709 views
پیشینه تحقیق مفاهیم و تعاریف اصلاحات و تجدید ساختار صنعت برق و بررسی تجارب کشورهای مختلف در خصوص تجدید ساختار صنعت برق دارای ۹۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۲-۱٫ مقدمه ۵
۲-۲٫ چارچوب نظری ۹
۲-۲-۱٫ اصلاحات صنعت برق ۹
۲-۲-۲٫مؤلفههای اصلی اصلاحات صنعت برق ۱۳
۲-۲-۲-۱٫ اصلاحات در ساختار ۱۶
۲-۲-۲-۱-۱٫تفکیک اجزا ۱۶
۲-۲-۲-۱-۲٫ تجدید ساختار ۱۸
۲-۲-۲-۱-۲-۱٫اهداف تجدید ساختار صنعت برق ۲۱
۲-۲-۲-۱-۲-۲٫الزامات و نیازمندیهای تجدید ساختار صنعت برق ۲۲
۲-۲-۲-۱-۲-۳٫بازار برق ۲۹
۲-۲-۲-۱-۲-۳-۱٫تعریف و فلسفه بازار برق ۲۹
۲-۲-۲-۱-۲-۳-۲٫مراحل تشکیل بازار برق ۲۹
۲-۲-۲-۱-۲-۳-۳٫موانع شکلگیری و یا انحراف بازار رقابتی برق ۳۱
۲-۲-۲-۱-۲-۴٫بررسی تجارب کشورهای مختلف در زمینه تجدیدساختار صنعت برق ۳۳
۲-۲-۲-۱-۲-۴-۱٫ بررسی تجارب برخی کشورهای توسعه یافته در زمینه تجدید ساختار صنعت برق ۳۵
۲-۲-۲-۱-۲-۴-۲٫بررسی تجارب برخی کشورهای درحال توسعه در زمینه تجدید ساختار صنعت برق ۴۲
۲-۲-۲-۱-۲-۵٫صنعت برق ایران ۴۸
۲-۲-۲-۱-۲-۵-۱٫تاریخچه ۴۸
۲-۲-۲-۱-۲-۵-۲٫وضعیت کنونی صنعت برق ایران ۵۰
۲-۲-۲-۱-۲-۵-۳٫اصلاحات صنعت برق در ایران ۵۲
۲-۲-۲-۱-۲-۵-۳-۱٫اصلاحات ساختاری در صنعت برق ایران ۵۳
۲-۲-۲-۱-۲-۵-۳-۱-۱٫روند تجدید ساختار در صنعت برق ایران ۵۵
۲-۲-۲-۱-۲-۵-۴٫چالشهای فراروی صنعت برق ایران ۶۱
۲-۲-۲-۱-۲-۵-۴-۱٫ اشکالات ساختاری صنعت برق در ایران ۶۲
۲-۲-۲-۱-۳٫شرکتی سازی ۶۶
۲-۲-۲-۲٫اصلاحات در قانون ۶۷
۲-۲-۲-۲-۱٫مؤلفههای اصلاحات در قانون ۶۷
۲-۲-۲-۲-۱-۱٫قانونزدایی ۶۷
۲-۲-۲-۲-۱-۲٫قانونگذاری(تجدید مقررات) ۶۸
۲-۲-۲-۳٫اصلاحات در مالکیت ۶۸
۲-۲-۲-۳-۱٫مؤلفه های اصلاحات در مالکیت ۶۹
۲-۲-۲-۳-۱-۱٫خصوصیسازی ۶۹
۲-۳٫ پیشینه تجربی ۶۹
۲-۳-۱٫ پژوهشهای خارجی ۷۰
۲-۳-۲٫ پژوهشهای داخلی ۷۷
فهرست منابع ۸۷
مکیمبرا، ابراهیم، محمدی، جواد و الدوز رنجبر(۱۳۹۰). “بررسی صنعت برق با توجه به اصل ۴۴ قانون اساسی با رویکرد سناریوپردازی”. اولین کنفرانس بینالمللی رویکردهای نوین نگهداشت انرژی، ایران، تهران.
منظور، داود(۱۳۸۲). “اصلاحات در صنعت برق : تجربه ها و راهکارها”. هجدهمین کنفرانس بینالمللی برق، ایران، تهران.
منظور، داود و حمید عسکریآزاد(۱۳۸۷). “ارزیابی الگوی اصلاحات صنعت برق در ایران با تمرکز بر اصل ۴۴ قانون اساسی”. مطالعات اقتصاد انرژی، شماره ۱۶، صص۸۰-۳۵٫
ناظمی، علی، خوشاخلاق، رحمان، عمادزاده، مصطفی و علیمراد شریفی(۱۳۹۰). “برآورد قدرت بازار در بازار برق عمدهفروشی ایران”. فصلنامه تحقیقات مدلسازی اقتصادی، شماره ۴، صص۵۵-۳۱ .
نیرومندفام، امیر(۱۳۹۰). “بررسی چگونگی کشف نرخ انرژیالکتریکی بعد از تجدید ساختار یافتن صنعت برق”. صنعت هوشمند، سال چهاردهم، شماره ۷، صص۵۵-۴۴ .
هریسون، جفری و کارن جان(۱۳۸۵). مدیریت استراتژیک، (زهرا.یاوری، مهدی.جمشیدیان، علیرضا.منصوری، مترجم)، چاپ اول، اصفهان: مؤسسهی آموزش عالی شیخ بهایی.
یدوی، محمدرضا(۱۳۸۳). “تجدید ساختار صنعت برق”. نهمین کنفرانس شبکههای توزیع نیروی برق، ایران، زنجان.
اخوان، پیمان(۱۳۸۳). “متدولوژیهای تجدید ساختار سازمانی در راستای تحقق استراتژیهای اولویتدار”. فصلنامه مدیریت فردا، سال دوم، شماره۵ و۶، صص۸۷-۷۱ .
آذر، عادل، قلیپور، رحمتالله، الوانی، سیدمهدی، کمیجانی، اکبر و اسفندیار محمدی(۱۳۹۰). “طراحی مدل جامع خصوصیسازی و واگذاری بنگاههای دولتی در ایران با رویکرد خط مشیگذاری : صنعت پتروشیمی”. پژوهشهای مدیریت در ایران-مدرس علوم انسانی، دوره۱۵، شماره۴، صص۴۹-۲۹ .
Steyn, G(1995). “Restructuring the South African electricity supply industry : Appropriate governance in a newly democratized South Africa”, Utilities Policy, Vol. 5, No. 2, PP. 95-108.
Tishler, A., Newman, J., Spekterman, I. & C.K. Woo(2006). “Cost–benefit analysis of reforming Israel’s electricity industry”, Energy Policy, VOL.34, PP.2442–۲۴۵۴ .
Pittman, R(2007). “Restructuring the Russian electricity sector:Re-creating California?”, Energy Policy, VOL.35, PP.1872–۱۸۸۳٫
Prandini, A(2007). “Good, BETTA, best? The role of industry structure in electricity reform in Scotland”, Energy Policy, VOL.35, PP.1628–۱۶۴۲٫
Rajan, A.T. & V.A. Ram(2000).” Towards developing a processual understanding of power sector restructuring: the case of Orissa State Electricity Board”, Utilities Policy, VOL. 9, PP. 93–۱۰۵٫
Roland, G. & S. Sekkat(2000). “Managerial career concerns, privatization and restructuring in transition economies”, European Economic Review, VOL. 44, PP.1857-1872.
Banerjee, S.G. & D.A. Rondinelli(2003). “Does Foreign Aid Promote Privatization? Empirical Evidence from Developing Countries”, World Development, Vol. 31, No. 9, PP. 1527–۱۵۴۸٫
تا مدتی پیش، خدمات و تسهیلات عمومی نظیر برق، گاز و… دارای یکپارچگی عمودی و در انحصار دولت بودهاند اما تجربه برخی کشورها در دستیابی به منافع حاصل از آزادسازی صنایع گوناگون و از جمله صنعت برق به کشورهای دیگر نشانداد که«قدرتهای متعدد بازار، تخصیص منابع مطلوبتر و اثربخشی افزونتری را در ارائهی خدمات به همراه میآورند» و از این رو اصول بازار منفرد[۱]-گردش آزادانهی کالاها، افراد، خدمات و سرمایه- باید به خدمات و تسهیلات عمومی نیز تعمیم یابد(نیوبری[۲]، ۲۰۰۲ : ۹۲۰). این امور کشور ایران را همچون سایر کشورها برآن داشت تا به تجدید ساختار صنایع گوناگون خود نظیر صنعت برق بیندیشد و بدینترتیب صنعت برق ایران نیز از اوایل دهه ۷۰ به تغییر ساختار سازمانی و ایجاد شرکتهای مستقل و غیردولتی توزیع نیروی برق و مدیریت تولید برق، همچنین شرکتهایی در بخشهای اجرائی و پیمانکاری، ساخت و تجهیزات و غیره اقدام نمود(توانیر، ۱۳۹۱پ).
تجدید ساختار پدیدهی رایجی است که سازمانها آن را بر اساس الگوی معینی اعمال میکنند. این تجدید ساختار میتواند با ملاحظات استراتژیک گوناگونی نظیر تمایل به اتخاذ شیوههای جدید، پاسخگویی به محیطهای پویا با قابلیت انعطاف پذیری بالاتر، بهبود عملکرد کسب و کار و غیره ایجادشود(بالوگان[۳]، ۲۰۰۷ : ۸۱). از این رو اخیراً در برخی نقاط جهان صنایع دولتی کنترل شده مانند ارتباطات راه دور، خطوط هوایی، گاز و غیره تغییرات عمدهای را که حاصل کاهش مقررات و افزایش رقابت است، تجربه کردهاند(وو و وارائیا[۴]، ۱۹۹۹ : ۷۵). صنعت برق نیز یکی از صنایع انحصاری دولتی میباشد که در حال تغییر است. به عبارت دیگر، در سراسر جهان نوعی انتقال از یکپارچگی عمودی[۵] صنایع برق به سمت رقابتی شدن بازارها رخ دادهاست(مکگاورن و هیکس، ۲۰۰۴ : ۳۲۳). تجدید ساختار صنعت برق به معنای شکست انحصار عمودی[۶]دولت بر صنعت از طریق جداسازی زنجیرهی یکپارچهی عمودی و برهم تنیده تأمین برق و تفکیک در قالب بخشهای رقابتپذیر و رقابتناپذیر است(عبادی و دودابینژاد،۱۳۹۰: ۱۳۷). موضوع یکپارچهسازی عمودی که به صورت مالکیت مشترک تولید و کسب و کارهای جزئی(خردهفروشی[۷]) در زنجیرهی عرضه تفسیر میشود، مانعی است در برابر رقابت در بازار برق(بون و همکاران[۸]، ۲۰۱۰ : ۳۷۱۰). این در حالی است که یکی از شاخصها(و مزایای) بازار رقابتی عدم قدرت گردانندگان بازار در سوءاستفاده از نوسانات تقاضا است. در محصولات ملموس، گردانندگان بازار با حربهی انبار توانایی سوءاستفاده از نوسانات را پیدا میکنند و در مقابل آنها، دولت ها نیز از همین مکانیزم جهت تعادل بازار بهره برداری مینمایند. ولی در صنعت برق امکان انبار نمودن کالا وجود ندارد. در این صنعت، افزایش و نوسانات قیمت مبادلهشدهی برق که از نگرانی های عمدهی تنظیم کنندگان بازار برق محسوب میشود، ریشه در سوءاستفاده از قدرت بازار توسط بازیگران دارد. قدرت بازار عبارت است از توانایی یک فروشنده(یا عرضهکننده) یا جمعی از فروشندگان انرژی در افزایش قیمت برق به سطحی بالاتر از مقدار رقابتی آن برای مدتی قابل توجه و به طوری که سود بیشتری را برای بازیگر مذکور به همراه داشتهباشد. مجموعهای از عوامل ذاتی و غیرذاتی چون کشش ناچیز تقاضای برق، عدم توانایی ذخیرهسازی اقتصادی برق، تراکم خطوط انتقال، دیربازده بودن سرمایهگذاری در برق و غیره را میتوان به عنوان منشأ قدرت بازار دستهبندی نمود(رزمی و همکاران، ۱۳۸۹: ۴۲). بنابراین، در مجموع، غیررقابتی بودن بازار برق و وجود قدرت بازار در آن -که نتیجهی انحصارات دولتی و یکپارچگی عمودی است- نهتنها سهولت ورود به بازار برق و یا خروج از آن را از سرمایهگذاران سلب میکنند، بلکه انگیزههای آنان را نیز برای این امر زایل میسازند.
صنعت برق ایران نیز از اوایل دهه ۷۰ به تغییر ساختار سازمانی و ایجاد شرکتهای مستقل و غیردولتی توزیع نیروی برق و مدیریت تولید برق، همچنین شرکتهایی در بخشهای اجرائی و پیمانکاری، ساخت و تجهیزات و غیره اقدام نموده است(توانیر، ۱۳۹۱پ). با این حال مطالعات و بررسیهای گوناگونی که در خصوص اصلاحات ساختاری و تجدیدساختار صورت پذیرفته حاکی از این است که صنعت برق ایران، پس از حدود بیست سال که از آغاز این اصلاحات میگذرد، پیشرفت چندانی در این زمینه نداشتهاست. جداسازی عمودی ارکان صنعت که یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین اقدامات در اصلاحات ساختاری صنایع برق بهشمار میآید، در رویکرد اصلاحات صنعت برق در ایران کمرنگ است. به عبارت دیگر ارکان صنعت برق یعنی تولید، انتقال و توزیع در اصلاحات ساختاری این صنعت در ایران هیچگاه تحت یک فرایند تفکیک ساختاری قرار نگرفتهاند تا از طریق واگذاری، مدیریت و مالکیت این ارکان از یکدیگر جدا شود. ضمناً در این رویکرد، هیچگونه نشانهای از تفکیک افقی اجزا مشاهده نمیشود(منظور و عسکری آزاد، ۱۳۸۷ :۷۱).
همچنین آمار و ارقام منتشر شده توسط وزارت نیرو بیانگر این موضوع است که میزان خصوصی سازی[۱](که خود یکی از مراحل به وجودآوردن یک ساختار برق جدید است) در نیروگاههای سیکل ترکیبی و گازی پس از گذشت بیست و یک سال، بسیار ناچیز است. مجموعهی این عوامل مانع از ایجاد یک بازار رقابتی برق در ایران شدهاست؛ از سوی دیگر آیندهی این اصلاحات و اینکه آیا به کسب منافع بیشتر منتج میشود و یا تحمیل هزینههای افزونتر، نیز چندان روشن نیست.
بنابراین بررسی مزایای تجدید ساختار صنعت برق، مقایسهی نتایج کوتاهمدت و بلندمدت حاصل از پیادهسازی آن در کشورهای مختلف و نیز وضعیت فعلی روند اصلاحات و تجدید ساختار صنعت برق ایران، مسئلهی اساسی پژوهش را روشنتر مینماید.
در این نوشتار، ضمن مرور کاملی بر مفاهیم و تعاریف مربوط به اصلاحات و تجدید ساختار صنعت برق، بررسی تجارب کشورهای مختلف در این خصوص و مروری بر مطالعات انجام شده در این زمینه، صنعت برق ایران مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرارمیگیرد.
برای مدت تقریباً یکصد سال، از اواخر قرن نوزدهم تا انتهای قرن بیستم، صنعت برق دارای ساختار انحصاری(تنظیمی[۳]و نظارتی) بودهاست(سیاهکلی،حسن، ۱۳۸۱: ۱). به عبارتی، این صنعت در ابتدا با احداث واحدهای کوچک و خصوصی تولید برق حیات خود را آغاز کرد اما بهتدریج و با درک اهمیت آن، روند دولتی شدن(و بهدنبالآن انحصاریشدن) صنعت مذکور آغاز شد. بنابراین صنعت برق به عنوان یک صنعت یکپارچه و کاملاً انحصاری در اذهان شکل گرفت که هر کسی توان ورود به این عرصه و انجام فعالیت در آن را نداشت. با همین ذهنیت بود که دولتها(بهطور عام) کنترل صنعت برق را دردست گرفتند(حیدری،۱۳۸۲ : ۲۵۷).
داینر و لارسن[۴](۲۰۰۱ :۱۱۴۶) شاخصهای اصلی بخش برق در دورهی انحصار را چنین برمیشمرند :
قیمتهای ثابت : قیمتها غالباً بر اساس نیازها و هزینههای شرکتهای برق تنظیم میشوند، بهگونهای که این شرکتها میتوانند هزینههای خود را یا بهصورت فوری و یا در آیندهای نزدیک پوشش دهند. این شیوه سبب میشود که ریسک مالی شرکتها به حداقل ممکن کاهش یابد.
اطلاعات کامل و دقیق : در کشورهایی که شرایط انحصاری بر صنعت برق آنها حکمفرماست هیچ دلیلی برای عدم ارائهی اطلاعات دقیق و درست وجود ندارد. از این رو بهدلیل میزان اندک عدماطمینان بازار و نیز دسترسی به اطلاعات دقیق، فرایند برنامهریزی برای ظرفیتهای جدید، ارتقای آنها و غیره بهراحتی با استفاده از مدلهای استاندارد تحقیق در عملیات انجام میگیرد.
قابل پیشبینی بودن تقاضا : در شرایط انحصاری، تقاضایی که باید پیشبینی شود، یک تقاضای تجمعی است؛ به این معنا که این تقاضا، تقاضای کل یک ناحیه یا کشور است.
[۱] – Privatization
[۲] – Electricity Industry Reform
[۳] – Regulated
[۴] -Dyner & Larsen
[۱] – Single Market
[۲] – Newbery
[۳] – Balogun
[۴] – Wu & Varaiya
[۵] – Vertically Integration
[۶] – Vertical Monopoly
[۷] -Retail
[۸] – Bunn, Martoccia, Ochoa, Kim, Ahn & Yoon
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر