تحقیق مفاهیم و تعاریف اصلاحات و تجدید ساختار صنعت برق و بررسی تجارب کشورهای مختلف در خصوص تجدید ساختار صنعت برق

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفاهیم و تعاریف اصلاحات و تجدید ساختار صنعت برق و بررسی تجارب کشورهای مختلف در خصوص تجدید ساختار صنعت برق دارای ۹۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱٫ مقدمه    ۵
۲-۲٫ چارچوب نظری    ۹
۲-۲-۱٫ اصلاحات صنعت برق    ۹
۲-۲-۲٫مؤلفههای اصلی اصلاحات صنعت برق    ۱۳
۲-۲-۲-۱٫ اصلاحات در ساختار    ۱۶
۲-۲-۲-۱-۱٫تفکیک اجزا    ۱۶
۲-۲-۲-۱-۲٫ تجدید ساختار    ۱۸
۲-۲-۲-۱-۲-۱٫اهداف تجدید ساختار صنعت برق    ۲۱
۲-۲-۲-۱-۲-۲٫الزامات و نیازمندیهای تجدید ساختار صنعت برق    ۲۲
۲-۲-۲-۱-۲-۳٫بازار برق    ۲۹
۲-۲-۲-۱-۲-۳-۱٫تعریف و فلسفه بازار برق    ۲۹
۲-۲-۲-۱-۲-۳-۲٫مراحل تشکیل بازار برق    ۲۹
۲-۲-۲-۱-۲-۳-۳٫موانع شکلگیری و یا انحراف بازار رقابتی برق    ۳۱
۲-۲-۲-۱-۲-۴٫بررسی تجارب کشورهای مختلف در زمینه تجدیدساختار صنعت برق    ۳۳
۲-۲-۲-۱-۲-۴-۱٫ بررسی تجارب برخی کشورهای توسعه یافته در زمینه تجدید ساختار صنعت برق    ۳۵
۲-۲-۲-۱-۲-۴-۲٫بررسی تجارب برخی کشورهای درحال توسعه در زمینه تجدید ساختار صنعت برق    ۴۲
۲-۲-۲-۱-۲-۵٫صنعت برق ایران    ۴۸
۲-۲-۲-۱-۲-۵-۱٫تاریخچه    ۴۸
۲-۲-۲-۱-۲-۵-۲٫وضعیت کنونی صنعت برق ایران    ۵۰
۲-۲-۲-۱-۲-۵-۳٫اصلاحات صنعت برق در ایران    ۵۲
۲-۲-۲-۱-۲-۵-۳-۱٫اصلاحات ساختاری در صنعت برق ایران    ۵۳
۲-۲-۲-۱-۲-۵-۳-۱-۱٫روند تجدید ساختار در صنعت برق ایران    ۵۵
۲-۲-۲-۱-۲-۵-۴٫چالشهای فراروی صنعت برق ایران    ۶۱
۲-۲-۲-۱-۲-۵-۴-۱٫ اشکالات ساختاری صنعت برق در ایران    ۶۲
۲-۲-۲-۱-۳٫شرکتی سازی    ۶۶
۲-۲-۲-۲٫اصلاحات در قانون    ۶۷
۲-۲-۲-۲-۱٫مؤلفههای اصلاحات در قانون    ۶۷
۲-۲-۲-۲-۱-۱٫قانونزدایی    ۶۷
۲-۲-۲-۲-۱-۲٫قانونگذاری(تجدید مقررات)    ۶۸
۲-۲-۲-۳٫اصلاحات در مالکیت    ۶۸
۲-۲-۲-۳-۱٫مؤلفه های اصلاحات در مالکیت    ۶۹
۲-۲-۲-۳-۱-۱٫خصوصیسازی    ۶۹
۲-۳٫ پیشینه تجربی    ۶۹
۲-۳-۱٫ پژوهشهای خارجی    ۷۰
۲-۳-۲٫ پژوهشهای داخلی    ۷۷
فهرست منابع    ۸۷

منابع

مکی­مبرا، ابراهیم، محمدی، جواد و الدوز رنجبر(۱۳۹۰). “بررسی صنعت برق با توجه به اصل ۴۴ قانون اساسی با رویکرد سناریو­پردازی”. اولین کنفرانس بین­المللی رویکردهای نوین نگهداشت انرژی، ایران، تهران.

منظور، داود(۱۳۸۲). “اصلاحات در صنعت برق : تجربه ها و راهکارها”. هجدهمین کنفرانس بین­المللی برق، ایران، تهران.

منظور، داود و حمید عسکری­آزاد(۱۳۸۷). ارزیابی الگوی اصلاحات صنعت برق در ایران با تمرکز بر اصل ۴۴ قانون اساسی”. مطالعات اقتصاد انرژی، شماره ۱۶، صص۸۰-۳۵٫

ناظمی، علی، خوش­اخلاق، رحمان، عمادزاده، مصطفی و علیمراد شریفی(۱۳۹۰). “برآورد قدرت بازار در بازار برق عمده­فروشی ایران”. فصلنامه تحقیقات مدلسازی اقتصادی، شماره ۴، صص۵۵-۳۱ .

نیرومندفام، امیر(۱۳۹۰). “بررسی چگونگی کشف نرخ انرژی­الکتریکی بعد از تجدید ساختار یافتن صنعت برق”. صنعت هوشمند، سال چهاردهم، شماره ۷، صص۵۵-۴۴ .

هریسون، جفری و کارن جان(۱۳۸۵). مدیریت استراتژیک، (زهرا.یاوری، مهدی.جمشیدیان، علیرضا.منصوری، مترجم)، چاپ اول، اصفهان: مؤسسه­ی آموزش عالی شیخ بهایی.

یدوی، محمدرضا(۱۳۸۳). “تجدید ساختار صنعت برق”. نهمین کنفرانس شبکه­های توزیع نیروی برق، ایران، زنجان.

اخوان، پیمان(۱۳۸۳). “متدولوژی­های تجدید ساختار سازمانی در راستای تحقق استراتژی­های اولویت­دار”. فصلنامه مدیریت فردا، سال دوم، شماره۵ و۶، صص۸۷-۷۱ .

آذر، عادل، قلی­پور، رحمت­الله، الوانی، سیدمهدی، کمیجانی، اکبر و اسفندیار محمدی(۱۳۹۰). “طراحی مدل جامع خصوصی­سازی و واگذاری بنگاه­های دولتی در ایران با رویکرد خط مشی­گذاری : صنعت پتروشیمی”. پژوهش­های مدیریت در ایران-مدرس علوم انسانی، دوره۱۵، شماره۴، صص۴۹-۲۹ .

Steyn, G(1995). “Restructuring the South African electricity supply industry : Appropriate governance in a newly democratized South Africa”, Utilities Policy, Vol. 5, No. 2, PP. 95-108.

Tishler, A., Newman, J., Spekterman, I. & C.K. Woo(2006). “Cost–benefit analysis of reforming Israel’s electricity industry”, Energy Policy, VOL.34, PP.2442–۲۴۵۴ .

Pittman, R(2007). “Restructuring the Russian electricity sector:Re-creating California?”, Energy Policy, VOL.35, PP.1872–۱۸۸۳٫

Prandini, A(2007). “Good, BETTA, best? The role of industry structure in electricity reform in Scotland”, Energy Policy, VOL.35, PP.1628–۱۶۴۲٫

Rajan, A.T. & V.A.  Ram(2000).” Towards developing a processual understanding of power sector restructuring: the case of Orissa State Electricity Board”, Utilities Policy, VOL. 9, PP. 93–۱۰۵٫

Roland, G. & S. Sekkat(2000). “Managerial career concerns, privatization and restructuring in transition economies”, European Economic Review, VOL. 44, PP.1857-1872.

Banerjee, S.G. & D.A. Rondinelli(2003). “Does Foreign Aid Promote Privatization? Empirical Evidence from Developing Countries”, World Development, Vol. 31, No. 9, PP. 1527–۱۵۴۸٫

 ۲-۱٫ مقدمه

تا مدتی پیش، خدمات و تسهیلات عمومی نظیر برق، گاز و­… دارای یکپارچگی عمودی و در انحصار دولت بوده­اند اما تجربه برخی کشورها در دست­یابی به منافع حاصل از آزادسازی صنایع گوناگون و از جمله صنعت برق به کشورهای دیگر نشان­داد که«قدرت­های متعدد بازار، تخصیص منابع مطلوب­تر و اثربخشی افزون­تری را در ارائه­ی خدمات به همراه می­آورند» و از این رو اصول بازار منفرد[۱]-گردش آزادانه­ی کالاها، افراد، خدمات و سرمایه- باید به خدمات و تسهیلات عمومی نیز تعمیم یابد(نیوبری[۲]، ۲۰۰۲ : ۹۲۰). این امور کشور ایران را همچون سایر کشورها بر­آن داشت تا به تجدید ساختار صنایع گوناگون خود نظیر صنعت برق بیندیشد و بدین­ترتیب صنعت برق ایران نیز از اوایل دهه ۷۰ به تغییر ساختار سازمانی و ایجاد شرکت­های مستقل و غیردولتی توزیع نیروی برق و مدیریت تولید برق، همچنین شرکت­هایی در بخش­های اجرائی و پیمانکاری، ساخت و تجهیزات و غیره اقدام نمود(توانیر، ۱۳۹۱پ).

تجدید ساختار پدیده­ی رایجی است که سازمان­ها آن را بر اساس الگوی معینی اعمال می­کنند. این تجدید ساختار می­تواند با ملاحظات استراتژیک گوناگونی نظیر تمایل به اتخاذ شیوه­های جدید، پاسخگویی به محیط­های پویا با قابلیت انعطاف پذیری بالاتر، بهبود عملکرد کسب و کار و غیره ایجاد­شود(بالوگان[۳]، ۲۰۰۷ : ۸۱). از این رو اخیراً در برخی نقاط جهان صنایع دولتی کنترل شده مانند ارتباطات راه دور، خطوط هوایی، گاز و غیره تغییرات عمده­ای را که حاصل کاهش مقررات و افزایش رقابت است، تجربه کرده­اند(وو و وارائیا[۴]، ۱۹۹۹ : ۷۵). صنعت برق نیز یکی از صنایع انحصاری دولتی می­باشد که در حال تغییر است. به عبارت دیگر، در سراسر جهان نوعی انتقال از یکپارچگی عمودی[۵] صنایع برق به سمت رقابتی شدن بازارها رخ داده­است(مک­گاورن و هیکس، ۲۰۰۴ : ۳۲۳). تجدید ساختار صنعت برق به معنای شکست انحصار عمودی[۶]دولت بر صنعت از طریق جداسازی زنجیره­ی یکپارچه­ی عمودی و برهم تنیده تأمین برق و تفکیک در قالب بخش­های رقابت­پذیر و رقابت­ناپذیر است(عبادی و دودابی­نژاد،۱۳۹۰: ۱۳۷). موضوع یکپارچه­سازی عمودی که به صورت مالکیت مشترک تولید و کسب و کارهای جزئی(خرده­فروشی[۷]) در زنجیره­ی عرضه تفسیر می­شود، مانعی است در برابر رقابت در بازار برق(بون و همکاران[۸]، ۲۰۱۰ : ۳۷۱۰). این در حالی است که یکی از شاخص­ها(و مزایای) بازار رقابتی عدم قدرت گردانندگان بازار در سوءاستفاده از نوسانات تقاضا است. در محصولات ملموس، گردانندگان بازار با حربه­ی انبار توانایی سوءاستفاده از نوسانات را پیدا می­کنند و در مقابل آن­ها، دولت ها نیز از همین مکانیزم جهت تعادل بازار بهره برداری می­نمایند. ولی در صنعت برق امکان انبار نمودن کالا وجود ندارد. در این صنعت، افزایش و نوسانات قیمت مبادله­شده­ی برق که از نگرانی های عمده­ی تنظیم کنندگان بازار برق محسوب می­شود، ریشه در سوءاستفاده از قدرت بازار توسط بازیگران دارد. قدرت بازار عبارت است از توانایی یک فروشنده(یا عرضه­کننده) یا جمعی از فروشندگان انرژی در افزایش قیمت برق به سطحی بالاتر از مقدار رقابتی آن برای مدتی قابل توجه و به طوری که سود بیشتری را برای بازیگر مذکور به همراه داشته­باشد. مجموعه­ای از عوامل ذاتی و غیرذاتی چون کشش ناچیز تقاضای برق، عدم توانایی ذخیره­سازی اقتصادی برق، تراکم خطوط انتقال، دیربازده­ بودن سرمایه­گذاری در برق و غیره را می­توان به عنوان منشأ قدرت بازار دسته­بندی نمود(رزمی و همکاران، ۱۳۸۹: ۴۲). بنابراین، در مجموع، غیررقابتی بودن بازار برق و وجود قدرت بازار در آن -که نتیجه­ی انحصارات دولتی و یکپارچگی عمودی است- نه­تنها سهولت ورود به بازار برق و یا خروج از آن را از سرمایه­گذاران سلب می­کنند، بلکه انگیزه­های آنان را نیز برای این امر زایل می­سازند.

صنعت برق ایران نیز از اوایل دهه ۷۰ به تغییر ساختار سازمانی و ایجاد شرکت­های مستقل و غیردولتی توزیع نیروی برق و مدیریت تولید برق، همچنین شرکت­هایی در بخش­های اجرائی و پیمانکاری، ساخت و تجهیزات و غیره اقدام نموده است(توانیر، ۱۳۹۱پ). با این حال مطالعات و بررسی­های گوناگونی که در خصوص اصلاحات ساختاری و تجدیدساختار صورت پذیرفته حاکی از این است که صنعت برق ایران، پس از حدود بیست سال که از آغاز این اصلاحات می­گذرد، پیشرفت چندانی در این زمینه نداشته­است. جداسازی عمودی ارکان صنعت که یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین اقدامات در اصلاحات ساختاری صنایع‌ برق به­شمار می‌آید، در رویکرد اصلاحات صنعت برق در ایران کم‌رنگ است. به عبارت دیگر ارکان صنعت برق یعنی تولید، انتقال و توزیع در اصلاحات ساختاری این‌ صنعت در ایران هیچ‌گاه تحت یک فرایند تفکیک ساختاری قرار نگرفته‌اند تا از طریق‌ واگذاری، مدیریت و مالکیت این ارکان از یکدیگر جدا شود. ضمناً در این رویکرد، هیچ‌گونه نشانه‌ای از تفکیک‌ افقی اجزا مشاهده نمی‌شود(منظور و عسکری آزاد، ۱۳۸۷ :۷۱).

همچنین آمار و ارقام منتشر شده توسط وزارت نیرو بیانگر این موضوع است که میزان خصوصی سازی[۱](که خود یکی از مراحل به وجودآوردن یک ساختار برق جدید است) در نیروگاه­های سیکل ترکیبی و گازی پس از گذشت بیست و یک سال، بسیار ناچیز است. مجموعه­ی این عوامل مانع از ایجاد یک بازار رقابتی برق در ایران شده­است؛ از سوی دیگر آینده­ی این اصلاحات و اینکه آیا به کسب منافع بیشتر منتج می­شود و یا تحمیل هزینه­های افزون­تر، نیز چندان روشن نیست.

بنابراین بررسی مزایای تجدید ساختار صنعت برق، مقایسه­ی نتایج کوتاه­مدت و بلند­مدت حاصل از پیاده­سازی آن در کشورهای مختلف و نیز وضعیت فعلی روند اصلاحات و تجدید ساختار صنعت برق ایران، مسئله­ی اساسی پژوهش را روشن­تر می­نماید.

در این نوشتار، ضمن مرور کاملی بر مفاهیم و تعاریف مربوط به اصلاحات و تجدید ساختار صنعت برق، بررسی تجارب کشورهای مختلف در این خصوص و مروری بر مطالعات انجام شده در این زمینه، صنعت برق ایران مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرارمی­گیرد.

۲-۲٫ چارچوب نظری

۲-۲-۱. اصلاحات صنعت برق[۲]

برای مدت تقریباً یکصد سال، از اواخر قرن نوزدهم تا انتهای قرن بیستم، صنعت برق دارای ساختار انحصاری(تنظیمی[۳]و نظارتی) بوده­است(سیاهکلی،حسن، ۱۳۸۱: ۱). به عبارتی، این صنعت در ابتدا با احداث واحدهای کوچک و خصوصی تولید برق حیات خود را آغاز کرد اما به­تدریج و با درک اهمیت آن، روند دولتی شدن(و به­دنبال­آن انحصاری­شدن) صنعت مذکور آغاز شد. بنابراین صنعت برق به عنوان یک صنعت یکپارچه و کاملاً انحصاری در اذهان شکل گرفت که هر کسی توان ورود به این عرصه و انجام فعالیت در آن را نداشت. با همین ذهنیت بود که دولت­ها(به­طور عام) کنترل صنعت برق را در­دست گرفتند(حیدری،۱۳۸۲ : ۲۵۷).

داینر و لارسن[۴](۲۰۰۱ :۱۱۴۶) شاخص­های اصلی بخش برق در دوره­ی انحصار را چنین برمی­شمرند :

قیمت­های ثابت : قیمت­ها غالباً بر اساس نیازها و هزینه­های شرکت­های برق تنظیم می­شوند، به­گونه­ای که این شرکت­ها می­توانند هزینه­های خود را یا به­صورت فوری و یا در آینده­ای نزدیک پوشش دهند. این شیوه سبب می­شود که ریسک مالی شرکت­ها به حداقل ممکن کاهش یابد.

اطلاعات کامل و دقیق : در کشورهایی که شرایط انحصاری بر صنعت برق آن­ها حکمفرماست هیچ دلیلی برای عدم ارائه­ی اطلاعات دقیق و درست وجود ندارد. از این رو به­دلیل میزان اندک عدم­اطمینان بازار و نیز دسترسی به اطلاعات دقیق، فرایند برنامه­ریزی برای ظرفیت­های جدید، ارتقای آن­ها و غیره به­راحتی با استفاده از مدل­های استاندارد تحقیق در عملیات انجام می­گیرد.

قابل پیش­بینی بودن تقاضا : در شرایط انحصاری، تقاضایی که باید پیش­بینی شود، یک تقاضای تجمعی است؛ به این معنا که این تقاضا، تقاضای کل یک ناحیه یا کشور است.

[۱] – Privatization

[۲] – Electricity Industry Reform

[۳] – Regulated

[۴] -Dyner & Larsen

[۱] – Single Market

[۲] – Newbery

[۳] – Balogun

[۴] – Wu & Varaiya

[۵] – Vertically Integration

[۶] – Vertical Monopoly

[۷]  -Retail

[۸] – Bunn, Martoccia, Ochoa, Kim, Ahn & Yoon

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تاریخچه صنعت برق ایران و کارایی و مفهوم آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.