الکترونیک (آمادگی الکترونیکی)    ۳۸
۲-۸- زیرساخت الکترونیک    ۴۷
۲-۹- شهر الکترونیک در خدمت مدیریت شهری    ۵۰
۲-۹-۱-  سرویس ردیابی با GPS    ۵۶
۲-۹-۲- سیستم اطلاعات جغرافیایی    ۵۷
۲-۹-۳- سیستم حمل و نقل هوشمند    ۵۹
۲-۹-۴- سیستم‏های پرداخت الکترونیکی    ۶۱
۲-۱۰- وضعیت ایران در مقایسه با شاخص‏های بین‏المللی    ۶۱
۲-۱۱- بررسی برترین شهرهای الکترونیک دنیا    ۶۴
۲-۱۲- شهرهای الکترونیک در ایران    ۶۸
۲-۱۳- وضعیت شهر الکترونیک در شهر همدان    ۷۱
۲-۱۴- نتیجه‌گیری و تحلیل    ۷۵
۲-۱۴-۱- تحلیل وضعیت مدیریت شهری    ۷۵
۲-۱۴-۲- تحلیل وضعیت شهر الکترونیک    ۷۷
۲-۱۵- مدل تحلیل: تعامل بین کنشگران اصلی مدیریت شهر در شهر الکترونیک    ۷۸
منابع    ۸۱

منابع

جلالی، علی اکبر (۱۳۸۴)؛ اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی، تهران: مرکز تحقیقات مخابرات

جلالی، علی اکبر (۱۳۸۳)؛ شهر الکترونیک، تهران: انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران

شکیبامقدم، محمد (۱۳۸۴)؛ مدیریت سازمان‏های محلی و شهرداری‏ها، تهران: انتشارات میر

طاهری، ابوالقاسم (۱۳۷۴)؛ روش تحقیق و مأخذشناسی، تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور

طاهری، ابوالقاسم (۱۳۷۷)؛ اداره امور شهرداری‏ها، تهران: نشر قومس

وبستر، فرانک (۱۳۸۳)؛ نظریه‏های جامعه اطلاعاتی، ترجمه اسماعیل قدیمی، تهران، موسسه قصیده‏سرا

سازمان مدیریت و برنامه‏ریزی استان همدان (۱۳۸۴)؛ طرح جامع فناوری اطلاعات و ارتباطات استان همدان

هاشمی، فضل الله (۱۳۶۹)؛ حقوق شهری و قوانین شهرسازی، ترجمه مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری، تهران

کاظمیان، غلامرضا؛ سعیدی رضوان، نوید (۱۳۷۳)؛ امکان‏سنجی واگذاری وظایف جدید به شهرداری‏ها، جلد سوم: بررسی و تحلیل وظایف شهرداری‏ها در وضع موجود، تهران: سازمان شهرداری‏های کشور

مقیمی، سید محمد (۱۳۸۲)؛ اداره امور حکومتهای محلی، مدیریت شوراها و شهرداری‏ها، تهران: سمت

Kenneth J. Davey (1993); UNDP/UNCHS/World Bank, Urban Management Program, Urban Management and Municipal Finance, 11, Elements of urban management, World Bank, Washington, D.C.

Miller, Philip Charles (2003); Enterprise Architecture Implementation in a State Government, University of Phoenix

Cohen, Steven (2201); William Eimicke, The use of internet in government service delivery, Colombia University

 ۲-۱- مقدمه

توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهان با سرعت ادامه دارد و شعاع تأثیر‌گذاری آن هر روز گسترش می‌یابد به نحوی که جهانیان را مجبور به پذیرش تغییرات بنیادی در اصول آن نموده است. رشد روزافزون و توسعه شتابان فناوری‏های اطلاعاتی و ارتباطاتی در عصر حاضر فرصت‏ها و تهدیدهای جدیدی را پیش روی ملت‏ها و دولت‏ها قرار داده است. در این میان شهرها نیز از مزایای فناوری‏های اطلاعاتی و ارتباطی بی‏بهره نمانده‏اند و خود را برای پذیرفتن و استفاده بهینه از فناوری‏های نوین آماده کرده‏اند.

در این نوشتار سعی می‏شود تا ابتدا با بررسی مفاهیم دولت و شهر الکترونیک، آشنایی بیشتری با کاربرد فناوری‏های نوین اطلاعاتی و ارتباطی در دولت‏ها و شهرها پیدا کنیم و سپس شرایط و وضعیت شهر و دولت الکترونیکی در ایران و شهرهای آن را بررسی نماییم.  به بررسی مفاهیم مدیریت و خدمات شهری بپردازیم.

 ۲-۲- مدیریت شهری

متناسب با رشد و توسعه شهرها در کشورهای مختلف جهان، مدیریت شهری نیز به مرور تکامل یافته است بطوریکه امروز شاهد ظهور سبک‌های نوین و خلاقانه فراوانی در این حوزه هستیم. روند تغییرات جهانی و منطقه‌ای چنان پرشتاب گشته که امروز بحث‌های فراوانی در میان متخصصان، صاحبنظران و اندیشمندان جهان در زمینه شهرهای آینده (در حیطه علم آینده‌پژوهی) نیز مطرح است. این مطالعات حاکی از دغدغه‌های جدی مدیران ملی و شهری برای برنامه‌ریزی پیش‌دستانه در مواجهه با مسایل آینده است بطوریکه بتوانند شاهد توسعه پایدار کیفیت زندگی شهری مردم باشند. به منظور آشنایی بیشتر با مقوله مدیریت شهری، ناگزیر از بررسی برخی مفاهیم اصلی در این زمینه هستیم.

۲-۲-۱- مفهوم مدیریت شهری

وقتی بحث از مدیریت شهر به میان می‏آید با مجموعه‏ای از واژگان و عبارت و اصطلاحات مختلف روبرو می‏شویم که برخی از آنها دارای مفاهیم یکسانی هستند و برخی به جای یکدیگر به کار گرفته می‏شوند. همچنین در زبان فارسی بسیاری از این کلمات و اصطلاحات، لاتین، یک معادل فارسی دارند. نمونه‏هایی از این واژگان عبارتند از:

Urban Administration             City Governance                    Municipal Government

City Management                  Urban Government                 Urban Governance

اگرچه در کشور ما تمام و یا برخی از مفاهیم فوق به اشتباه به جای یکدیگر به کار گرفته می‏شوند، اما باید به خاطر داشت که مفاهیم فوق دارای یک معنا نیستند. با توجه به تعدد عبارات و واژگان مرتبط، برخی از آنها را به صورت مجزا مورد بررسی قرار می‏دهیم.

حکومت شهری: حکمروایی شهری و حکومت شهری دو مورد از عباراتی هستند که به اشتباه به جای یکدیگر مورد استفاده قرار می‏گیرند. حکمروایی شهری[۱] مفهومی گسترده‏تر از حکومت شهری[۲] دارد. حکمروایی عموماً حالتی را توصیف می‏کند که در آن دولت، جامعه مدنی و بخش خصوصی در اداره امور درگیر می‏شوند. این موضوع به این معنی است که اداره امور شهر فقط محدود به دولت (دولت محلی) نبوده و تمامی ذینفعان از جمله دولت‏های ملی و منطقه‏ای (ایالتی و ولایتی)، بخش خصوصی، سازمان‏های عیردولتی، سازمان‏های اجتماعی، رسانه‏ های جمعی، انجمن‏ های تخصصی و سایر اعضای جامعه مدنی در آن سهیم هستند. از طرف دیگر مفهوم حکمروایی شهری بیشتر بر نهادها و فرآیندها تأکید می‏کند و این به مفهوم درگیر کردن تمامی ذینفعان در فرآیند تصمیم‏ سازی در زمینه‏ های مختلف امور شهری است. [UN-HABITAT, 2004, Page 7-8]

حکومت محلی: بنابر تعریف ارائه شده توسط سازمان ملل متحد[۳]، واژه حکومت محلی به تقسیم بندی سیاسی یک کشور و یا یک ایالت (در سیستم فدرال) اشاره دارد که به وسیله قانون ایجاد شده و کنترل اساسی امور محلی همچون قدرت وضع مالیات را در دست دارد و هیأت اداره کننده حکومتی[۴] چنین موجودیتی به صورت محلی انتخاب می‏گردد. [مقیمی، ۱۳۸۲، ص ۳۹]

در تعریف مذکور بر چند نکته کلیدی توجه شده است: اولاً حکومت محلی بایستی به وسیله قانون ایجاد شده باشد. ثانیاً بر امور محلی کنترل اساسی داشته باشد و ثالثاً هیأت اداره کننده منتخب مردم محل باشد.

بر اساس تعریف تونی بایرن[۵] حکومت محلی شامل مدیریت امور عمومی هر محله بوسیله یک هیأت اجرایی از نمایندگان مردم محل است. چنین موجودیتی اگرچه در بسیاری از موارد تابع حکومت مرکزی است ولی از قدرت تصمیم‏گیری قابل ملاحظه‏ای برخوردار است. [Barney & Griffin, 1983, Page 1]

بر اساس تعریف جان کلارک[۶]– که از صاحبنظران انگلیسی در زمینه حکومت محلی است- حکومت محلی عبارت است از قسمتی از حکومت یک کشور یا ایالت که عمدتاً با موضوعاتی که مربوط به اداره امور اهالی یک محل است، به علاوه موضوعاتی که پارلمان برای آن تعیین می‏کند سر و کار دارد و مطلوب آن است که بوسیله افراد محلی تحت انقیاد حکومت مرکزی اداره شود. [مقیمی، ۱۳۸۲، ص ۴۱]

بنابر تعریف دیگری، حکومت محلی در شکل توسعه یافته، سازمانی است عمومی که در قسمتی از خاک یک کشورکه دارای قدرت عالیه سیاسی یا شبیه آن می‏باشد به موجب قوانین عمومی یا خصوصی تشکیل می‏شود تا خدمات لازم را در آن محدوده خاص برای مردم ارائه دهد. ویژگی‏های حکومت‏های محلی آن است که دارای حاکمیت یا قدرت عالی سیاسی به معنای واقعی نمی‏باشند.. بعلاوه عبارت سازمان عمومی از آن جهت برای حکومت‏های محلی به کار می‏رود که آنها را اولاً از سازمان‏های بخش خصوصی جدا کند و ثانیاً آنها از سازمان‏های شبه عمومی یعنی سازمان‏های خصوصی که برخی خدمات عمومی را بر عهده دارند کاملاً متمایز شوند. [شکیبامقدم، ۱۳۸۴، ص ۱۵۳]

[۱] Urban Governance

[۲] Urban Government

[۳] United Nation (UN)

[۴] Governing Body

[۵] Tony Byrne

[۶] John J. Clarke

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.