تحقیق مفاهیم و حقوق مدنی و سیاسی اقلیت های دینی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفاهیم و حقوق مدنی و سیاسی اقلیت های دینی دارای ۱۰۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول    ۷
کلیات    ۷
۱-۹- مفاهیم    ۸
۱-۹-۱- تعریف اقلیت ( مفهوم اقلیت)    ۸
۱-۹-۲- مفهوم اقلیت های دینی    ۹
۱-۹-۳- مفهوم« حقوق»    ۱۰
۱-۹-۴- اهل ذمه    ۱۱
۱-۹-۵- اهل کتاب    ۱۱
۱-۹-۶- قرارداد ذمّه    ۱۲
۱-۹-۷- تاریخچه حقوق اقلیت ها    ۱۴
۱-۹-۸- معاهد، حربی و مستأمن    ۱۶
۱-۹-۸-۱- معاهد    ۱۶
۱-۹-۸-۲- حربی    ۱۷
۱-۹-۸-۳- مستأمن    ۱۷
۱-۹-۹- مبانی و اصول رعایت حقوق اقلیت‌ها    ۱۸
۱-۹-۹-۱- کرامت انسانی    ۱۸
۱-۹-۹-۲- عدالت    ۲۰
۱-۹-۹-۳- هم‌گرایی    ۲۲
۱-۹-۹-۴- وفا به عقود    ۲۵
۱-۹-۹-۵- دعوت    ۲۷
۱-۹-۹-۶- نفی سلطه    ۳۰
۱-۹-۹-۷- تألیف قلوب    ۳۱
فصل دوم    ۳۳
حقوق مدنی    ۳۳
۲- حقوق مدنی اهل کتاب    ۳۴
۲-۱- حق حیات    ۳۴
۲-۱-۱- دیه اقلیت‌های دینی    ۳۶
۲-۱-۲- قصاص اقلیت‌های دینی    ۴۱
۲-۲- حق تابعیت    ۴۲
۲-۳- حق اختیار مسکن و آزادی رفت و آمد    ۴۴
۲-۳-۱- آزادی مسکن و رفت و آمد    ۴۴
۲-۳-۲- ساختمان های بلند    ۴۵
۲-۳-۳- مناطق ممنوعه برای رفت و آمد    ۴۷
۲- ۴- حق امنیت    ۵۰
۲-۵- نتیجه فصل    ۵۳
فصل سوم    ۵۵
حقوق سیاسی اهل کتاب    ۵۵
۳- حقوق سیاسی    ۵۶
۳-۱- حق تساوی در برابر قانون    ۵۶
۳-۲ – حق برخورداری از عدالت  قضایی    ۵۸
۳-۲-۱ حق دادخواهی    ۵۹
۳-۲-۲- حق تساوی افراد در برابر دادگاه    ۶۴
۳- ۲- ۳- رسیدگی عادلانه و دادگاه صالح    ۶۶
۳- ۲- ۴- حق دفاع    ۶۹
۳- ۲- ۵- سوگند اقلیت های دینی    ۶۹
۳-۲-۶- شهادت اقلیت های دینی در دادگاه اسلامی    ۷۱
۳-۳- حقوق جزایی    ۷۲
۳- ۳- ۱- جرائم علیه اشخاص    ۷۲
۳-۳- ۲- جرائم علیه اموال و مالکیت    ۷۴
۳-۳-۳- جرائم علیه اخلاق  و عفت عمومی    ۷۴
۳-۳-۴- اقدام علیه نظم و آسایش عمومی    ۷۵
۳- ۳- ۵- جرائم علیه امنیت حکومت اسلامی    ۷۶
۳- ۴- حق آزادی فکر، عقیده و بیان    ۷۷
۳-۵- ارتداد اهل کتاب و مجازات آن    ۸۱
۳-۶- جمع‌بندی فصل    ۸۹
فهرست منابع    ۹۳

 منابع

قرآن مجید.

مکارم شیرازی، ن (بی‌تا)، رساله توضیح المسائل، مطبوعاتی هدف، قم.

مکارم شیرازی، ن (۱۳۷۶) (زیرنظر)، تفسیرنمونه، چاپ هفتم، دارالکتب الاسلامیه، قم.

مطهری، م (۱۴۰۳ق)، مبانی اقتصاد اسلامی، انتشارات حکمت، قم.

مطهری، م (۱۳۶۸)، مجموعه آثار، انتشارات صدرا، قم.

موسوی همدانی، م.ب (۱۳۶۴)، ترجمه تفسیر المیزان، بنیاد علمی و فکری علامه طباطبائی، تهران.

عاملی، ز (شهید دوم) (۱۴۰۳ق)، الروضه البهیه فی شرح اللمعه الدمشقیه، چاپ دوم، داراحیاء التراث العربی، بیروت.

عاملی، ز (شهید دوم) (بی‌تا)، مسالک الافهام، دارالطباعه و النشر، قم، چاپ رحلی.

عاملی، م ( شیخ حرّ) (۱۳۹۸ق)، وسائل الشیعه، چاپ پنجم، مکتبه الاسلامیه، تهران.

عاملی، م ( شهید اول) (۱۴۱۴ق)، الدروس الشرعیه، چاپ اول، جامعه مدرسین، قم.

عاملی، م ( شهید اول) (۱۴۱۴ق)، غایه المراد فی شرح نکت الارشاد، چاپ اول، دفتر تبلیغات اسلامی( مرکزالابحاث و الدراسات الاسلامیه)، قم.

عاملی م ( شهید اول) (۱۳۶۸)، اللمعه الدمشقیه، چاپ دوم، دارالفکر، قم.

برازش، ع (بی‌تا)، المعجم المفهرس لالفاظ وسائل الشیعه، مؤسسه آل البیت.

بجنوردی، ح (۱۳۸۹ق)، القواعد الفقهیه، مطبعه الآداب، نجف.

بلاذری، ا (۱۳۶۷)، فتوح البلدان، ترجمه محمد توکل، نشر نقره، ایران.

برازش، ع (بی‌تا)، المعجم المفهرس لا لفاظ بحار الانوار، وزارت ارشاد اسلامی.

مقدمه

از همان آغاز طلوع اسلام و بوجود آمدن جوامع اسلامی، جمعیت‌ها و گروههایی از پیروان ادیان بدون آنکه به اسلام بگروند در کنار مسلمین در سرزمین‌های اسلامی (دارالاسلام) باقی ماندند و زندگی با مسلمانان را بر مهاجرت یا مسلمان شدن ترجیح دادند، ولی با گسترش سریع اسلام در میان ملل مختلف جهان و رشد فوق العاده امت اسلامی و توسعه سرزمین‌های اسلامی اقلیت های دینی علی رغم آزادی‌ها و زندگی قابل قبولی که داشتند چندان رشد و ازدیاد کمی نیافتند. احقاق حق، بر پاداری عدالت و رساندن انسان به مراتب عالی کمال انسانی، هدف‌های بزرگی است که پیامبران الهی به ویژه پیامبر گرامی اسلام (ص) برای نیل به آنها، رنج‌ها و سختی‌های زیادی متحمل شدند. پیامبران احقاق حقوق افراد را منش و سیره خود قرار می‌دادند. حتی در صورت غلبه و پیروی اکثریت بر آنان، حقوق اقلیت را محترم می‌شمردند و اکثریت را به احقاق حقوق اقلیت ها توصیه و راهنمایی می‌کردند.

پیامبران در عین پیروزی غلبه و پیروی اکثریت از آنها دین خود را به اکراه بر اقلیت مخالف خود تحمیل نمی‌کردند و اقلیت با آزادی در جامعه دینی زندگی می کردند. بر خلاف دین ستیزانی که معتقد به تحمیل دین با زور شمشیر هستند.

آیه شریفه «لااکراه فی الدین قد تبین الرشد من الغی» اجبار و اکراه افرد در پذیرش دین را منتفی می‌داند و پیامبر گرامی اسلام (ص) و اصحاب ایشان نیز با برخورد و رفتاری محترمانه با اقلیت های ساکن در سرزمین‌های اسلامی، اجبار و اکراه را در پذیرش دین به کار نگرفتند. در واقع مسلمانان نه تنها دین خود را به آنان تحمیل نکردند بلکه با معاشرت های نیک خود آنان را مجذوب خویش ساختند به طوری که گروه‌هایی از کشورهای دیگر که تحت ظلم بودند، خانه و دیار خود را رها کرده و بلاد اسلامی را برای زندگی انتخاب نمودند.

اسلام آحاد مردم را در برابر حکومت دارای حقوقی متقابل می‌داند یعنی همچنان که افراد را موظف به رعایت وظایفی در برابر حکومت می داند حکومت را نیز ملزم به مراعات حقوق آنان دانسته است.

انسان بر اساس نیاز، یا میل فطری، زندگی جمعی دارد و نمی‌تواند از این هویت جمعی جدا شود، چرا که بسیاری از نیازهای او در پرتو حیات اجتماعی حاصل می‌گردد. از طرفی در ادیان الهی و اسلام، انسان‌ها به دو گروه مؤمن و کافر دسته‌بندی می‌شوند. این دسته‌بندی، احکام و آثاری را در پی دارد و قلمرو حقوق و وظایف دو گروه را جدا می‌کند. طبیعی است که یک نظام سیاسی مبتنی بر دین، خط مشی سیاست خارجی خود را بر اساس این آثار و لوازم تعیین می‌کند و پیروان آن آیین نیز روابط خود را بر اساس دستورهای مذهبی خویش منظم می‌سازند. همچنین با توجه به بحث حقوق بشر در میان کشورهای توسعه یافته و فشار آنان بر کشورهای مسلمان در خصوص رعایت حقوق بشر، ما در این تحقیق یکی از مهمترین جنبه‌های حقوق بشر یعنی حقوق اقلیت‌های دینی را از منظر فقه امامیه و حقوق موضوعه مورد واکاوی قرار داده و در نهایت آن را با حقوق بشر معاصر تطبیق می‌دهیم.

فصل اول:کلیات

۱-۹- مفاهیم

۱-۹-۱- تعریف اقلیت ( مفهوم اقلیت)

۱) یکی از نخستین مشکلات مربوط به حقوق اقلیت ها، مبهم بودن واژه  اقلیت است که تا به حال تعریف رسمی در مورد آن صورت نگرفته است . حتی از  سوی سازمان ملل متحد و نهادهای تخصصی آن تلاش های زیادی برای ارائه تعریف دقیق و کامل از اقلیت به عمل آمده است اما هیچ یک به نتیجه  ای موثر نرسیده است، زیرا تاکنون توافق عام بر سر گروههایی که باید در این فرضیه گنجانده شود حاصل نشده است . نخستین اقدام در این جهت یاداشت دبیر کل سازمان ملل متحد در تاریخ ۲۷ دسامبر۱۹۴۹ تحت عنوان «تعریف و دسته بندی اقلیت‌ها» است که وی در تعریف این اصطلاح می گوید: «در عمل نمی توان به  ارائه مفهومی ادبی برای تعریف  اصطلاح اقلیت اکتفا کرد. در واقع باید تمام اجتماعاتی را که در داخل کشور زندگی می کنند از جمله خانواده ها، طبقات اجتماعی، گروههای فرهنگی، اشخاصی که به زبان های محلی صحبت می کنند و سایر گروههای مشابه را اقلیت نامید وچنین تعریفی هیچ فایده ای دربر نخواهد داشت. با آنکه از دیدگاه علمی به دشواری می توان تعریف دقیقی از اصطلاح اقلیت ارائه داد اما در قلمرو سیاسی، به اجتماعاتی اشاره شده است که دارای بعضی علائم مشخصه (قومی، زبانی، فرهنگی، دینی و یا … ) هستند (ذوالعین، ۱۳۷۴: ۴۴۵).

گزارشگر ویژه کمیسیون فرعی مبارزه علیه اقدامات تبعیضی و حمایت از اقلیت ها والبته به کمیسیون حقوق بشر در سال ۱۹۷۲ طی گزارش نهایی خود اصطلاح اقلیت را این گونه تعریف کرده است: «… گروهی که از لحاظ کمیت کمتر از باقی جمعیت یک کشور بوده و در وضعیتی غیر حاکم قرار دارند که اعضای آن از نقطه نظر قومی، دینی یا زبانی دارای ویژگی هایی هستند که با باقی جمعیت متفاوت است و خصوصاً دارای نوعی احساس همبستگی هستند که با آن فرهنگ ها، سنت ها، دین وزبانشان را پاسداری می کنند» (کاپوتوتی[۱]، ۱۹۸۵: ۳۸۵).

البته بدیهی است که اقلیت طبق این تعریف، تبعه  کشوری است که به آن تعلق دارند محسوب می شوند و در نتیجه شامل پناهنده یا مستأمن نخواهد شد.

۲) گروههای کوچکی که در جوامع زندگی می کنند و با یکدیگردر اموری مانند دین ، نژاد، رنگ، زبان و… اشتراک دارند را اقلیت گویند. گروههایی رسماً درجامعه به عنوان اقلیت شناخته می شوند که در قوانین آن جامعه به عنوان اقلیت به آنان رسمیت داده شده است ( شریعتی، ۱۳۸۷ :۲۰ ).

۳) مفهوم امروزی اقلیت، مفهومی شمارشی و عددی نیست؛ بلکه این اصطلاح در مورد همه گروههایی به کار می رود که دریک جامعه زندگی می کنند ولی به علت وابستگی قومی، مذهبی، زبانی و یا حتی غرابت رفتار و عادات، از دیگر افراد آن جامعه متمایز می شوند .

در صورتی که اینگونه افراد زیر سلطه باشندیا از مشارکت در کار جامعه کنار گذاشته شوند؛ یا مورد تبعیض و تعدی قرار گیرند و سرانجام اگر نوعی احساس جمعی و گروهی نیز داشته باشند اقلیت محسوب می شوند ( خوبروی پاک، ۱۳۸۰: ۲)

۴) اصطلاح اقلیت که غالباً با ویژگی هایی چون، زبانی، قومی، دینی و مذهبی همراه است در بر گیرنده آن دسته از گروههای انسانی  است که در شرایطی حاشیه ای و در موقعیتی ناشی از فرودستی کمیتی و در عین حال اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به سر می برند    (پی‌یر، ۱۳۷۴: ۵).

۵) گروهی که در حاکمیت شرکت نداشته واز نظر تعداد کمتر از بقیه جمعیت کشور باشند و اعضای آن در عین حالی که تبعه آن کشور هستند ویژگی های متفاوت قومی، مذهبی یا زبانی با سایر جمعیت کشور دارند و دارای نوعی وحدت منافع و همبستگی در جهت حفظ فرهنگ ، آداب و رسوم ، مذهب یا زبان خود هستند (ترنبری،۱۳۷۹: ۱۲).

[۱] – Capotorti.

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    سه شنبه, ۱ خرداد , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.