تحقیق مفاهیم و اصول روابط با کفار از دیدگاه فقه و حقوق اسلامی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفاهیم و اصول روابط با کفار از دیدگاه فقه و حقوق اسلامی دارای ۷۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
۱-فصل اول: مفاهیم کافر و اقسام آن    ۶
۱-۱- مفاهیم    ۶
۱-۱-۱- کافر    ۶
۱-۱-۱-۱- اهل کتاب    ۷
۱-۱-۱-۲- مشرک    ۹
۱-۱-۱-۳- کافر حربی    ۱۰
۱-۱-۱-۳- کافر محاید    ۱۲
۱-۱-۱-۴- معاهد    ۱۳
۱-۱-۱-۵- مستأمن    ۱۳
۲- فصل دوم: اصول روابط با کفار    ۱۸
۲-۱- کرامت ذاتی انسانی    ۱۹
۲-۲- التزام به معاهدات و پیمان ها    ۲۰
۲-۲-۱- ادله لزوم قراردادها    ۲۱
۲-۲-۱-۱- وفای عقود با غیر مسلمان    ۲۱
۲-۲-۱-۲- وفای به عقود با کفار حربی    ۲۴
۲-۳- اصل تفاهم    ۲۸
۲-۳-۱- دیدگاه اسلام در مورد تفاهم    ۲۹
۲-۳-۲- دعوت مقدمه تفاهم    ۲۹
۲-۴- اصل برابری ملتها    ۳۰
۲-۴-۱- ادله تساوی ملتها    ۳۱
۲-۵- اصل نفی سبیل    ۳۲
۲-۵-۱- دلیل قرآنی    ۳۳
۲-۵-۲- حدیث اعتلا    ۳۴
۲-۵-۳- اجماع    ۳۴
۲-۵-۴- مناسبت حکم با موضوع    ۳۵
۲-۵-۵- مصادیق فقهی مبتنی بر قاعده نفی سبیل    ۳۵
۲-۶- اصل عدم اعتماد و موالات به ظالمان وکافران    ۳۶
۲-۶-۱- قرآن و دوستی با کفار    ۳۷
۲-۶-۲- قرآن و عدم دوستی با کفار    ۳۹
۲-۷- تولی و تبری    ۴۳
۲-۷-۱- ادله«تولی و تبری»    ۴۴
۲-۷-۱-۱- آیات قرآنی    ۴۴
۲-۷-۱-۲- روایات    ۴۵
۲-۷-۲- خیر خواهی اسلام و تولی و تبری    ۴۵
۲-۸- اصل حمایت از مظلومان و محرومان    ۴۷
۲-۹- اصل صلح و هم‌زیستی مسالمت آمیز    ۴۹
۲-۹-۱- ادله اصل هم‌زیستی مسالمت آمیز    ۵۲
۲-۱۰- اصل عدم مداخله    ۵۶
۲-۱۰-۱- دیدگاه اسلام    ۵۹
۲-۱۱- اصل منع توسل به زور    ۵۹
۲-۱۱-۱- جایگاه اصل منع توسل به زور در منظر فقها    ۶۰
۲-۱۲- آمادگی رزمی    ۶۶
۲-۱۲-۱- ادله مشروعیت اصل آمادگی رزمی    ۶۷
۲-۱۳- اصل مجاهده (جهاد) با کفار    ۶۹
۲-۱۳-۱- ادله جهاد ابتدایی    ۷۲
فهرست منابع    ۷۴

 منابع

 قرآن مجید.

نهج البلاغه (۱۳۷۳)، ترجمه و شرح عبدالمجید معادیخواه، چاپ اول، نشر ذره، تهران.

شکوری، ا. (۱۳۶۱). فقه سیاسی. جلد ۱ و ۲٫ قم: حر

احمدی، ع. (۱۹۹۸). مکاتیب الرسول، ج ۱٫ قم: دار الحدیث.

احمدی، م. (۱۳۸۳). حقوق اهل کتاب و چگونگی روابط مسلمانان با آنان در قرآن. قم: موسسه امام خمینی(ره).

نجفی، م.ح. (۱۹۸۱). جواهر الکلام فی الشرایع الاسلام. ج ۱۳، ۱۵، ۲۱، ۲۲، ۲۸ و ۳۱٫ بیروت: دار احیاء التراث العربی، الطبعه السابعه.

طباطبائی، م.ح. (۱۳۶۲)، المیزان فی تفسیر القرآن، چاپ چهارم، قم :مؤسسه الاسلامی.

طباطبائی‌حکیم، س م. (۱۴۱۰ ه ق). منهاج الصالحین،( با حواشی شهید سید محمد باقر صدر)، بیروت، دارالتعارف للمطبوعات.

طباطبائی یزدی، م.ک. (بی‌تا). العروه الوثقی. ج ۱٫ طهران: المکتبه الاسلامیه.

حلی، ح. [علامه حلی]. (۱۴۱۴). تذکره الفقهاء. ج ۵ و ۹٫ قم: موسسه آل البیت الاحیاء التراث.

حلی، ج. [محقق حلی]. (۱۴۰۳). شرایع الاسلام فی مسائل الحلال و الحرام. قم: دار المهدی، چاپ سوم.

حلی، ج. [محقق حلی] (۱۳۶۴)، المعتبر فی شرح المختصر، انتشارات سید الشهداء، قم.

موسوی بجنوردی، م.ح. (۱۴۱۹). القواعد الفقهیه. ج ۱٫ [بی‌جا]: نشر الهادی.

موسوی خمینی، ر. (بی‌تا). تحریر الوسیله. قم: اسماعیلیان.

موسوی خمینی، ر. (۱۳۹۱). حکومت اسلامی. نجف.

موسوی خمینی، ر. (۱۳۶۸). صحیفحه نور. ج ۱۹، ۲۰ و ۲۱٫ تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

مقدمه

انسان بر میل فطری، زندگی اجتماعی دارد و نمی تواند بدون کمک اجتماع نیازهای حیاتی خود را رفع نماید و با گذشت زمان و ایجاد نیازهای فراوان مشترک و پیچیده‌تر، نیاز به هماهنگی و وحدت در راستای حل مشکلات در راه رفع نیازمندی‌ها، بیشتر از گذشته احساس می‌گردد. از سوی دیگر اکثر این اجتماعات دارای شریعت الهی منحصر به فرد هستند و خواه ناخواه این عامل موجب تمایز افراد این اجتماعات به دو گروه کافر و مؤمن می‌شود (احمدی، ۱۳۸۳، ص۲۵).

این تقسیم بندی، احکام و آثار خاصی دارد و قلمرو وظایف دو گروه را از هم متمایز می‌سازد. به طور طبیعی یک نظام سیاسی- دینی، رویکرد سیاسی خود را بر اساس اصول و قواعد منتج از این آثار و لوازم ، مشخص می‌کند و روابط خود را بر طبق آن اصول و ایدئولوژی نشأت گرفته از آن منظم می‌سازد (شکوری، ۱۳۶۱، ص۳۳ ).

در دنیای امروزی که ارتباطات بسیار گسترده شده و جهان به دهکده ای است که توسط انواع وسایل ارتباط جمعی به هم مرتبط‌ اند و همچنین با توجه به این‌که تعامل کشورهای مختلف با هم، نیاز به ارتباط اجتماعی بین‌المللی بیشتر نمود پیدا می‌کند. حال با توجه به تعامل کشورهای مسلمان علاوه بر ارتباط با کشورهای هم‌دین و مسلک خود ممکن است به ارتباط با کشورهای اهل کتاب و یا حتی کافر نیاز پیدا نمایند. می‌توان این پرسش‌های را مطرح نمود که کافر کیست؟ تقسیم بندی انسان‌ها به مسلمان و کافر چه آثاری در میزان کیفیت روابط میان آنها می‌گذارد؟ آیا اسلام در مقایسه با سایر مکاتب و نظام‌های حقوقی معاصر از توانایی و مؤلفه‌‌های یک نظام کامل و جامع برخوردار است؟ (همان، ص۳۰).

بر همین اساس، احکام و آثار هر کدام از این ارتباط از هم متمایز است و طبیعی است که یک نظام سیاسی- دینی رویکرد تعامل سیاسی خود را بر اساس قواعد و اصول بدست آمده از این آثار و احکام مشخص می‌کند که این پژوهش مسائل فوق را جوابگو خواهد بود (احمدی، ۱۳۸۳، ص۲۹).

۱   فصل اول: مفاهیم کافر و اقسام آن

۱-۱- مفاهیم

برای هر چه بهتر روشن شدن مطلب در ابتدا لازم است، اقسام کفار و تفاوت آن با افراد مشرک بیان گردد و دیدگاه اسلام در مورد شخصیت انسان به طور کلی و انسان کافر، معین گردد، تا در سایه تبیین این قضایا، اصول و قواعد برقراری ارتباط به یک شخص، یک ملت و یا یک دولت کافر روشن گردد.

۱-۱-۱- کافر

از نظر اصطلاح فقهی، در حوزه خارج از دین اسلام، افراد به چهار دسته تقسیم می‌شوند:

۱-اهل کتاب.

۲- معتقدین به ادیان پیش از اسلام که کتابی برای ایشان متصور نیست.

۳- مشرکین: کسانی که علی رغم اعتقاد به خداوند برای او شریک یا شرکایی نیز قائل‌اند.

۴- بت پرستان: چیزهایی مثل سنگ، ستاره و خورشید و … را خدا می‌دانند و می‌پرستند و پیروان ادیان و مذاهب ساختگی (طباطبایی، ۱۳۶۸، ج ۲، ص۲۰۳).

هر کدام از عناوین چهارگانه نیاز به بحث مبسوط دارد و بین آنان، اهل کتاب از ویژگی منحصر به فردی برخوردار است و از لحاظ اعتبار و ارزش، دارای رتبه والایی است و نسبت به سه گروه دیگر، دارای احکام ویژه برای خود است؛ (این ارزش نسبی در قانون اساسی ایران نیز مشهود است، به طوری که آنان با عنوان اقلیت‌های دینی مورد شناسایی واقع شده‌اند. بدین تعبیر: «ایرانیان زرتشتی، کلیمی و مسیحی تنها اقلیت‌های دینی شناخته می‌شوند…..» (قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اصل سیزدهم، روزنامه رسمی شماره ۱۲۹۵۷، مورخ۶/۶/۱۳۶۸).

گویا داشتن کتب آسمانی، عامل این تمایز می‌باشد. لذا باید کفار اهل کتاب را در یک سطح بالا و سایرین را در سطح پایین‌تری – به طوری که احکامشان نسبت به هم، چندان تفاوتی نکند- قرار داده و چون معمولاً عنوان مشرکان به طور ویژه در کنار کفار اهل کتاب آمده، لذا از سایر کفار گروه دوم، «کفار در حکم مشرکین» یاد می‌شود.

۱-۱-۱-۱- اهل کتاب

اصطلاح اهل کتاب، بیست و چهار بار در قرآن کریم آمده و در بسیاری از آن موارد در مقابل «مشرکان» یاد شده است و این خود دلیل بر مغایرت مفهوم آن دو است، و از این رو قرآن در موارد بسیاری، احکام این دو گروه را از هم تفکیک کرده است، هر چند تعدادی از مفسران و فقها، مشتقات را میان اهل کتاب و کفار غیر از آنان مشترک می‌دانند ( طباطبایی، ۱۳۶۲، ج۲، ص۲۰۳؛ طبرسی، بی‌تا، ج۲، ص۱۱۳؛ اردبیلی، ۱۴۰۹، ج۱، ص۱۰۰).

مقصود از اهل کتاب، پیروان دیگر ادیان آسمانی هستند که علاوه بر پیامبری از سوی خدا، کتاب آسمانی نیز دارند (خامنه‌ای، ۱۳۸۲، ج۱، ص۹۶؛ محقق حلی. ۱۴۰۳ق،ص ۲۱۲ طباطبایی، ۱۳۶۲، ج۹، حج/۱۷؛ طبرسی، بی‌تا، ج۵، ص۳۴؛ کرکی، ۱۴۱۱ق، ص۴۴۹).

فقهای اسلامی علاوه بر اهل کتاب، ادیان دیگری را به عنوان «من له شبه کتاب» یا «در حکم اهل کتاب» مطرح کرده‌اند؛ یعنی ادیانی که در آسمانی بودن آن‌ها و بعثت پیامبری الهی و ارسال کتاب آسمانی برای آن‌ها تردید وجود دارد، ولی احتمال اهل کتاب بودنشان نیز وجود دارد. طبق اجماع علمای اسلامی دو دین به طور مسلم اهل کتابند: «یهود» و «مسیحیت» قرآن نیز صریحاً به اهل کتاب بودن پیروان آنان اشاره کرده و می‌فرماید: تا (شما مسلمانان) نگوئید که تنها کتاب بر دو طائفه (یهود و انصاری) قبل از ما، فرستاده شد (انعام/ ۱۵۶). این آیه نمی‌تواند دلیل بر اهل کتاب نبودن بقیه ادیان عالم باشد، زیرا ذکر این دو دین در آیه شریفه به علت شهرت وضوح کتابی بودن آن‌ها است، نه به انگیزه انحصار (شیخ طوسی، ۱۴۰۹ق، ج۴، ص۳۵۰).

اما از گروه دوم،«کفار در حکم اهل کتاب» دو مورد بیشتر مورد توجه فقها و مفسران قرار گرفته است:

۱- مجوس

۲- صابئین

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    سه شنبه, ۱ خرداد , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.